Riot ångrar att de översexualiserar ny hjälte i League of Legends

Avstängd

Att folk inte har nåt bättre för sig än att klaga på lite pixlar. Låt bli att spela spelet om det nu är så jobbigt att en karaktär ser ut på ett visst sätt.

Jag bryr mig inte ett dugg om hur figurer i spel ser ut; tjocka, smala, muskulösa, jättetuttar, vattenskalle eller ölmage. Det spelar väl för bövelen ingen roll, det är ju bara ett spel!

Det enda som betyder nåt är karaktärens förmågor och stats, och att animationer osv känns bra när man spelar. Det är ju ett tävlingsinriktat MOBA, inte en datingsim.

Medlem

Jag tycker också hon är översexualiserad. När karaktären kom ut läste jag hennes bakgrund. Hon är en tuff tjej som lyckades överleva i ett ställe som kallas "void", och fick hennes dräkt och vapen genom att döda monster. Coolt.

Men när jag sedan ser hennes design strålar KaiSa av sexighet, och inte någon av den tuffheten från hennes bakgrundsberättelse. Då tappar jag helt intresset för karaktären.

Jag tycker inte detta handlar om sexism, utan snarare att en cool karaktär bryts ner till ett ointressant sexobjekt. Det fungerar för vissa karaktärer, där sexighet är något som ska känneteckna dem, som catwoman (tycker jag iallafall) från Batman, eller Evelynn från League of Legends. Men i detta fallet lägger det bara skugga på karaktärens andra egenskaper.

Medlem

Har aldrig upplevt Kai'Sa som sexualiserad överhuvudtaget. Jag håller dock inte med Riot om att hon hade framstått som en varelse snarare än mänsklig just för att hon kanske hade haft en full dräkt, det låter enligt mig som att påstå att Samus Aran inte skulle framstå som mänsklig heller när hon använder sin Varia Suit, och hon kan bli en boll... Urringningen är ganska onödig, men som sagt, jag finner inte den problematisk eller så värst översexualiserad heller, men hade inte saknat den om den inte var en grej.

Medlem

Ganska komplicerat ämne... i sig tycker jag inte att det är något problem med den här karaktären som individuellt fall, utan isf. måste man in på områden som att man inte varierar kroppsbyggnad med andra champions osv. Men den diskussionen blir aldrig heller nyanserad riktigt, för om man tänker sig det här speluniversumet, borde inte de flesta av hjältarna vara vältränade osv för sin egen överlevnads skull?

Det är förbannad svårt att vara opartisk i den här diskussionen, när man känner att man är i närheten av det; personligen försöker jag respektera alla och tycker överhuvudtaget kläder och sådant inte har (eller borde ha) något att göra med sex i sig och hur jag behandlar folk. Men jag vet ju att det är många som tror det, fastän jag tycker det verkar respektlöst i vissa fall att anta, men i andra fall stör jag mig på hur kroppar används i marknasföring helt orelaterat till produkten osv.

När det gäller fiktiva karaktärer blir jag mest frustrerad. I mina ögon, är det inget problem och hade inte varit något problem om inte alla bara behandlade alla andra med respekt. Men när en stor del av mänskligheten har en åsikt som likställer utseende med respekt och hur det påverkar andra, är det ju litet av en naiv önskedröm att ens ha den inställningen.

Känns som om man skulle kunna skriva en bok enbart om sin egen syn så jag antar att det inte riktigt är rätt aveny att elaborera för mycket här i ett kommentarsfält, speciellt som det är ett minfält att uttrycka sig utan att bli misuppfattad.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Sisyr:

Så är det givetvis. Finns en motsvarande kvinnlig karaktär också. Jag själv stör mig inte på sådant över huvud taget, men min poäng var att det är väldigt, väldigt mycket mer fokus på hur kvinnliga karaktärer ska och inte ska se ut än manliga trots att det knappast råder någon brist på "sexualiserade" män och "omöjlig" manlig fysik i spelvärlden, vilket i min värld är lite snedvridet.

