Information om hur annonsblockerare påverkar FZ

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av epson55:

Jag använde adblock på er hemsida back in the day pga. irrelevant reklam (tror det vid ett tillfälle tillochmed var politik någon gång, vilket irriterade mig såpass mkt att jag fortfarande kommer ihåg det), men använder nu inte adblock längre. Tror ni blivit som bättre på det nu.

Allstå vilka sidor man väljer att adblocka eller inte tror jag alla väljer - om de gillar sidan och vill supporta så kmr de vitlista sidan. Tror ni har något meddelande på sidan nu att ifall man använder adblock så uppmanar ni att man ska stänga av. Jag förstår detta eftersom det är era intäkter, men jag gillar egentligen inte när någon ska säga åt mig vad jag ska göra Det där som ovannämnt tror jag sker automatiskt ändå liksom (såklart inte för alla, då vissa säkert inte ens tänker på att de använder adblock o kör det på allt). Men att uppmana att göra på ett visst sätt kan hjälpa och få folk att förstå vilket gör att de stänger av men kan även ha motsatt effekt - att man kanske inte vill stänga av adblock bara för att ni uppmanar om det och/eller att det där "irriterande meddelandet" dyker upp varje gång tills man stänger av adblock. Så det blir nästan att man stänger av adblock för ni säger det och/eller för att få bort det irriterande meddelandet, inte för att direkt supporta er. Man är inne och leker med intentionen till beteendet av att använda adblock eller inte på er hemsida här lite. Så tänker jag iaf Kan ta ifrån det där att genuint annars skulle vilja supporta er, om det nu kom självmant att man vitlistade er sida. Men det där är tricky, men jag hoppas bara ni blir medvetna på effekten ett sådant uppmanade kan bidra till. Dock är andra hemsidor såsom t.ex. Aftonbladet grövre i detta, som knappt låter en läsa sportbladet utan adblock, eller titta video på deras hemsida, osv. Så ni är ju hyfsat milda i den aspekten i hur mkt ni "irriterar"/kör upp det i facet på någon med ert uppmanande i form av meddelandet som dyker upp ifall man använder sig av adblock.

Jag förstår hur du tänker, samtidigt ser vi att sådana här förklarande uppmaningar faktiskt ger effekt.

Skrivet av Dromme:

Använder inte någon ad-block alls. Funkar inte en sida pga ads så bojkottar jag den oftast helt.

Vad hände med FZ-supporter? Kanske köra någon sån drive igen?
Har fortfarande kvar den signerade musmattan
https://i.imgur.com/GcXUqCh.png

Vi gillade supporter och det kanske återvänder i framtiden!

Skrivet av Bennii:

Klart som fan att ni ska ha betalt! Skicka ut praktikant-Gustaf med tiggarmössan på stan! Jag kan donera några Delicatobollar från jobbet som datumet gått ut på. Skickar omedelbart några i en jiffypåse.

Gillar förresten det lilla hjärtat ni har på användarna.

Tycker de stora annonserna i bakgrunden kan vara lite störiga ibland.

Jag har ingenting emot sponsrat innehåll, så länge det tydligt markeras som sponsrat.

Nu när ni jobbar mycket på Youtube, med FF och streams, har ni funderat på att jaga sponsorer till era videos? Det ser man ju ofta på Youtubes lite större kanaler idag: "Dagens Fräcka Fredag i samarbete med Inet som har utförsäljning på grafikkort!"

Anledningen till att jag nästan helt slutade besöka Gamereactor var deras fasansfulla annonspolicy. Automatiska videos, annonser mellan sidorna, på sidorna, uppdelade artiklar med annonser mellan. Att ni inte jobbar med sånt är bra.

Inledningen på den här artikeln var lite lustig däremot:
"Du är en av våra besökare som har annonsblockerare aktiverat när du surfar på FZ."
Och jag tänkte direkt att, nej, det har jag inte alls. Ni kunde ju formulerat det annorlunda.
"Är du en av våra besökare som har annonsblockerare aktiverat när du surfar på FZ?"
Så pekar ni inte finger på alla som går in i artikeln.

