The Division - Vad spelet kan erbjuda idag

Quake-konnässsör
The Division - Vad spelet kan erbjuda idag

Tjoahblaha!

För två år sedan så spelade jag igenom The Division storyline. Sen tyckte jag att jag hade fått nog, jag kände inga som spelade spelet just då och det kändes tungt och spela igenom Division ensam. Ganska exakt två år senare fick jag förfrågan ifall jag ville spela lite Division för skoj skull och såg då möjligheten att se vad Massive Entertainment hade gjort med spelet mellan patch 1.0 till patch 1.8. Jag vill inte påstå att jag är någon skribent eller tänker gå in på detaljerna om varje enskild patch notering, men vill ändå dela med mig av hur spelet ser ut idag. Jag avundas inte alls artikelskrivare som måste hålla artiklarna korta och koncisa för att hålla läsarens intresse fast i texten, men jag gör ett försök!

The Divisions avtäckande under E3 - 2013

Jag minns när jag satt klistrad framför skärmen under 2013 års E3-mässa, när en av de kanske mest intressantaste titel visades, The Division. The Division visades sig att utvecklas av det svenska bolaget Massive Entertainment.

När Brooklyn, New York, öppnade upp sig genom sin ridå med sitt snötäckta landskap i bakgrunden samtidigt som ”Snow Snow Snow” av Danny Fomajio spelades väcktes intresset. Intresset kunde också få sin förklaring i namnet Tom Clancy i titeln, ett namn som är känt att användas i speltitlar med en mera taktiskt och verklighetstrogen känsla. Trailern visade då tre personer som började röra sig igenom delar av Brooklyn som var mer eller mindre övergivna. Bilar stod övergivna längs vägarna, vissa brann medans andra hade mera tur. Överlevande gick runt på gatorna och bad om hjälp från spelaren i trailern. Efter en kort tid därefter deras sammanslutning gick de mot polisstationen som var i närheten och anföll ett gäng som spärrat in poliserna i deras egna burrar. Striderna i trailern kändes trogna Tom Clancys samtidigt som de tog sig ett steg närmare polisstationen, skydd efter skydd. Väl inne i polisstationen ser då spelaren på en karta och några intressepunkter dyker upp, och skulle med det få en eventuell upplevelse om hur stor världen var som The Division skulle utspela sig i. Från Hoboken, i New Jersey, till East Williamsburg i Brooklyn, dök upp på kartan. Trailern avslutades med dessa tre spelare sköt upp en signalraket för att ta sig själva till säkerhet, med hjälp av en helikopter. Men ack så det kunde gå, för i det lugna vattnet lurar de oftast hajar och de blev anfallna av en annan grupp spelare. Trailern avslutades och zoomades ut till en karta över Brooklyn och delar av Manhattan. Efter denna trailer så var det enbart och vänta i lite mindre än tre år på att spelet skulle släppas.

Video - Tom Clancy’s The Division - E3 Gameplay Reveal

Spelets berättelse - (Spoilers)

På svarta fredagen sveper en smittkopps epidemi över New York City genom sedlar som har blivit infekterade och som sedan människorna hanterar. Staden hamnar i ett totalt kaos och sätts i en karantän. Den amerikanska regeringen aktiverar sina Sleeper Agents i närområdet runt Manhattan för att få ordning på kaoset som nu har förankrat sig. Agenterna jobbar under en enhet som heter Strategic Homeland Division, aka The Division. Det första spelaren får är en genomgång av spelmekaniken i Brooklyn, samma område som kan ses i trailern, för att sedan ta sig vidare till kärnan av kaoset i Manhattan.

Väl inne i stadskärnan är det meningen att hjälpa JTF, Joint Task Force, för att lugna ner kaoset. Vi får snabbt reda på att James A. Farley Post Office Building, som har varit JTF tidigare base of operation är under attack och hjälp behövs för att återta byggnaden ifrån en av de fientliga gängen som finns i The Division, Rikers som är tidigare fångar från en närliggande fängelse. Efter vi har besegrat och tagit tillbaka JTFs base of operation så börjar spelet öppna upp sig, vi ser att vi har har möjlighet att göra sidouppdrag och fortsätta på huvudberättelsen. På gatorna så kan man också möta på ett gäng som kallas för Cleaners, en fanatisk grupp som tror att alla människor är infekterade och behöver brännas upp för att stoppa epidemin i Manhattan.

Under spelets gång så får vi reda på att en agent från spelarens egen organisation, The Division, har gått rogue och blivit mer eller mindre helt galen i sitt bevittnade av allt kaos som har befallt Manhattan. Rogue agenten Aaron Keener, och resten av den första vågen av Division agenter som väcktes till tjänstgöring, får man reda på hjälper ”Last Man Battalion”. Last Man Battalion är en del av den militärstyrkan som blev övergivna av den amerikanska regeringen vid evakueringen av Manhattan, som sedan bröt sig fria och gick rogue.

Aaron Keener står och beskådar hemskheterna som sker i Manhattan

Innan man börjar med sista uppdragen i spelet, som är att attackera Last Man Battalions huvudbas och förhindra att Aaron Keener och LMB commander Charles Bliss ska göra mera skada i Manhattan, hinner man lugnt nå nivå 30 om man har gjort de flesta av de olika sidouppdragen som finns tillgängliga. När man har besegrat sista bossen i The Division så börjar spelets end game öppna upp sig.

Efter sista bossen hittar man en okänd signal som leder en till Dr. Amherst laboratorium samt hans kvarlämnor, det är just denna person som tillverkade viruset som skapade epidemin. Han har med hjälp av mutation tillverkat smittkoppsviruset att bli mera dödligt, som han själv fick bemöta effektiviteten för. Man hittar ett meddelande från Amherst som förklarar hans vision om viruset och varför han gjorde detta. Man får också reda på att Aaron Keener, som lyckades fly undan i sista uppdragen, har instruktionerna på att tillverka viruset och tänker fortsätta med Dr. Amherst planer med att förbättra och göra viruset mera dödligt. Han ger spelaren en möjlighet att få en position bredvid honom i deras agerande i Manhattans Dark Zone.

Video - Final Virus Report

När man har nått 30, sen då?

