PlayStation 4 får firmware 5.50

Robot
PlayStation 4 får firmware 5.50

Det är bara till att uppdatera.

#Firmware, #PlayStation, #Sony


Medlem

Supersampling på en PS4 Pro? Varför då? Så man får spela i 30fps på sin 1080p skärm?
Underbart /s.

Medlem

Ännu en anledning att skaffa ett PS4 Pro!

Medlem

Sjukt ändå att föräldrar kan begränsa speltiden via mjukvaran. Kan tyckas som en småsak i sammanhanget men det normaliserar beteenden som är långt mer skrämmande. Serien Black Mirror hade ett föredömligt avsnitt i senaste säsongen som handlade om detta.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

@Waliant: vad pratar du om? Föräldrar begränsar hela barnens liv. Deras lektid med kompisar, tv tittande, interner användandet, mobilen, hur mycket godis man får äta, läsk. Jag kan fortsätta.

Medlem

@Waliant: Ja, det är skrämmande med föräldrar som sätter gränser. Fy fan för dem! /s

Medlem

Låter lovande!

Medlem
Skrivet av Waliant:

Sjukt ändå att föräldrar kan begränsa speltiden via mjukvaran. Kan tyckas som en småsak i sammanhanget men det normaliserar beteenden som är långt mer skrämmande. Serien Black Mirror hade ett föredömligt avsnitt i senaste säsongen som handlade om detta.

Sätta gränser har väl bra föräldrar gjort sen stenåldern? Nyfiken på vilket avsnitt du hänvisar till....

Medlem

@fredo:
Det är avsnitt 4:2 ”Arkangel”

Jag har naturligtvis inget emot att föräldrar sätter gränser generellt. Det är naturligtvis bra och kanske något vi behöver mer av i vissa sammanhang.

Men när det kommer till elektronik finns helt andra möjligheter som jag inte tror är sunt. Exemplet ovan kan te sig harmlöst. Problemet jag ser är att det är absolut, dvs det går inte att kringgå det. Ett värre exempel är föräldrar som ex tvingar sina barn att ha GPS på sig dygnet runt, även i äldre åldrar. Jag tror att normalisering av beteenden som att kunna begränsa speltid för barn kan leda till värre saker down the road. Man kan dra paralleller till diskutionen om nätneutralitet. Vissa saker som bryter mot detta kan verka harmlösa, men öppnar dörren för värre saker.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

Man måste ju inte använda funktionen och har man ett barn som sköter dom gränser man verbalt har gett dom så är det ju inga problem. Men om dom smyger upp mitt i natten för att spela några timmar... Det är inte ett bra beteende och kan leda till helt andra problem.

Medlem

@Waliant: Jag utgår från att du inte har egna barn, och är runt 20 år.

Medlem

"Sony har också skyfflat om lite i spelbiblioteket så det ska bli enklare att hitta saker där". I går så försökte jag kolla upp vad jag egentligen köpt för spel på Playstation Store och inte. En kompis ville nämligen låna Witcher 3 av mig men jag kom inte ihåg om jag köpt det fysiskt eller laddat ner det. Jag misstänkte att jag laddat ner det, men kunde inte bekräfta det.

- På mitt library på "games" så har jag 8 spel. Jag har köpt max två av dem på PS store. Har även köpt DLC till några av dem. Men två av titlarna har jag inte köpt någonting till alls på PS store. Tycker det är riktigt förvirrande att "allt" syns där, även sånt som jag en gång i tiden haft installerat på konsollen och spelat nån enstaka gång, varför ska det synas i mitt *playstation store-bibliotek*?

- På fliken "purchased" så har jag 4 grejer. Två Bloodborne-ikoner, där jag antar att det ena är spelet och det andra är DLC:n (kommer till, i mina ögon, exakt samma sida när jag klickar på endera ikonen). Men Bloodborne vet jag att jag köpt på skiva. Hur kan det då stå att jag köpt det, underförstått på PS store? Witcher 3 är däremot INTE på purchased. Dessutom framkommer det aldrig vad de enskilda grejerna på purchased ÄR. Det står inte "det här är den och den DLC:n" utan det är bara en bild på spelet, info om spelet i stort osv. Hade det varit helt fel att se en lista i stil med:

Dark Souls 3 - Game - Purchased 1900/01/01
Dark Souls 3 - Ashes of Arandiel DLC - Purchased 1900/01/01
Osv

? För mycket begärt med så uppstaplad enkelhet?

