Norska konsumentverket anmäler Nintendo, Steam, Sony och EA

Robot
Norska konsumentverket anmäler Nintendo, Steam, Sony och EA

De anser speltillverkarnas onlinebutiker bryter mot konsumentlagar.

#eshop, #origin, #psn, #steam


Medlem

Kommer dessa företag få några konsekvenser ur detta. Tycker det är kul på ett konstigt sätt hur Nintendo har ignorerat dem :P. Måste inte deras tjänster/produkter följa lagarna i de länder som deras produkter finns i? Varför skulle Nintendo ignorera ett lands myndighet? Låter ändå ganska allvarligt.

Därför jag undrar lite över konsekvenser, dem kanske vet att dem kommer undan med det?

Medlem

Jag tror att de inte bryr sig då det handlar om konsumentverket.
I Sverige i alla fall, har de ingen reell makt. Om de tycker att konsumenten har rätt i en tvist, kan den tvistande parten helt enkelt strunta i konsumentverkets vägledning. Det enda som händer är att företagets namn kommer upp på "svarta listan".
Tyvärr behövs hårdare lagar som gagnar oss konsumenter.

Medlem

Blir väl svårt att hävda någon juridisk rätt när företaget i sig är baserat i annat land tex Japan.

Dessutom när hela köpet sker online och då säkerligen hamnar i företagets ursprungsland om något.

EU kan sitta och diktera hur mycket de vill men så länge företaget inte har någon direkt anknytning till regionen i fråga blir det svårt.

Iofs misstänker jag att alla ovannämnda har någon form av kontor i varje region.

Om inte annat för skattetekniska skäl så för licensing osv.


signatur

P.L.U.R

Medlem

Förbokar folk verkligen digitala produkter?
Hör ni inte hur galet det låter :>
Man brukar ju boka något för att garantera ett köp eller tex bordsplacering.
Men en digital produkt som det egentligen inte finns någon limit på lol


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Förbokar folk verkligen digitala produkter?
Hör ni inte hur galet det låter :>
Man brukar ju boka något för att garantera ett köp eller tex bordsplacering.
Men en digital produkt som det egentligen inte finns någon limit på lol

Digitala förhandsbokningar brukar oftast locka med något exklusivt. Typ ett skin eller pryl som man bara använder i början av spelet innan man hittar något bättre.

ndr
Medlem

@Godofcheese: många jag känner tänker att dom ändå ska köpa spelet så då kan dom lika gärna förboka det och få alla extra goodies som erbjuds.
Oftast är det bara skit grejer som nåt skin eller liknande i slutändan men folk lär sig aldrig

Medlem

@Godofcheese: Jag gör det ibland. Men typ dagen innan release för att jag ska ha det nedladdat och klart när jag kommer hem efter jobbet.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av SorbP:

Blir väl svårt att hävda någon juridisk rätt när företaget i sig är baserat i annat land tex Japan.

Dessutom när hela köpet sker online och då säkerligen hamnar i företagets ursprungsland om något.

EU kan sitta och diktera hur mycket de vill men så länge företaget inte har någon direkt anknytning till regionen i fråga blir det svårt.

Iofs misstänker jag att alla ovannämnda har någon form av kontor i varje region.

Om inte annat för skattetekniska skäl så för licensing osv.

Inte helt sant. EU kör nämligen mycket tillsammans, och bryter ett företag mot lagen i ett land, i det här fallet Norge, utan att förändra sig kan deras produkter förbjudas att säljas i hela EU. Speciellt då om man bryter mot europeiska regler. Finns också många internationella samarbeten när det kommer till böter osv.

Enligt de flesta lands lagar gäller lagar för köp i landet köpet genomförs, för oss Sverige. Vad lagarna i försäljarens ursprungsland säger spelar ingen roll. Till exempel kunde man som Svensk få pengarna tillbaka från Steam innan de började erbjuda det om man hänvisade till Svenska lagar. Det ledde dock nästan alltid till att man fick sitt konto avstängt, och vad jag vet har ingen prövat om det är lagligt eller ej. Så även om man har lagen på sin sida ska man vara beredd på att man kan bli av med konton osv om man tvingar igenom avbrutna köp.

Enligt svensk lag skulle man kunna lämna tillbaka i stort sett alla onlinespel då de i 9 fall av 10 presenterar en ToS eller liknande efter köp, vilket både gör den värdelös men också ger en rätt att häva köpet.

Medlem
Skrivet av joonsson:

Inte helt sant. EU kör nämligen mycket tillsammans, och bryter ett företag mot lagen i ett land, i det här fallet Norge, utan att förändra sig kan deras produkter förbjudas att säljas i hela EU. Speciellt då om man bryter mot europeiska regler. Finns också många internationella samarbeten när det kommer till böter osv.

