Recension – Sea of Thieves

Medlem
Skrivet av Gen:

649 är väl vad det kostar i Store? (ett jävla rån är vad det är)

Rätt vågat av M$ att slänga in spelet i Game Pass för om jag förstår det rätt så hinner man lätt uppleva all content på två veckor?

Det är ju med i gamepass för att få folk att testa på det. Kan tänka mig att en rätt stor andel kommer fortsätta betala antingen pga spelen man får tillgång till eller att man glömmer av det.

Medlem

Jag skulle gärna se att de släpper ett server-val där man får spela upp till åtta spelare eller mer per båt (och med MÅNGA fler spelare per server).
Jag hade förväntat mig storslagna skepp med stora bataljer, men i nuläget är det mest lite som att två ekor med åtta personer har lite handgemäng tills en av båtarna kapsejsar.
Kul spel trotts allt, men det behöver mycket kärlek från utvecklarna om det ska bli långvarigt

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Min snabba slutsats efter ~10 timmars spelande under alfa, beta och release:

Jag är nöjd. Känner inget sug efter att hoppa in igen, om det inte är en fredagkväll med två flaskor blaskig lager och tre andra vänner.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Skägg.
10 Chambers

Intressant att två sjukt nischade spelupplevelsen släpps samma vecka egentligen. Både Sea of Thieves lider ju båda av samma problem, att man förväntade sig mer av dem.


signatur
Medlem

Jag tycker lite synd om Rare ändå. Det hela påminner om när Nintendo visade upp Zelda Wii U för första gången (E3 2014) och fick motstå kritik från höger och vänster över den tillsynes tomma världen. Nintendo som vi alla vet, tog Zelda från rampljuset för att låta det vila lite extra i ugnen, för att sedan golva oss under E3 2016. Fröet fick gro färdigt, och trots dystra miner över förseningarna, är vi alla glada över beslutet.

Lite så känner jag över Sea of Theaves; Rare har precis som Nintendo utlagt grunden och fysiken för en levande spelvärld, men glömt att befolka den med liv. Jag tror mycket väl att Sea of Theaves kommer utvecklas till något storartat och fantastiskt likt Breath of The Wild, men kommer tyvärr alltid att minnas som ett tomt spel som såldes för en alldeles för hög prislapp.

Även om detta inte blev flaggskeppet vi alla väntat på, tror jag spelet platsar väl i Microsofts portfölj oavsett. För visst vore det trist, om skutan Rare fick utgå samma öde som Lionhead.

Redaktör
Skrivet av Rydell1986:

Tycker det låter som en frisk fläkt att den som är bäst på spelet vinner. inte den som spelar mest och grindat mest saker.

Ja, idén gillar jag skarpt. Men så här långt faller det på dåligt innehåll, vilket borde kunna fixas ganska lätt. Det ska ju komma en rätt stor innehållsuppdatering gratis i vår, får se vad de hittar på där.

Skrivet av caene:

@Tomas Helenius:

Jag brukar gnälla en hel del här på FZ, både om artiklar och annat, tyvärr så är jag sån (kanske någon form av projektion? Vem vet, alla har vi våra problem). Men jag måste säga att det här var en av dem bästa artiklarna jag har läst på FZ på bra länge.

Intressant, matigt och välskrivet! Så jävla bra.

Du, det där värmte. Tack!

Skrivet av ForrestFox:

Jag skulle gärna se att de släpper ett server-val där man får spela upp till åtta spelare eller mer per båt (och med MÅNGA fler spelare per server).
Jag hade förväntat mig storslagna skepp med stora bataljer, men i nuläget är det mest lite som att två ekor med åtta personer har lite handgemäng tills en av båtarna kapsejsar.
Kul spel trotts allt, men det behöver mycket kärlek från utvecklarna om det ska bli långvarigt

Tror de sa att det blev kaosigt med flera spelare per båt, att det inte funkade bra med spelupplägget. Fler båtar borde funka, men förmodligen ändrar det balansen rätt mycket. Allt bygger ju på en enda fast, gemensam värld, då krävs nog fler outposts, mer loot mm. Men visst finns massor att experimentera med, blir spännande att se vad uppdateringara gör. Känns som att det kan gå åt vilket håll som helst.


signatur
Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Det är också med all tydlighet ett Game Pass-spel. Den höga (normala) prislappen för den fristående versionen är mest en eftergift till dem som är fast i det gamla tänket. Min personliga åsikt är att de kunde sålt det billigare, eller bara haft det på Game Pass i stället. om inte annat för att undvika just det gnället som nu florerar på nätet om "omg för högt pris", som ignorerar att prislappen egentligen är 79kr /månad som del av en service, inget annat.