Det jag tycker är intressant med den poängen är att den oftast bara lyfts fram i samband med sådana här nyheter. Var är de argumenterande inläggen på utvecklarnas forum kring detta? Det finns så många lager i den här diskussionen men ofta stannar vi vid ”men män är också sexualiserade!!”.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av kebbe:

Orka bry sig. Snygg design oavsett vad feministcucks gnäller om.

Kom igen, så onödigt ordval.


signatur
Ambassadör
Xbox

Tycker också att kvinnor skall skylas för att icke inleda i frestelse och synd.


signatur

Jump in.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det jag tycker är intressant med den poängen är att den oftast bara lyfts fram i samband med sådana här nyheter. Var är de argumenterande inläggen på utvecklarnas forum kring detta? Det finns så många lager i den här diskussionen men ofta stannar vi vid ”men män är också sexualiserade!!”.

Men det är ju en fullgod invändning? Jag upplever det som en intressant dubbelmoral som är värd att lyftas fram. Det är försvinnande få människor (åtminstone som ger uttryck för det) som har något problem med hur män porträtteras i spelvärlden medan det är en väldigt vanlig återkommande diskussion hur kvinnor porträtteras. Detta trots att båda könen oftast presenteras i idealiserade former med modernt skönhetsideal som fokus.

Följdfrågan blir då varför det är så? Varför är det här ett så stort problem för det kvinnliga könet, när det (tydligen) inte är det för det manliga trots att samma situation råder för båda? Varför är man så mån om hur det ena könet representeras men inte det andra?

Medlem

Ok dags att hoppa med huvudet först rätt in i getingboet. Verkar som att många i denna tråd är provocerade av feminister och att bagatellartade frågor som dessa får uppmärksamhet. Rak fråga, vill ni att en övergripande majoritet av alla kvinliga moba karaktärer kläs i uringning och tajta kjolar? Jag har inget problem med att vissa gör det men när en stor majoritet av de kvinnliga karaktärerna framställs på samma sätt kan jag tycka att det börjar bli tröttsamt. Jag har gejmat ett helt jävla liv och jag har verkligen svårt att förstå varför vi här på FZ och andra gaming community blir så arga över att folk vill se en förändring. Många av er i tråden bör också se över er attityd. Det är den här formen av respektlöst snack som får mig att känna mig för gammal för gaming. Jag kan bara hoppas att fler delar min åsikt men inte pallar ge sig in i denna toxic zon.

Releasehästryttare

Jag väntar fortfarande på det första AAA porr spelet.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Sisyr:

Men det är ju en fullgod invändning? Jag upplever det som en intressant dubbelmoral som är värd att lyftas fram. Det är försvinnande få människor (åtminstone som ger uttryck för det) som har något problem med hur män porträtteras i spelvärlden medan det är en väldigt vanlig återkommande diskussion hur kvinnor porträtteras. Detta trots att båda könen oftast presenteras i idealiserade former med modernt skönhetsideal som fokus.

Följdfrågan blir då varför det är så? Varför är det här ett så stort problem för det kvinnliga könet, när det (tydligen) inte är det för det manliga trots att samma situation råder för båda? Varför är man så mån om hur det ena könet representeras men inte det andra?

Jag har personligen lite svårt för retoriken ”vi kan inte prata om det här specifika fallet utan att också prata om den här relaterade problematiken”. Särskilt när den oftast bara lyfts fram när ämne A diskuteras.

Men absolut, varför det är så är sjukt intressant. Ska jag spekulera så grundar det sig i hur det görs. En bar muskulös manlig bringa (Rambo-style) signalerar snarare maskunilitet än fuckable. Sen borde man absolut diskutera vilka signaler machomän skickar. Diskussioner som tyvärr drunknar i ”feministcucks!” ”SJW” och andra fjantiga tillmälen.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

En bar muskulös manlig bringa (Rambo-style) signalerar snarare maskunilitet än fuckable.

Jag känner många kvinnor som inte håller med dig där!
Manlighet och kvinnlighet går hand i hand med...fuckabilitet?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Som sagt, tramsigt att framföra att "män också sexualiseras" eftersom det, som Schäferredaktören säger är machofiering mer än obektifiering och inte ger samma konsekvenser. Så länge tjejer slutar spela för att män bär sig sexistiskt åt har vi ett problem. Jag har ALDRIG hört talas om en man/kille som slutat spela för att han trakasserats för sin "manliga sexualitet" så till den grad att han inte vill spela mer.