Enligt de flesta lands lagar gäller lagar för köp i landet köpet genomförs, för oss Sverige. Vad lagarna i försäljarens ursprungsland säger spelar ingen roll. Till exempel kunde man som Svensk få pengarna tillbaka från Steam innan de började erbjuda det om man hänvisade till Svenska lagar. Det ledde dock nästan alltid till att man fick sitt konto avstängt, och vad jag vet har ingen prövat om det är lagligt eller ej. Så även om man har lagen på sin sida ska man vara beredd på att man kan bli av med konton osv om man tvingar igenom avbrutna köp.

Enligt svensk lag skulle man kunna lämna tillbaka i stort sett alla onlinespel då de i 9 fall av 10 presenterar en ToS eller liknande efter köp, vilket både gör den värdelös men också ger en rätt att häva köpet.

Mig veterligen så är Norge inte medlem i Europeiska Unionen.

Mvh Dirt

Medlem

Får väl se hur det här går då. När Valve blev stämda för att inte tillåta försäljning av ens konton så gick stämningen inte igenom, dock så har EU satt regel på att spelen i sig ska kunna anses som vilken annan begagnad produkt som helst och kan inte hindras av Valve eller utvecklaren om man vill sälja dem vidare (det finns visserligen inga praktiska sätt att sälja enskilda spel från sitt konto ännu).
I EU ska även en 14-dagars returpolicy finnas på spel genom Steam, precis som vi är vana att få 14-dagar på orders över nätet. Självklart finns det ju finstilt i avtalet vad som gäller men vi i EU har 14-dagars returrätt även på spel via Steam.
Detta gäller dock länder inom EU, så där faller inte Norge in eftersom de inte är en medlemsnation, de kan inte ta direkt hjälp från EU i denna fråga, bara indirekt.

Medlem
Skrivet av DirtMaster:

Mig veterligen så är Norge inte medlem i Europeiska Unionen.

Mvh Dirt

Haha. Sant. Så går det när man inte tänker samtidigt som man skriver. Dock står min poäng om brott mot europeiska lagar och överenskommelser kvar och Norge har en hel del överenskommelser med EU-länderna. Men det är kanske dags att ta tidig helg innan jag går och gör liknande fel i GDPR kampanjen jag sitter och bygger!

Medlem
Skrivet av SorbP:

Blir väl svårt att hävda någon juridisk rätt när företaget i sig är baserat i annat land tex Japan.

Jag tycker nog ändå att om jag till exempel skulle köpa en Toyota så bör svenska konsumentlagar gälla här i Sverige.

Varför ska det vara andra regler för digitala produkter?


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Helt rätt av Norrmännen, inte en dag för tidigt när det kommer till att strypa dessa jättars oligopol-liknande makt över konsumenterna. Tyvärr lär det inte få någon större effekt om inte fler länder hakar på, eller om exempelvis hela EU sätter sig på tvären, då lär det bli annat liv i luckan.

Medlem

@Akronym: ja det kan man tycka. Men det är av naturen enklare att påtvingad lagar när du har en fysisk produkt som. Kräver allting ifrån underhåll samt lagerhållning på svensk mark.

Det är också lättare att t.ex verkställa ett import förbud om tillverkaren exempelvis inte uppfyller konsumentlagarna i regionen,

Det är av naturen svårt att hindra importen av data utan att helt släcka ner internet.


signatur

P.L.U.R

Medlem

@SorbP: Jag inser att det är svårt för staten att kontrollera detta, utan att ta till Nordkorea-metoder, men det är ändå inte rätt att de ska kunna ignorera konsumentlagar hur som helst bara för att det är baserade utomlands.

Tycker inte att det är rimligt att internet skall få vara någon sorts laglös zon. Om vi konsumenter skall följa lagar och regler, så verkar det rimligt att nätbutiker med mera också skall göra det. Annars så är det rent hyckleri att vara emot piratkopiering.

Det är ju till exempel inte direkt svårt för de digitala butikerna att se var en hypotetisk kund befinner sig IRL, eller att styra i vilka regioner en viss produkt skall finnas tillgänglig. Sony gör det sistnämnda på PSN med stor framgång.
Så jag upprepar, varför ska andra regler gälla för digitala produkter än för fysiska.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

@Akronym: Jag tycker samma skalla gälla överallt, dvs de som du kommer överens om med säljaren.

Staten skall inte blanda sig i över huvudtaget imo.


signatur

P.L.U.R

1
Skriv svar