När man väl har nått nivå 30 finns fortfarande din exp mätare kvar, men istället för levla upp din karaktär så får en låda som ger High-End utrustning. Olikt som Destiny så går det relativt snabbt och fylla denna mätaren och få dessa lådor, som ofta ger bättre utrustning än vad du har på dig.

Utrustning, Gear score, World Tier
En av de stora uppgifterna som end game handlar om är att få upp din digitala avatar utrustningsnivå, detta kallas för “Gear score” i The Division. Gear scores syns på vapen och andra utrustningsdelar, varierar mellan 1 - 286, som räknas ihop och sedan får din karaktär en sammanställt poäng på utrustningen. Genom att man går upp i gear score så kan man byta World Tier som gör spelet lite svårare. World Tier gör alla fiender lite starkare för varje steg du går upp i skalan och fienderna har större chans att släppa bättre utrustning till din karaktär. I dagsläget finns det 5 stycken World Tiers.

Man kan se på färgen på utrustningen vilken typ det är.
Worn (Vit), Standard (Grön), Specialized (Blå), Superior (Lila), High-End (Gul / Orange), Exotic (Röd), Gear Set (Grön)

Gear Score

Det finns flera sätt att samla din utrustningen ändra World Tier i spelet, göra dagliga uppdrag, dagliga och veckoliga jaktuppdrag, Dark Zone, Incursion, Survival, spela PvP matcher eller helt enkelt jaga bossar och namngivna fiender som vandrar sporadiskt runt i hela Manhattan.

World Tier 1 - 5 world level
När man nått 30 så kan man ändra leveln på fienderna så att det anpassas bättre till din nivå. Genom att din karaktär går upp i gear score så har du möjlighet att låsa upp nästa svårighetsnivå, detta gör du genom att ta fram kartan och välja World Tier.

  • World Tier 0 - Ingen Gera Score, här spelar man innan man har nått 30 och får möjligheten att byta World Tier i spelet.

  • World Tier 1 - Gear Score 0 - 182, alla fiender är nivå 30.

  • World Tier 2 - Gear Score 182-203, alla fiender är nivå 31.

  • World Tier 3 - Gear Score 204-228, alla fiender är nivå 32.

  • World Tier 4 - Gear Score 229-256, alla fiender är nivå 33.

  • World Tier 5 - Gear Score 256+, alla fiender är nivå 34.

Du kan även köpa high end utrustning från affärerna i din Base of Operation, vapen, utrustning och scheman som man sedan kan hamra ihop själv vid sin hantverkarebänk. För att köpa utrustning från dessa affärer så behöver du Phoenix Credits, som är end game valutan. Phoenix Credits får du genom att göra diverse olika aktiviteter, även bossar och namngivna fiender kan ge dig 1-5 Phoenix Credits (beroende på nivå på fienden). Affärerna anpassar sig också till vilken World Tier du är på, desto högre tier desto bättre utrustning.

Sedan när man har nått World Tier 5 så kan man också börja tänka på vilken roll som din karaktär skall ha i framtiden. Ska din karaktär satsa på skada eller ska kan du använda mera utav de olika färdigheterna som finns till ditt förfogande. Kanske vill du hellre satsa på en roll som har support och hålla ditt lag vid liv eller spelar du själv och vill använda en lite mera balanserad roll. Här har Gear Set en fördel över vanliga utrustning då set-delar få diverse fördelar om man har 2 eller flera delar från samma uppsättning. Som till exempel Path of the Nomand är inriktad på hälsa och DeadEYE är inriktad på Marksman Rifle skada. Det finns cirka 15 olika typer av Gear set. Man kan även sätta in olika modifikationer i utrustningen så man kan få fördelar med färdigheter som man använder eller att man får mera hälsa.
Firearms ökar vapenskada, Stamina ökar din totala hälsa och Electronics ökar din effektivitet på de färdigheterna karaktären använder.

Set bonusar

Daily Mission & Weekly Mission

Tre dagliga uppdrag erbjuder chansen till att få bättre utrustning till din karaktär, samt Phoenix Credits och GE Credits. De tre dagliga uppdragen brukar vara några av de olika huvudberättelse uppdragen som man kan spela igen, två av dessa spelas på Hard svårighetsgraden där fienderna är lite svårare än vad de var första gången du spelade igenom dem. Dessa ska gå bra att klara av själv om man tar det försiktigt och metodiskt.

Det tredje uppdraget är på svårighetsgraden Challenging som erbjuder en ännu mer svårare svärm av fiender. Även dessa uppdrag är någon av de huvuduppdragen som finns utspridda på kartan. Challenginguppdragen kan vara problematiska att klara av själv, så en grupp av minst en person till är att föredra.

Man kan se dessa uppdrag genom en speciell vit cirkel runt uppdragen. Dessa är också anpassade till vilken World Tier du spelar på.

Exempel på ett av de dagliga uppdragen

High Value Target

Ett annat sätt att få gear score är att göra HVT uppdrag, dessa uppdateras både dagligt och veckoligt. För att göra dessa uppdrag måste man skaffa Intel, som man får att ge mat/dricka till medborgare i Manhattan som man kan stöta på lite här och där. Man kan även få dessa från namngivna fiender, men det mest effektiva sättet att hitta Intel är via uppdrag som kan fås vida de olika Safe House i Manhattan. Dessa uppdrag låses upp efter man har gjort alla sidouppdrag på ett område, tillhörande just de Safe House. Man ska anteligen jaga en grupp av fiender eller en namngiven fiende.

Hubert kollar igenom inköpslistan, mjölk, grädde, ost och tre chipspåsar måste köpas in

Global Event

Global Event är en funktion som tillkom till patch 1.7 som lägger till en modifiering på den öppna världen för att göra spelet lite intressantare. Medans en modifikation alltid är aktiv så kan man lägga till andra på uppdrag för att göra det svårare, för att få en bättre utdelning av belöningar för att klara av uppdrag. Modifikationerna som finns är Outbreak, Assualt, Strike och Ambush. Varje modifikation har unika effekter på spelet och vilken som är aktiv cirkulerar med jämna mellanrum.

