Motstridiga viljor vid Trumps spelvåldsdebatt

Robot
Motstridiga viljor vid Trumps spelvåldsdebatt

"Ingen fara" sa branschen. "Jättestor fara!" sa motståndarna. Precis som väntat.

#känsloargument, #spelvåld, #trump, #vetenskap


Medlem

Ja tänk om det fanns ett system för att bestämma åldersgränsen på spel, tänk om det fanns ett riktmärke för föräldrarna så de vet om ett spel innehåller våld, sex, droger etc. Men det finns ju så klar inte, klart att det behövs en ny lagstiftning...

Eller vänta!

Redaktör
Skrivet av Esri:

Ja tänk om det fanns ett system för att bestämma åldersgränsen på spel, tänk om det fanns ett riktmärke för föräldrarna så de vet om ett spel innehåller våld, sex, droger etc. Men det finns ju så klar inte, klart att det behövs en ny lagstiftning...

Eller vänta!

https://d1srlirzdlmpew.cloudfront.net/wp-content/uploads/site...

Både i USA och Europa är dessa rekommendationer. Vissa som ser våldsamma spel som farliga efterlyser lagstiftning. Och oavsett vad man tycker om det kravet så är lagar om åldersmärkning mindre begränsande än direkta förbud.


signatur
Medlem

Kan dom inte göra en ny forskning? Vore relevant.

Medlem

Problemet är att USA inte vill erkänna att det är vapenlagarna som är problemet, jag har ingen statistik på detta men jag lovar att det är nog fler som dör i USA per år än vad det är folk som FÖRSVARAR sig med skjutvapen, om man ska lägga allt på bordet så tror jag att det inte finns en enda logisk förklaring till varför man ska fortfarande tillåta sin befolkning att vara beväpnade. Så egentligen så gör inte vapen någon nytta i folkets händer än att skapa tragedier som nyss hänt i USA.

Om jag skulle bo i USA och bära ett vapen och någon kommer fram och rånar mig med ett vapen, det är väl då klart som fan att jag inte ens hinner dra upp mitt vapen innan jag blir skjuten så det är ju ett förvånansvärt värdelöst försvar.

Är bara att ta bort vapnen ur samhället, tillåt inga mer än polis/militär och sånt etc vara beväpnade. Detta är ju rent omöjligt i USA för vapen för dem är som semlor för oss Svenskar eller sill till midsommarafton. Men om dem skulle göra detta så skulle ju det ju bli betydligt färre skjutningar.

God Bless 'Murica.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem

Känns inte detta helt som en undanmanöver för att avleda fokuset från vapendebatten i USA till att skifta det emot spelindustrin istället?


signatur

XBL: facingdeath88 - Gears of War 3 & Battlefield 3

Medlem
Skrivet av Tapiwen:

Problemet är att USA inte vill erkänna att det är vapenlagarna som är problemet, jag har ingen statistik på detta men jag lovar att det är nog fler som dör i USA per år än vad det är folk som FÖRSVARAR sig med skjutvapen, om man ska lägga allt på bordet så tror jag att det inte finns en enda logisk förklaring till varför man ska fortfarande tillåta sin befolkning att vara beväpnade. Så egentligen så gör inte vapen någon nytta i folkets händer än att skapa tragedier som nyss hänt i USA.

Om jag skulle bo i USA och bära ett vapen och någon kommer fram och rånar mig med ett vapen, det är väl då klart som fan att jag inte ens hinner dra upp mitt vapen innan jag blir skjuten så det är ju ett förvånansvärt värdelöst försvar.

Är bara att ta bort vapnen ur samhället, tillåt inga mer än polis/militär och sånt etc vara beväpnade. Detta är ju rent omöjligt i USA för vapen för dem är som semlor för oss Svenskar eller sill till midsommarafton. Men om dem skulle göra detta så skulle ju det ju bli betydligt färre skjutningar.

God Bless 'Murica.

Vad sägs om att försöka hitta anledningen till skjutningarna istället? Majoriteten av de personer som begår dessa våldsbrott har varit medicinerade med antidepressiva t.ex. Det finns ingen anledning för någon privatperson att äga ett maskingevär men vapenindustrin är inte ensamma om att vara problemet. Vad är mer intressant, att stoppa personer ifrån att över huvudtaget vilja skjuta någon eller förhindra dem från att få tag i verktyget men fortfarande vilja döda folk?

Ambassadör
Xbox

Det är ju så sjukt att de inte fattar att det har med tillgång till vapen och en psyksjuk befolkning att göra.
Men visst, skjut ihjäl varann, förbjud dataspel och läs mycket bibel så löser sig allt.


signatur

Jump in.

