Recension – Far Cry 5 vet inte hur man har tråkigt

@Zimpan:

Det har slagit mig flera gånger på sistone, att spelföretagen inte satsar mer på storyn, tex så fick ju A Way Out kritik för en ganska platt och generisk story, eller förra årets Wildlands, kul spel men med intetsägande typisk sydamerikansk-knark-historia. Varför satsar de inte mer på detta? Visst är det inte bara att trolla fram en bra story sådär, bra manusförfattare är dyra antagligen och jobbar hellre med film/tv/teater kanske? Ibland undrar jag om spelföretagen vet nått vi inte vet, tex att en bra story inte genererar så mycket mer cash, folk köper ändå, så därför prioriteras det inte. Men jag tycker att det kan lyfta ett spel från att vara ett i mängden som man sen glömmer bort till något som stannar kvar i ens minne långt senare.

Redaktör
Ponny

@Tapiwen: No problemo! Jag ska svara så gott jag kan. Lirade mest solo, men också rätt många timmar och uppdrag i co-op.

1) Japp! Man måste spela igenom introt och "tutorialön" då man skapar sin karaktär. Därefter är det fritt fram att hoppa in och ut i co-op. Just det här "Drop in, drop out"-systemet ska vara skälet till varför "player two" inte får behålla framsteg i uppdrag och så, då det hade kunnat skapa inkonsekvenser. Det kan jag visserligen köpa, även om gringubben i mig tjurade när jag blev av med lyckade uppdrag, och fick noll progression i mätaren, som spelare två. Ytterligare en liten trist grej är att spelare två inte får hyra eller kontrollera egna guns for hires. Spelare två blir på sätt och vis en människostyrd gun for hire, om man ska hårdra det. Dessutom kan inte spelare två köpa vapen som låses upp i takt med motståndsmätaren.

2) Förstår inte helt hur du menar, men man kan sätta sig i olika fordon, låta spelare två köra och så vidare. Är nästan hundra på att spelare två kan köpa fordon även när den är spelare två. Kör man, som du, 100 procent i co-op ska det nog inte vara några problem. Om din spelare två däremot vill köra själv nån gång kommer ju dock alla uppdrag vara ogjorda.

3) Man har sin egen loot och delar alltså inte per automatik, men all loot ligger kvar även om en spelare tar den. 100 procent för båda, men båda måste plocka upp looten. Man kan också dela med sig av ammo och medicin när den andra får lågt/slut på det. Spelare två får dock ingen progression på de olika mätarna (RP) och kan därför inte låsa upp bra vapen. Dom kan å andra sidan spelare ett dela med sig av genom att släppa på marken.

4) Ah! Den frågan kan jag faktiskt inte 100 % svara på. Jag och min medspelare var ibland, tja, drygt 100 meter från varandra (svårt att veta exakt), så jag tror ärligt talat inte att det är ett stort problem för de flesta. Man kan smyga runt stora utposter och komma från olika håll. Fast om man kör mot olika håll av världen, det kan jag inte svara på. Ska höra med en kollega! ... Och han svarade att man spelet börja varna när man är långt ifrån varandra, kanske när man är 150–200 meter. Vi är dock båda osäkra över faktiskt vad som händer. Om båda dör eller så.

Här finns en liten FAQ också: https://far-cry.ubisoft.com/game/en-us/news/152-304752-16/co-...


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Har förbokat på PC, och nu är det äntligen dags! Woooo!

Förbokade du på Steam? De tar ju 600 kr för spelet, såg att CDON är 100-lappen billigare iaf.
Någon som vet hur AI´n är? Hörde att den skulle vara sämre än i Far Cry 4 :-/

Medlem

Hur är dom där super soldaterna och den där damens armé som är drogade, är det sånna fiender man typ måste sätta 4 mag i innan dom dör? Är på det enda som kan få mig att skippa spelet.