Menar du att man ska ställa lägre krav för att ett spel är med i Game Pass?

Det är ändå ett spel skapat under många år av en stor studio med mycket resurser bakom sig. Många som spelar verkar anse att det borde kallas för Early Access och kosta ca 150 kr. 79 kr i månaden byggs upp ganska fort om det är ett spel man tänkt spela ett tag samt att man inte har något man kan sälja när man anser sig vara färdig.

Risken med Game Pass är att man gör mindre kompletta spel vilket kommer att ursäktas av vissa med att det bara kostar 79 kr i månaden.

Medlem

Hmmmm.... Nån mer som såg

Medlem

Spelet verkar ha sjukt stor potential men blivit släppt alldeles för tidigt. Jag tvivlar inte på att man har kul ett tag, men det finns inte en chans att det håller i längden utan mer innehåll.

Förhoppningsvis har jag fel och Rare är på hugget.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Margy:

Menar du att man ska ställa lägre krav för att ett spel är med i Game Pass?

Det är ändå ett spel skapat under många år av en stor studio med mycket resurser bakom sig. Många som spelar verkar anse att det borde kallas för Early Access och kosta ca 150 kr. 79 kr i månaden byggs upp ganska fort om det är ett spel man tänkt spela ett tag samt att man inte har något man kan sälja när man anser sig vara färdig.

Risken med Game Pass är att man gör mindre kompletta spel vilket kommer att ursäktas av vissa med att det bara kostar 79 kr i månaden.

Nej, jag menar att det inte är någon idé att yla över $60 hit o dit när det inte är huvudsättet eller det enda sättet att spela spelet. Om man inte tycker att det är värt att hosta upp fullpris så finns det finfina alternativ. Särskilt om man tycker att det inte är tillräckligt att göra i spelet, då är väl 79kr för en månad både värt det och tillräckligt med tid ;).

Nu är ju inte Sea of Thieves heller det enda spelet på Game Pass, lika lite som House of Cards är den enda serien på Netflix så kostnaden per spel är väldigt låg. 1 år kostar mindre än två fullprisspel och man får rabatter på både spel (om man nu vill köpa dem istället) och på DLC. Jag har löpande prenumeration, precis som jag har på Netflix, HBO, Spotify mfl. Inte ylar jag över priset på CD-skivor eller DVD-boxar heller Jag har redan spelat spel som rättfärdigat månadskostnaden i ett par, tre år framöver för den delen.

Nu är jag ju inte helt miffo, så jag förväntar mig definitivt att Rare snart börjar pumpa ut mer innehåll till SoT absolut. Men det är väl planen, spelet ska ha en lång livstid och är ett games-as-a-service-spel trots allt.

To each his own!


signatur

Jump in.

Redaktör

@Mortaigne: Microsofts pris på Sea of Thieves är 650 kr. Game pass kostar 79 kr, mem det är inte ett spel utan en prenumerationstjänst där SoT ingår. Med den kan man, beroende på hur länge man betalar, spela SoT till lägre pris. Men priset på SoT är fortfarande 650 kr.


signatur
Ambassadör
Xbox

@Tomas Helenius: Så är det om man vill hårdra det. Men hur många snackar priser på enskilda CD-skivor, DVD-boxar etc i dagens läge? Spotify, Netflix, HBO mfl i åtanke. För övrigt, om vi nu ska vara anala, så varierar priset. Fysisk utgåva till Xbox finnes för 549kr.

Edit: Tog bort min synnerligen spydiga kommentar i självsanerande anda.


signatur

Jump in.

Avstängd

Utan någon content road map från utvecklarna så vill jag inte ens pröjsa för game pass till pc för det här spelet i det här skedet... Tröttnar jag på ett spel brukar jag ha väldigt svårt att ta mig tillbaka till det oberoende av hur mycket extra content som släppts. Som det blev med till exempel no man's sky.

