Den senaste TV-serien du såg klart?

Tråddemonen
Testpilot

@Carl Johansson-Sundelius: Har TVn för mig själv i natt så lär väl plöja igenom ett par avsnitt utav serien. Får hålla tummarna på att den är bra! Den ser ut att vara väldigt välgjord. Enda nackdelen med serien är att jag bara inte är ett större fan utav Kinnaman, men det kanske vänder med serien.

Medlem

”Kantaro: The Sweet Tooth Salaryman”

Den här sjuka serien har lämnat mig dubbelvikt på golvet många, många gånger!

Se den här:
https://www.netflix.com/title/80175348

Skägg.
10 Chambers

@Zimpan: Haha, det verkar vara den allmänna (svenska) inställningen till Kinnaman. Tycker dock att han gör ett bra jobb.


signatur
Tråddemonen
Testpilot

@Carl Johansson-Sundelius: Har ingenting emot honom som person eller som skådespelare för den delen heller. Men skulle vilja se honom i en riktigt bra roll där han verkligen kan visa vad han går för. Men det händer ju titt som tätt att man överraskas. Senaste skådespelaren som fick mig att bli förvånad över ett riktigt bra skådespeleri var ju Bill Skarsgård i senaste IT. Det var väldigt otippat. Samt att filmen var en så himla bra reboot till en klassiker som inte heller är speciellt ofta att det händer.

Medlem
Skrivet av Devan:

@Carl Johansson-Sundelius: Har två avsnitt kvar av alterd carbon, men gillar serien stark och rekommenderar den till alla som gillar "dystopian future" sagor.
Satt och läste på rotten tomatoes igår, proffs rewievers gillar inte serien och kallar den ihålig, medans den publika scoren ligger på 93%.. så yeah.

Intressant. Låter som tvärtom Last Jedi (https://www.rottentomatoes.com/m/star_wars_the_last_jedi/). Måste säga att jag själv ligger helt (!) i linje med användarna i båda fallen. Hur manuset till Last Jedi kunde få grönt ljus... vet inte hur det ens går till faktiskt.

Skrivet av Devan:

Poe måste göra nått spektakulärt i de två sista avsnitten då jag hört från flera håll att han är "bäst"

Skall försöka hinna klart serien ikväll.

Hoppas du gillade sista två! Älskade Altered Carbon själv, hela vägen i mål. Känner saknad just nu, på det sättet som vissa serier har en förmåga att påverka. Måste hoppa in i något nytt omedelbums!

Stackars Poe! :*( Det verkar också som om vi faktiskt kommer få en S2 (förmodligen i slutet av 2019), men Joel Kinnaman lär inte återvända tyvärr. Frågan är vem som kommer spela karaktären då och om den kommer följa andra boken och hamna på Mars. I så fall lär väl knappt någon skådespelare återvända från första säsongen?


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Releasehästryttare

@jonis: Japp, kan inte klaga på slutet, hoppas att s2 utspelar sig i samma universum med en annan story

Medlem

Första säsongen av Star Trek: Discovery. Helt okej serie hittills.

Gnällkuk

Såg klart Altered Carbon med Joel Kinnaman i förra veckan. Var riktigt bra fram tills sluttampen då den tyvärr tappade rejält. Jag tror serien hade vunnit mycket på att egentligen strunta i att förklara bakgrunden med två-tre avsnitt som var rätt rejält mycket tråkigare.

Ett klassiskt scenario, man lyckas inte knyta ihop säcken. Varit så många serier och filmer där det känts som om pengarna helt plötsligt tog slut eller liknande.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

High maintenance, sett första fyra på nya säsongen.
Men precis kollat om säsong 1 och webbserien som kom innan. Genialiskt och skitbra.


signatur

- pixelfantast

Releasehästryttare

@jonis: Såg också på Rottentomatoes att serien Black lightning ligger på 100%, såg första avsnittet och serien verkar riktigt meh, Audience score håller med mig och serien ligger på 55% https://www.rottentomatoes.com/tv/black_lightning/s01

Undrar om det hade varit en svart kille i huvud rollen på Alterd carbon hur mycket högre poäng serien haft från kritiker .. man blir ju bedrövad.

Black panter har ju premiär på fredag och kritiker älskar den, skall bli kul och se om vanliga människor håller med om att den är fantastisk.

