Recension – Sea of Thieves

Robot
Recension – Sea of Thieves

Årets bästa plundra med kompisar-lir har årets sämsta MMO-mekanik.

#microsoft, #pc, #rare, #recension, #sea-of-thieves, #xbox-one


Medlem

Håller inte med att spelet är en 2a. Tycker själv att den är minst en 3/5


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Redaktör
Skrivet av Kleptoman:

Håller inte med att spelet är en 2a. Tycker själv att den är minst en 3/5

Tvåa? Vi sätter betyg nästa vecka.


signatur
Medlem

Tycker det låter som en frisk fläkt att den som är bäst på spelet vinner. inte den som spelar mest och grindat mest saker.

Inaktiv

Tur att jag inte köpte detta.
Var sugen, men 600 spänn var för mycket för att chansa på att betan inte var hela spelet som alla fanboys påstod.
Sånadär betas brukar inte vara mer än ett demo enligt min erfarenhet.
Jag hade rätt.

Medlem
Citat:

Vidare, avsaknaden av progression gör paradoxalt nog Sea of Thieves till ett väldigt tydligt definierat rollspel. För det du gör är att just spela rollen som pirat. Du lever den klassiska bilden av sjörövarlivet fullt ut[....]

Kan inte alls hålla med om detta :S
Skulle alla pirater i hela världen ha haft exakt samma förutsättningar, samma skepp och samma vapen/verktyg?

Man hade hur lätt som helst kunnat serva hela spelarbasen genom att bara dela upp det i PvP- och PvE-servrar. Det känns snarare som att man valt en väg som är lättare att underhålla med få utvecklare.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Efter jag testade betan så tappade jag allt intresse, det var verkligen inte så kul som jag föreställt mig.

Medlem
Skrivet av Turbodog:

Tur att jag inte köpte detta.
Var sugen, men 600 spänn var för mycket för att chansa på att betan inte var hela spelet som alla fanboys påstod.
Sånadär betas brukar inte vara mer än ett demo enligt min erfarenhet.
Jag hade rätt.

Du kan testa det gratis i två veckor med game pass-trial.

EDIT: Och nej, du hade fel, det lades till mer än vad som fanns i betan.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Har riktigt kul i spelet, det är ett casual spel mer eller mindre. Inget hardcore lir för den som vill no-lifa i flera veckor på att bli as stark och sen spöa skiten ur alla och förtjäna en massa internet glory och massiv e-peen.

Det är trevligt att köra det med ett gäng man eventuellt kan knyta sig till som gärna har samma spelmentalitet som en annan. Dvs jag skulle inte kunna passa in mig i en crew som är pvp-kåta som bara tänker på att hitta andra för att sänka, oavsett loot.

Plus, som redan har blivit sagt här innan. Det finns fler saker i releasen än vad det fanns i betan. Betan hade ju bara gold hoarders. Om man inte tänker på sista betan då, den hade alla alliances.

Men det flyter på ordentligt bra på PC. 60 fps är ljuva, alla dagar i veckan.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem

Låter som ett Elite till sjöss. Med multiplayer.

Medlem

bättre fly än illa fäkta. ännu ett överhypat early access-spel för 700(!?)kr

Medlem

Grindat sen release. Sjukt kul spel. Även fast mycket av det du skriver är sant.

Men t.ex. uppdragen. Nej dom är inte så jävla upphetsande i sig. Men det är oavsett minst lika skitkul att dra iväg med polarna, det är som sagt det som händer på vägen som är kul!
Man har sån valfrihet o göra vad man vill. Ska vi gå på den ön o kolla? Ska vi sänka skeppet där bort eller ska vi leta i vraket som ligger där?
Progressions finns om än väldigt lite.
Vårt crew är en av få båtar jag sett som är svart och med andra segel och prydnad i fronten. Det kommenteras ofta in-game. Sånt är lite kul.

Jag gillar spelet som fan. Men utan ett crew att åka med så är det helt klart inte samma upplevelse! Ser fram emot betyget

Medlem

Vi har genomfört två raider i spelet nu och det är riktigt roligt och väldigt belönande när det gäller loot. Och man har hjärtat i halsgropen ända till man kan lösa in allt vid en outpost och inte förlorat den mot några andra pirater.


signatur
Medlem

Priset borde varit hälften av vad det är, IMHO.


signatur

49% bastard, 51% son of a bitch.

Medlem

priset borde vara dubbelt så högt, mer pengar till Rare det är dom värda efter att gjort ett sådant roligt spel.

Medlem

Väldigt överskattat spel, helt ok men meh i längden.

Medlem

Det blev något fel med min pre-purchase så jag fick en refund och det är jag rätt glad för nu efter att ha kollat en del streams på spelet, jag kommer vänta och köpa detta tills dem förhoppningsvis har lagt till mer content till spelet. Det är inte värt 600kr i dagens läge.