Sponsorer vore fint!

Skrivet av Korken:

Tja fz crew, är nog mer anti-reklam än de flesta här, prövade slå av adblock nu igen men rent estetiskt blir er sida 400% fulare med reklamen. (ett vetenskapligt uppmätt och exakt mått) Om jag kunde betala en mindre summa för att bli av med reklamen skulle jag hellre göra det tror jag.

Det som framförallt stör mig är reklam som bryter nyhetsfältet i mitten och animerade/autostartande filmer. Jag tycker bakgrundsreklam är ok om den är estetiskt tilltalande, typ reklam för spel med nån snygg screenshot. Dålig reklam för bakgrundsfältet är i mitt tycke reklam med en massa text då det förfular sidan avsevärt. Högra reklamfältet känns ok så länge det inte har mouse-over start annonser.

Om ni hade fått lägga ett "fz filter" över reklamen som desaturerade och sedan tintade i någon färg/färger passande för sidans design hade ni kommit undan med mängden reklam ni har nu. Men tvivlar på att man får det...

Alltså, vi kan inte bråka med vetenskapen. Jag tror dock att det handlar en del om vana, du är van att se sajten på ett visst sätt och reagerar när det stöps om.


signatur
Medlem

Kör vitlistat på FZ, Sweclockers, Feber, Swedroid och Nordichardware då era sidor är vettiga och bra och jag vill inte att ni ska försvinna på grund av för dålig intäckt. Dessutom för att ni inte har intrusive reklam, bara reklam som är hyffsat relevant och inte stör i browsandet.

Tack för en bra sida!


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem

Jag blockerar icke. Era streams kanske kan göras oftare? Med streamlabs och mer interaktiva händelser? Typ spela med era subscribers och tävlingar live?


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Kör inte adblock på många sidor där jag är inne ofta (om de inte har otroligt irriterande reklam för då bojkottar jag det).

För min del så var FZ-supporter en väldigt talande erbjudande som jag gärna hade fortsatt med


signatur

^Katten, idle extreme.

Medlem

Jag kör vitlistat alla Geek's siter (99, SweClockers och FZ).

Why?

  • För jag gillar ert innehåll.

  • Jag gillar skribenterna som jobbar med siterna. Ni har stora kunskaper och levererar i många fall innehåll med kvalite.

  • Jag ser ett värde i att vi har svenska sajter som kan stå sig mot alla de andra stora drakarna (t.ex. IGN, Gamespot m.m.).

  • Det finns en anda av nytänkande och ändring av inriktningen (im looking at you, 99!) som jag gillar!

  • Reklamen är relevant (tro det eller ej, men jag går faktiskt in på den ibland!)

  • Reklamen är inte "aggressiv"


signatur

MODERKORT: ASUS Prime Z790 [] CPU: 13600K [] GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC [] RAM: Kingston Fury Beast 32 GB DDR5 [] LAGRING: Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen 4 2TB [] KYLNING: Corsair iCUE H150i RGB Pro XT [] PSU: Corsair AX860i platinum [] BILDSKÄRM: LG 34GP950G 180hz [] CHASSI: Fractal Design Define 7

Medlem

Läser oftast FZ på mobilen och, som någon tidigare talare nämnde, reklamen flödar på.
Men fick mig en tankeställare i och med denna artikeln att jag läser faktiskt fz på datorn hemma också....
Men är hemma om en stund och då blir ni vitlistade på en gång!
Keep up the good work! <3

Edit: Sitter nu vid nämnd dator, adblock avaktiverat!

Medlem

sålänge 30-40% av skärmen är reklam har jag den på. Scrollar ständigt ut på reklamen och får popups.

