Recension – Yakuza 6: The Song of Life

Robot
Recension – Yakuza 6: The Song of Life

Ett suveränt slut på gamle Kiryus lätt förbisedda gangstersaga.

#recension, #sega, #yakuza, #yakuza-6


Medlem

Härligt!

Längtar verkligen att få spela detta avslutande spel i serien.
Som jag skrivit i någon annan tråd angående Yakuza spelen så trots att den ibland gubbsjuka japanska humorn kan få en att facepalma så är det så jävla bra spel så det är inte klokt.
Välgjorda på ett sätt man sällan ser i spel. Bara det här ur ens protagonist har utvecklats genom seriens alla delar är otroligt.
Som hans ryggtavla ex. Hur den utvecklats genom spelen, hans synliga åldrande osv.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Har precis upptäckt Yakuza serien och spelar för tillfället igenom Yakuza Zero! Fantastiskt spel som känns old school på något sätt. Tror old-school känslan kommer ifrån att spelet vågar vara sig själv och vad utvecklarna vill att det skall vara, finns ingen påtvingad "vad ska media tycka" här. Kan lätt rekommendera och skall definitivt kika in detta när jag är klar med Zero.

Gnällkuk

Aldrig riktigt fastnat för serien, vet inte riktigt vad det är. Även fast den är ganska säregen så har det alltid känts lite som en svagare variant av GTA.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Tråddemonen
Testpilot

Bra skrivet Andreas! Verkar ju vara ett riktigt bra spel, spelade Yakuza 0 för inte allt för länge sen och började få kärlek för spelserien. Ska bara spela ut Kiwami, så lär jag påbörja med detta efter.

Medlem

Behöver man spela dom andra eller kan man gå rakt in i detta?


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem
Skrivet av Hymer:

Behöver man spela dom andra eller kan man gå rakt in i detta?

Du kan säkerligen gå rakt in i detta om du vill och säkerligen ha skitkul i många, många timmar om du fastnar för hur man spelar osv *men* du missar tyvärr att gå in i spelet och följt karaktärerna som är med. Man har fått följa de flesta karaktärer genom hela serien och hur de utvecklats både personligt samt hur det gått för dem inom Yakuza världens alla törnar. Så vissa, säkerligen, emotionella inslag blir då nog inte så kraftfulla för dig som för en annan ex.
Men ja.. har du inte spelat ett enda av de tidigare men än då är nyfiken på detta och inte orkar ta dig igenom de tidigare.. kört hårt säger jag.

Spelen i sig är sjukt roliga att spela.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@SunShine: Du har verkligen något fint att se fram emot! Hans synliga åldrande påpekas friskt i spelet, och hans oförmåga att använda datorer och liknande understryker bara detta ytterligare. Det blir riktigt roligt, och det gubbsjuka är faktiskt något nedtonat här (även om det i allra högsta grad fortfarande är närvarande). Härligt att kunna säga att Yakuza-serien går ut på topp!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Du kan säkerligen gå rakt in i detta om du vill och säkerligen ha skitkul i många, många timmar om du fastnar för hur man spelar osv *men* du missar tyvärr att gå in i spelet och följt karaktärerna som är med. Man har fått följa de flesta karaktärer genom hela serien och hur de utvecklats både personligt samt hur det gått för dem inom Yakuza världens alla törnar. Så vissa, säkerligen, emotionella inslag blir då nog inte så kraftfulla för dig som för en annan ex.
Men ja.. har du inte spelat ett enda av de tidigare men än då är nyfiken på detta och inte orkar ta dig igenom de tidigare.. kört hårt säger jag.

Spelen i sig är sjukt roliga att spela.

Om man vill börjar lira serien, vart börjar man? Och i vilken ordning? Är det så enkelt som 0 till 6?

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av baggso:

Har precis upptäckt Yakuza serien och spelar för tillfället igenom Yakuza Zero! Fantastiskt spel som känns old school på något sätt. Tror old-school känslan kommer ifrån att spelet vågar vara sig själv och vad utvecklarna vill att det skall vara, finns ingen påtvingad "vad ska media tycka" här. Kan lätt rekommendera och skall definitivt kika in detta när jag är klar med Zero.

Skrivet av tricky:

Aldrig riktigt fastnat för serien, vet inte riktigt vad det är. Även fast den är ganska säregen så har det alltid känts lite som en svagare variant av GTA.

Som baggso nämner ovan skulle jag rekommendera att du börjar med Yakuza Zero och sedan Yakuza Kiwami, de är riktigt bra spel som introducerar en till serien på bästa möjliga vis. Om du verkligen inte faller för Zero är det här inte serien för dig, men som baggso nämner har serien en väldigt egen och unik stil som inte kan jämföras med GTA.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Hymer:

Behöver man spela dom andra eller kan man gå rakt in i detta?