Medlem

Är spelet värt 600kr?
I dagsläget nej.
Jag har öst ner 20h senaste dagarna och det blir väldigt repetitivt väldigt fort.
Just nu är det andra spelare som skapar content men ibland dröjer det länge innan du ser ett annat skepp.
Beroende på vad Rage skepper ut närmaste månaderna som gratis uppdateringar kommer avgöra hur länge spelet kommer hålla.
Kör du med 4st kompisar som någorlunda fungerar tillsammans är det sjukligt roligt stundtals men mesta delen av tiden åker du från plats A till B och därefter börjar du om igen

Men jag sitter ändå varje kväll och väntar in mitt crew så vi kan segla igång igen. Gillar man grind så kommer timmarna flyga iväg men efter ca 2-4h har du sett allt som finns att se.

Just nu är spelet ett sandbox spel med alldeles för lite sand

Ambassadör
Xbox

Det är fantastiskt roligt tillsammans med vänner, det blir vad man gör det till så att säga. I min umgängeskrets är det också en riktig hit bland ungarna.

Det är ett casual-co-op-spel, jag förstår inte riktigt dem som klagar på att det inte är som andra spel. Är det någon som klagar på att det inte finns MP i The Witcher 3, eller att det är dåligt med actionsekvenser i Europa Universalis 4? Ett spel ska ju bedömas efter vilken typ av spel det är, inte någon random genre som det inte tillhör.

Det är också med all tydlighet ett Game Pass-spel. Den höga (normala) prislappen för den fristående versionen är mest en eftergift till dem som är fast i det gamla tänket. Min personliga åsikt är att de kunde sålt det billigare, eller bara haft det på Game Pass i stället. om inte annat för att undvika just det gnället som nu florerar på nätet om "omg för högt pris", som ignorerar att prislappen egentligen är 79kr /månad som del av en service, inget annat.

För egen del så fyller det absolut en lucka i min spelsamling, något casual som man inte behöver spela hela tiden bara för att hålla jämna steg i gear/lvl etc. Något som man kan lattja runt i och rensa paletten med mellan alla de tyngre spel som jag spelar vanligtvis. Hänga med polare och familj och leva piratliv är fantastiskt roligt! Har även spelat en del solo, och med en bra podcast att lyssna på så är det nästan meditativt att segla runt och bara koppla av.

Förväntar mig att spelet fylls med mer och mer content över tid, vilket gör att det kommer att hålla länge som underhållning. Det är inte ett spel som man "klarar ut". Det är ett verktyg för att ha kul med folk.


signatur

Jump in.

Medlem

Jaga kistor hade förmodligen kunnat vara kul om man fått öppna dem själv och inte bara sålt dem rakt av. Men, det krävs mer än så av spelet. 349kr hade jag nog kanske kunnat ge, jag står över nu tills priset sjunker, kanske ger farcry 5 en chans istället. Det är billigare också.

Gen
Medlem

649 är väl vad det kostar i Store? (ett jävla rån är vad det är)

Rätt vågat av M$ att slänga in spelet i Game Pass för om jag förstår det rätt så hinner man lätt uppleva all content på två veckor?

Medlem
Skrivet av Dunder:

Du kan testa det gratis i två veckor med game pass-trial.

EDIT: Och nej, du hade fel, det lades till mer än vad som fanns i betan.

Ja, dom la ju faktiskt till det som man hade förväntat sig att testa i betan. Lite synd att där var MINDRE i betan än i alfan dock.

enda som var "nytt" i betan var spyglass och sniper, möjligen shipwrecks. Men order of souls questar var borttagna. Det enda läget i alfan som var lite småroligt även efter 2 dagars grinding.

Synd att priset är alldeles för högt för ett spel med så lite content och det är alldeles för tätt mellan spelares skepp på den lilla kartan. Har kanske blivit bortskämd med mer högkvalitativa mmos som t.ex AoC.

Fatta mig rätt, spelet är underhållande. Men tyvärr bara ett par dagar MAX. Och därför anser jag att priset är för högt.

Men ha så kul på böljan den blå ni som gillade det. Håll oss gärna uppdaterade när nytt (gratis) gamecontent droppar in och/eller priset sjunker till en rimlig summa.
Vi ses inte ingame ännu.

Ambassadör
Xbox

Priset är 79kr per månad som en del av en tjänst som heter Game Pass.

Game Pass kan liknas vid Netflix for games ungefär. På Xbox får man tillgång till ca 160 olika spel, varav ett 10-tal också fungerar på PC, sk Play Anywhere-spel.

Precis som på Netflix så publiceras original content direkt på release via tjänsten och där ligger de kvar. Det finns också en mängd spel från andra utvecklare/publishers. Ett tiotal spel roteras in och ut varje månad, det är lite olika.

https://www.xbox.com/sv-SE/games/xbox-game-pass


signatur

Jump in.

Medlem

Tog gamepass 2 veckor gratis så vi kör spelet här hemma 3st jag och ungarna.
Spelet är riktigt casual och när man spelar med yngre så är det positivt, dom är inte ens negativt inställda till repetetivt grind som blir pga vi fått båten sänkt när vi åker på grund osv
roligast tycker jag är som det står i recensionen själva resan och vad som kan hända när man möter andra spelare skepp och inte målet
Blir väll fortsätta med gamepass efter gratisperioden en tid så man får se hur spelet utvecklar sig.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Spelet behöver framförallt MERA INNEHÅLL!!
Några grisar, kycklingar, ormar räcker inte som mera innehåll.