Medlem
Skrivet av devilrat:

Förbokade du på Steam? De tar ju 600 kr för spelet, såg att CDON är 100-lappen billigare iaf.
Någon som vet hur AI´n är? Hörde att den skulle vara sämre än i Far Cry 4 :-/

Förbokade i Uplay, fick 20% rabatt genom att använda 100 club points, så det slutade på €48.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Greenmangaming: Far Cry 5 - Gold Edition £63.74 (744 kr)

https://www.greenmangaming.com/games/far-cry-5-gold-edition-p...


signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / Xbox Series X

Medlem

Blev så sugen på detta efter recensionen att jag föreställde igår kväll och ska börja direkt efter jobbet


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Trean var OK, blev dock rätt snabbt trött på det eviga clearandet av diverse baser/läger.. Ej spelat något FC sedan dess. Men detta verkar riktigt trevligt, har dock inte tid att spela nu, får bli senare.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

men seriöst ska man behöva grinda länge för att få vapen i spelet? är ju inte precis det är gratis att köpa spelet å dessotum kostar ju alla DLC. nej det blir som vanligt att vänta till det kommer på rea

https://www.youtube.com/watch?v=wjj1JbNxnzI

Tråddemonen
Testpilot

@Espresso_Bengt: De tänker mest på prestationer och designen för det mesta i dagens spel. Därför man får vara allt mer tacksam till indieprojekten där grafiken inte är allt och har ofta bra storys.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Espresso_Bengt:

@Zimpan:

Det har slagit mig flera gånger på sistone, att spelföretagen inte satsar mer på storyn, tex så fick ju A Way Out kritik för en ganska platt och generisk story, eller förra årets Wildlands, kul spel men med intetsägande typisk sydamerikansk-knark-historia. Varför satsar de inte mer på detta? Visst är det inte bara att trolla fram en bra story sådär, bra manusförfattare är dyra antagligen och jobbar hellre med film/tv/teater kanske? Ibland undrar jag om spelföretagen vet nått vi inte vet, tex att en bra story inte genererar så mycket mer cash, folk köper ändå, så därför prioriteras det inte. Men jag tycker att det kan lyfta ett spel från att vara ett i mängden som man sen glömmer bort till något som stannar kvar i ens minne långt senare.

A Way Out har väl fått rätt blandade åsikter rörande storyn? Läst/sett en del som tyckte det var en av spelets svagaste punkter medan andra tyckte att det var en av de starkaste.

Men i principsak håller jag hur som helst med dig. Det är tråkigt att manus är så förbisett i andra genrer än RPG och äventyrslir.

Medlem

Precis som educk säger,

Konstigt att ni inte nämner ett ord om mikrotransaktionerna i detta spelet. Ni påstår att spelet är roligt att spela. Om det nu är så roligt, varför finns det ett alternativ att betala sig igenom det? Precis som Jeff från giant-Bomb sa:"I'm tired of playing this game so let me give you more money to play less of this game".

Jag förstår bara inte varför man skulle vilja köpa till sig "time-savers" i ett spel som är designat för att utforskas? Ni har gett ris för sånt här förut men inte för detta? Förstår inte oavsett hur många gånger jag läst recensionen.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Precis som educk säger,

Konstigt att ni inte nämner ett ord om mikrotransaktionerna i detta spelet. Ni påstår att spelet är roligt att spela. Om det nu är så roligt, varför finns det ett alternativ att betala sig igenom det? Precis som Jeff från giant-Bomb sa:"I'm tired of playing this game so let me give you more money to play less of this game".

Jag förstår bara inte varför man skulle vilja köpa till sig "time-savers" i ett spel som är designat för att utforskas? Ni har gett ris för sånt här förut men inte för detta? Förstår inte oavsett hur många gånger jag läst recensionen.

Det togs upp i en utav bilderna i recensionen.

Med texten: "Precis som i Origins finns mikrotransaktioner, men de är även här väl gömda. Puh!"

Håller fortfarande med dig att det borde varit en ris och köper inte alls det här med att de är "väl gömda". Det enda som är väl gömt här är att fler inte snackar om hur mikrotransaktioner förstör spelen och att det som för bara något år sedan ansågs vara uselt och skamligt, är den nya normen nu istället.

Fy fan för det säger jag bara.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Det togs upp i en utav bilderna i recensionen.
https://cdn.fz.se/artikel/bild/1405897?l=eyJyZXNvdXJjZSI6Ilwv...

Med texten: "Precis som i Origins finns mikrotransaktioner, men de är även här väl gömda. Puh!"

Håller fortfarande med dig att det borde varit en ris och köper inte alls det här med att de är "väl gömda". Det enda som är väl gömt här är att fler inte snackar om hur mikrotransaktioner förstör spelen och att det som för bara något år sedan ansågs vara uselt och skamligt, är den nya normen nu istället.

