Truckrace, Hongkong, kampsport – bilder från Shenmue-remastrarna

Robot
Truckrace, Hongkong, kampsport – bilder från Shenmue-remastrarna

Den magiska Dreamcast-duon är på väg tillbaka.

#sega, #shenmue, #shenmue-1-and-2


Medlem

Jag spelade aldrig någon av dessa när de kom och har svårt att tro att jag kommer orka med dem nu mest pga spelkontroll, upplägg och UI som man vant sig vid. Tvivlar också på ett Shenmue 3-släpp i år - iaf ett framgångsrikt sådant - man har ju sett ganska precis nill från det.

Medlem
Skrivet av powerbuoy:

Jag spelade aldrig någon av dessa när de kom och har svårt att tro att jag kommer orka med dem nu mest pga spelkontroll, upplägg och UI som man vant sig vid. Tvivlar också på ett Shenmue 3-släpp i år - iaf ett framgångsrikt sådant - man har ju sett ganska precis nill från det.

Både kontroller och UI ska vara omgjort för att hålla dagens standard, med möjlighet att spela i classic mode för den som vill känna nostalgin.

Medlem

@Bojkott: endast då blir det intressant. Älskade ettan men kändes gammalt som fan redan när tvåan släpptes. Är dessa spel verkligen bra, eller "you had to be there"-bra?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Vet inte riktigt om jag skulle kalla det där för remaster, ser bara ut som dom höjt upplösningen på spelet och slängt på bättre UI + fixat kontroller.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

@Bojkott: endast då blir det intressant. Älskade ettan men kändes gammalt som fan redan när tvåan släpptes. Är dessa spel verkligen bra, eller "you had to be there"-bra?

Jag brukar spela igenom dem emellanåt på Dreamcast och tycker att det fortfarande är fantastiska spel. Men kontrollerna är något jag alltid stör mig på när jag börjar spela, men efter ett tag så vänjer man sig. För någon som är helt främmande för 1:an och 2:an så kan nog spelen kännas dåliga idag. Ettan låg ju verkligen i framkant, och det är väl det som är lite av problemet för många. Man minns det som ett spel som då ansågs ligga flera år framåt i tiden, men spelar man det 10-20 år senare och upptäcker att mycket har hänt inom denna genre som får Shenmue att framstå som ett halvdant indiespel jämfört med dagens spel.

Jag tror att för att kunna uppskatta Shenmue 1 och 2 så måste man kunna bortse från hur dagens spel är. Animationerna är ju en sån där sak som ser förjävligt ut i Shenmue, men på den tiden så fanns det ingen lyxig motion capture, utan allt animerades för hand, och i Shenmues fall ända ner i fingrarna, vilket var oerhört ovanligt på den tiden. Så även fast Shenmue var före sin tid när det släpptes så kommer alltid tiden ikapp förr eller senare, och eftersom att Dreamcast-kontrollen är väldigt speciell så är det oftast här som många ger upp när de testar Shenmue.

Bara av att kolla på layouten så är det ju inte ens i närheten av hur man spelar idag, så uppdaterade kontroller är något som även jag som älskar Shenmue-serien kommer att uppskatta väldigt mycket.

Medlem

Gimme gimme gimme!!

Medlem

Får pirr i magen varje gång det kommer en nyhet om Shenmue.

Medlem
1
Skriv svar