Frilansare
Skrivet av Parabellum87:

sålänge 30-40% av skärmen är reklam har jag den på. Scrollar ständigt ut på reklamen och får popups.

Pop-ups, på FZ?

Medlem

Hej!

Long time lurker, old ex-member tillika nyreggad återvändare här.
Uppskattar er sakliga ton i frågan som lyfts, och sympatiserar självklart med att ni bör få ersättning för arbetet ni lägger ner. Använder själv adblock i princip överallt, med SweC som enda undantag, men skulle absolut kunna tänka mig att av-aktivera blockeringen här också.

Men efter att ha testat detta alldeles nyss, och upptäckt att ett gammalt irritationsmoment består, så återaktiverade jag blockeringen igen, åtminstone tillfälligt dvs.
Den störande typ av reklam jag syftar på är densamma som många andra redan belyst tidigare i tråden; den som tar upp all "döyta" i marginalerna av hela sidan, som gör att man väldigt enkelt kan råka klicka sig in på den. Som användare vill man inte känna sig 'påprackad' några vidarebefordningar, och om det ändå bara är själva visningen ni tjänar på så känns nuvarande upplägg ganska så lose-lose.

Tack för ett stabilt jobb i övrigt, och sorry för att jag tillsvidare snyltar med gratis-läsande en stund till. Om ni framöver skulle slopa 'helsidesannonserna', belys gärna detta genom en ny nyhet så ser jag till att avaktivera adblock igen på direkten.

Medlem

Jag tycker också att de stora bakgrundsannonserna kan vara lite störande ibland, men hur sjutton kan ni klicka på de av misstag? Spelar ni Cookie Clicker i skärmkanterna när ni surfar?

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Bennii:

Jag tycker också att de stora bakgrundsannonserna kan vara lite störande ibland, men hur sjutton kan ni klicka på de av misstag? Spelar ni Cookie Clicker i skärmkanterna när ni surfar?

Haha, tänkte precis fråga samma sak! Hur fan gör folk när de klickar hej vilt? Kanske dags för Datorkörkort igen?


signatur

Jump in.

Medlem

Har er vitlistade såg jag nu, det är dock någon domän som är blockerad over-all så att säga. Ska försöka åtgärda då jag tycker att det är en fin gest utav er att lyssna och trimma reklamen.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Haha, tänkte precis fråga samma sak! Hur fan gör folk när de klickar hej vilt? Kanske dags för Datorkörkort igen?

Det kan bli utav misstag när man byter flik eller som jag, byter skärm och fokus. Men har väl blivit äldre, stör mig inte så på det numera.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

@Korken: Jag kör tillägget Disable HTML5 Autoplay i Firefox eftersom jag avskyr autostart på sidor. Funkar grymt bra, lätt att sätta på eller av när man vill se ett klipp.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Tidigare konto blev permbannat för en skitpetitess (om jag gissar på rätt post i forum), och ni vill inte ens svara på frågan "varför". Så nytt konto och adblock på.

Redaktör

@Makkapakka: vi berättar alltid varför vi permbannar. Skicka mig ett PM med ditt gamla nick så ska jag se efter.


signatur
Medlem
Skrivet av RedZour:

Min Adblocker brukar vara avstängd när jag besöker både FZ och Swelockers eftersom ni är värda det <3

Har besökt FZ sedan början på 2000 talet eller ska jag säga Quake 3 tiden?

Och med en sådan avatar följer också ett visst ansvar.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av EXPLICIT:

Gillar inte att hlea sidorna är klickbara, otroligt störande när man ska scrolla och tar sig utanför mittenfältet och råkar klicka på någon av sidorna.

Precis av den anledningen som jag har adblock på.
Förstår att mycket av intäkterna kommer från just reklam, men finns det inte andra alternativ? Reklam suger.

Ge oss FZ merch. En redig t-shirt med stor fz logga att börja med 😁


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av Priapsi:

@Maxiz!: Du har ju den avaktiverad på FZ, det är därför du har ett litet hjärta bredvid "medlem"

Ja se på fan. Aldrig sett den där tidigare, haha Tack!