Dom andra 7 spelen där lockar inte heller.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Nu är ju inte Sea of Thieves heller det enda spelet på Game Pass, lika lite som House of Cards är den enda serien på Netflix så kostnaden per spel är väldigt låg.

Nu har väl de flesta som spelar på konsol eller PC enorma problem med sin "backlog" så att betala en månadskostnad för att få en ännu större sådan kanske inte är så lockande.

Kostnaden per spel får ju slås ut på hur många av dem man faktiskt spelar per månad.

Inaktiv
Skrivet av DrAg00nEn:

Utan någon content road map från utvecklarna så vill jag inte ens pröjsa för game pass till pc för det här spelet i det här skedet... Tröttnar jag på ett spel brukar jag ha väldigt svårt att ta mig tillbaka till det oberoende av hur mycket extra content som släppts. Som det blev med till exempel no man's sky.

Dom andra 7 spelen där lockar inte heller.

Som jag har förstått det så kommer de att regelbundet uppdatera spelet med nya saker men de kommer att agera mer reaktivt på vad spelarbasen vill ha än att staka ut en massa saker som kanske inte ens efterfrågas.

Värt att notera för er som pekar på det höga priset så kommer alla kommande uppdateringar vara gratis så inga dyra DLC som splittrar communityn. Så istället för ett lägre pris med DLC man behöver köpa så får man betala allt up-front så att säga, eller köra Game-Pass.

Något som även slog mig efter att ha kollat på en recension på YT är att Rare gör en avstickare med hur man vanligtvis gör spel nu för tiden. Tidigare när man gjorde spel så var det inte en massa tutorials i hur man skulle spela och förstå hur man skulle göra. De har istället gått tillbaka till rötterna när det gäller spel och att man istället får skapa sina egna scenarion istället för att få dem serverade hela tiden i form av scriptade uppdrag.

Gen
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är ju med i gamepass för att få folk att testa på det. Kan tänka mig att en rätt stor andel kommer fortsätta betala antingen pga spelen man får tillgång till eller att man glömmer av det.

Ja, då får de ju iaf en slant. En liten slant är ju bättre än ingen slant.

Medlem
Skrivet av Gen:

Ja, då får de ju iaf en slant. En liten slant är ju bättre än ingen slant.

Blir 948kr/år per person som premunerar på Gamepass och jag antar att pengarna fördelas efter vad som spelas. Eller så har de ett avtal där de får säg 5 000 000kr om de har spelet med i gamepass under 2018. (Obs bara mina tankar om hur det kan fungera och 5 000 000kr är bara taget som ett exempel.)

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Margy:

Nu har väl de flesta som spelar på konsol eller PC enorma problem med sin "backlog" så att betala en månadskostnad för att få en ännu större sådan kanske inte är så lockande.

Kostnaden per spel får ju slås ut på hur många av dem man faktiskt spelar per månad.

Fast det resonemanget kan man ju lika gärna använda på att köpa spel i så fall? Vi är nog många med enorm backlog som borde sluta skaffa nya spel, men det går ju inte, hehe


signatur

Jump in.

Medlem

Spelets potential är stor...men saknar för mycket. Ärligt talat så känns spelet som ett early access spel i nuläget.

Utvecklarnas vision och engagemang syns i spelets grafik, men det känns bara oklart. Att låta alla spelare vara på samma villkor är bra....men det blir så gjort efter bara några timmars spelande. Till slut så vill man hellre bara skita i att göra "uppdragen" och plundra andra spelare. Och redan nu märker man av tendenserna av att se folk inte göra "uppdragen" utan bara jaga andra spelare....

Det är kul ett tag ....men man tröttnar som sagt snabbt....