Jag fattar fan inte ens var man hittar game data på sitt PS4, alltså vilka spel man har installerade. Jag provade starta Witcher 3 helt enkelt, det kom igång.

Faktumet att jag kunde starta Witcher 3 utan skiva i, torde det tyda på att jag faktiskt har det nerladdat? Eller kan det starta utan skiva?

Medlem

@Witchfinder: de spel du köpt och installerat på skiva har en liten disksymbol i nedre hörnet på själva spelikonen. Ifylld om skivan sitter i eller transparant om skiven ej är i. Du måste ha rätt skiva i för att starta ett spel du installerat med skiva. Däremot spel du köpt på psstore saknar denna symbolen helt och går att starta närsomhelst (om det är nedladdat såklart) Hoppas detta reder ut det lite för dig

Medlem

@Syltlöken: Ok, tackar! Ja, att jag kunde starta spelet då talar ju sitt tydliga språk.

Medlem

@Makkapakka:

Härlig passiv aggressiv ton du har. Men jag skall bemöda mig att svara ändå. Barn har jag inga ännu, men 20 år var ett tag sedan. Jag är dock av uppfattningen att man kan ha insiktsfulla tankar om saker oavsett ålder osv.

Jag presenterade en åsikt eller tankeväckande exempel och du håller uppenbarligen inte med. Det går alldeles utmärkt att stanna vid det, utan att dumförklara folk baserat på dess attribut.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

Jag håller med Waliant. Det här med Supersampling är en annan tankeväckande sak som är väldigt oroväckande. Den kan på sikt öppna upp för att konsolen läcker Plutonium på barnen.

//LD

Medlem

@Waliant:
Aggressiv? låter snarare som du är #lättkränkt .
Vanligast är att folk uttalar sig om saker de inte har någon erfarenhet av själva, bara massa tyckande utan fakta.
Det som är fakta är att dagens föräldrar har svårt att sätta gränser för sina barn, och om du ser på hur de beter sig i skola och på stan, så borde du förstå att bristen på gränser knappast hjälper.

Avstängd
Skrivet av Makkapakka:

@Waliant:
Aggressiv? låter snarare som du är #lättkränkt .
Vanligast är att folk uttalar sig om saker de inte har någon erfarenhet av själva, bara massa tyckande utan fakta.
Det som är fakta är att dagens föräldrar har svårt att sätta gränser för sina barn, och om du ser på hur de beter sig i skola och på stan, så borde du förstå att bristen på gränser knappast hjälper.

"dagens föräldrar"? Jag gick högstadiet i början på 90-talet och jag sket i lektioner för att spela super mario 2 och 3. Väntade tills familjen gått till jobb, skola sedan lirade jag hela dagen, eller drog till skolan när det var lunch eller nån lektion jag brydde mig om.
NES borde haft parental timelock redan då, och alla konsoler sedan dess borde implementerat det som standard, punkt.

Sen om du beskådar barn på stan och tror att de "beter sig felaktigt" pga att "dagens föräldrar har svårt att sätta gränser" så kan jag informera dig om att du har missförstått det här med barn, utveckling, föräldraskap, samt hur människor fungerar överlag.

Medlem
Skrivet av Deliverans:

"dagens föräldrar"? Jag gick högstadiet i början på 90-talet och jag sket i lektioner för att spela super mario 2 och 3. Väntade tills familjen gått till jobb, skola sedan lirade jag hela dagen, eller drog till skolan när det var lunch eller nån lektion jag brydde mig om.
NES borde haft parental timelock redan då, och alla konsoler sedan dess borde implementerat det som standard, punkt.

Sen om du beskådar barn på stan och tror att de "beter sig felaktigt" pga att "dagens föräldrar har svårt att sätta gränser" så kan jag informera dig om att du har missförstått det här med barn, utveckling, föräldraskap, samt hur människor fungerar överlag.

Det finns parental timelocks idag, bättre sent än aldrig. Du kan inte säga "beter sig felaktigt" inom "" eftersom jag inte sagt det, du hittar på ett citat.

Föräldrar som inte sätter gränser spär på folk som dig. Att dina föräldrar inte listade ut hur du betedde dig låter märkligt, hade de ingen kontakt med din skola/dina lärare? Frånvarorapporten? Allt talar sitt tydliga språk, och 90-talets parental lock var att ta med sig strömsladden på jobb.