Outbreak gör att de skott man träffar i huvudet på fiender exploderar och andra fiender i närheten får en blödande effekt, samt ökar huvud skottskadan i några sekunder, och denna modifikation ligger på oberoende vad du spelar. Vill man göra uppdragen lite svårare kan man välja mellan två olika modifikationer som läggs till, Severe Outbreak och Critical Outbreak. Severe Outbreak gör att fienderna är smittsamma och ifall de kommer i närheten av karaktären dräneras hälsan konstant, cirka 10 meters radie av fienderna och är högst irriterande. Critical Outbreak lägger till att fiender som har blivit träffad av ett huvudskott blir markerad och ifall en annan spelare skjuter fienden i huvudet så där denna fiender direkt.

Taktiken bakom de olika Global Event ändras beroende på vilken som är aktiv, om Outbreak är aktiverat så vill man vara på avstånd och få huvudskott så mycket som möjligt, vid Assault vill man vara så nära fienden som möjligt, vid Strike så exploderar fienderna när de dör och samtidigt som spelarna tar skada så blir det små explosioner och vid Ambush så gör man mera skada om man är stationär, men hälsan försvinner sakta när skadebuffen inte är aktiv.

De olika modifikationerna som är aktiva i denna vecka

När man på olika sätt deltar i Global Event, så som via uppdrag, blir man belönad med GE credits som kan användas att köpa Standard eller Superior Global Event Caches. Dessa lådor belönar spelaren med High-End, Exotc, Gear set eller den bättre versionen av Gear Set, Classified Gear Set.

Under varje Global Event finns det även olika utmaningar man kan göra och dessa finns under "Commendations", men de flesta av utmaningarna behövs inte avklaras ihop med Global Events. Avklarade utmaningar belönas med Cypher Fragments och ibland en Cypher Key, det behövs 10 Cypher Fragments för att göra en hel nyckel och fragments kan även fås från vissa fiender. Nycklarna används sedan för att öppna Encrypted Caches, som innehåller olika kläder, skins och animationer för att skräddarsy din karaktär till din smak. Det finns ingen utrustning i dessa lådor som påverkar din karaktärs attribut eller göra den starkare på något sätt. Självklart kan du öppna din plånbok och köpa Premium Credits, för att sedan köpa flera Encrypted Caches. Har själv aldrig gjort de och kommer aldrig göra det, då det känns som en sjukdom som har drabbat spelbranschen. Men den diskussionen har framförts och debatteras flitigt på FZ.

Här står Hubert och poserar argsint i sin gubbkeps

Det finns även ansiktsmasker som man kan införskaffa, de flesta är under Global Event. Totalt finns det 15 stycken masker, tre masker för varje global event som det finns fyra utav samt tre masker som kan införskaffas när som. För att få dessa ska man till exempel jaga ned 100 stycken Hunters, som är en av de mera speciella fienderna i spelet och finns enbart i expansionerna.

De 15 olika ansiktsmaskerna i spelet

Dark Zone - PvE / PvP område

Dark Zone är de end game området som fanns när spelet först kom ut, som led av ett par problem vid släppet av spelet. I området kan spelaren bemöta både fientliga NPC samt fientlige spelare, rogue agenter. Det är i detta område som Aaron Keener flydde till enligt Divisions huvudberättelse. I Dark Zone räknas den utrustning som hittas som smittad och måste fraktas ut med hjälp av en helikopter. Helikopter anropas in med hjälp av en nödraket pistol vid vissa platser i området, det tar cirka två minuter för helikopter att anlända till platsen och som du sedan ger den besmittade utrustningen till. Under denna process blir spelare i närheten medvetna om att en helikopter har anropas och kan söka sig till det området, och ifall spelare vill gå rogue och skjuta på andra spelare för att ta deras utrustning som de har införskaffat sig.

Man undrade varför man anställde amerikanska regeringen för att ta hand om sopphämtningen

I Dark Zone får man en ny typ rank att levla upp genom att göra diverse uppgifter i området. När man når olika nivåer i Dark Zone så låser man upp möjligheten att köpa olika utrustningar från affärer som är kopplat till området. Vid rank 30 så låser man upp första nivån och vid 50 är nästa. Dessa affärer hanterar inte den vanliga valutan i spelet utan Dark Zone Credits som man just får i Dark Zone.

Dark Zone i The Division

Incursion - Svårare instancer

Under uppdateringarna till spelet släppte utvecklarna nya instanser / uppdrag som spelarna kunde utmana sig själv via. I dag finns det fyra stycken, Falcon Lost, Clear Sky, Dragon’s Nest och Stolen Signal. Dessa uppdrag kan räknas som raids i andra spel och är en av de svårare PvE aktiviteterna i spelet. Det finns olika svårighetsgrader och välja på i uppdragen, Challenging och Heroic, och beroende på vilken svårighetsgrad så blir man belönad olika. Där den svåraste ger en garanterad möjlighet att få ett exotic vapen.

Detta visade sig vara ett misstag att enbart spela på två…

Tillsammans med min stridskamrat provade vi på vår första Incursion, Dragon’s Nest. Men här upptäckte vi hur svårt detta var på enbart två spelare. Efter cirka 20 minuter med ett konstant utbyte av flygande kulor mellan oss och fienderna tog vi oss till slutstriden där vi blev bemötta av fyra biffiga cleaners iklädda gula dräkter och gasmasker, som uttaget direkt från ett avsnitt av Breaking Bad. Tagna lite på sängen försökte vi snabbt överskåda situationen och ta oss till en lite mera strategisk plats för att tömma våra magasin på bossarna, här upptäckte vi också att bossarna tål en hel del. Efter 10 - 20 magasin så var första bossen nere, och en våga av fiender kom in för att hjälpa bossarna att ta ned oss. De lyckades… Efter några försök till konstaterade vi att kanske man ska vara flera spelare i dessa uppdrag, men det var en rolig utmaning då vi tyckte att tidigare uppdrag hade varit mera mot den enklare sidan. Det finns självklart spelare som har lyckats klara av dessa själv, men så bra är vi tydligen inte

Expansion 1 - Underground

Underground är den första släppta DLC till The Division och här hjälper du JTF att undersöka tunnelbanan under Manhattan som har blivit ockuperad av Rikers, Cleaners och Last Man Battalion soldater. Spelaren får tillgång till denna avdelning efter man har nått nivå 30 och gjort ett speciellt sidouppdrag som fås automatiskt, uppdraget heter Secure Quarantine Sector.