Fy fan för det säger jag bara.

Tråkigt. Skamligt. 600 kronor för ett SP som du måste spendera mer pengar på för att få ta del av hela spelet. Skrattretande.

Var bra sugen ett tag. Men kanske ska lira klart Far Cry 4 o vänta tills priset "justeras". År 2020.

Även om jag har pengar så är det ren princip att inte stödja detta vidriga sätt att krama ur varenda öre ur folk.

Borde fått ett STORT minus och lite mer uppmärksamhet.

Medlem
Skrivet av GREY-task:

Tråkigt. Skamligt. 600 kronor för ett SP som du måste spendera mer pengar på för att få ta del av hela spelet. Skrattretande.

Var bra sugen ett tag. Men kanske ska lira klart Far Cry 4 o vänta tills priset "justeras". År 2020.

Även om jag har pengar så är det ren princip att inte stödja detta vidriga sätt att krama ur varenda öre ur folk.

Borde fått ett STORT minus och lite mer uppmärksamhet.

Som sagt det är absolut inget måste att spendera irl pengar i FC5 man får tag på pengar och levlar hyffsat snabbt och jag har inte upplevt någon som helst frustration över brist på ingame valuta. Pallar man inte att spela i normal takt så har man inget med spelet att göra och spenderar man irl-pengar för ingame valuta då är man korkad och får skylla sig själv.

FC5 går alldeles utmärkt att spela utan att spendera ett enda öre på microtransaktioner, det är ett riktigt underhållande spel med massor att göra hela tiden..


signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / Xbox Series X

Medlem

@SgtBlack: I see. Vilken Edition köpte du? Vad kostade den?

Medlem
Skrivet av SgtBlack:

Som sagt det är absolut inget måste att spendera irl pengar i FC5 man får tag på pengar och levlar hyffsat snabbt och jag har inte upplevt någon som helst frustration över brist på ingame valuta. Pallar man inte att spela i normal takt så har man inget med spelet att göra och spenderar man irl-pengar för ingame valuta då är man korkad och får skylla sig själv.

FC5 går alldeles utmärkt att spela utan att spendera ett enda öre på microtransaktioner, det är ett riktigt underhållande spel med massor att göra hela tiden..

Om det går alldeles utmärkt att spela utan att spendera ett enda öre på microtransaktioner, varför då ha ett sådan system alls till att börja med?

Om microtransaktioner blir framgångsrikt och accepterat nu, hur tror du nästa del i serien kommer se ut? Och spelet efter det?

Jag ser inget här som är positiv och värt att försvara. Speciellt då vi snackar om multimiljardbolag liknande Ubisoft, EA, Activsion Blizzard. De om några borde väl inte behöva slänga in microtransaktioner i ett 600kr spel. Men ändå gör de det. Ändå trots Battlefront 2 fiaskot riskerar de att fortsätta smyga in sådan här skit. Fråga dig själv varför och även fast du kanske inte tycker det är illa nu, försök tänka efter över vad det kan få för konsikvenser i framtiden.

Så här pratades det om för ca 7 år sedan.

Tja, nu är vi typ där. Hur mycket värre måste det bli innan folk ska inse att de kommer aldrig sluta? Girigiheten här har inga gränser. Det om något har dessa bolag bevisat om och om igen.

Medlem

@GREY-task: Hope County, MT Collector’s Case, 1390 har jag för mig den kostade mig...


signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / Xbox Series X

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Om det går alldeles utmärkt att spela utan att spendera ett enda öre på microtransaktioner, varför då ha ett sådan system alls till att börja med?

Om microtransaktioner blir framgångsrikt och accepterat nu, hur tror du nästa del i serien kommer se ut? Och spelet efter det?

Jag ser inget här som är positiv och värt att försvara. Speciellt då vi snackar om multimiljardbolag liknande Ubisoft, EA, Activsion Blizzard. De om några borde väl inte behöva slänga in microtransaktioner i ett 600kr spel. Men ändå gör de det. Ändå trots Battlefront 2 fiaskot riskerar de att fortsätta smyga in sådan här skit. Fråga dig själv varför och även fast du kanske inte tycker det är illa nu, försök tänka efter över vad det kan få för konsikvenser i framtiden.