Fattar man inte skillnaden utan fortsätter den tramsiga, extremt platta argumentationen är det svårt för mig att ta på allvar. Då handlar det om TRUMPna pojkar som är rädda att förlora mot tjejerna på skolgården om tjejerna får vara med på lika villkor.

Men att seriöst ta den fajten på FZ är väl ungefär lika meningsfullt som att gå på ett NRA-möte och föreslå begränsningar av assault weapons.

Medlem

Detta är ju ett alternativ till alla smala damer i spel. Det närmaste i OW är väl Zarya.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag har personligen lite svårt för retoriken ”vi kan inte prata om det här specifika fallet utan att också prata om den här relaterade problematiken”. Särskilt när den oftast bara lyfts fram när ämne A diskuteras.

Men absolut, varför det är så är sjukt intressant. Ska jag spekulera så grundar det sig i hur det görs. En bar muskulös manlig bringa (Rambo-style) signalerar snarare maskunilitet än fuckable. Sen borde man absolut diskutera vilka signaler machomän skickar. Diskussioner som tyvärr drunknar i ”feministcucks!” ”SJW” och andra fjantiga tillmälen.

Det går alldeles utmärkt för min del och jag kommenterar sällan ämnen likt dessa över huvud taget. Idag kände jag mig bara trött på att det alltid är samma sida av myntet som problematiseras och att "ingen" av de som intresserar sig för ämnet verkar tycka att det är konstigt.

Nog fan är "en bar muskulös manlig bringa (Rambo-style)" något damer i allmänhet uppskattar? Maskulinitet i form av fitness är ju alltid på tapeten. Sedan finns det andra former av maskulinitet som kanske inte alltid är lika tilldragande (feta cigarrer eller ölkaggar, exempelvis ).

@ulrik.borg: Du är tyvärr inte bättre än de som för sig med termerna Calle nämner i sitt inlägg ("SJW", "cucks") med tanke på att dina inlägg dryper av förminskande, nedsättande kommentarer både rörande dina meningsmotståndares argument liksom dem själva som personer. Ad hominem, helt enkelt.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

DÄR har vi en manlig karaktär som är mer sexualiserad än stereotyp! De flesta i den här debatten fokuserar mer på procent av bar hur än hur den framställs. I detta fall ser jag inga större problem med RIOT:s nya karaktär. Visst är dräkten urringad, men jag tycker inte hon framställs som överdrivet sexualiserad utöver det, sett till rörelseschema, hållning, pose etc.

Dessutom verkar ju det här bara röra concept art, inte den spelbara karaktären. Den här typen av stereotyp förefaller mig vara minst lika vanlig hos manliga karaktärer.

Avstängd

Jag skulle vilja ifrågasätta en vedertagande premiss i denna återkommande debatt: vad är det som är så dåligt med "sexualisering"? Observera att jag gör skillnad på "objektifiering" och "sexualisering". Dessa två saker är INTE samma sak i mina ögon och är vi oense om detta så kan vi ej diskutera.

Jag menar, är inte vi människor "sexuella" varelser? Så länge det inte är "porr" i spel så kan jag inte förstå problemet? Att många pojkar/killar/män beter sig illa mot tjejer i spel har snarare med snubbarnas osäkerhet kring tjejer att göra med än att "kvinnliga spelkaraktärer sexualiseras".

Vi är alla mer eller mindre delvis "vandrande sexobjekt" i varandras ögon. Skillnaden är att fler flickor/tjejer/kvinnor verkar ta mer illa upp av detta än vad det motsatta könet gör. Var är "kvinnors sexuella frigörelse" när man behöver den i modern tid?

Medlem

@gusgun577: fanns rejält feta fula kvinnor att välja i randomiseraren i Sea Of Thieves, jag är faktiskt förvånad att det inte blev rabalder över det!? Säkert måste det finnas någon kränkt del folk som anser det nedvärderande för kvinnor?

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

...En bar muskulös manlig bringa (Rambo-style) signalerar snarare maskunilitet än fuckable....