Tactical Operations Center, ser precis ut som i källaren hemma

Underground är inriktad på PvE och slumpmässigt genererar kartor som man utforskar själv eller upp till fyra spelare. Man kommer åt alla DLC i Base of Operations källare. När man kommer till Tactical Operations Center, där man startar sina uppdrag, i Underground, ser man att det mesta är låst bakom olika nivåer och det gäller då att få upp sin Undergroundnivå. Det finns 40 nivåer som låses upp genom att göra uppdrag och skjuta fiender i tunnelsystemet.

Det först som låses upp är Custom Operation och här ser vi att det finns tre olika Phase Operation 1, 2 och 3. Phase 1 tar cirka 15 minuter, Phase 2 tar cirka 30 minuter och Phase 3 tar cirka 45 att klara av. Man kan även välja svårighetsgrad, Normal, Hard, Challenge eller Heroic och beroende på vilken man kör så ger det mera experience. Phase 1 är upplåst från början, medans Phase 2 och Phase 3 låses upp vid nivå 20 respektive 35. Då kartorna slumpmässigt genereras så gör uppdragen inte det och det är sex stycken olika uppdrag som man kan få:

  • Surgical Strike

  • Critical Infrastructure

  • Missing Patrol

  • Recovering the Report

  • Supply Depot

  • Target of Opportunity

Kershaw är skygg och vill inte visa sin nya tröja, därför han gömmer sig

Under uppdragets gång finns det också en liten möjlighet att du träffar på en special fiende som kallas för Hunter, introducerat i patch 1.8. Hunters kan träffas på i alla DLC områden men inte ute på öppna kartan, deras närstrids attack gör riktigt ont fick jag uppleva.

Ihop med Custom Operation så kan man även lägga till olika direktiv, fem stycken, som läggs på som en buff för spelarna och upp till fem kan vara aktiva samtidigt. Direktiven ger spelarna en modifierare som till deras fördel, men finns även en liten nackdel med dem för att ge spelet en balans. Ett exempel på ett direktiv är Compensator som ger spelaren en högre stabilitet när man siktar med vapnet, men ger nackdelen att man enbart kan bära en tredjedel av ens totala ammunition. Direktiven ger lite mera experience och Phoenix Credits, men för att aktivera direktiven måste man uppfylla kraven. Direktiven låses upp vid olika nivåer, 5, 10, 15, 25, 30 och kostar direktiv intel att aktiveras ihop med uppdragen. Dessa intel droppas av namngivna fiender i Underground området och fås också i utrustningslådor som fås när man når en ny nivå i Underground.

Även i Underground så kan man göra dagliga utmaningar som ger bättre utrustning, även detta kostar direktiv intel.

Expansion 2 - Survival

I den andra expansionen till The Division slås du inte bara mot andra spelare och de vanliga fienderna, utan här kommer även vädret och sjukdom in i leken. Survival expansionen når du via Base of Operation och du kan välja ifall du vill spela PvE eller PvP. Spelläget inleds av ett filmklipp som visar agenter göra sig beredda för att ta sig in till Dark Zone via helikopter. Men som i spelens underbara värld går det mesta åt skogen och stormen som är på väg in över Manhattan ställer till det för helikoptern, genom att en reklamskylt på ett av taken lossnar och träffar helikoptern så den går ned.

Som en svensk midsommar känner man sig som hemma i denna miljö

När väl spelaren får kontroll över sin karaktär så måste man ta sig till säkerhet innan stormen anländer in till Manhattan. Det introduceras några nya element i detta spelläge som gör det intressant. När man börjar spelläget så har karaktären inga vapen förutom en pistol och alla startar med samma utrustning. Man har heller inga färdigheter, utan måste själv tillverka dessa under spelets gång.

Kläder har numera stats för att skydda karaktären mot kyla, och ja, det är jävligt kallt - 30 till - 40 grader ute. Det finns en mätare upp i högra hörnet som indikerar hur mycket din karaktär kan tåla innan ta skada. Det finns möjlighet att tillverka kläder med hjälp av material du hittar i ryggsäckar, lådor och andra behållare. Värmen kan även fås tillbaka genom att gå in i byggnader eller vara i närheten av eldar som har tänts i olika tunnor. Viktigt att notera ifall man spelar med en grupp vänner är att men inte delar på resurserna i detta spelläge, det som en spelare hittar i en ryggsäck eller låda finns det enbart ett utav.

Hubert funderar på om han ska ha en mössa eller inte

Hunger och törst är också ett element som gör spelet lite mera utmanande, även dessa finns att hitta lite överallt. Ifall du är hungrig och inte har något att äta så kommer hälsan inte att regenereras och törst gör att du inte svårare att hitta behållare med hjälpande utrustning i. Törsten är bra att hålla under kontroll då minikartan är avaktiverad i detta läge och det är svårt att se genom snöstormen som härjar runt om. Medkits finns väldigt få utav så det är lika bra att inte låta hungern heller gå överstyr. Ta en lugn stund vid någon brasa och ät en Snickers.

Men det gäller inte att stå och mysa vid elden allt för länge då via kraschen av helikoptern och din förstörda epidemi utrustning karaktären har lyckats blivit infekterad av viruset. Viruset infekterar kroppen sakta med säkert och du har enbart har en fast tid (cirka 60 minuter) att ta dig ut och få hjälp. Sjukdomen har fyra stadier och när den når det sista så är minuterna inte långt borta tills du kollapsar och drömmer dig bort. Sjukdomen går att sakta ned och stoppas temporärt med hjälp av Painkillers och Medicin som du hittar sporadiskt. Men om man använder dessa för mycket så blir viruset mer och mer resistivt ,och de har inte längre samma effekt.

Beroende på hur långt man har tagit sig i Survival så blir man belönad olika, med den högsta belöningen på om man tar sig ur Dark Zone. När man väl blir nedskjuten eller på annat sätt förlorar all sin hälsa så förlorar man och blir teleporterad tillbaka till Base of Operation. Om man kör tillsammans med någon så har medhjälparen möjlighet att återuppliva en, av en kostnad av ett Medkit.