Som ett early access spel så vore det lovande....men för 600+ kr, så förväntar i alla fall jag mig mer från ett spel. Kanske det är mer fylligt om ett halvår...men ärligt talat, hur många stannar kvar i ett spel så länge utan ren och klar progression...? Inte jag i alla fall...


signatur

Nördliv.se - Spel, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Och så klart även vår gaming/underhållningspodcast Nördliv! Lyssna gärna!

https://open.spotify.com/show/0SHttBQqoGyW4EHpx5aMWD?si=531c1...
https://itunes.apple.com/se/podcast/nordliv%21/id937178661/
https://www.nordlivpodcast.se/

Medlem

Tycker nog det är på tiden att folk slutar förvänta sig mer än vad som visats upp före release. Uttryck som potential och hype har egentligen ingen betydelse alls i förhållande till vad utvecklaren själv faktiskt har presenterat svart på vitt.

Medlem

Rare suger som spelutvecklare är hur jag tolkar sea of thieves, Men dom är duktiga på teknologi antar jag.

Medlem

Jag tror att spelet kommer tappa oerhört många spelare på kort tid och att lägga till mer content med tiden ej kommer få spelare att återvända eller locka till sig så värst många nya spelare. Det är jäkligt svårt att bli av med ett dåligt rykte. Men Rare måste ju själva förstått att spelet skulle mottas så här.

Tycker det är synd för jag hade hoppats på att det här var spelet som verkligen skulle vilja få mig att skaffa en Xbox One X. Nu fortsätter jag vänta istället.

Avstängd

Hade jag varit en recensent på en spelsida så hade jag haft ett helvete med att recensera det här spelet. Det finns inte mycket att mäta det med till att börja. Det är så in i helvete unikt i sin spelkänsla.

På ett sätt så är det ett mästerverk och ett av de bästa spelen som skapats i spelhistorien, och på ett annat sätt, så har det ett ofärdigt intryck. Sea of Thieves MÅSTE spelas med vänner. Det är numero 1. Världen behöver byggas ut, mer liv i världen måste läggas till...det finns en saknad i världen som är svår att beskriva. Spelet är för ungt, tror jag.

Jag tror, oavsett betyg, försäljningssiffror, etcetera, så kommer Sea of Thieves att hamna bland spelhistoriens kultspel. Ett mästerverk. Men att recensera spelet är nog fan en omöjlighet i dagsläget.

Inaktiv

Bra läsning. Speglar mycket av det man själv upplevt. Förstår inte hur vissa människor inte kan gilla detta. Det är frisk fläkt i en annars dekadent multiplayer nutid. Kommer på mig själv med att "bara köra en treasure hunt till" solo r kompisarna har gått off grid. Har man inte roligt med sea of thieves bör man nog omvärdera sitt spelande och kolla om det finns något annat man kan hålla på med. Tyvärr är grinding och sense of accomplishment i spel på ren "inlagda timmar" vs skill något som många verkar luta sig på då de saknar andra saker att få respekt genom i sinaliv

Inaktiv

Fotnot till hur det kan vara tokkul även att spela ensam.

Anekdot från denna söndagsmorgon

Loggade på, satte fart med min slup mot en ö, dödade några döda skelett! Letade upp en skatt, tog ombord den på mitt fartyg. Lämnade av skatten på närmsta outpost där jag i nattmörkret skymtade några lysen på horisonten. En snabb koll med min trogna kikare och jag såg att det var en annan slup. Stängde snabbt av mina lanternor och inledde jakten.med fulla segel satte jag fart sydväst, med vinden i ryggen. Slupen anade nog oråd eller såg mig komma på horisonten och stängde av sina lanternor när han dök vid ett vrak. Med min trogna kikare ser jag hur han klättrar upp för stegen med något på ryggen - en kista.gryningen dagar och" zoidberg" något som jag identifierade personen som, hade upptäckt mig när jag nästan var inom kanonavstånd och satte full fart iväg för att undkomma piraten som var ute efter hans skatter. En tuff jaktseglats inleddes, med snäva svängar, långa sprintar och något enstaka kanonskott avlossat i blindo. Lagom till zoidberg rundade en klippa han jag ifatt, mina överrlägsna seglaskills hade gett mig en lucka. Jag närmade mig honom, och trots hans idogna skjutande med sitt pricskyttegevärr (reflexerna från solen i hans kikare avslöjade honom och gav mig möjlighet att söka skydd från skotten) mot mig sängar katastofen ett faktum, han hade i sin hybris över att försöka träffa mig krockat med en klippa. Han försökte få fart på skeppet samtidigt som han lagade och öste vatten för fullt, förnatt ta sig därifrån medvinds var han tvungen att passera mitt skepp, något jag utnyttjade till fullo genom att sätta full fart och ramma honom. Sluparna krascha ihopa och jag kastade mig över på hans skepp med blunderbussen i hand. En välriktad salva lyckades tyvärr missa, men genom att snabbt hinna dra min klinga och utdela några hugg var överrumplingen ett faktum hans tafatt motskott med prickskyttegeväret i närstrid misslyckades och jag högg ner honom.