Du tror inte att du ser det ur ditt (antar jag) heterosexuella manliga perspektiv? Både de kvinnor och homo/bi-män jag känner går igång rätt rejält på manliga välsvarvade kroppar. Tycker att det är lite inskränkt att tro att det bara är kvinnor som kan bli sexualiserade och objektifierade, vilket i sig inte heller behöver vara av ondo.


signatur

Jump in.

Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Jag skulle vilja ifrågasätta en vedertagande premiss i denna återkommande debatt: vad är det som är så dåligt med "sexualisering"? Observera att jag gör skillnad på "objektifiering" och "sexualisering". Dessa två saker är INTE samma sak i mina ögon och är vi oense om detta så kan vi ej diskutera.

Jag menar, är inte vi människor "sexuella" varelser? Så länge det inte är "porr" i spel så kan jag inte förstå problemet? Att många pojkar/killar/män beter sig illa mot tjejer i spel har snarare med snubbarnas osäkerhet kring tjejer att göra med än att "kvinnliga spelkaraktärer sexualiseras".

Vi är alla mer eller mindre delvis "vandrande sexobjekt" i varandras ögon. Skillnaden är att fler flickor/tjejer/kvinnor verkar ta mer illa upp av detta än vad det motsatta könet gör. Var är "kvinnors sexuella frigörelse" när man behöver den i modern tid?

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om översexualiserade karaktärer men jag tycker iaf att objektifiering och hur det ordet används som något dåligt är bullshit, och tror heller inte att kvinnor behandlas illa pga "sexuell objektifiering". Vi "objektifierar" varandra hela tiden, inget konstigt eller fel med det. Det kallas att tända på varandra.

Enligt mig är klagan om objektifiering helt och hållet en konstruktion och ett svepskäl, det folk och för de mesta tjejer egentligen ogillar är att de inte känner sig nöjda med sitt eget utseende och att de mår mer eller mindre dåligt för att de inte kan leva upp till idealen satta i spel, tv eller film t.ex.

Och att snacka om dubbelmoral i någon bemärkelse när det gäller män och kvinnor går inte för män och kvinnor är väldigt olika på väldigt många sätt. Män och kvinnor tänker olika och attraheras av olika saker.
Kvinnor värderas i mycket högre grad på deras utseende än män, därför blir även utseendet mycket mer känsligt för kvinnor.
På samma sätt värderas män i mycket högre grad på deras sociala status, det finns t.ex. inga kvinnliga "losers".
Män objektifierar kvinnor utseendemässigt helt naturligt(!) och kvinnor objektifierar män som nyckeln till ett bättre och roligare liv helt naturligt.
Därför blir också en översexualiserad kvinnlig karaktär känsligare för fler än en He-man även om båda är lika kroppsligt sexualiserade.
Frågan är ju vad man ska göra åt det? En gång i tiden fanns det ju gentlemen och ladies som såg till att göra livet lite mer bekvämt för det motsatta könet, nuförtiden är det ganska ont om bägge.

Medlem

Om djup urringning är översexualiserad säger jag: Grattis Puritaner. Er come back var det ingen som såg, och ni vann.

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Fast jämför man med hur VERKLIGHETENS ungakvinnor klär sig så är det ju faktiskt ganska "osexigtklädd".

Lår folk klä sig som de vill, låt spelkaraktärer se ut som spelskaparna vill.
Gillar man det inte spelar man inte spelet.
Tror men inte helt säker att det är så en marknads ekonomifungerar.

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Som sagt, tramsigt att framföra att "män också sexualiseras" eftersom det, som Schäferredaktören säger är machofiering mer än obektifiering och inte ger samma konsekvenser. Så länge tjejer slutar spela för att män bär sig sexistiskt åt har vi ett problem. Jag har ALDRIG hört talas om en man/kille som slutat spela för att han trakasserats för sin "manliga sexualitet" så till den grad att han inte vill spela mer.

Fattar man inte skillnaden utan fortsätter den tramsiga, extremt platta argumentationen är det svårt för mig att ta på allvar. Då handlar det om TRUMPna pojkar som är rädda att förlora mot tjejerna på skolgården om tjejerna får vara med på lika villkor.

Men att seriöst ta den fajten på FZ är väl ungefär lika meningsfullt som att gå på ett NRA-möte och föreslå begränsningar av assault weapons.

