Spel med flera slut, när är spelet avklarat?

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Spel med flera slut, när är spelet avklarat?

Hej!

Jag har nyligen spelat en hel del spel där det antingen finns flera slut, eller olika "bra" slut. När är spelet avklarat? Räknas det "dåliga slutet"? Vill gärna höra vad ni har att säga om denna fråga.

Jag vill ogärna spoila spel som har flera slut. Tänk på det i tråden också.

Min syn

Beroende på hur mycket jag tyckt om spelet till den punkten, samt hur mycket tid till övers jag har, så har jag fortsatt att spela spelet bortom det "dåliga"/första slutet. Men då det finns flera slut, och i vissa fall så säger spelet till spelare: "fortsätt att spela, det behöver inte sluta såhär".

Då det i dessa fall tydligt är ett designval och utvecklarna vill att jag som spelare ska nå det bra slutet känner jag mig kluven till om det dåliga slutet räknas som ett riktigt slut. Frågor som har jag verkligen fått hela upplevelsen om jag slutar nu och missar jag något fundamentalt storyelement om jag slutar nu dyker upp. I de flesta fallen har jag fortsatt, men inte alltid. Vad tycker ni?

Någon mer än jag som är kluven när detta händer?

Är bra/dåliga/flera slut bra speldesign eller helt onödigt?


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Geeks Gaming

@Grukk:
Oj, svår fråga. För mig är det väldigt beroende på spelet.
Normalt sett ser jag spelet som avslutat när första slutet är nått. Om jag har fått svar på mina frågor så anser jag att slutet speglar mig själv, förutsatt att slutet baseras på mina val (se: life is strange, witcher 3 etc).

Vissa spel kan jag dock tänka mig spela om bara för att få se de olika sluten (Silent hill 2, im looking at you!) men ofta är detta spel där man måste trycka på objekt a innan person x går till plats 2 om det inte är efter kl 12 ingame eller regnar, då måste jag istället hoppa 3 gånger över ett brunnslock innan jag ser färgen gul och luktar siffran 7....typ. Det baseras alltså inte lika aktivt på mina val genom storyn utan mer på specifika mål man ska uppnå.

Jag gillar slut som baseras på mina beslut genom storyn då dessa oftast speglar vem jag är och hur jag spelar.

TL;DR: om jag får ett dåligt slut så brukar det innebära att jag tagit dåliga beslut, and I should feel bad

Medlem

Jag gillar när RPG som The Witcher 3 har olika slut beroende på hur du valt att spela genom storyn. Det ger mening till alla stora och små val du gjort. Men jag tycker fortfarande spelet är slut när jag klarat det. Jag har sett det slutet som min genomspelning ledde fram till. Sen kan jag av nyfikenhet spela igen, göra annorlunda och försöka trigga ett annat slut.

Om ett spel har ett "rätt" och ett eller flera "fel" slut tycker jag spelutvecklarna gjort fel. Det ska vara ett slut, ditt slut, det slutet du jobbat mot. Och det är ju självklart "rätt" slut, i din berättelse.

Medlem

Spelet är avklarat när man känner sig färdig med det.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av NordhNet:

@Grukk:
Oj, svår fråga. För mig är det väldigt beroende på spelet.
Normalt sett ser jag spelet som avslutat när första slutet är nått. Om jag har fått svar på mina frågor så anser jag att slutet speglar mig själv, förutsatt att slutet baseras på mina val (se: life is strange, witcher 3 etc).

Vissa spel kan jag dock tänka mig spela om bara för att få se de olika sluten (Silent hill 2, im looking at you!) men ofta är detta spel där man måste trycka på objekt a innan person x går till plats 2 om det inte är efter kl 12 ingame eller regnar, då måste jag istället hoppa 3 gånger över ett brunnslock innan jag ser färgen gul och luktar siffran 7....typ. Det baseras alltså inte lika aktivt på mina val genom storyn utan mer på specifika mål man ska uppnå.

Jag gillar slut som baseras på mina beslut genom storyn då dessa oftast speglar vem jag är och hur jag spelar.

TL;DR: om jag får ett dåligt slut så brukar det innebära att jag tagit dåliga beslut, and I should feel bad

Jag märker att i min fråga har jag glömt bort många aspekter.
Jag har inte tänkt på slut utifrån val som tagits under spelets gång, utan snarare NÄR jag som spelare väljer att avsluta spelet, ett exempel finns nedan. Jag håller med dig när det kommer till beslutsbaserad slut.

