Hands on – Shadow of the Tomb Raider

Robot
Hands on – Shadow of the Tomb Raider

Vi premiärspelar Lara Crofts nästa våldsamma äventyr!

#hands-on, #lara-croft, #preview, #shadow-of-the-tomb-raider, #tomb-raider


Skägg.
10 Chambers

Hojta om ni har några frågor. Vi fick som sagt lira 45 minuter av vad som sad vara tidigt i spelet. Det kändes som en typisk Indiana Jones-inledning, smack på bara. Vill jag se vart storyn tar Lara? Absolut!


signatur
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Är det samma röst som 1:an och 2:an? Har för mig att jag läste nånstans att röstskådespelare för Lara inte skulle vara med?


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Trist att dom inte vågar släppa lite på action : /

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@DitroX: Det är Camilla Luddington som gjorde rösten i Tomb Raider 2013 och Rise of the Tomb Raider, står beskrivet i pressmeddelandet Square Enix har skickat ut för spelet.

"The star of the critically acclaimed 2013 Tomb Raider reboot and the award-winning Rise of the Tomb Raider®, Camilla Luddington, makes her return as Lara Croft® with yet another stunning performance in Shadow of the Tomb Raider."


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

@Loevet: Gött! Hade för mig att hon skulle ha nått uppehåll pga mamma-ledighet men det kanske var nått annat.


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Moderator | Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vill jag se vart storyn tar Lars? Absolut!

Lars? Är det Laras försvunne bror?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

- Vilka svårhetsgrader finns? Samma som tidigare? Normal, Hard, Extreme?
- Är det en huvudstory, eller finns det en parallelstory som det finns i Rise?


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

@uberpwnage2.0: Hennes halvbror från Sverige 😱


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av uberpwnage2.0:

Lars? Är det Laras försvunne bror?

Skrivet av DitroX:

@uberpwnage2.0: Hennes halvbror från Sverige 😱

Eller är Square Enix väldigt progressiva runt Laras könsidentitet? Vem vet!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av DitroX:

- Vilka svårhetsgrader finns? Samma som tidigare? Normal, Hard, Extreme?
- Är det en huvudstory, eller finns det en parallelstory som det fanns i Rise?

Menyerna (såsom kartan) var inte färdiga. Men gissningsvis kommer det finnas samma val som tidigare. Gällande storyn vet jag inte mer än det som är skrivet.


signatur
Medlem

Vad fick ni för känslor av de minutrarna ni fick spela om ni jämför det i stora drag med TR och ROTTR? Bättre, sämre, likvärdigt? Svårt och jämföra hela spel med 45 min...


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Kommer Nixxes att göra pc-porten igen?
Kommer det då också att bli möjligt att spela i stereoskopisk 3d på pc som i de förra två spelen?
Kommer det t o m något i vr för Oculus och Vive, som i Rise of The Tomb Raider: Blood Ties?
Finns det något bekräftat samarbete med Nvidia/AMD den här gången?
Kommer Laras hår att vara ännu snyggare?

För övrigt blev ju Lara en massmördare redan i Tombraider 2. Minns att jag reagerade på den kontrasten mot det allra, allra första spelet där det i princip bara var djur som gick åt. Men, som Rhianna Pratchett skrev efter Tomb Raider (2013):

"When players get a gun, they generally want to use the gun. We were brave in going such a long time without giving players a gun in a game where you end up doing a lot of shooting. We tried to innovate a little bit, but narrative can't always win. Ideally if you can find a sweet spot, that's great. But sometimes combat, or gameplay or whatever, has to win out.

Verkar som de tar upp den här massmördaraspekten i själva spelets handling. Kul idé isf.

Gnällkuk
Skrivet av DitroX:

- Vilka svårhetsgrader finns? Samma som tidigare? Normal, Hard, Extreme?
- Är det en huvudstory, eller finns det en parallelstory som det finns i Rise?

Svårighetsnivåerna har ju dock känts meningslöst för spel som Tomb Raider, Uncharted och Last of Us. Innebär ju bara längre eldstrider med fler fiender. De absoluta lågpunkterna i spelen, tyvärr.

Skrivet av bopp:

Kommer Nixxes att göra pc-porten igen?
Kommer det då också att bli möjligt att spela i stereoskopisk 3d på pc som i de förra två spelen?
Kommer det t o m något i vr för Oculus och Vive, som i Rise of The Tomb Raider: Blood Ties?
Finns det något bekräftat samarbete med Nvidia/AMD den här gången?
Kommer Laras hår att vara ännu snyggare?