Med antiviruset i ryggsäcken tar sig Hubert sig vidare mot säkerhet

Expansion 3 - Last Stand

I första expansionen Underground vi se enbart PvE och i andra expansionen Survival fick vi både PvE och PvP element. I tredje och sista expansionen så är det enbart PvP som är huvudfokuset. Last Stand lägger till ett spelläge för PvP i likhet med Domination som finns i andra FPS spel. Upp till 16 spelare uppdelade på två lag skall och tävlar emot varandra. På kartan finns det tre områden A, B och C som vardera lag slåss om för att behålla. I varje område finns det tre stycken punkter som vardera lag måste aktivera för att ta över hela området, och om laget inte har alla punkter så räknas området som neutralt. För varje område som ett lag har tagit över så får det laget 10 poäng per sekund, det vill säga 30 poäng per sekund om man har tagit över alla områden. Man vinner genom att vara först upp till 15 000 poäng eller att ha mest poäng efter 20 minuter, då dessa matcher är 20 minuter långa.

Vid områdena på kartan så kan man låsa upp boosts eller uppgraderingar, såsom turrets och poäng boosts för hela laget. För att låsa upp dessa behövs en valuta som heter SHD Tech och som fås från NPCer som finns runt kartans två landmärken, placerade på varsin sida av kartan.

Last Stand Gear Normalization, gör att spelarens utrustning automatiskt uppgraderas under spelperioden i Last Stand upp till Gear Score 256, för att få en mera balanserad spelupplevelse. Modifikationer på vapen och utrustning kommer att uppgraderas till dess maximala värde.

Resistance / Skirmish

Resistance - Våger av fiender
Resistance är ett spelläge som tillkom i patch 1.8 och sätter spelaren emot våger av fiender, ett “Horde Mode”. Alla typer av fiendefaktioner deltar med att med alla medel försöka sätta stopp för spelaren. Det finns tre olika kartor, Carrier, Pier 93 och Powerhouse. Desto längre spelaren kommer i Resistance, desto svårare blir fienderna och med var femte våg kommer det en boss. Vid varje gång det kommer en boss så har en Hunter en chans att komma istället. Det kan också komma ett uppdrag ihop med någon utav dessa våger och som spelaren måste konfrontera och klara av, annars räknas det som en förlust.

Fienderna droppar SHD credits, som kan användas för att öppna upp nya områden, köpa ammunition, granater, medkits eller uppgradera sentry turret / healing station. Sentry turret och healing station kan uppgradera så att de har ett mer effektivt avstånd eller effektivare.

Skirmish - 4on4 PvP
Skrimish är rent PvP och ända spelläge där det enbart är spelare mot spelare, där det inte finns några NPCer. Det är ett 4on4 PvP där man spelar först till 20 poäng, 1 poäng för varje nerskjuten och dödad motspelare.

Så hur var det att återvända till The Division efter två år?

Efter två år så har det kommit många uppdateringar som har förbättrat spelet, enligt patch texterna. Det har varit roligare och spelat med flera och istället att köra igenom spelet ensamt, så som det brukar vara i de flesta. Den upplevelse som jag tycker har varit bäst är nog spelläget Survival, då det sätter alla spelare på samma nivå i från början och måste leta i utrustning och överleva. Alltid lika förvånad när man möter på en spelare i snöstormen och får en hagelsalva i ansiktet, eller när man råkar glömma bort att det är jävligt kallt ute och förvandlas till en isglass.

PvP är inget som jag har sökt mig till, men tycker att Divsion har börjat gå åt ett håll som kan bli bra med tanke att Division 2 kommer ut om några år. PvP i Dark Zone under min spelperiod har varit helt dött, och när jag spelade det för två år sedan var det helt trasigt. Om utvecklarna skall ha kvar ett Dark Zone liknande system i Division 2 måste de tänka igenom detta, Dark/Dead Zone är just dead.

När man tänker på Loot Systemet, kan man dra lite likheter med Destiny. I Destiny 2 så försöker man alltid komma åt att nå max Light Level och fick vänta till man kunde göra sina Weeklys. I Division tycker jag att det kanske är lite för enkelt att komma upp till maxtaket i Gear Score, det finns för många sätt att få sin utrustning. Men fördelen är att man inte behöver vänta en vecka för att kunna få ny utrustning.

Om man nu inte älskar PvP så kan jag känna också att spelet känns lite enformigt. Destiny har sina raids som är helt underbara
och som skapar en rolig diskussion inom gruppen om hur man ska klara av varje instans,det slutar alltid i att en tar rollen som ledare. I Division känns det mer som att försöka tömma så mycket bly i fienderna som möjligt för att bossarna skall gå ned, och ordet “Bullet Sponge” dyker upp. Vi satt och diskuterade i gruppen att de måste göra något för att göra boss striderna lite mera intressanta i Division 2, man måste försöka komma på en bättre ide istället för att fienderna ska tåla mer än en pansarvagn. Att göra bossarna lite mera unika, då de idag är liknande som vanliga fiender fast med mera hälsa, armor och ett annat namn.

Summa summarum så kan jag inte säga att spelet är dåligt, då jag har haft roligt med det genom dessa 60 timmar som jag har spelat under två veckor. Man kan definitivt säga att berättelsen i Division inte har så mycket replay värde, dock körde vi igenom det på en svårare svårighetsgrad som ställde lite högre koncentration krav på oss. Storyn berättas i stora delar genom telefoner och andra enheter som man kan plocka upp på kartan, där man får reda på vad som hände veckan innan epidemin och under karantän av Manhattan. Själv tycker jag detta är ett ganska lat sätt att få mer av berättelsen berättad. Skulle hellre vilja se mera scener som man spelar sig igenom, det ligger för stort fokus på enbart skjutande för att berättandet ska vara bra.

Jag kommer fortsätta att spela The Division tills jag har klarat av alla Incursions och kommit längre i Underground för att se vad de har att erbjuda. Vi får se vad som lovas i The Divison 2 och att de kär sig av felen de gjorde i första.