Medlem
Skrivet av Devan:

@jonis: Såg också på Rottentomatoes att serien Black lightning ligger på 100%, såg första avsnittet och serien verkar riktigt meh, Audience score håller med mig och serien ligger på 55% https://www.rottentomatoes.com/tv/black_lightning/s01

Undrar om det hade varit en svart kille i huvud rollen på Alterd carbon hur mycket högre poäng serien haft från kritiker .. man blir ju bedrövad.

Black panter har ju premiär på fredag och kritiker älskar den, skall bli kul och se om vanliga människor håller med om att den är fantastisk.

Jag håller med dig. Man blir bedrövad.

Förr i tiden kändes det mer som tv- och filmkritiker såg detaljer i skapandeprocessen som man själv kanske struntade i och att det var där diskrepansen låg mellan hur man själv kände för något och vad kritikerna tyckte. Det kanske handlade om att det blev ett omotiverat lyckligt slut, där kritikerna snarare hade föredragit en mer "vågad" avslutning, där alla kör ut för ett stup á la "Thelma & Louise". Nu (!) känns det som det bara är progressiv politik och nivån av "diversifiering" som styr kritikernas omdömen, och det är en sorglig utveckling. Sagor och film har förmågan att förena, snarare än polarisera. Vi har tillräckligt av det senare överallt i övrigt.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

För att föra tråden tillbaka lite i tänkt riktning. Förutom Altered Carbon såg jag nyligen klart Black Mirror S3. Riktigt bra som vanligt!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Skägg.
10 Chambers

Kollade precis klart på Atypical, åtta delar dramakomedi på Netflix. Bra utveckling av karaktärer där majoriteten ställdes inför nya livssituationer, inte bara den autistiske killen som serien kretsar kring.


signatur
Skägg.
10 Chambers

Jag och frun var barnlediga men orkade inte göra något mer avancerat än att glo serier, men vilket race det blev! Vi startade med Dark klockan 18:00 och plöjde igenom hela serien innan vi gick och la oss. Från början kändes det som Beck-kvalité med skräckstråkar men den tog sig verkligen. Fick starka Lost-vibbar, när Lost var som bäst.


signatur
Medlem

Altered Carbon Säsong 1, gillar den skarpt.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Flakmonkey

Star Trek: Discovery, riktigt riktigt bra. Normalt sett brukar det ta ett par säsonger innan man fastnar för Star Trek men här tog det bara ett par avsnitt och det blev bara bättre och bättre. Hoppas verkligen att Netflix kan bygga vidare på det här.

Annars är det en hel del dokumentärsserier och ser just nu på Hip-Hop Evolution, mycket intressant

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Sträcksåg 15 avsnitt av Bonusfamiljen på SVT Play i helgen, hehe.

Oftast lite för uppenbara poänger och konflikterna syns på en mils avstånd, men det är lite avsiktligt gjort tror jag. Spelar på samma igenkänningssträngar som Solsidan gör. Märks tydligt att det är en FLX-produktion med halva släktet Herngren som producenter.

Tre starka gubbjävlar till plastfarsor av fem!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Tråddemonen
Testpilot

@Carl Johansson-Sundelius: En av mina favoriter på Netflix. Då autistiska kan lätt hamna i komiska situationer pga sina sociala handikapp. En annan serie jag rekommenderar på netflix är Mindhunter som är otroligt spännande men mörk serie. Handlar om psykopater och hur FBI försöker att kartlägga vad det innebär att vara psykopat inom kriminologi.

Medlem

The Wire. Igen.

Blir nog att kolla på The Wire nu.

Flakmonkey
Skrivet av Windir87:

The Wire. Igen.

Blir nog att kolla på The Wire nu.

Omar! Det är nog den bästa serien jag sett någonsin men jag förstår samtidigt varför många i min närhet gett upp efter ett par avsnitt. Alla borde iaf ge den en ordentlig chans, kanske en handfull avsnitt för att komma in i den och dess karaktärer.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Nosnos:

Omar! Det är nog den bästa serien jag sett någonsin men jag förstår samtidigt varför många i min närhet gett upp efter ett par avsnitt. Alla borde iaf ge den en ordentlig chans, kanske en handfull avsnitt för att komma in i den och dess karaktärer.

https://www.youtube.com/watch?v=EVEwpYt0EwE

Spoilers för er som inte sett serien.