Skrivet av Bennii:

Jag gillar när RPG som The Witcher 3 har olika slut beroende på hur du valt att spela genom storyn. Det ger mening till alla stora och små val du gjort. Men jag tycker fortfarande spelet är slut när jag klarat det. Jag har sett det slutet som min genomspelning ledde fram till. Sen kan jag av nyfikenhet spela igen, göra annorlunda och försöka trigga ett annat slut.

Om ett spel har ett "rätt" och ett eller flera "fel" slut tycker jag spelutvecklarna gjort fel. Det ska vara ett slut, ditt slut, det slutet du jobbat mot. Och det är ju självklart "rätt" slut, i din berättelse.

Jag håller med dig. Om slutet alltid är vid samma punkt i spelet, men att det är annorlunda beroende på vilka val som gjorts, skulle jag också se spelet som avklarat, helt klart. Spel som satte igång mina tankar är mest de som tidigare i spelet ger möjlighet till ett slut, men det kanske inte blir den heroiska akt som du kanske tänkt dig.

Jag vill som sagt inte spoila, men ett 20 år gammalt spel som exempel borde inte spoila så många Döljer det i en spoilertagg ändå.

I Castlevania: Symphony of the Night kommer du "snabbt" kommer till ett slut efter att ha besegrat spelets till synes antagonist. Eftertexterna rullar men du blir påmind om att det finns mer att göra. Samlar du rätt föremål innan "slutfighten" går du enkelt förbi det "dåliga slutet" och äventyret fortsätter.

I just detta exempel ser jag det dåliga slutet inte som ett "avklarande", just för att det finns så mycket mer kvar av spelet. Det är också därför jag blir kluven när jag slutat spela spel efter att ha fått det sämre slutet, men fortfarande sett spelet som avklarat.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

@Grukk: Jag vet inte exakt vad som skiljer sluten åt i ditt exempel, för jag har inte spelat det. Men om det bara är en extra boss och en lite annorlunda slutsekvens skulle jag nog klassa det första slutet som ett klart godkänt slut. Om utvecklarna rullar eftertexterna har ju de helt klart avsett det som ett slut. Det andra är en bonus för de inbitna som vill fortsätta spela.

Sen kan jag tillägga att jag på senare år blivit mindre noggrann med att faktiskt slutföra spel i största allmänhet. Som tonåring var jag besatt av att slutföra ett spel om jag påbörjat det. Nu kan jag utan tvekan lägga bort ett spel efter många investerade timmar utan att se slutet, om jag tröttnar på det. Så det kanske påverkar min syn på "riktiga slut". Men om jag spelar Symphony of the night, gillar spelet och vill fortsätta så är det ju en bra bonus om det inte slutar exakt lika nästa gång.

Skribent

Jag lirar sällan igenom att spel fler än en gång, så det slut jag får är vad jag räknar som det sanna slutet för mig.

Har jag följt spelets alla regler och spelat på ett sätt som spelutvecklarna haft med i beräkningarna så anser jag inte att det finns bra och dåliga slut, bara olika varianter.

Medlem

För mig är spelet slut när jag nått "mitt" slut. Tycker inte om när spelen uppmanar mig att fortsätta för att få det "bra" slutet.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

@Bennii: Det finns mycket mer att göra i SotN efter det första slutet. I SotN fortsätter storyn också, så det är som att spelet är tänkt att spela bortom det "stoppet". Det är dock ett spel där utforskningen är en väldigt stor del av behållningen, så spelare uppmanas till att lösa det pussel som krävs för att komma vidare.

Men jag börjar allt mer komma till åsikten att det bara är dålig design om det är stor del som är bakom det första slutet. Men om det är en mindre del, så är det "bra slutet" mervärde utöver första slutet.

Jag är mycket bättre på att avsluta spel nu än vad jag var när jag var yngre. Mycket på grund av att jag bara köper spel jag verkligen vill ha. Tidigare blev det många fler köp under steamreor.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Vissa spel kan jag dock tänka mig spela om bara för att få se de olika sluten (Silent hill 2, im looking at you!)

Det första spelet som dök upp i mitt huvud då jag såg denna tråd.

Tror det är ett av väldigt få spel jag spelat om (alt. laddat om en mid-game save) för att få uppleva de andra sluten.

Moderator | Testpilot

Kan tycka att spel med flera olika slut är roliga, Finns det mycket val så kan det vara skoj att jämföra med andra spelare hur deras slut var.