Medlem

De skyldiga drack säkert vatten allihop också, det kanske är något i vattnet som ledde till skjutningarna? Hmm....


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Tapiwen:

Problemet är att USA inte vill erkänna att det är vapenlagarna som är problemet, jag har ingen statistik på detta men jag lovar att det är nog fler som dör i USA per år än vad det är folk som FÖRSVARAR sig med skjutvapen, om man ska lägga allt på bordet så tror jag att det inte finns en enda logisk förklaring till varför man ska fortfarande tillåta sin befolkning att vara beväpnade. Så egentligen så gör inte vapen någon nytta i folkets händer än att skapa tragedier som nyss hänt i USA.

Om jag skulle bo i USA och bära ett vapen och någon kommer fram och rånar mig med ett vapen, det är väl då klart som fan att jag inte ens hinner dra upp mitt vapen innan jag blir skjuten så det är ju ett förvånansvärt värdelöst försvar.

Är bara att ta bort vapnen ur samhället, tillåt inga mer än polis/militär och sånt etc vara beväpnade. Detta är ju rent omöjligt i USA för vapen för dem är som semlor för oss Svenskar eller sill till midsommarafton. Men om dem skulle göra detta så skulle ju det ju bli betydligt färre skjutningar.

God Bless 'Murica.

Visst är det så. Om man ändå kunde trolla bort alla vapen. Tror dessvärre att med alla vapen i omlopp så kan alla som vill använda vapen för ondo få tag på ett, dock så gäller väl det även här i Sverige. Men med strängare lagar så tror jag också att man på sikt skulle se en minskning i antalet skjutningar. Knepig problematik ändå, hade jag bott i USA så som det ser ut idag så hade jag förmodligen velat bära dolt vapen. För jag vet ju att jag är en "good guy", men så resonerar väl kanske alla. Hur som helst, tråkigt att det ska behöva gå ut över spelindustrin.


signatur

XBL: facingdeath88 - Gears of War 3 & Battlefield 3

Medlem

”Riktiga vapen som man kan döda folk med är helt i sin ordning. Låtsasvapen på en skärm är livsfarliga och måste förbjudas. Nu ska vi beväpna lärare som inte ens kan använda klassrummets projektor.”

- NRA-sponsrade republikaner


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Republikanerna och NRA gör som vanligt allt de kan för att flytta bort fokus från det verkliga problemet.

Om nästa massmördare lyssnar på heavy metal eller gangsta-rap så börjar man väl skylla på det igen. Om skytten efter det har en stor samling våldsamma serietidningar så är det problemet osv.

Medlem

Skrattretande att det ens ska komma på tal att spel skulle ligga bakom detta. Ta bort vapenhandeln och för gudselov sänk tillgången till alla dessa tabletter som de stoppar i sig.

Medlem

Trump kör med samma taktik som han alltid gör. Lägg fokus på annat så att man slipper diskutera det riktiga problemet. Han har gjort så sen han var en president kandidat.

Medlem

Snälla svenska staten. Kan jag få köpa en kulspruta. Farbror USA har sagt dem är inte farliga. Undertecknat en gamer...

Problemet är inte spelen, hur våldsamma de än är så är de inte riktiga och det varken ser eller känns riktigt ut. Ett större problem är då hur lätt man däremot kommer in på sajter som visar riktigt våld och riktigt vidriga skador. Även någon simpel sida som youtube har riktigt otrevliga filmer, och då har jag inte ens kommit in på sajter som reddit och 4chan och liknande.

Medlem

Finns ju en sak som alla dessa skjutningar har gemensamt, i 100% av fallen hade gärningsmannen skjutvapen.

Medlem

Eh man behöver inte bry sig. Det handlar om att barn alltså att folk under 21 får lite svårare att köpa vuxen spel. Känner inte att det påverkar mej eller mina barn här i Sverige. Visst det är en skenmanöver och det roliga är att vissa Amerikanare kommer att köpa det till 100%.

Medlem
Skrivet av Esri:

Vad sägs om att försöka hitta anledningen till skjutningarna istället? Majoriteten av de personer som begår dessa våldsbrott har varit medicinerade med antidepressiva t.ex. Det finns ingen anledning för någon privatperson att äga ett maskingevär men vapenindustrin är inte ensamma om att vara problemet. Vad är mer intressant, att stoppa personer ifrån att över huvudtaget vilja skjuta någon eller förhindra dem från att få tag i verktyget men fortfarande vilja döda folk?

Är dock bara i USA dom har detta extrema problem. Knappast bara i USA folk är medicinerade. Tillgången till vapen är helt enkelt problemet. Australien löste problemet i stort sett över en natt. Men när du har världens största vapenindustri så kanske problemet är lite större...


signatur

49% bastard, 51% son of a bitch.

