Hur mycket pengar lägger ni på spel varje år?

Medlem

Tyvärr hinner jag inte spela så mycket längre, så numera blir det sällan mer än 3-4 spel på Black Friday och 1-2 spel vid release. Så runt 1500 kr per år? Plus skins/heroes I Hots/Fortnite för 500 ytterligare?

Eller ska jag räkna med dotterns spelköp också? De går ur min kassa de med. Säkert 3000 kr/år. Men jag ser det som en investering - förhoppningsvis får vi ett gemensamt intresse senare i livet 🙂


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Numera inte alls så mycket då jag redan tycker mig ha allt av värde/intresse, men tidigare så runt 5000:- med det mesta på reor.

Medlem

Skulle nog uppskatta att jag lägger mellan 6000-20000 om året på spel.

Medlem

Om man räknar in hårdvara så kanske 10-15.000 per år på spelrelaterade saker. Har inte så mycket annat att lägga mina pengar på än spel.
Bor billigt, har betalt av min gamla bil, har för tillfället lyxen att kunna gå till jobbet, har inga lyxiga matvanor, inga andra hobbies som kostar pengar så personligen tycker jag inte det är så mycket pengar.


signatur

PSN: MrOakenborn

Kollade faktiskt upp det nu, trodde innan att jag kanske låg på 5-6K, var visst lite mer så jag låg på runt 8-9K bara med spel under ett år, lägg sen till 1-2K på tillbehör. Så kanske runt 11-12K per år.

Medlem

Jag brukar ge mig själv mental 'budget'(begränsning) på runt 500-600:- i månaden, köper jag inte något den ena eller andra månaden så kan det bli att man går all in den tredje månaden och spenderar 1500 på spel. Det kan även hända att jag lägger budgeten på 500:- på in-game köp om jag inte har köpt ett nytt spel. Så runt 5000-6000:- om året är nog en korrekt siffra.

Sen har jag separata utgifter för speltillbehör(hårdvara).

Medlem

Svårt att säga...något mellan 5-10 tusen tror jag då jag köper till mig själv, min son och min sambo. Kanske mer. (enbart pc förövrigt)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

19 kronor.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Backloggens befriare

Inte en susning faktiskt. Men säkert 500kr/mån minst, så runt 6000 kanske?


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

10-15k kanske. Det mesta är dock äldre konsoller och spel, samt arkadbrädor.

Medlem

Hur kollar ni upp detta? Har många så bra minne?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skrivet av Hipshot:

Hur kollar ni upp detta? Har många så bra minne?

Kollade upp det på internetbanken, var ganska enkelt då det är i princip det enda som jag betalar med Euro.

Medlem

0-400kr ungefär, släpps så jävligt lite spel som är värda pengar.


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem

Ingenting sen PUBG kom ut med crates så har alla mina sales av crates täckt alla mina spelköp på steam men då ska ju tilläggas att jag har 1000 timmar i PUBG också.

Medlem

runt 1500-2000 kr i månaden här skulle jag säga så 18-25k per år, har inte fullt koll men det är där jag tror jag ligger, och det enbart spel inte hårdvara och annat.

Värt att nämna att jag lägger totalt 0 kr i lootboxes samt inte mycket på dlc's.

Men bor man billigt, har hyffsat lön och få utgifter så tja för min del så är det en väldigt liten del av min budget.

Medlem

ca 2000 kr i snitt på spel om året. Nya och steam gog rea.
Dator med tillbehör i snitt 2500 kr.
så runt 5000 kr om året på en hobby som säkerligen upptar 1000 timmar om året, om inte mer.

Så underhållning för ca 5 kr i timmen (högt räknat) är fan bra.

Medlem

I år har jag inte lagt ett öre på spel (har ingen egen inkomst och lever på föräldrarna) men annars brukar det ligga runt 2000.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Hur kollar ni upp detta? Har många så bra minne?

Jag betalar de flesta spelen via Paypal så det blir rätt enkelt (allt är relativt... ). Jag går bara in på Paypal-kontot, skapar en rapport för 2017 som jag laddar ned och öppnar i ett kalkylprogram typ Excel eller PlanMaker.

Där kan jag sedan enkelt filtrera betalningarna på allt spelrelaterat ("Sony", "Green Man Gaming", "Steampowered", osv) och ta ut summor för olika valutor (SEK, GBP, EUR, osv), kollar dagskurserna på nätet och omvandlar summorna till SEK, klart.

Totalsumman är på ett ungefär förstås eftersom dagskurser ändras. Kan alltid dubbelkolla transaktionerna på banken om det behövs.

Jag gjorde precis ovanstående och landade på drygt 7000 kr för 2017. Helt okej, en hobby får kosta lite annars är det ingen hobby.

Medlem

2017 hade jag ca 4000:- på Steam och 1140:- på PSN (inkl ps+).
2016 hade jag ca 5000:- på Steam och 2070:- på PSN (inkl ps+)

Account details -> Purchase history på steam. Account manangement -> Transaction history på Sony.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Hipshot:

Hur kollar ni upp detta? Har många så bra minne?

Jag har nog det faktiskt. Brukar försöka lägga upp en budget så jag jag ska kunna köpa ett spel i månaden om jag vill, men så händer inte alltid eller ofta för den delen och då är det lite lättare att komma ihåg.

Dragon Ball Fighterz I Januari
Kingdom Come Deliverence i Februari
Final Fantasy 15 och Ni No Kuni 2 i mars.

Så nu har jag så det räcker ett tag


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Säkert 5-10k. Köper alla storspel på releasedagen till PC/PS4 och bränner alltid nån hundring på reor. Är också ekonomiskt handikappad. Byggde faktiskt en app som man matade in sitt kontoutdrag i som sedan kategoriserade alla utgifter. Mat/nöje/krog stog för lite väl mycket De flesta banker har den funktionen inbyggd numer.

Skribent

För enbart spel (ej hårdvara) hamnar jag nog på 3,000 om året. Det är dock om jag inte lirar något med prenumeration.

Medlem

Genomsnittlingen, um ca 100 kronor, om det är ett särkilt år så kanske 600 kr

Avstängd

Blir ett par spel i månaden, så typ 12-15 tusen om året ungefär. Plus microtransactions, då.

Medlem

Väldigt svårt att säga då det helt beror på om det är ett bra spelår eller inte. Men det här året så har jag hittills spenderat ca: 2000 kr. Så runt 7-9000kr spenderar jag väl i snitt per år.

Medlem

För mycket...:(

Medlem
Skrivet av NympH:

0-400kr ungefär, släpps så jävligt lite spel som är värda pengar.

Märkligt uttalande.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Märkligt uttalande.

På vilket sätt? Jag tycker det släpps väldigt få spel som är bra, så jag köper knappt några.


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

jbx
Medlem

28 000 lök förra året men då med en Xbox One X inräknad. Tur för mig att jag valt bort arbete så jag har tid och spela.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Har spenderat 0:- kr det senaste 4 åren (Januari '14-April '18) tyvärr. :/

Skriv svar