För övrigt blev ju Lara en massmördare redan i Tombraider 2. Minns att jag reagerade på den kontrasten mot det allra, allra första spelet där det i princip bara var djur som gick åt. Men, som Rhianna Pratchett skrev efter Tomb Raider (2013):

"When players get a gun, they generally want to use the gun. We were brave in going such a long time without giving players a gun in a game where you end up doing a lot of shooting. We tried to innovate a little bit, but narrative can't always win. Ideally if you can find a sweet spot, that's great. But sometimes combat, or gameplay or whatever, has to win out.

Verkar som de tar upp den här massmördaraspekten i själva spelets handling. Kul idé isf.

Ge dem inte vapen då Kan hålla med om att det blir lite absurt när man väljer hard och sen har ihjäl ett 50-tal personer på en bana utan att det ens benämns. Däremot orkar jag inte moralpanika över det utan nöjer mig med om resten är bra.

Däremot tycker jag man enkelt hade kommit runt det genom att använda stun-attacker och dylikt istället för att sula en handgranat i dn grotta vid explosiva ämnen som resulterar i att fem dör direkt och ev. borde innebära att skatter förstörs eller att grottsystem kollapsar. Men nä då, inga konstigheter att dra en hail Mary med en eller ett par granateri ett inkatempel


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius:

Av bilderna att döma så känns Shadow of som det tar efter Uncharted mer än de tidigare spelen i reboot-triologin. Är det något du kände av?
Har de lagt ungefär samma tyngd på animationerna hos Lara som i Rise of eller är det ännu ett steg förfinat?
Känns det mera linjärt och mindre öppet än Rise of och mera tillbaka till första spelet? (svårt att svara på förstår jag med bara 45 minuter, men ändå.)

Kusligt även när spelet har nått nivån att screenshots är vackrare än CGI trailern. (Barndoms drömmen är här?) Imponerande! Ser det lika vackert ut i rörelse?

Tack och bock, samt trevlig helg!


signatur

Nämen!

Medlem

Jag har en fråga, eller två.

När man styrde Lara i de senaste två spelen så kändes hon väldigt lätt, det kändes nästan som om man kunde styra henne i luften ett bra tag innan hon kom ner till marken igen (Moon gravity). Ger detta spelet samma känsla eller har Lara mer "tyngd"?

Fråga 2. Är spelet väldigt likt the Ryse of the Tomb raider?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av DitroX:

Vad fick ni för känslor av de minutrarna ni fick spela om ni jämför det i stora drag med TR och ROTTR? Bättre, sämre, likvärdigt? Svårt och jämföra hela spel med 45 min...

Det var 15 minuter lugnt intro, där man gick runt i en mysig miljö och skuggade Trinity-ledaren, 15 minuter klättrande och pusslande sen 15 strider. Också väääldigt tidig kod. Det jag tar med mig är den intressanta upptakten för storyn.

Skrivet av Struggle:

@Carl Johansson-Sundelius:

Av bilderna att döma så känns Shadow of som det tar efter Uncharted mer än de tidigare spelen i reboot-triologin. Är det något du kände av?
Har de lagt ungefär samma tyngd på animationerna hos Lara som i Rise of eller är det ännu ett steg förfinat?
Känns det mera linjärt och mindre öppet än Rise of och mera tillbaka till första spelet? (svårt att svara på förstår jag med bara 45 minuter, men ändå.)

Kusligt även när spelet har nått nivån att screenshots är vackrare än CGI trailern. (Barndoms drömmen är här?) Imponerande! Ser det lika vackert ut i rörelse?

Tack och bock, samt trevlig helg!

Tycker Tomb Raider varit inspirerat av Uncharted från dag 1, vågar inte spekulera i hur resterande 20 timmar av spelet kommer kännas.


signatur
Skägg.
10 Chambers

@bopp: Tyvärr, inget snack om sådana detaljer.


signatur
Skrivet av bopp:

För övrigt blev ju Lara en massmördare redan i Tombraider 2. Minns att jag reagerade på den kontrasten mot det allra, allra första spelet där det i princip bara var djur som gick åt. Men, som Rhianna Pratchett skrev efter Tomb Raider (2013):

Verkar som de tar upp den här massmördaraspekten i själva spelets handling. Kul idé isf.

Va? Det gick väl åt nästan lika många folk i 1:an som i 2:an!?!?
Fast lite lugnare inledning i 1:an


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Tycker att de senaste två Tomb Raider spelen varit okej men inget speciellt, det är väldigt likt andra spel i genren, grottor, pussel, hoppa, skjuta, men ingen story som fastnar. Tycker många spel nuförtiden har för mycket skräpuppdrag, typen - hämta den där killen vi behöver, rädda den där gisslan, hämta den där prylen eller hämta det super hemliga pappret som ligger på ett öppet skrivbord hos fienden Både Far Cry 5 och AC:Origins hade mycket av detta, plus bleka karaktärer, har svårt att förstå varför de inte, i sådana här jätteproduktioner, lägger mer tanke och substans i historierna, uppdragen och karaktärerna. The Last of Us är fortfarand lite av gold standard tycker jag.