Tack för att ni har läst min “Wall of Text”.

Medlem

Mycket ingående. Imponerande arbete!

Tråddemonen
Testpilot

@almblad: Tycker du ska göra tråden till en officiell tråd. Du har matat en hel del imponerande information. Sedan kommer ju Division 2

Skägg.
10 Chambers

Bomshackalack! Tack @almblad för megamatig tråd.


signatur
Quake-konnässsör

Tack för orden, detta är något som absolut ska göras igen. Såg detta som en utmaning när Calle sa att jag skulle göra ett inlägg om hur The Divison såg ut idag. Det var roligt och tänkte kanske på hur man skulle skriva, samtidigt som man spelade och antecknade.

Jag ser verkligen fram emot the divison 2,och vilka förbättringar de har gjort. Jag hoppas verkligen att de inte faller i samma fälla som Destiny 2 gjorde. Jag gärna vilja se en vidarutveckling på Survival då det fungerar som PUBG/Dayz light.

Men jag blev verkligen förvånad hur fort det gick att gå upp i Gear Score, trodde jag skulle jobba betydligt mera på det än vad jag gjorde. Med en grupp på fyra personer skulle jag tro att man skulle klara av allt PvE material på mindre än 4 veckor.

Medlem

jag gillar the division skarpt, spelar pve då mest. mainstory.
hatar darkzone pvp dock. så grisit där.
ser fram imot tvåan. någon som vet vart det utspelar sig?

Medlem

Trevlig läsning. Blev riktigt sugen på att spela det igen.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Bra sammanfattning. Men delen angående Global Event får du se över. När man spelar Global Event får man GE credits som används för att köpa lootlådor med gear i.

Encrypted Tokens för att låsa upp kosmetiska items får man från t ex commendations (achievements) samt som drop när man spelar. Har ingenting med GE att göra.

Quake-konnässsör

@Ichabod: helt riktigt, jag tänkte kanske på premium credits när jag skrev anteckningarna. Detta skall uppdateras

Medlem

Kanske skulle återvända... slutade spela då vänner slutade spela, testade lite sporadiskt 1a expansionen då jag hade köpt season pass.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

@almblad: Du kan klara i stort sett ALLT under en vecka själv. (6-10h dagligen) därefter är du bored

Medlem

Bra sammanfattning!
Själv gillar jag spelet trots den repetetiva delen i slutskedet.
Jag hatar Incursions dock eftersom det är nästan omöjligt med en random grupp.

Lirade på PS4 och nu igen på PC

Medlem

Problemet jag har med Division är att det krävs inga skills (PvP), det handlar bara om att gå upp i nivå och få starkare vapen, då vinner du. Och så går allt så hiskligt snabbt så duellerna är över innan dom ens har börjat. Folk springer konstant in och ut ur gränder och grindar för att levla upp, och möter man ett lag så är det över inom en halv minut, och så fortsätter man springa, springa och springa.

Tar man den första trailern som ett exempel så visade spelet en helt annan känsla, ett mer open world spel som visade ett större djup.

Namnet PUBG kan kännas tjatigt nu, men är det något PUBG lyckas med så är det att skapa lite längre och mer skillade dueller mellan spelare, och en större survival känsla, Bluehole fattar grejen. Detta tycker jag Division2 kan satsa på, absolut inte Battleroyal, men att spelet har lite mer competitive och är lite långsammare, mindre klaustrofobi. Och så tycker jag att Division2 inte bara ska utspela sig i städerna, det finns vackra och passande miljöer utanför New York också, som Bear Mountain State Park, och andra parker. Skog, sjöar, övergivna skidbackar, you name it :P. Ochså ska man kunna köra fordon!

Medlem

Grymt bra sammanfattning! Men det heter "Rogue". Rouge är smink


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Quake-konnässsör

@Robanky: Detta känner jag absolut igen, därför som vi ville köra alla uppdrag på så svårt som vi kunde för att få motstånd och att spelet skulle dra ut sig lite. Men det blir inte roligt heller när fienderna enbart tål mer och man slänger iväg magasin på magasin får att få ned en fiende. De måste hitta på ett annat sätt att göra spelet svårare och mera utmanande.

Men i det stora hela är vi klara med det, vi har som sagt Incursion kvar och klara ut. Sedan skulle i alla fall jag vilja ta mig till phase 3 på Underground för att se hur det är. Men jag antar att det är liknande som resten av spelets PvE element är, lite som ett mmorpg LITE. Survival är det ända som jag tycker sticker ut i mängden och är intressant.

@Priapsi: Hahaha, hur vet du hur jag går runt i Dark Zone, kanske sminkar mig som en drag queen och går runt i flamingofjädrar. Hade varit roligt hur som helst, och med tanke på hur jekla mycket kosmetiska saker det finns i den här spelet så kanske det gömmer sig några fjädrar någonstans.

Även ett tack till @Carl Johansson-Sundelius och resten av FZ besättningen som har lagt upp foruminlägget det på första sidan.

Medlem
Skrivet av Priapsi:

Grymt bra sammanfattning! Men det heter "Rogue". Rouge är smink


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag har helt klart haft grymt kul i The Division, och jag ser fram emot tvåan.
Having said that, så finns det dock några grejor jag gärna ser att de ändrar. Får jag säga min mening så vill jag att de ska gå bort från bullet sponges och istället fokusera lite på en smartare och bättre AI. Jag gillar Destiny 2 hur enkelt det är att döda AI fiender där, men som sagt, lite smartare AI (och för guds skull, lägg in slumpmässiga AI personligheter så de alla kan ha olika sätt att strida på även om de är från samma skrot och korn. Och på tal om slump, det borde gå att slumpa fram utseenden och utrustning/skins på alla dessa fiender så att de har samma uniform men ändå sina egna personligheter).