Skrivet av ClockWise:

Om man vill börjar lira serien, vart börjar man? Och i vilken ordning? Är det så enkelt som 0 till 6?

Definitivt Yakuza Zero först, eftersom det är en prequel-berättelse och ett av seriens absolut bästa delar (de blir faktiskt bara bättre och bättre), och sedan Kiwami (som är en remaster av seriens första del). När ni har gått igenom dessa två finns det inga remasters av del 2-5, än, men en Kiwami 2 ska komma senare i år. Men om ni verkligen vill komma in i serien kan ni med fördel spela Zero och Kiwami och sedan hoppa på Yakuza 6 och titta på sammanfattningarna av de tidigare delarna i serien som finns i spelets huvudmeny. Misstänker att det är mer sannolikt att ni gör det än att släpa en gammal PS2 och PS3 för att köra igenom delarna där. Men om ni faktiskt kan tänka er att göra detta är ordningen helt klart 0-6


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Zimpan: Tack för de vänliga orden! Om du har kört igenom både Zero och Kiwami kommer du hunnit få en relation till Kiryus berättelse och därmed kunna uppskatta resan han gjort som kulminerar i del sex. Avundas dig som ska få uppleva den här fina avslutningen för första gången!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

@Loevet: Tacksam för svaret! Börjar väl med Yakuza 0 så får vi se vart vi hamnar *lägger till i the never ending story known as min backlogg med spel*

Medlem

@ClockWise: japp så är det


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Tråddemonen
Testpilot

@Loevet: Gillar verkligen dina ordval när du skriver, du har tom fått mig att lära lite nya synonymer för att utveckla mitt egna skrivande.

Kom en bra bit i zero, men spelade aldrig ut det. Ska påbörja resan om på nytt, men var väldigt fascinerad utav allt man kan göra inom spelet, då de plockade ut lite retrospel i arkaden som exempel. Just nu sitter jag med JRPGet Persona 5 på PS4 och har en speltid på kanske 2-3 timmar i spelet. Men det ska spelas en hel del nu på fredag, då fästmön jobbar och jag har TVn för mig själv.

Gnällkuk
Skrivet av Loevet:

Som baggso nämner ovan skulle jag rekommendera att du börjar med Yakuza Zero ocan sedan Yakuza Kiwami, de är riktigt bra spel som introducerar en till serien på bästa möjliga vis. Om du verkligen inte faller för Zero är det här inte serien för dig, men som baggso nämner har serien en väldigt egen och unik stil som inte kan jämföras med GTA.

Okey, tack för tipsen! Får väl ta och spana in serien och ge den en ärlig chans en dag


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Har ni skrivit fel releasedatum? Om inte, varför recenserar ni spelet över en månad innan släpp? (17 April som angavs i texten). Var de så ivriga med att skicka ut nycklar =D?

Kan någon kortfattat förklara Yacuza-spelens genre och typ av spel, åt en nykomling som precis införskaffat sig sitt första Playstation sen det första?
Ett open world-spel med namnet för japanska maffian som titel känns spontant som en dylik motsvarighet av GTA. Men som jag förstått det, så är fallet ej så?

Innehåller spelet mycket våld? Bra story? Fordon?
Läste recensionen men får mig inte en klar bild. Köpte PS4 Pro för att spela alla exklusiva gobitar man missat under sina år som PC/Xbox/Nintendo - fantast. :D... Är detta något för en som älskar GTA, openworld-spel generellt, speciellt med RPG inslag. Även om jag är en "all-ätare" i de flesta genrer

Redaktör
Skrivet av zumo:

Har ni skrivit fel releasedatum, om inte, varför recenserar ni spelet över en månad innan släpp? (17 April som angavs i texten).

Recensionsembargot lyfte i dag. Jag vet ärligt talat inte varför man väljer att låta oss recensera en månad innan releasen, det har gissningsvis något med den senaste framflyttningen på en månad att göra. Rimligen borde embargot följt med, men så blev det inte.


signatur
Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@zumo: Datumet stämmer. Varför Sega släpper embargot för recensioner en hel månad innan lanseringen ställer vi oss lika undrande till som dig. Den här recensionen får sannolikt lyftas igen i april så att folk inte glömmer bort att spelet är på gång 😀


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Recensionsembargot lyfte i dag. Jag vet ärligt talat inte varför man väljer att låta oss recensera en månad innan releasen, det har gissningsvis något med den senaste framflyttningen på en månad att göra. Rimligen borde embargot följt med, men så blev det inte.