Å andra sidan dock så orkar jag inte och har inte tid att spela om ett spel flera gånger. Också jobbigt om du får ett "dåligt slut" för att du inte valde vad utvecklarna tycker är rätt grejer, missade någon quest eller något liknande.

Därav jag tycker Chrono trigger är intressant. Man ut spelet som vanligt och gör en New Game + med dina karaktärer i samma level (och samma items) och kan på så sätt döda slutbossen när och hur du vill.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

kommer ihåg slutet på gamla C&C Red Alert 1 som allied..
efter flera timmars kämpande

Medlem

Ja, det beror p vad för typ av spel det handlar för mig. Är det ett stort rpg så spelar det ingen roll vilket av alla möjliga slut jag få sålänge det representerar de val jag gjort under spelets gång. Då skulle jag inte bry mig om jag dog i slutsenen eller jag blev ond eller vad det nu är.
Annars ser jag nog slutet antingen efter 100% avklarat eller på hardmode/newgame+ om det har något.

Medlem

Om jag måste börja om från början för att få ett visst slut, då gör jag inte det. Kanske, kanske en gång. Jag spelare sällan ett spel mer än två gånger, kanske tre (oftast efter 3 - 4 års paus).
Men om man kan spara vid typ 75 eller 90% av spelet, och prova olika slut (Fallout 4 eller i Witcher 3), då gör jag det. Dock är det oftast beroende på att man vet att det finns olika slut efter ett visst tillfälle.
Annars gör mig det bara tokigt (avundsjuka kanske, eftersom jag inte har så mycket tid och vill uppleva ngt annat än "samma sak om o om igen" (dvs samma spel, inte liknande).

Medlem

Om mina handlingar i spelet påverkar slutet, och det är mer än att välja god/ond sida, så spelar jag inte spelet. Jag tycker sådant är enormt stressande och kollar alltid upp det innan jag skaffar ett spel. Jag vill bara vara tydlig med att jag menar inte att sådana spel är dåliga. De passar helt enkelt inte mig. Som regel så spelar jag bara spel en gång.

Om ett spel får ett bättre slut om man gör fler saker så kan jag tänka mig att göra det. Normalt sett så brukar jag ändå göra alla sidouppdrag och utforskning innan jag avslutar spelet. Tyvärr gör det ofta slutstriden till trivial. Och det är lite av att plåga sig själv då sidouppdrag tyvärr ofta är väldigt tråkiga.

Sedan finns det ju spel som är meningen att man ska spela om flera gånger för att handlingen förändras varje gång. Dvs inte på grund av val man gör, utan att något har ändrats då man klarade spelet. Jag har inte spelat något sådant spel själv, men skulle troligtvis fortsätta spela tills storyn inte ändrades. Det är själva valen jag har problem med.

Medlem

Jag har samma åsikt som @billybob, när du lägger ifrån dig spelet. Oavsett hur långt du kommit.

Däremot används "avklarat/slutet" som ett koncept för att förmedla mycket information snabbt, om än något opreciserat. Per en enkel definition är det när credits börjar rulla. På så vis förstår andra vilken utgångsparameter som gäller och kan härleda till vad som kan innefattas och kanske kan ha missats, ex. om det finns flera spelvägar eller slut. Däremot är det, per en annan definition, aldrig avklarat så länge det finns något kvar som ännu inte upplevts. På samma bana kan en senare spelomgång upplevas annorlunda än den första och därmed inkluderas i huruvida det är avklarat eller inte. Men då blir det en lullig filosofisk fråga utan svar.

Med andra ord menar jag att "avklarat" beror på i vilken kontext det används, vars enda värde är ur ett socialt perspektiv och därmed helt irrelevant för respektive spelares egna njutning.

Medlem

Det enda spelet jag har spelat om för att få ett annat slut är The Witcher 3, och det var för att jag ville para ihop Geralt med Triss istället för Yennefer. Första gången fick jag Yennefer av misstag, då jag försökte spela svår med Triss och stöta bort Yennefer genom att kladda på henne. Det funkade inte 😱

Försökte också spela om Vampire: Bloodlines för att få ett annat slut. Gjorde dock alltför lika val andra genomspelningen... så det blev samma slut. Snopet.