Och på tal om AI, varför inte ha NPC'er som lever sina egna liv under vardagen. De går och lagar mat, tar maten till sitt bord, äter maten, blir nödig, går på toa, blir trött, går och sover. Istället för alla dessa mediokra NPC'er som står rätt upp och ner på samma ställe och fipplar med en och samma sak in i evigheten. Självklart ger en sådan detalj mer immersion och inlevelse även om det blir jobbigt att koda (åååh så synd om programmeraren som måste jobba.. Ändå är det något som gick att kodas till ett så gammalt spel så som Ultima 6 en gång i tiden)

Mer videoscener som OP nämnde i tråden ovan. Mindre fokus på fem-sex olika valutor (eller är det 3?) och ha bara en enda valuta. Färre olika levlar (level för pve och level för pvp är onödigt. Låt pvp vara skillbaserat på spelarens egna färdigheter istället för att spelaren med bäst equipment ska ha så stor fördel som möjligt.

Mer Survival scenarion, klart den bästa och roligaste anledningen till att jag fortsatte spela i end-game. Alla börjar på lika villkor, hur kul som helst. (slår PUBG any day även fast de är så lika)

Medlem

@almblad: Haha, den tanken slog mig aldrig! Bra att kosmetiska lootlådor ger dig möjlighet att uttrycka din personlighet

@marcus8958: Världsklass!


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

@almblad: Helt rätt, spelet är rätt lamt svårighetsmässigt. pumpa 20 mag på en snubbe är inte svårt bara drygt. Builds blir ganska viktigt men även där blir man tillslut best in slot. Incursions i pugs slutar oftast med att 2 är döda och dom 2 levande prejar för kung o fosterland tills man vinner. Hade inga vänner o spela med så antar med ett team så är incursions en walk in the park.

Survival är ett helt annat spel tycker det är bättre än battlegrounds, o all den här nya battle royal trenden. Hoppas tvåan blir mer sådär där du får leta till dig vapen och gear

Medlem

Mycket informativt och bra skrivet!
Fasiken nu fick man suget att spela detta och få det undan från backlogen

Avstängd

Nu blev man ju sugen på att spela igen! Körde division under tiden när dom två första incursions kom. Men mina kompisar slutade och att leta random grupper var inte speciellt lockande.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Lite feedback:
Bra information, det är inte lätt att sammanfatta allt på ett bra sätt men du har lyckats.

Nästa steg för dig, eftersom du kommit så här långt med att skriva bra och innehållsrikt - är att du slipar på språket. Ditt språk just nu är det främsta hindret mot att du ska bli en professionell skribent. Innehållet är bra, men själva presentationen (dvs språket) håller inte samma höga klass. Ibland fick jag intrycket att det var google som översatt från engelska till svenska. Du får ett bättre språk genom att läsa mycket - då menar jag inte random texter på nätet - för de är oftast inte professionella skribenter. Läs istället böcker o dyl, författare har ett bättre språk än random människor som bloggar. Fixa språket, och sen kan du jobba som skribent! Ska bli kul att läsa dina alster då.

Exempel, redan från början:
"när en av de kanske mest intressantaste titel visades, The Division. The Division visades sig att utvecklas av det svenska bolaget Massive Entertainment."

För det första, "titlarna" är bättre, eftersom du pratar om många: "en av". Då kan du inte använda singular.

Sen blandar du tempus i samma mening. Du skriver "The Division visade sig" - alltså dåtid. Man har sett att Division utvecklades. Sen skriver du "att utvecklas" - dvs nutid, man ser att den utvecklas just nu. Så använd dåtid eller nutid genom hela stycket, men blanda inte.

Detta är bättre:
"när en av de kanske mest intressantaste titlarna visades, The Division. Det visade sig att The Division utvecklades av det svenska bolaget Massive Entertainment."

På samma sätt kan man förbättra hela texten. Det är alltså ganska mycket som måste förbättras innan texten håller professionell klass, men börja med att läsa böcker, eller tidningar med bra språk. Då kommer språket automatiskt utan att du behöver jobba på det. Just nu var det bitvis lite jobbigt att läsa så du kommer tappa läsare och det ser en arbetsgivare. De kommer kräva att du bättrar på språket innan du kan söka jobb. Men du har ju innehållet, det märks. Nu är det bara presentationen som måste förbättras. :)a

Quake-konnässsör

@SaraLivblad: Tack, klart den bästa kommentaren på texten hittills och jag håller fullständigt med dig. Skriftspråket här något jag har kämpat med i min uppväxt, blir väl lite bättre med åren får jag hoppas. Inte meningen att jag ska söka jobb med dessa skrifter, utan vill mest dela med mig av upplevelserna till forumläsarna. Att det blev så lång var inte heller meningen, blev så automatiskt när man väl började skriva.

Men jag ska ta till mig av kritiken och börja läsa böcker, räknas Terry Pratchett böckerna? haha

Gnällkuk

Kul att detta kom efter att jag efterfrågat FZ att börja följa upp äldre spel, främst då AAA-spel eftersom de ofta numer, tyvärr, släpps halvfärdiga och inte sällan är en helt annan upplevelse efter ett år eller två.

Mycket bra information i tråden! Som en händelse så installerade jag faktiskt spelet i fredags och har gett det några timmar. Perfekt med denna sammanfattning då det blev alldeles för mycket nytt och information när man inte spelat det på säkert 1,5 år.

Nu har jag inte spelat tillräckligt, men tänkte, stämmer verkligen det där angående Ambush? Såg aldrig att min hälsa försvann. Du har delvis rätt! Det finns även där tre olika varianter av Ambush

Modifiers
Ambush
Always active: agents deal increased damage while stationary.

Covert Ambush
Ambush behavior, plus health diminishes while moving.

Strategic Ambush
Covert Ambush behavior, plus health diminishes when close to allies.

Språket är inget jag stör mig direkt på, förutom särskrivningar kanske men det var ganska få ändå. Har inga förväntningar eller krav att det ska vara proffsigt och korrläst. Något jag däremot störde mig på var att du av någon anledning fått för dig att det heter dead zone och itne DARK zone. Skriver ofta Dark Zone i rubrik eller dylikt, för att sedan prata om Dead Zone i själva textstycket. Blev inte klok på om det var en referens/halvskämt till att du upplevede DZ som dött och därav kallade det Dead Zone eller om det bara blev någon minnes/tankevurpa

Tack för en bra sammanfattning annars!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Quake-konnässsör

@tricky: Har inte provat på alla olika typer av modifier, har läst mig till några utav dem och inte upplevt dem själv och kan ha missat / misstolkat. Normalt brukar jag inte skriva sammanfattningar och jag använder säkert mycket av talspråk när jag skriver, gamla svenskaläraren skulle säkert sitta och äta upp sina socker vid det här laget. Men hur som helst är det roligt och ge tillbaka till FZ, med tanke på arbetet som de lägger ned för att ge oss spelnyheter.