En snabb genomsökning av skeppet inleddes och mycket riktigt fann jag en skatt (förmodligen från vraket). Genom en snabb list tog jag skattkistan och gömde den uppe i hans mast tillsammans med mig själv i nattmörkret. Zoidberg kom tillbaka och ovetandes om fripassageraren började han vant laga och tömma sitt skepp på vatten. Han såg mitt skepp segla runt honom och i tron att jag var ombord på det så sköt han salvo på salvo för att försöka sänka det. Jag spanade en outpost i närheten och smög ner från masten, högg vant ned zoidberg bakifrån och satte kurs mot outposten. Med vetskapen att han snart skulle återvända till sitt skepp med hjälpnav mermaid/uber taxin så gömde jag mig återigen i masten med skatten. Zoidberg komtillbaka och trodde väl att jag hade hoppat av för länge sedan för att drunkna och började leta runt efter sin skatt. När outposten nästan var inom simavstånd blev jag upptäckt och han besköt mitt gömställe. Då fick det bära eller brista, jag tog skatten och kastade mig överkörd i det mörka vattnet. Han msåte ha missat detta för han fortsatte på sin kurs och missade outposten. Jag somnade på tills jag misstänkte att något smög sig upp på mig bakifrån. Jag släppte kistan och vände mig om med blunderbussen för att upptäcka en haj på anfallskurs. Ett skott i plytet och några desperata hugg senare var hajen död, jag halvdöd och skatten räddad. Med enbart 10 meter kvar till stranden var succen ett faktum och jag skyndade mig att sälja min nyförvärvade skatt....

Detta är bara ett enkelt exempel (förkortat, verkligheten var ännu mer spännande) på hur förbannat kul detta spel kan vara och oftast är.

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Bra läsning. Speglar mycket av det man själv upplevt. Förstår inte hur vissa människor inte kan gilla detta. Det är frisk fläkt i en annars dekadent multiplayer nutid. Kommer på mig själv med att "bara köra en treasure hunt till" solo r kompisarna har gått off grid. Har man inte roligt med sea of thieves bör man nog omvärdera sitt spelande och kolla om det finns något annat man kan hålla på med. Tyvärr är grinding och sense of accomplishment i spel på ren "inlagda timmar" vs skill något som många verkar luta sig på då de saknar andra saker att få respekt genom i sinaliv

Jag tror man blivit förstörd av hur spel normalt är.

Sen har jag personligen svårt stt spela med polarna, alla har jobb, barn, you name it. Att få till en tidpunkt där 4 pers syncar och kan spela har visat sig mer eller mindre omöjligt.
(Därav att t ex overwatch funkar så bra, 1-6 spelare och matcherna är 15 min, då kan man säga ”vi siktar på 20-22 onsdagar” och så kan folk joina och gå som dom vill)

Men iaf, såhär såg mitt ”test” ut:
Startar som ensam spelare, hamnar på nån ö. Börjar snacka med första bästa npc men det ger inte så mycket. Springer runt lite men greppar inte -vad- som förväntas att man ska göra. Glider ner till bryggan men det finns inget skepp där?
Går till mån hydda och köper nått uppdrag för 0 gold, men hajar återigen inte riktigt varför jag öht ska göra uppdraget.
Letar runt lite till efter skeppet men hittar inget, ger upp och loggar ut.

Så min egen slutsats är att jag, ur min högst personliga åsikt, har blivit så van vid att det finns någon typ av ”linjär” story som pushar en framåt, att man blir totalt vilsen i ett sånt här sandlådespel.

Tilläggas ska att jag spelat wow i 10 år, men där fanns det ju något sorts underförstått mål: nå maxlvl, skaffa gear, döda slutbossen.