Så, när det är en kvinna är det "sexualisering" och "objektifiering" men när det är en man är det "machofiering"?
Varför gör du en antydan till Donald Trump?
Tycker du att män och kvinnor ska tävla i idrott och sport gemensamt eller var det bara något dumt du kastade ur dig i farten?

Detta är inte ett påhopp på dig, jag tycker bara ditt inlägg var för osammanhängande och utan kontext för diskussionen att du gärna får utveckla.
Och det är nog meningslöst att gå till NRA med någon vapenbegränsning överhuvudtaget!

Skrivet av WargH:

Detta är ju ett alternativ till alla smala damer i spel. Det närmaste i OW är väl Zarya.

https://i.imgur.com/wAMxMe6.jpg

Så jävla grym!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Makkapakka:

Om djup urringning är översexualiserad säger jag: Grattis Puritaner. Er come back var det ingen som såg, och ni vann.

Ingen blir gladare än jag om kvinnor går med djup urringning, men för den sakens skull innebär det inte att det ibland inte kan vara översexualiserat osv. Det handlar om kontext och har inget med att vara puritan att göra. Detta sagt utan att lägga någon värdering av fallet i artikeln.

eld
Medlem
Skrivet av Makkapakka:

Om djup urringning är översexualiserad säger jag: Grattis Puritaner. Er come back var det ingen som såg, och ni vann.

Man får ju ändå hoppas på att du förstår situationen bättre någon gång i livet, det kan vara lite kul och samtidigt jobbigt när man kollar tillbaka till sin posting historik i framtiden och tänker "shit vad lite jag förstog".

Jag satt också en gång i tiden och postade "LOL MEN VADÅ!?" på forum.

eld
Medlem
Skrivet av Soulless:

Så, när det är en kvinna är det "sexualisering" och "objektifiering" men när det är en man är det "machofiering"?

Inget existerar i vakuum, det är två likadana saker som får helt olika betydelser när man tar världsituationen och historia med i sammanhanget.

Medlem

Det slutar väl med att kvinnor i spel har heltäckande klädsel och huckle. ja nu överdrev jag, men gör de för stora förändringar med mer påklädda kvinnor i spel då köper iaf jag inte spelen och många andra känner nog likadant. Och skulle spelförsäljningen minska pga censur och PK-hysteri. Då går inte spelutvecklarna längre med på att kuva sig för minoriteter. De vill sälja spel och vet dom vad den minskade försäljningen beror på jo då åtgärdar dom det.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Mortaigne:

Du tror inte att du ser det ur ditt (antar jag) heterosexuella manliga perspektiv? Både de kvinnor och homo/bi-män jag känner går igång rätt rejält på manliga välsvarvade kroppar. Tycker att det är lite inskränkt att tro att det bara är kvinnor som kan bli sexualiserade och objektifierade, vilket i sig inte heller behöver vara av ondo.

Missförstå mig rätt, klart att Hoffens bringa framkallat en och annan svettig överläpp, det jag är ute efter är skillnaden mellan det och till exempel Rambos karaktär. I min mening är den manliga hud som visas i spelsammanhang oftare av den senare varianten.

Och återigen, sexualiseringen av manliga spelkaraktärer tas oftast bara upp som motargument för kvinnligt dito, vilket flyttar fokus på varför, vilket vi snuddade vid lite lätt högra upp i tråden.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Shinsen:

Det slutar väl med att kvinnor i spel har heltäckande klädsel och huckle. ja nu överdrev jag, men gör de för stora förändringar med mer påklädda kvinnor i spel då köper iaf jag inte spelen och många andra känner nog likadant. Och skulle spelförsäljningen minska pga censur och PK-hysteri. Då går inte spelutvecklarna längre med på att kuva sig för minoriteter. De vill sälja spel och vet dom vad den minskade försäljningen beror på jo då åtgärdar dom det.

Om man tar ett steg tillbaka från det du säger, att mer påklädda kvinnliga karaktärer säljer färre spel, har vi nog nått pudelns kärna.


signatur
Medlem

Måste vi bry oss?


signatur

Reminder: SAM = Speed bump -GGTharos

Skriv svar