Måste ha fått för mig att det heter Dead Zone då det är helt dött i det området på kartan Men helt rätt Dark Zone ska det vara.

Medlem
Skrivet av almblad:

@SaraLivblad: Tack, klart den bästa kommentaren på texten hittills och jag håller fullständigt med dig. Skriftspråket här något jag har kämpat med i min uppväxt, blir väl lite bättre med åren får jag hoppas. Inte meningen att jag ska söka jobb med dessa skrifter, utan vill mest dela med mig av upplevelserna till forumläsarna. Att det blev så lång var inte heller meningen, blev så automatiskt när man väl började skriva.

Men jag ska ta till mig av kritiken och börja läsa böcker, räknas Terry Pratchett böckerna? haha

Oj, om du kämpat mycket med skriftspråket så kanske du borde göra en dyslexi utredning? Flera jag känner har det. Men mycket bra skrivet isåfall!

Terry Pratchett räknas absolut som bra språk, eftersom det är böcker. Förlagen släpper inte igenom böcker med dåligt språk. Så läs mycket fantasy och sci-fi! Det gjorde jag och jag har aldrig haft problem med språket sedan jag började läsa. Men du kanske måste läsa 10 böcker eller fler, innan det börjar märkas. Du behöver inte läsa gamla klassiker, de kan vara jobbiga att läsa, men en del är faktiskt mycket spännande.

Jag kan rekommendera Dune, dvs "Arrakis" av Frank Herbert. Mycket bra sci-fi. Ovanligt universum.

Även "Djingis Khan" serien som är ny, skriven av Conn Igulden. Finns på biblioteket. Mycket spännande serie.

Jag tror du bör läsa böckerna och inte ta dem som talbok, eftersom det är skillnad på läsa och höra. Du behöver läsa mycket.

Medlem

Såg en annan liten felstavning: "Raikers"
Är det någon sorts försvenskning av Rikers? ^^


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av nils45:

Problemet jag har med Division är att det krävs inga skills (PvP), det handlar bara om att gå upp i nivå och få starkare vapen, då vinner du. Och så går allt så hiskligt snabbt så duellerna är över innan dom ens har börjat. Folk springer konstant in och ut ur gränder och grindar för att levla upp, och möter man ett lag så är det över inom en halv minut, och så fortsätter man springa, springa och springa.

Tar man den första trailern som ett exempel så visade spelet en helt annan känsla, ett mer open world spel som visade ett större djup.

Namnet PUBG kan kännas tjatigt nu, men är det något PUBG lyckas med så är det att skapa lite längre och mer skillade dueller mellan spelare, och en större survival känsla, Bluehole fattar grejen. Detta tycker jag Division2 kan satsa på, absolut inte Battleroyal, men att spelet har lite mer competitive och är lite långsammare, mindre klaustrofobi. Och så tycker jag att Division2 inte bara ska utspela sig i städerna, det finns vackra och passande miljöer utanför New York också, som Bear Mountain State Park, och andra parker. Skog, sjöar, övergivna skidbackar, you name it :P. Ochså ska man kunna köra fordon!

Bättre sent svar än inget, men...

The Division är ju inget shooter-spel i samma stuk som PUBG eller Battlefield. Det är ju trots allt ett spel med "RPG"-element, där siffror spelar roll. Att PvP går snabbt är någonting som är relativt nytt. I början var det raka motsatsen, det tog alldeles för lång tid för spelare att dö i PvP, speciellt under den första tiden när Reclaimer-klassen kom till. När spelarna började klaga på detta, ändrades det och blev till vad det är nu, men några få balanser efteråt. Många argumenterar att Dark Zone är till för gruppspel snarare än solo, vilket medför att det givetvis är svårare för en ensam spelare som bara kan utnyttja en typ av klass i jämförelse med en grupp om fyra personer som kan utnyttja fyra olika klasser för att hjälpa varandra under strid.

Sen att The Division inte kräver skicklighet är kanske att ta i. Spelare som träffar huvud mer än kropp belönas såklart mer. Förstår man kartan och vikten av att använda objekt som skydd istället för att stå på en vidöppen gata spelar också stor roll. Det kanske är smartare att springa iväg om man är ensam och inte är så duktig i PvP när man möter fyra andra spelare.
Skillnaden är, som sagt, att The Division är mycket baserat på siffror i och med att det är ett annat typ av shooter spel, därför krävs det också skicklighet i form av att förstå spelmekaniken och hur man kan utnyttja sin karaktärs egenskaper.

Själv tyckte jag PUBG var roligt en liten stund, sen tröttnade jag. Konceptet fungerade ungefär så länge för min del.
Smaken är som baken.

Medlem

Någon som fortfarande lirar The Division? Jag har nyss plockat upp det och kört som bara den en månadstid. Har riktigt kul med spelet, men saknar lite gott folk att teama upp med o köra missions, DZ o annat med.

Har stundtals svårt med att cleara landmarks osv solo i DZ och hade velat köra Incursions mm.

Spelar nån fortfarande så får ni gärna lägga till mig. "lazymatt83" heter jag i spelet. Ska väl säga att jag spelar på PC.


signatur

Spelblogg: Lazy Matt's Gamer Blog - http://lazymatt.wordpress.com |

Medlem
Skrivet av onelazygamer:

Någon som fortfarande lirar The Division? Jag har nyss plockat upp det och kört som bara den en månadstid. Har riktigt kul med spelet, men saknar lite gott folk att teama upp med o köra missions, DZ o annat med.

Har stundtals svårt med att cleara landmarks osv solo i DZ och hade velat köra Incursions mm.

Spelar nån fortfarande så får ni gärna lägga till mig. "lazymatt83" heter jag i spelet. Ska väl säga att jag spelar på PC.

Försökte lägga till dig, men du fanns inte. Adda mig på unoRR

1
Skriv svar