Så här pratades det om för ca 7 år sedan.
https://www.youtube.com/watch?v=ZR6-u8OIJTE

Tja, nu är vi typ där. Hur mycket värre måste det bli innan folk ska inse att de kommer aldrig sluta? Girigiheten här har inga gränser. Det om något har dessa bolag bevisat om och om igen.

Som sagt det går att spela FC5 från början till slut utan att spendera ett enda öre i mikrotransaktioner, även co-op och online. Som jag skrev tidigare mikrotransaktionerna finns endast där för som inte orkar spela i normal takt och för de som tycker det är viktigt att ha en Rosa helikopter eller en gul mössa, det är dem som du skall vara irriterad på du kan inte klandra spelföretagen för att de vill tjäna pengar, det vill väl alla företag!?

Det är precis som att köpa en bil den kostar si och så mycket i grundutförande och den går alldeles utmärkt att köra runt med men sen om man tycker att det är viktigt att den skall ha Metallic lack, superduper högtalare och GPS m.m. då kostar det extra för varje sak som du skall lägga till, eller så kan man köpa paket t.ex "silver" eller "gold" edition så ingår det viss utrustning till bilen..


signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / Xbox Series X

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Det togs upp i en utav bilderna i recensionen.
https://cdn.fz.se/artikel/bild/1405897?l=eyJyZXNvdXJjZSI6Ilwv...

Med texten: "Precis som i Origins finns mikrotransaktioner, men de är även här väl gömda. Puh!"

Håller fortfarande med dig att det borde varit en ris och köper inte alls det här med att de är "väl gömda". Det enda som är väl gömt här är att fler inte snackar om hur mikrotransaktioner förstör spelen och att det som för bara något år sedan ansågs vara uselt och skamligt, är den nya normen nu istället.

Fy fan för det säger jag bara.

Den bilden såg jag inte förrän jag rensat cache och återställt firefox. Tack för upplysningen.
Kan också tillägga att jag inte har något emot mikrotransaktioner så länge det enbart täcker kosmetiskt samt att detta hade varit ok för ett spel runt 200-250kr.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

nu skall du ju vara vapnena som ska ta väldigt lång tid att spela sig till om du inte har massor av ingame cash som går att köpa genom microtransactioner.

likaså ammo måste du köpa för ingame cash

skjuta slut på 5 raketer med hellikoptern å det kostar 100 000 kr i ingame cash.

när du går över lik auto lootars ammo men inte de få pengar liken har.

jag tycker bara man kan förvänta sig mer av spel idag som dessutom kostar fullpris.

hur lång tid måste du grinda för att få alla vapen?

Medlem

Layman gaming nämnde att microtranactionerna in dök upp upp först på deras review utgåva utan kom först när spelet var släppt. detta kan ju vara varför det inte snackas om så mycket.

igentligen rätt smart om man vill smyga med det

jaja ha kul med spelet. jag kanske köper det på rea en gång

Medlem
Skrivet av educk:

nu skall du ju vara vapnena som ska ta väldigt lång tid att spela sig till om du inte har massor av ingame cash som går att köpa genom microtransactioner.

likaså ammo måste du köpa för ingame cash

skjuta slut på 5 raketer med hellikoptern å det kostar 100 000 kr i ingame cash.

när du går över lik auto lootars ammo men inte de få pengar liken har.

jag tycker bara man kan förvänta sig mer av spel idag som dessutom kostar fullpris.

hur lång tid måste du grinda för att få alla vapen?

Que? så upplever inte jag det.

Ammo hittar man massor av det är sällan jag behöver köpa ammo och när man väl köper ammo så är det inte mycket som behövs fyllas på då man helat tiden hittar ammo när man är ute och strider, själv tycker jag det är roligast att använda pilbågen och pilarna kan man återanvända.

Det är inte liken som ger dig ammo det är vapnerna de tappar som du får ammo av, däremot så måste man så klart loota liken för att hitta annat som cash, granater m.m,

För att få snabba cash så jagar man lite djur och säljer deras päls, bara att tillverka hunting boost så ser du vart djuren befinner sig i närheten av ditt område. Snacka med allierade för få tips om Prepper Stash ställen där det finns gott om cash och ammo och skillpoints

Personligen behövde inte grinda speciellt mycket innan jag hade råd att köpa Snipergeväret SA-50 som jag tycker man klarar sig långt med, blir enkelt att jaga djur och sänka heavyarmor fiender.

