Kan man tävla i E-sport?

Medlem
Kan man tävla i E-sport?

Vore det inte kul med en liga för E-sport där man har ett antal veckor på sig att spela med alla spelare i samma division. Vid omgångens slut så går dom två bästa spelarna upp en division, och dom två sämsta trillar ner. Så rullar det på och nya spelare kommer in och utmanar dom gamla mästarna.

Jag kan i alla fall intyga att inom racketsport är detta väldigt populärt och roligt, men också ett bra sätt att spela mot många nya spelare som man inte spelat mot tidigare. Dessutom så går det att registrera vänskapsmatcher för att verkligen hålla koll på vem av er som är bäst.

Jag driver en sida/plattform som heter Ligaspel.se och där kan man kostnadsfritt sätta upp sådana ligor. I dagsläget är det endast racketsport, men jag är väldigt nyfiken på om det inte skulle gå att använda samma plattform för E-sport. Jag kan absolut ingenting om E-sport själv, så därför undrar jag om det finns någon med lite kontakter som har intresse av att testa att sätta upp en liga? Det vore riktigt kul och vem vet, det kanske till och med finns lite pengar att tjäna på sikt? Det är i alla fall inte ovanligt inom racketsport att man betalar för att vara med i en populär liga.

Kolla gärna på Ligaspel.se om ni är intresserade och hör bara av er så hittar vi på något. Eller om det är en dålig idé så är jag också intresserad av att veta vad som krävs för att det ska fungera.

Tack så länge!

Mvh Mattias

Medlem

Kan man tävla i E-sport? Absolut. Det tävlas varje dag och det finns massvis med plattformar för ligor och turneringar. Skulle nästan vilja säga att marknaden för denna typ av verksamhet är mättad. Men lycka till ändå!

Edit: Kanske skulle ge ett exempel på existerande plattform.
www.faceit.com
Sen har ju i princip alla spel ett eget inbyggt system för matchmaking och ranking

Medlem

Tävla i esport har man gjort under en väldigt lång tid. Som sagt, faceit, esea osv.


signatur

En riktig svensk föds skrikande, lever klagande och dör besviken.

Medlem

@Zlampan: Jag spetsade kanske till rubriken lite. Lite bättre koll än så har jag nog ändå

Det kan vara så att det inte finns något tomrum för detta. Men vem vet, det kanske finns en liten nisch för en plattform där man blandar vanlig sport och e-sport? Så det hade ju varit väldigt intressant att låta någon med koll på e-sport testa och komma med synpunkter.

Tack för länken, jag ska kolla in hur det funkar där.

Mvh Mattias

Medlem

Vilket spel? eller vilka?


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

@CliQue-SinneD: Första steget, som jag ser det i alla fall, är att testa om plattformen så som den ser ut nu skulle fungera. Det är det jag behöver hjälp att ta reda på av någon/några som vet hur det funkar. Grundtanken för "vanlig" sport är att det inte ska vara någon begränsning till enbart vissa sporter. Och förhoppningsvis så kan man tänka så även kring E-sport. Men det blir ju så klart på en ganska övergripande nivå vad det gäller statistik när man ska vara så generell.

Jag kanske är helt ute och cyklar, men det vore kul att ta reda på det innan jag kliver av cykeln

Mvh Mattias

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Nu är detta inte E-sport per definition. Men det är många som tävlar i speedrunning. Det sker mer eller mindre konstant på twitch. Det kan vara allt från enskilda race på http://www.speedrunslive.com/ eller turneringar.

Twitchkanalen Speedgaming har dedikerat sig att vara en plattform som visar dessa turneringar.

Det är de olika medlemmarna i spelens communitys som sköter kommentering och schemaläggning av spelare och Speedgaming agerar produktionsansvariga och plattform för att nå ut till många. Det kan nog se lite olika ut.

Vanligtvis används https://challonge.com/sv för att göra gruppspel och brackets för dessa turneringar.

Tänkte med detta visa att det finns liknande verktyg för detta som är inriktat på just dator/tvspel. Challonge används även av super smash bros.-communityn vid större turneringar så det är en väletablerat tjänst.

Jag tycker om idén att ha samma verktyg för idrott och spel då rent administrativt behöver det rent grundläggande inte skilja så mycket. Kul initivativ att ta detta till spelvärlden och jag önskar dig lycka till Det är även kul med en svensk lösning, vilket gör att det kanske även kan användas för yngre som också är intresserade av att tävla mot varandra.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

1
Skriv svar