Dags för en ny vända tror jag.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

kollade precis klart hela star trek: the next generation för första gången. nu försöker jag jobba mig igenom deep space 9, sedan voyager, enterprise och slutligen discovery, med alla filmerna därimellan. får se om jag lyckas. långt ifrån imponerad av DS9 än så länge, iaf jämfört med TNG som var så jävla bra.

Releasehästryttare
Skrivet av quadratis:

kollade precis klart hela star trek: the next generation för första gången. nu försöker jag jobba mig igenom deep space 9, sedan voyager, enterprise och slutligen discovery, med alla filmerna därimellan. får se om jag lyckas. långt ifrån imponerad av DS9 än så länge, iaf jämfört med TNG som var så jävla bra.

Jag håller precis på med samma resa, började i mitten av november, både ds9 och voyager blir bättre efter efter ett tag, men ja man saknar ju TNG som va grymt!

Är just nu på s5 av sg9 och s3 av voyager och det är några ruskigt bra avsnitt just nu, så stick whit it

Medlem

Har precis sett färdigt "Miss Fishers murder mysteries" på Netflix.
Utspelar sig i Melbourne (om jag minns rätt) cirka 1929.

Gillar man "Morden i Midsummer" så gillar man troligen "Miss Fishers murder mysteries" också.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Altered Carbon och första säsongen av nya Star Trek.
Riktigt bra båda två , Kinnaman är en jäkligt bra skådis.

Flakmonkey
Skrivet av quadratis:

kollade precis klart hela star trek: the next generation för första gången. nu försöker jag jobba mig igenom deep space 9, sedan voyager, enterprise och slutligen discovery, med alla filmerna därimellan. får se om jag lyckas. långt ifrån imponerad av DS9 än så länge, iaf jämfört med TNG som var så jävla bra.

I min mening var TNG var lättare att komma in och höll en jämn och hög nivå medan DS9 växte hela tiden. Det jag gillar med DS9 är det många tycks ha svårt för nämligen att det utspelar sig på ett och samma ställe och att det ger en chansen att verkligen lära känna karaktärerna, konflikterna, etc jämfört med TOS, TNG, Voyager, etc där det hela tiden är ett nytt äventyr. Manusförfattarna fick betydligt mer tid på sig och den utnyttjar de imo. Dock så innebär ju det också att den kan kännas långsam och händelsefattig jämfört med övriga ST-upplagor.

Medlem

@Nosnos: Om du gillade DS9 av den anledningen du skriver, så bör du definitivt kolla upp Babylon 5 om du inte redan har sett den.

Vet inte om den serien finns på någon streamingtjänst tyvärr, så om du inte kan hitta den för en billig peng på DVD någonstans, (Ja, den kom ungefär samtidigt som TNG) så är det nog tyvärr läge att göra något som vi inte får diskutera här på FZ.

Babylon 5 är i mitt tycke fortfarande en av de bästa SF serierna någonsin, även om jag medger att den visar vissa ålderstecken här och där. Den kom i mitten av nittiotalet, som sagt.
Den enda som möjligen slår den på fingrarna är The Expanse.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Releasehästryttare

@Akronym: Jag såg hela s1 av the expanse och tyckte det va bedrövligt tråkig, så skulle inte se s2, men en kompis tjatade på mig att s2 är betydligt bättre och nu efter jag sett 4 avsnitt av s2 så ser jag varför han gillar den, det händer ju lika mycket i varje avsnitt som i 3-4 s1 avsnitt förhoppningsvis håller resten av säsongen upp samma tempo.

Edit: en annan sak jag inte gillar med the expanse är att jag måste ha på undertexter för att ljudet är så dåligt när de pratar, en sak som ej är problem i tex star trek där man hör varenda ord och den serien är mer än 30 år gammal om man inte räknar med 60 talets ST som jag ej sett.

Medlem
Skrivet av Devan:

@Akronym: Jag såg hela s1 av the expanse och tyckte det va bedrövligt tråkig, så skulle inte se s2, men en kompis tjatade på mig att s2 är betydligt bättre och nu efter jag sett 4 avsnitt av s2 så ser jag varför han gillar den, det händer ju lika mycket i varje avsnitt som i 3-4 s1 avsnitt förhoppningsvis håller resten av säsongen upp samma tempo.

The expanse och Dark Matter är både riktigt bra serier!

Releasehästryttare

@sp0de: Kommer det fler säsonger av Dark matter?

Skriv svar