Avstängd
Skrivet av Makkapakka:

Det finns parental timelocks idag, bättre sent än aldrig. Du kan inte säga "beter sig felaktigt" inom "" eftersom jag inte sagt det, du hittar på ett citat.

Föräldrar som inte sätter gränser spär på folk som dig. Att dina föräldrar inte listade ut hur du betedde dig låter märkligt, hade de ingen kontakt med din skola/dina lärare? Frånvarorapporten? Allt talar sitt tydliga språk, och 90-talets parental lock var att ta med sig strömsladden på jobb.

Du insinuerade att det är nåt fel på "barnen på stan". Bara märkligt att du ens försöker göra bedömningar av folk du inte känner. Berätta exakt vad du menade med deras beteenden, och varför du tror att deras föräldrar "inte sätter gränser".

Parental lock är bra, för då KAN man välja att sätta lås om man vill. Om man märker att det börjar spåra. I mitt fall hade det säkert hjälpt, men nu är jag såpass obrydd om sånt där så det spelar ingen roll, men för de barn som behöver skola/betyg kan det vara en bra restriktion. Samt för föräldrar som kanske inte orkar eller hinner kontrollera sina barn hela tiden.

Medlem

@Deliverans: Att ungarna ens är ute och driver på stan på kvällar är ett tydligt tecken. Jag insinuerade ingenting, jag sade det rakt ut.
Sedan finns det otaliga exempel på brist på uppfostran.
Otaliga exempel.
Ska jag fortsätta?

Avstängd

@Makkapakka:

Trollar du? Har du egna barn? Ligger dina resonemang på den där nivån föreslår jag att du slutar lägga dig i andra människors liv. Du visar snudd på fascistiska tendenser. Du menar att alla ungdomar ska ha curfew? Vill du ha ungdomsläger? Lägg ner för fan..

Tänker absolut inte klicka på dina länkar, det bara luktar högerextremism, illa dold rasism osv här. Du snackar med en expert. Egentligen vill du nog inte ens att de här ungdomarna ska få vara i landet, eller hur? Sjukt lätt att genomskåda sånt här.

Medlem

@Deliverans: Eftersom samtliga länkar går till Aftonbladet, Expressen, Sydsvenskan och dylikt finner jag det ganska humoristiskt att du kallar dem rasistiska Varken länkarna eller jag nämner något om invandring eller något annat, det är DU som gör den kopplingen. Säger mer om dig än om mig.

Så du menar att ungdomar som bara driver runt inte orsakar bråk eller problem? Du låter som en av de kringdrivande. Sen att säga jag har fascistiska tendenser är bara komiskt, jag har inte nämnt någon åtgärd alls. Jag har bara sagt var problemet ligger. Du verkar vara väldigt #lättkränkt och göra kopplingar som inte finns. Humoristiskt, minst sagt!

Medlem

Smått otrolig diskussion föranledd av en firmware-uppgradering.

Känslovågorna är nästan i klass med när Diablo II patch 1.08 kom ut. Man kunde ha sålt PPV-biljetter av den verbala kampen med 1.07-lägret.

//LD

Avstängd
Skrivet av Makkapakka:

@Deliverans: Eftersom samtliga länkar går till Aftonbladet, Expressen, Sydsvenskan och dylikt finner jag det ganska humoristiskt att du kallar dem rasistiska Varken länkarna eller jag nämner något om invandring eller något annat, det är DU som gör den kopplingen. Säger mer om dig än om mig.

Så du menar att ungdomar som bara driver runt inte orsakar bråk eller problem? Du låter som en av de kringdrivande. Sen att säga jag har fascistiska tendenser är bara komiskt, jag har inte nämnt någon åtgärd alls. Jag har bara sagt var problemet ligger. Du verkar vara väldigt #lättkränkt och göra kopplingar som inte finns. Humoristiskt, minst sagt!

Vem är det som "bara driver runt"? Ge mig ett exempel
*ooops*

Redaktör
Skrivet av Makkapakka:
Skrivet av Deliverans:

Ni får ta den diskussionen någon annanstans än på spelsiten FZ.


signatur
Medlem

@Tomas Helenius: Svarade på honom innan jag såg ditt svar. Editerar till svar till dig istället.

1
Skriv svar