Skrivet av Loevet:

@zumo: Datumet stämmer. Varför Sega släpper embargot för recensioner en hel månad innan lanseringen ställer vi oss lika undrande till som dig. Den här recensionen får sannolikt lyftas igen i april så att folk inte glömmer bort att spelet är på gång 😀

Okej, då är jag med!
Ja, precis. En tråd minst eller artikel lite närmare släpp vore på sin plats tror jag. För att hålla intresset hett!

Medlem

En riktigt bra spelserie som alldeles för få spelar.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Zimpan: vad kul att höra, att texten inte bara uppskattades utan hjälpte till också, mycket trevligt att höra!

Du har en väldigt trevlig speltid framöver med Yakuza 0, men fredagen kommer inte räcka till mer än att komma in i Persona 5. Tror jag klockade in på 45 timmar innan jag kände att jag kommit in i det på allvar, och över 100 timmar innan jag kände att jag kanske skulle fundera på att avsluta handlingen. Men det kommer bli en förträffligt fin start för dig på fredag, det är galet bra och stilsäkert det spelet! 😀


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Tråddemonen
Testpilot

@Loevet: Ord och kunskap är då magiska ting

Verkar väldigt lovande, blir subway, energidricka och kanske lite guinness fredagskvällen med persona 5
Ska försöka sätta mig med ned med Yakuza serien när det blir lite mer speltorka på nya kommande spel.

Medlem

Jag tyckte att Yakuza spelen såg kul ut, tills jag såg det arkadiga stridssystemet. Jag fick känslan att det var lite för överdrivet med en spark träffar massvis med folk tex. Samma du svingar en cykel som Hulken och sänker X antal pers samtidigt.

Har jag fått fel intryck, eller är spelet inte för mig? Jag gillar tex stridssystemet i Sleeping Dogs och Batman serien.

Medlem
Skrivet av Makkapakka:

Jag tyckte att Yakuza spelen såg kul ut, tills jag såg det arkadiga stridssystemet. Jag fick känslan att det var lite för överdrivet med en spark träffar massvis med folk tex. Samma du svingar en cykel som Hulken och sänker X antal pers samtidigt.

Har jag fått fel intryck, eller är spelet inte för mig? Jag gillar tex stridssystemet i Sleeping Dogs och Batman serien.

Ja det är arkadigt men ack så underhållande. Combos osv och man kan låsa upp nya attacker. Men visst är det japansk överdrivenhet i striderna, inget snack om saken.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Loevet:

Som baggso nämner ovan skulle jag rekommendera att du börjar med Yakuza Zero och sedan Yakuza Kiwami, de är riktigt bra spel som introducerar en till serien på bästa möjliga vis. Om du verkligen inte faller för Zero är det här inte serien för dig, men som baggso nämner har serien en väldigt egen och unik stil som inte kan jämföras med GTA.

Nu jag få minus poäng säkert för mitt svar men det är så sant att Yakuza spelen inte ska jämföras med GTA spelen särskilt inte GTAs senare delar då Yakuza spelen på riktigt är roliga och vansinnigt fullproppade med saker att göra hehe


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Hmm kanske får bli ett köp av Yakuza 0 och sen Yakuza 6. Har inte spelat något i serien men min PS4 står bara och dammar just nu. Alldeles för mycket PUBG på PC


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Milky_81: Förbered dig på en tämligen annorlunda upplevelse jämfört med PUBG Det låter som en alldeles utmärkt plan det, Yakuza 0 och 6 tillhör seriens absolut bästa, vilket trevligt nog också är de senaste spelen i serien med mest modern teknik och tillgänglighet på den nuvarande konsolplattformen. Om du blir riktigt biten av serien rekommenderar jag helhjärtat Kiwami-spelen också, men om du stannar vid två spel är 0 och 6 ypperliga val!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Milky_81:

Hmm kanske får bli ett köp av Yakuza 0 och sen Yakuza 6. Har inte spelat något i serien men min PS4 står bara och dammar just nu. Alldeles för mycket PUBG på PC

Jag köpte nyligen Y0 för under 200kr till PS4 och har just nu kanske, fem, eller sex timmar i spelet. Jag tycker att många delar är ganska svåra, t.ex. bossfighter på normal (kanske för att jag suger fortf...), men spelet är väldigt underhållande. Storyn är mycket mer djup, än vad jag hade förväntat mig av ett sådant spel.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jag köpte nyligen Y0 för under 200kr till PS4 och har just nu kanske, fem, eller sex timmar i spelet. Jag tycker att många delar är ganska svåra, t.ex. bossfighter på normal (kanske för att jag suger fortf...), men spelet är väldigt underhållande. Storyn är mycket mer djup, än vad jag hade förväntat mig av ett sådant spel.

L1 + dash = win

12
Skriv svar