Medlem

Spännande att de verkar bli tema på Sydamerikanska Chichen Itza! Mindre spännande om det är mera smyga/mörda/skjuta blandat med quicktime-events... Känns som man är lite mätt i magen på det efter alla Uncharted, Tomb Raider och Shadow of Mordor osv. Men man hinner kanske bli hungrig på det igen lagom till hösten!

Medlem

Har klarat 50% av Rise of The Tomb Raider. Blir nog att börja om igen känner jag då datorn behöver nya komponenter. Får köra på låga inställningar för att nå en stabil framerate. Spelen har varit okej såhär långt, lite väl mycket action-sekvenser och pangpang. Saknar pusseldelen från de gamla spelen. Inte riktigt i samma nivå i mitt tycke. Dock är spelen väldigt snygga och miljöerna erbjuder mycket att utforska vilket jag gillar. Ljudet och musiken är rätt så bra och passar in. Storyn är rätt halvtaskig i båda spelen. Tycker att karaktären och kontrollen kunde ha varit en aning bättre. Ingen tyng i något och likaså då det kommer till fysiska objekt som man sparkar. Lara Croft känns lite som ett löv som följer med vinden. Allt som allt är det värt att spela igenom dem(trots att jag inte är klar med Rise of The Tomb Raidersom sagt) om man gillar äventyrsspel.

Får hoppas att Shadow of The Tomb Raider erbjuder något nytt i alla punkter som jag ogillade med de två andra.

Medlem

Har själv förbeställt Collectors Edition av spelet då de två tidigare har varit skitbra.

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Va? Det gick väl åt nästan lika många folk i 1:an som i 2:an!?!?
Fast lite lugnare inledning i 1:an

Min syftning på "det allra, allra första spelet" blev lite oklar, jag menade Tomb Raider från 1996. Där befolkades nivåerna mest av fladdermöss, vargar, björnar, pantrar, gorillor, krokodiler etc. Totalt i hela spelet fanns det sex mänskliga fiender. I Tomb Raider (2013) var det precis som du säger, lugnare inledning, sen definitivt mer än sex människor att ha ihjäl....

När den förra trilogin kom (Legend, Anniversary och Underworld) tyckte jag att remaken av det första spelet (som alltså då hette Anniversary) var det bästa, det fokuserade mer på pussel, fällor och miljöer som jag minns det, och mindre på att ha ihjäl horder av skurkar. I den balansen var Rise of the Tomb Raider ett steg framåt jämfört med det första i den nya trilogin. så jag hoppas de fortsätter i den riktningen i Shadow of the Tomb Raider.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av bopp:

Kommer Nixxes att göra pc-porten igen?
Kommer det då också att bli möjligt att spela i stereoskopisk 3d på pc som i de förra två spelen?
Kommer det t o m något i vr för Oculus och Vive, som i Rise of The Tomb Raider: Blood Ties?
Finns det något bekräftat samarbete med Nvidia/AMD den här gången?
Kommer Laras hår att vara ännu snyggare?

För övrigt blev ju Lara en massmördare redan i Tombraider 2. Minns att jag reagerade på den kontrasten mot det allra, allra första spelet där det i princip bara var djur som gick åt. Men, som Rhianna Pratchett skrev efter Tomb Raider (2013):

"When players get a gun, they generally want to use the gun. We were brave in going such a long time without giving players a gun in a game where you end up doing a lot of shooting. We tried to innovate a little bit, but narrative can't always win. Ideally if you can find a sweet spot, that's great. But sometimes combat, or gameplay or whatever, has to win out.

Verkar som de tar upp den här massmördaraspekten i själva spelets handling. Kul idé isf.

Ser att det är bekräftat nu att Nixxes hanterar pc-versionen.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Ser att det är bekräftat nu att Nixxes hanterar pc-versionen.

Och de samarbetar tydligen med Nvidia igen.

Avstängd

Jomen visst, det här köper man ju obligatoriskt och spelar lite på samma sätt som man ser på the walking dead eller game of thrones. Tomb Raider Tillhör liksom bakgrundsprocesserna som alltid är aktiva i livets CPU

Avstängd

Man klättrar, hoppar och slaktar sig fram emot mission markern tills man når slutet, sen lirar man nåt annat, precis som det ska vara. Älskar denna reboot serie. Hoppas det blir fler spel framöver. Kommer knappt ihåg ett smack av storyn i Rise. Men det har ingen betydelse.

1
Skriv svar