Raketerna till helikoptern kostar $10000 att fylla på men de använder man ju sällan helikoptern har ju oändligt med vanliga kulor som jag tycker gör tillräckligt med skada.


signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / Xbox Series X

Medlem

Längesen man hade så här skoj i ett co-op! synd bara att mission progression för den andra spelaren inte sparas.

Medlem
Skrivet av SgtBlack:

@GREY-task: Hope County, MT Collector’s Case, 1390 har jag för mig den kostade mig...
https://store.ubi.com/dw/image/v2/ABBS_PRD/on/demandware.stat...

Ok, här spenderade du extra pengar där du då bland annat fick en pilbåge där ammo inte spelar lika stor roll och jag gissar du fick andra saker som man normalt hade behövt grindat för att få i standard versionen.

Skrivet av SgtBlack:

Som sagt det går att spela FC5 från början till slut utan att spendera ett enda öre i mikrotransaktioner, även co-op och online. Som jag skrev tidigare mikrotransaktionerna finns endast där för som inte orkar spela i normal takt och för de som tycker det är viktigt att ha en Rosa helikopter eller en gul mössa, det är dem som du skall vara irriterad på du kan inte klandra spelföretagen för att de vill tjäna pengar, det vill väl alla företag!?

Det är precis som att köpa en bil den kostar si och så mycket i grundutförande och den går alldeles utmärkt att köra runt med men sen om man tycker att det är viktigt att den skall ha Metallic lack, superduper högtalare och GPS m.m. då kostar det extra för varje sak som du skall lägga till, eller så kan man köpa paket t.ex "silver" eller "gold" edition så ingår det viss utrustning till bilen..

Mja alltså tekniskt sett har du ju redan spenderat extra pengar (mikrotransaktioner) genom delux edition. Hur vet du då att normal versionen inte är segare och grindigare än du upplevt? Vad innebär normal takt för den delen? Jag har ganska låg tollerans för grindiga spel, speciellt om jag vet att de designat spelet att vara grindigt för att kunna sälja saker som borde varit i spelet från början.

Sen kommer det alltid finnas de som köper fåniga extra grejer som en rosa helikopter, en gul mössa eller delux edition. Det är knappast något vettigt försvar över att låta spelföretagen förstöra spelets design. För det är design vi snackar om här. Om något från början inte var designat att vara rosa eller kräva 10x mer grind så kommer det påverka spelets design negativt. Det finns ingen harmonisk balans mellan bra speldesign och bra microtransaktionsdesign, drar man i ena hörnet kommer det andra påverkas, alla som hävdar något annat är fulla av skit.

Antingen spelar design roll eller inte. Om man inte bryr sig hur ett spel är utformat och bara vill ha hjärndöd underhållning utan någon som helst tanke, djup eller substans, fine. Men kom inte och påstå spelen inte påverkas negativ när att man lägger in sådana här skitsystem.

Mycket utav det som nu erbjuds via microtransaktioner, deluxedition matrial och dlc fanns från början i spelen förr. Det gjorde också att grundspelet blev mer sammanhängande, genomtänkt och betydligt mer inlevelsefullt, då man aldrig påmindes om att man behöver x dlc för att gå in här, eller förslag om att man kan betala för att ladda om etc. För att inte tala om mindre restriktivt, då utvecklarna inte behövde tänka på om ett inslag passa in i spelets påtvingade(?) grind/loot/microtransaktions formula.

Att sedan hänvisa till en annan industri som suger är inget bra argument, bara en dålig ursäkt för att böja sig ner framför storbolagen och samtidigt ger dem en välsignelse att öka takten att r*******a konsumenten ännu hårdare.

Skrivet av SgtBlack:

Que? så upplever inte jag det.

Ammo hittar man massor av det är sällan jag behöver köpa ammo och när man väl köper ammo så är det inte mycket som behövs fyllas på då man helat tiden hittar ammo när man är ute och strider, själv tycker jag det är roligast att använda pilbågen och pilarna kan man återanvända.