Ska man gilla SoT måste man nog trivas med tanken att glida runt och utforska och utföra ”uppdrag” som inte verkar ha nått vidare mål, spelet verkar ju alltså inte gå att ”klara” eller ”vinna”

Inaktiv
Skrivet av whoo:

Jag tror man blivit förstörd av hur spel normalt är.

Sen har jag personligen svårt stt spela med polarna, alla har jobb, barn, you name it. Att få till en tidpunkt där 4 pers syncar och kan spela har visat sig mer eller mindre omöjligt.
(Därav att t ex overwatch funkar så bra, 1-6 spelare och matcherna är 15 min, då kan man säga ”vi siktar på 20-22 onsdagar” och så kan folk joina och gå som dom vill)

Men iaf, såhär såg mitt ”test” ut:
Startar som ensam spelare, hamnar på nån ö. Börjar snacka med första bästa npc men det ger inte så mycket. Springer runt lite men greppar inte -vad- som förväntas att man ska göra. Glider ner till bryggan men det finns inget skepp där?
Går till mån hydda och köper nått uppdrag för 0 gold, men hajar återigen inte riktigt varför jag öht ska göra uppdraget.
Letar runt lite till efter skeppet men hittar inget, ger upp och loggar ut.

Så min egen slutsats är att jag, ur min högst personliga åsikt, har blivit så van vid att det finns någon typ av ”linjär” story som pushar en framåt, att man blir totalt vilsen i ett sånt här sandlådespel.

Tilläggas ska att jag spelat wow i 10 år, men där fanns det ju något sorts underförstått mål: nå maxlvl, skaffa gear, döda slutbossen.

Ska man gilla SoT måste man nog trivas med tanken att glida runt och utforska och utföra ”uppdrag” som inte verkar ha nått vidare mål, spelet verkar ju alltså inte gå att ”klara” eller ”vinna”

Påminner en del om Minecraft på så sätt att man får utforma sina egna mål och hitta det som gör det roligt för en själv.

eld
Medlem
Skrivet av Styrman:

Ja, jag tror faktiskt dom flesta utgår från att inom en 3 månaders period så kommer RARE att släppa en update som ger spelet mer innehåll som vi alla förväntar oss .

Jag kan tänka mig att dom hade sin deadline och hade massa innehåll som dom INTE lyckades få med till release.
Det utgår jag från faktiskt.

Bara den saken att få kunna fiska och fånga allt från en tunna med sil till gigantiska havsodjur som man typ måste släpa efter båten eller ha hängandes i en kran på båten.

Eller bara den saken att kunna uppgradera sin Galleon med en livbåt/roddbåt.
Jag vill kunna döpa mitt skepp, visst det kommer ju krylla av otrevliga och stötande båtnamn.
Men där utgår jag från att RARE kan ha ett filter m.m som hindrar en att exempelvis döpa sin båt till HMS-Hitler. Eller annat jävla dumt namn.

Alla väntar med spänning på vad dom kommer ge oss framöver i detta härliga spel.

Var längesedan jag hade så skoj i ett spel.
Vi syns ingame

Fast nu drömmer du om potentialen spelet har, inte vad spelet är nu.

tre månader räcker inte för att de ska kunna lägga till mycket, men om ett år så kan vi nog se mer content. Frågan är om spelarbasen orkar vänta så länge.

(för mig känns spelet som ett demo av världens bästa spel)

jbx
Medlem

Förstår inte varför folk gnäller på att spelet kostar 600kr plus och att ni tröttnar efter några timmar. NÄR ni kan välja gamepass för 79kr. Tröttnar ni efter 10 timmar så här ni haft förbannad kul för 7.90kr i timmen.
Är folk verkligen så dumsnåla att det är värt och gnälla om.

Jag tycker oxå det är för lite innehåll. Men efter 20 timmar är jag nöjd, det kostade 0kr eftersom man får testa 2 veckor gratis...


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Säger man att det här är värt pengarna och argumenterar med egna erfarenheter från spelet så tycker jag det verkar som att man i själva verket försöker rättfärdiga ett dåligt köp för sig själv.

123
Skriv svar