Bra jävla roligt spel är det, men NEJ det räcker inte, detta spel behöver betydligt mera djupare innehåll.

Bara den saken att de misslyckas med KRAKEN så fullständigt, är för mig obegripligt!!
Kraken är bara några tentakler.
Det alla hade förväntat sig var en Kraken som man ser huvudet på och att den tar sig en redig tugga i båten och ens besättning.
Och när vi ändå är inne på sjömonster, så av alla jävla monster man kan tänka sig så har dom BARA ETT havsmonster i spelet.... ETT!?
Har dom inte bättre fantasi?

Vart är allt havsliv? Ja förutom hajar då.
Fiskar, stora valar, delfiner som simmar bredvid båten m.m
2 st olika båtar, Nä de borde finnas MERA olika båtar.
m.m...

Detta spel kan ha HUR mycket spelinnehåll som helst.... men jag ser inget.
Som sagt, visst spelet är jättekul, men va fan det håller inte i längden.

Rare måste snabbt som fan slänga in MERA INNEHÅLL annars kommer nog många bli jävligt sura.

Ion
Medlem
Skrivet av Styrman:

Spelet behöver framförallt MERA INNEHÅLL!!
Några grisar, kycklingar, ormar räcker inte som mera innehåll.

Bra jävla roligt spel är det, men NEJ det räcker inte, detta spel behöver betydligt mera djupare innehåll.

Bara den saken att de misslyckas med KRAKEN så fullständigt, är för mig obegripligt!!
Kraken är bara några tentakler.
Det alla hade förväntat sig var en Kraken som man ser huvudet på och att den tar sig en redig tugga i båten och ens besättning.
Och när vi ändå är inne på sjömonster, så av alla jävla monster man kan tänka sig så har dom BARA ETT havsmonster i spelet.... ETT!?
Har dom inte bättre fantasi?

Vart är allt havsliv? Ja förutom hajar då.
Fiskar, stora valar, delfiner som simmar bredvid båten m.m
2 st olika båtar, Nä de borde finnas MERA olika båtar.
m.m...

Detta spel kan ha HUR mycket spelinnehåll som helst.... men jag ser inget.
Som sagt, visst spelet är jättekul, men va fan det håller inte i längden.

Rare måste snabbt som fan slänga in MERA INNEHÅLL annars kommer nog många bli jävligt sura.

Sura är väl att ta i - man måste ju inte köpa spelet. Rare har ju all rätt att göra vad fan dom vill. Men jag håller med dig. Har spelat sen stängda betan och nu har vi liksom gjort allt. Det finns inget mer att göra för tillfället. Jag gillar att Rare ändå är öppna med vad spelet är - dom har aldrig sagt att det är mer än vad vi ser. Tycker det känns lite som slöseri på ett ändå väldigt kul spel. Vi vill ha detta - fast MER!

Avstängd

@Styrman: väldigt bra sammanfattat. Och med tanke på ditt nick så borde du ju veta vad du pratar om

Innehåll är a och o i ett spel som detta och just nu anser jag att det absolut inte är värt priset. Men kommer nog hålla ett öga eller 2 på det ändå när det kommer någon content update.. Dvs en update som inte endast är kosmetiska föremål.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av Ion:

Vi vill ha detta - fast MER!

Ja, exakt så!

Medlem

@Tomas Helenius:

Jag brukar gnälla en hel del här på FZ, både om artiklar och annat, tyvärr så är jag sån (kanske någon form av projektion? Vem vet, alla har vi våra problem). Men jag måste säga att det här var en av dem bästa artiklarna jag har läst på FZ på bra länge.

Intressant, matigt och välskrivet! Så jävla bra.

Medlem

Ja, jag tror faktiskt dom flesta utgår från att inom en 3 månaders period så kommer RARE att släppa en update som ger spelet mer innehåll som vi alla förväntar oss .

Jag kan tänka mig att dom hade sin deadline och hade massa innehåll som dom INTE lyckades få med till release.
Det utgår jag från faktiskt.

Bara den saken att få kunna fiska och fånga allt från en tunna med sil till gigantiska havsodjur som man typ måste släpa efter båten eller ha hängandes i en kran på båten.

Eller bara den saken att kunna uppgradera sin Galleon med en livbåt/roddbåt.
Jag vill kunna döpa mitt skepp, visst det kommer ju krylla av otrevliga och stötande båtnamn.
Men där utgår jag från att RARE kan ha ett filter m.m som hindrar en att exempelvis döpa sin båt till HMS-Hitler. Eller annat jävla dumt namn.

Alla väntar med spänning på vad dom kommer ge oss framöver i detta härliga spel.

Var längesedan jag hade så skoj i ett spel.
Vi syns ingame

123
Skriv svar