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Medlem

Har själv inte upplevt några störiga reklamer (utöver buggar) sedan "klicka-bort-reklamerna" försvann för längesen. Tar mer än gärna lite reklam för laget, för att kunna surfa bekvämt på min favoritsida! <3

Medlem

@Maxiz!: Haha, np


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag tycker också att de stora bakgrundsannonserna kan vara lite störande ibland, men hur sjutton kan ni klicka på de av misstag? Spelar ni Cookie Clicker i skärmkanterna när ni surfar?

Kan såklart bara tala för mig själv men såg att åtminstone en annan som skrivit tidigare nämnde samma sak. Old habits die hard, och jag brukar aktivera sid-scrolling genom att trycka ner musens scrollhjul.
Om typ allt perifert då är en klickbar länk så är det jättelätt hänt. Istället för scrolling så får man en ny flik öppnad med reklam. Ingen katastrof såklart, men i längden tillräckligt irriterande för att man istället föredrar att låta adblock trolla bort det.

Medlem

För mig handlar det om att man är konstant matad med reklam 24/7.
Hade jag möjlighet skulle jag adblocka reklam IRL också
(Bra idé för AR brillor!)

Med en adblocker blir nätet en av dom få reklamfria upplevelser man har i sitt liv.
Förstår problematiken dock.

Grejen är den, att typ(?) alla(?) sajter ber ju sina användare att whitelista just dom. Gör man det, kan man ju då likaväl stänga av adblockern helt eftersom man då är tillbaka på ruta 0.

”Relevant” reklam är även det svårt. Vad ät relevant? Ska jag köpa något så är mitt nummer 1 stop prisjakt ändå.

Det som vore relevant för mig, men som jag inser är omöjligt, är om reklamen gav mervärde.
Skulle bannern på FZ säga ”klicka här för att komma till webhllen och köp Far Cry 5 med 20% rabatt”, då skulle adblockern slås av direkt

Förutom allt detta så är en bonus, framförallt på mobilen, att både sajterna laddar snabbare och gigabajjt på sin mobildata sparas. Jag minns inte statistiken nu men tror att jag i snitt sparade 30% data och närmre 50% av anrop med adblock.
Helt SJUKT hur mycket smutsiga Google Analytics och likande skräpstatistikanrop/tracking som sajterna idag består av...

Edit: japp, scrollar man en bit på följande länk så ser man 45% snabbare laddtid och 57% mindre downloads..
https://backstage.1blocker.com/say-hello-to-1blocker-x-8b55ef...
Någonting har som sagt blivit rejält jäkla fel när över 50% består av overhead.

Medlem

Jag har vitlistat FZ men får tyvärr fortfarande ingen reklam p.g.a. tracking protection. Jag är helt okej med att se på reklam. Jag är inte okej med att få mina nätvanor kartlagda.

Medlem
Moderator | Testpilot
Skrivet av conthox:

FZ-mugg! Och tröja. Och godis. Och... vadsomhellst. Loot boxes?

Muggen är fantastisk! Kapsylerna har jag tyvärr inte framme för en bild


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Hoppsan! Trodde bestämt jag hade avaktiverat på FZ, åtgärdat nu iallafall!


signatur

XBL: facingdeath88 - Gears of War 3 & Battlefield 3

Testpilot

Som en liten extra kommentar på reklam som är irriterande.

Reklambanners som stannar kvar och inte följer med resten av sidan då man scrollar neråt.
De irriterar mig till förbannelse oavsett om den är animerad eller statisk i sitt innehåll.

Det blir fel för hjärnan helt enkelt , allt annat innehåll på sidan scrollas nedåt utom den där irriterande lilla annonsen. Vik hädan!!

Medlem

@DarkAlf: har samma problem. Kan ni inte fixa det på nått sätt?

Skriv svar