Det är inte liken som ger dig ammo det är vapnerna de tappar som du får ammo av, däremot så måste man så klart loota liken för att hitta annat som cash, granater m.m,

För att få snabba cash så jagar man lite djur och säljer deras päls, bara att tillverka hunting boost så ser du vart djuren befinner sig i närheten av ditt område. Snacka med allierade för få tips om Prepper Stash ställen där det finns gott om cash och ammo och skillpoints

Personligen behövde inte grinda speciellt mycket innan jag hade råd att köpa Snipergeväret SA-50 som jag tycker man klarar sig långt med, blir enkelt att jaga djur och sänka heavyarmor fiender.

Raketerna till helikoptern kostar $10000 att fylla på men de använder man ju sällan helikoptern har ju oändligt med vanliga kulor som jag tycker gör tillräckligt med skada.

Så det du tyckte var roligast var något som från början inte fanns i standard edition.

"Grinda speciellt mycket" Varför ska man ens behöva grinda alls!? Du har ju redan betalat 6-800kr för spelet!

Sedan trodde jag hela poängen med spelet var att man kunde utföra uppdragen lite hursom. Om man nu tycker helikoptern är roligast att köra men tycker hunting är skit, vad gör man då? Och som sagt hur tror du det kommer låta nästa gång om det här skitsystemen blir populärt?

FC6: "Raketerna till helikoptern kostar $30000 att fylla på men de använder man ju sällan helikoptern har ju 500st vanliga kulor som jag tycker gör tillräckligt med skada, annars kan man ju bara grinda efter lite mer ammo."

FC7: "Helikoptern kostar $250000 och raketerna till kostar $70000 att fylla på men de använder man ju sällan helikoptern har ju 100st vanliga kulor som jag tycker gör tillräckligt med skada, annars kan man ju bara grinda efter lite mer ammo."

.
.
.

Medlem

Det här spelet är hur jävla bra som .... Du Vet? Eller? Bla bla bla... Om vad AI och va fan som rör sig på skärmen.

Underhållning i mitt tycke är så bra det kan bli. Men andra tycker väl att det suger.
Alltid finns det en hög av bittra personer där ute.

Njut... Du vet inte när Jorden går under...

Prise The Lord...

@Sisyr:

Jo du har rätt, en annan recension hyllade storyn i A Way Out för en fantatisk twist tex, så det är nog blandat. Jag baserade det på FZ recensionen och den måste väl alltid vara den sannaste och mest rätta

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Ok, här spenderade du extra pengar där du då bland annat fick en pilbåge där ammo inte spelar lika stor roll och jag gissar du fick andra saker som man normalt hade behövt grindat för att få i standard versionen.
Mja alltså tekniskt sett har du ju redan spenderat extra pengar (mikrotransaktioner) genom delux edition. Hur vet du då att normal versionen inte är segare och grindigare än du upplevt? Vad innebär normal takt för den delen? Jag har ganska låg tollerans för grindiga spel, speciellt om jag vet att de designat spelet att vara grindigt för att kunna sälja saker som borde varit i spelet från början.

Sen kommer det alltid finnas de som köper fåniga extra grejer som en rosa helikopter, en gul mössa eller delux edition. Det är knappast något vettigt försvar över att låta spelföretagen förstöra spelets design. För det är design vi snackar om här. Om något från början inte var designat att vara rosa eller kräva 10x mer grind så kommer det påverka spelets design negativt. Det finns ingen harmonisk balans mellan bra speldesign och bra microtransaktionsdesign, drar man i ena hörnet kommer det andra påverkas, alla som hävdar något annat är fulla av skit.

Antingen spelar design roll eller inte. Om man inte bryr sig hur ett spel är utformat och bara vill ha hjärndöd underhållning utan någon som helst tanke, djup eller substans, fine. Men kom inte och påstå spelen inte påverkas negativ när att man lägger in sådana här skitsystem.

Mycket utav det som nu erbjuds via microtransaktioner, deluxedition matrial och dlc fanns från början i spelen förr. Det gjorde också att grundspelet blev mer sammanhängande, genomtänkt och betydligt mer inlevelsefullt, då man aldrig påmindes om att man behöver x dlc för att gå in här, eller förslag om att man kan betala för att ladda om etc. För att inte tala om mindre restriktivt, då utvecklarna inte behövde tänka på om ett inslag passa in i spelets påtvingade(?) grind/loot/microtransaktions formula.