Redaktör

@jehuty: möjligt. Men i det här fallet sägs han ju ha lyssnat när andra talar, och från flera läger. Vilket är bra, även om man inte håller med om skälen till att mötet hålls.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

@jehuty: möjligt. Men i det här fallet sägs han ju ha lyssnat när andra talar, och från flera läger. Vilket är bra, även om man inte håller med om skälen till att mötet hålls.

Så gör han i de flesta dylika möten då han skulle exponera sina bristande kunskaper om det som diskuteras om han är en aktiv del av samtalet.

Medlem

@Tomas Helenius: säger han ja, han lever i en fantasivärld som inte går att rubba. Vad han säger kan I verkligheten vara precis tvärt om.

Medlem

Ja så går det när där sitter ett barn i ledarstolen i ett trasigt land med falsk demokrati.. Synd hur det landet har havererat så.

Skrivet av Alienshade:

Eh man behöver inte bry sig. Det handlar om att barn alltså att folk under 21 får lite svårare att köpa vuxen spel. Känner inte att det påverkar mej eller mina barn här i Sverige. Visst det är en skenmanöver och det roliga är att vissa Amerikanare kommer att köpa det till 100%.

Ett problem är ju att företagen vill tjäna pengar, och ungdomar är en väldigt bra inkomstkälla. För spel som cod så har åldersgränserna varit höga men det har inte varit svårt gör ungdomar att köpa spelen ändå. Blir spelen svårare att köpa för ungdomar så kanske företagen vill anpassa spelen för en yngre publik så att dom fortfarande når den stora massan.

Det här kanske blir krigsspelen i framtiden. https://www.youtube.com/watch?v=mB6fq9Aadwk

Redaktör

@jehuty: det kan också vara så att våra åsikter om honom inte stämmer alla gånger. Som han sägs ha agerat i det här fallet - lät olika åsikter komma till tals - är utmärkt som grund innan beslut fattas. Om han hade beslutat nåt direkt efter skjutningen finns risk att det hade baserats på det han sa då: "spelvåld formar ungas sinnen". Under mötet fick han höra andra åsikter också, det ökar chansen att han tar till sig av det, och av forskningen. Bättre än beslut direkt i alla fall.


signatur
Medlem

när jag titta på den där video'n så tänkte jag jaha thats it, vad var det som var så våldsamt med det där då, Jag ser mer våld när jag fiskar å fiskarna äter upp betet, vet ni varför? för det är på riktigt Har lirat spel sedan jag var 8 å visst jag mår vara avtrubbad från våld, men vem som helst i min närhet skulle säga att jag skulle aldrig kunna göra en fluga förnär för jag är helt enkelt inte en sådan person, vare sig jag har tittat på för mycket våld i tv eller spel.
Personligen tror jag helt 100% att om "fel" person tar in för mycket våld och inte fått lära sig moral i sitt liv så går det åt skogen i alla fall, för annars så skulle vi inte ha haft grottmänniskor som gick och klubba ner varandra innan vi ens hade hört talas om varken TV eller tv-spel.

Avstängd

Det är underhållande att se två stora och resursrika organisationer fäktas om vem som ska få sälja mest: våldsamma datorspel eller dödliga vapen.

Båda är lika verklighetsfrånvarande (kom ihåg: spelbranschen är FÖR mikrotransaktioner=mer $$$) och pengadrivande självutnämnda "good guys".

Medlem
Skrivet av inso:

Är dock bara i USA dom har detta extrema problem. Knappast bara i USA folk är medicinerade. Tillgången till vapen är helt enkelt problemet. Australien löste problemet i stort sett över en natt. Men när du har världens största vapenindustri så kanske problemet är lite större...

Nej, tillgången till vapen är inte problemet. Uppfostran och en industri som slänger ut personlighetsförändrande mediciner som om det vore godis är problemet. Att tillgången till vapen underlättar är en sak, men det är inte mängden vapen som är orsaken. Den totala bristen på respekt för andra människors liv är också en stor del av problemet. Samt att även om du förbjuder vapen så har du inte botat det grundläggande problemet, vilket gör att dessa personer kommer hitta andra sätt att skada folk på. Att säga att vapen är orskaken är att över simplifiera ett mycket stort problem, vapenindustrin tillsammans med läkemedelsindustrin är båda lika skyldiga. Och vi kan alla här vara överens om att spel har noll att göra med det, precis lika lite som att hårdrock och filmer orsakar det.

Medlem

I USA är det högern som är de mest verklighetsfrånvända, och i Sverige är det vänstern. Ytterligheter är aldrig bra.

Märkte precis en del videos har Watermarks. Tänk att få sin kanal promoted av Vita Huset

12
Skriv svar