Annars tycker jag som så många andra verkar göra. Det spel jag når till genom mitt (roll)spelande är det korrekta slutet. De andra sluten kan jag vara lite nyfiken på, men jag kommer inte att spela mig till dem. För jag står liksom vid mina val.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Jag har två sätt att möta olika slut på. Det ena sättet är att jag gör de val som jag känner att skulle passa min karaktär och ser vart det hamnar. Detta system har jag dock nästan överget då det förstörde min första genomspelning av Mass Effect 2. Min karatär var moraliskt grå och låg på 50/50 i spelets paragon/renegade moral-system. Detta gjorde att jag per automatik förlorade vissa viktiga konversationer i spelets andra halva.
Min andra metod är att jag helt enkelt tar reda på vilka slut som finns och hur man uppnår dem. Sedan väljer jag ett av sluten som jag vill se och spelar för att uppnå det.

Medlem

Generellt sett så anser jag att spelet är över när det tar slut för första gången. Det betyder inte att jag aldrig går tillbaka och spelar om spel, men om jag inte känner mig tillfredsställd med storyn som jag fick efter min första genomspelning så känns det som ett ganska stort misslyckade från utvecklarnas sida. Det är okej med sidoinnehåll som lockar mig tillbaka, men om jag inte kan se allt innehåll som krävs för att få en komplett spelupplevelse under första genomspelningen så skulle jag bara bli putt. Det är inte bra speldesign, i mina ögon.

Det finns dock ett par undantag. Jag minns att en av poängerna med det första Nier (har inte spelat Automata än) var att spela igenom det flera gånger för olika slut/upptäckter genom spelets gång som ändrade hur man såg på den grundläggande konflikten i spelet. Där gillade jag första genomspelningen, men den andra genomspelningen gjorde spelet fenomenalt eftersom det gav en helt annan kontext åt allt som hände. Det här är någonting som dels inte hade kunnat göras under en ensam genomspelning, och som dessutom var så bra genomfört att jag kan bortse från att jag i normala fall ogillar den typen av speldesign.

Ett annat exempel är Witcher 2. Jag gillar verkligen hur man väljer sida en bit in i spelet och därefter får en av två helt olika mellanakter, samtidigt som man för det mesta missar allt som händer på andra sidan. Jag kände mig visserligen "klar" med spelet efter att ha klarat det första gången, men det fanns definitivt en hel mellanakt som jag missat och som jag ville gå tillbaka och spela. Jag tror dock inte att jag spelade om precis hela spelet, utan laddade nog en sparfil från innan valet av sida och bytte således spår direkt.

Men det är så mycket jag kan tolerera, och både Witcher-serien och Nier är bland mina absoluta favoritspel någonsin. Inte nödvändigtvis på grund av hur de designade post-slutinnehållet, utan för att de gjorde det såpass bra.

Medlem

Jag gillar inte slut så jag undviker dem oftast, jag har säkert spelat tusentals spel men de jag har slutfört är väldigt få hehe.

Avstängd

Har kört igenom witcher 3 tre gånger för att se dom tre olika sluten. Var det bästa spelet jag spelat på år och dagar så därför hände det.


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd
Skrivet av Grukk:

Hej!

Jag har nyligen spelat en hel del spel där det antingen finns flera slut, eller olika "bra" slut. När är spelet avklarat? Räknas det "dåliga slutet"? Vill gärna höra vad ni har att säga om denna fråga.

Jag vill ogärna spoila spel som har flera slut. Tänk på det i tråden också.

Min syn

Beroende på hur mycket jag tyckt om spelet till den punkten, samt hur mycket tid till övers jag har, så har jag fortsatt att spela spelet bortom det "dåliga"/första slutet. Men då det finns flera slut, och i vissa fall så säger spelet till spelare: "fortsätt att spela, det behöver inte sluta såhär".

Då det i dessa fall tydligt är ett designval och utvecklarna vill att jag som spelare ska nå det bra slutet känner jag mig kluven till om det dåliga slutet räknas som ett riktigt slut. Frågor som har jag verkligen fått hela upplevelsen om jag slutar nu och missar jag något fundamentalt storyelement om jag slutar nu dyker upp. I de flesta fallen har jag fortsatt, men inte alltid. Vad tycker ni?

Någon mer än jag som är kluven när detta händer?

Är bra/dåliga/flera slut bra speldesign eller helt onödigt?

Jag bryr mig inte om sluten. Har jag spenderat 50-500h i ett spel så tänker jag inte låta nån cut scene sabba glädjen. Det är själva spelet som räknas, när slutet kommer så byter jag spel. Det har med andra ord ingen betydelse vad som händer på slutet.

1
Skriv svar