Att sedan hänvisa till en annan industri som suger är inget bra argument, bara en dålig ursäkt för att böja sig ner framför storbolagen och samtidigt ger dem en välsignelse att öka takten att r*******a konsumenten ännu hårdare.
Så det du tyckte var roligast var något som från början inte fanns i standard edition.

"Grinda speciellt mycket" Varför ska man ens behöva grinda alls!? Du har ju redan betalat 6-800kr för spelet!

Sedan trodde jag hela poängen med spelet var att man kunde utföra uppdragen lite hursom. Om man nu tycker helikoptern är roligast att köra men tycker hunting är skit, vad gör man då? Och som sagt hur tror du det kommer låta nästa gång om det här skitsystemen blir populärt?

FC6: "Raketerna till helikoptern kostar $30000 att fylla på men de använder man ju sällan helikoptern har ju 500st vanliga kulor som jag tycker gör tillräckligt med skada, annars kan man ju bara grinda efter lite mer ammo."

FC7: "Helikoptern kostar $250000 och raketerna till kostar $70000 att fylla på men de använder man ju sällan helikoptern har ju 100st vanliga kulor som jag tycker gör tillräckligt med skada, annars kan man ju bara grinda efter lite mer ammo."

.
.
.

"Jag har ganska låg tollerans för grindiga spel, speciellt om jag vet att de designat spelet att vara grindigt för att kunna sälja saker som borde varit i spelet från början."

Borde egentligen ställa frågan: vad gör du ens här i Far Cry 5 tråden? Kan du tala om för mig i vilket spel du haft tillgång till alla vapen/spells/fordon direkt utan att behöva göra något..

men ok.

Se det hur du vill, jag ville ha det fysiska objektet i Collectorsutgåvan och att gold edition ingick var bara ett plus.

Märks att du inte spelat Far Cry 5 om du skall argumentera gällande FAR CRY 5 så gör det med fakta.

Om man inte gillar att jaga som är en del av speldesignen i Far Cry 5 så kan man skita i det eller så behöver man inte köpa spelet ganska enkla val och som svar på din fråga så tar det inte längre tid att gå upp i level med bara Standard utgåvan, min kompis har köpt standard utgåvan och han upplever precis samma sak som mig och ja, man kan spela Far Cry 5 hur man vill och är inte bunden till att utföra några missions i någon specifik ordning man kan attackera med flygplan, helikopter, bil eller till fots, många fordon finns tillgängliga på vägen och andra kan fås permanent genom att utföra uppdrag, beroende på vad man själv tycker är viktigast prioriterar man.

Åter igen så vet du inte vad du pratar om, som jag skrev i mitt tidigare inlägg så har man OÄNDLIGT med ammo till kulsprutan på helikoptern så jag förstår inte din poäng?

"Mycket utav det som nu erbjuds via microtransaktioner, deluxedition matrial och dlc fanns från början i spelen förr. Det gjorde också att grundspelet blev mer sammanhängande, genomtänkt och betydligt mer inlevelsefullt, då man aldrig påmindes om att man behöver x dlc för att gå in här, eller förslag om att man kan betala för att ladda om etc. För att inte tala om mindre restriktivt, då utvecklarna inte behövde tänka på om ett inslag passa in i spelets påtvingade(?) grind/loot/microtransaktions formula."

Förr kallades DLC för Expansionspaket och kostade pengar även då och i många fall lika mycket som själva grundspelet vilket man ofta var tvungen att ha för att kunna ta del av expansionspaketet, men det var kanske före din tid vad vet jag?

Far Cry 5 hjärndött eller ej så är det ett kul spel sen om det inte passar dig, so be it


signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / Xbox Series X

Medlem

Är det någon mer än mig som har konstigt ljud i spelet?
Själva musiken och ljudeffekterna är som de ska, men alla röster är alldeles för låga och många gånger låter det som att de pratar genom en burk. :/
Inget som tas upp i artikeln ovan, så jag gissar att Fredrik inte stött på samma problem när han recenserat spelet.

Medlem

Ut? Grinda? Köpa saker för irl pengar? Wtf? Vill spela FC, inte world of Warcraft.


signatur

R.I.P The_maxx

123
Skriv svar