Domare förbjuder 16-åring att lira våldsamma spel

Robot
Domare förbjuder 16-åring att lira våldsamma spel

"Du får spela hur mycket Mario Kart du vill" menade domaren efter att den åtalade hotat sin skola.

#brott-o-straff, #våldsamma-spel


KoP
Medlem

Snacka om att dom skjuter över problemet på spelen istället för att utreda vad som pågår i pojkvaskerns huvud istället.

Medlem

@KoP: i en 16-årig pojkes huvud? Snusk, spel, bilar och mer snusk antagligen

Medlem

Nu är jag inte superinsatt i vad som hänt här men kan man inte med samma logik sätta diverse musikartister inom hiphop och sub-metal genren i husarrest på samma grunder? För att vara ett land som skryter om sin frihet så tycker jag detta är farligt nära ett hot mot yttrandefriheten. Jag vet inte. Antagligen gick den här snubben för långt men jag vill inte ha en framtid där ens (dåliga) skämt kan få en arresterad.

KoP
Medlem
Skrivet av Troll1:

@KoP: i en 16-årig pojkes huvud? Snusk, spel, bilar och mer snusk antagligen

Nu tänkte jag mig iofs någon form av psykiatrisk utredning för att se huruvida pöjken saknar empatiska förmågor med mera.

ELF
Medlem

Han lyckades ju bevisa att det finns ett problem kring denna debatt. Att det inte finns tillräckligt med kunskap hos folk som själva inte spelar våldsamma spel.

Om det nu var ett dåligt skämt och inget riktigt hot så hoppas jag detta blossar upp och han får gott om beröm.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Detta har nog större risk att leda till att personen i fråga gör något i rent utbrott istället. Spelen kan snarare hjälpa folk att ta ut sina aggressioner på ett relativt fredligt sätt om något. Det man inte får utlopp för på något sätt kommer till slut att brisera på ett annat, oftast värre, sätt.

Medlem
Skrivet av Latahunden:

Nu är jag inte superinsatt i vad som hänt här men kan man inte med samma logik sätta diverse musikartister inom hiphop och sub-metal genren i husarrest på samma grunder? För att vara ett land som skryter om sin frihet så tycker jag detta är farligt nära ett hot mot yttrandefriheten. Jag vet inte. Antagligen gick den här snubben för långt men jag vill inte ha en framtid där ens (dåliga) skämt kan få en arresterad.

Jag lever gärna i ett land där mordhot inte är accepterat. Du kanske inte bryr dig om någon hotar att mörda dig, men en klar majoritet tycker att det skall vara brottsligt. Jag jobbar själv på ett gymnasium där en vattenpistol fick polisens insatsstyrka att komma. Och utanför en annan skola kom samma insatsstyrka pga en soft air gun. Det är svårt att veta vad som är skämt och allvar, innan mord begåtts.

"Olaga hot är ett brott i svensk rätt enligt 4 kap 5 § Brottsbalken: Om någon lyfter vapen mot annan eller eljest hotar med brottslig gärning på sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom, döms för olaga hot."

Läs gärna på innan du själv begår hot så slipper du en framtid där ett dåligt skämt får dig i fängelse:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Olaga_hot_enligt_svensk_lag

Konsekvenstänkande är inte tonåringars främsta styrka direkt...

Medlem

"Du får spela hur mycket Mario Kart du vill".... Pff!
Den domaren har uppenbart aldrig blivit blå-skalad precis före mållinjen eller kört på rainbow road.

Medlem
Skrivet av Shinjed:

Detta har nog större risk att leda till att personen i fråga gör något i rent utbrott istället. Spelen kan snarare hjälpa folk att ta ut sina aggressioner på ett relativt fredligt sätt om något. Det man inte får utlopp för på något sätt kommer till slut att brisera på ett annat, oftast värre, sätt.

Exakt min åsikt. Är själv en uttalad pacifist, men spelar gärna vålsspel för att få utlopp för de aggressioner vi alla har inom oss. Vi är trots allt rovdjur i grund och botten. Visst finns det garanterat någon som blivit triggad enbart av något spel. Men det finns säkert någon som blivit triggad av att batterierna i fjärrkontrollen är slut...

Medlem

Jag tror att ni missar att domaren gjorde det med glimten i ögat för att smälla ungen på fingrarna, inte för att han tror något särskiljt om våldsamma spel. Han förbjöd helt enkelt saker som barnet gillar dvs vara ute, mobilen och de våldsamma spelen. Polisen hade redan HELT kommit fram till att ungen inte var ett riktigt hot utan mest sagt något i ungdomlig frustration.
Ungen använde våldsamma spel i sitt hot och domaren sa ju att han får spela så mycket Mario Kart som han vill. Domaren petar bara ungen i ögat lite humoristiskt så det är ingen attack på våldsamma spel.
Jag vet att det går diskussioner om våldsamma spel men just den här nyheten var inte ett inlägg i den debatten.

Medlem
Skrivet av Latahunden:

Nu är jag inte superinsatt i vad som hänt här men kan man inte med samma logik sätta diverse musikartister inom hiphop och sub-metal genren i husarrest på samma grunder? För att vara ett land som skryter om sin frihet så tycker jag detta är farligt nära ett hot mot yttrandefriheten. Jag vet inte. Antagligen gick den här snubben för långt men jag vill inte ha en framtid där ens (dåliga) skämt kan få en arresterad.

Att hota folket till livet faller inte under yttrandefrihet, inte ens i USA. Är du på riktigt?

Avstängd
Skrivet av KoP:

Snacka om att dom skjuter över problemet på spelen istället för att utreda vad som pågår i pojkvaskerns huvud istället.

Eller fimpar det 150 år gamla och helt sinnesförvirrade 2nd AMENJAMÅSTEJUHAGUNSMMENDMENT.

MEG
Medlem

HAahhaha vilken lirare


signatur

Death is only the beginning

Medlem

@kaealy: jupp, är på riktigt. Som sagt, kan inte detaljerna i det här exemplet. Är rädd för att vi får en kultur där bara vissa får skämta. Det beror ju naturligtvis på hur hotet såg ut. Jag inser att jag är på tunn is eftersom jag inte sett inlägget. Hiphopen jag lyssnade på under 90 talet var full av "hot". Well well antar att man kan ha olika syn på detta. Finns det någon länk där man kan titta på killens Instagram post?

Avstängd
Skrivet av Deliverans:

Eller fimpar det 150 år gamla och helt sinnesförvirrade 2nd AMENJAMÅSTEJUHAGUNSMMENDMENT.

..Och låter endast kriminella ha vapen så att goda civila medborgare inte har någon möjlighet att försvara sig. Right..

Medlem

Play stupid games, win stupid shit.
Fan sjukt att det blivit en så pass stor grej i USA som det är; schoolshootings alltså... Jag är rätt nöjd i vårat avlånga lilla land.

Medlem

@Khenke: jag är medveten om vad olaga hot är. Kärnan här handlar väll om texten “Y’all need to shut up about school shootings or I’ll do one.” på snapchat bör klassas som hot eller inte. Förutsatt det jag vet om fallet, lutar jag åt; inte.

Avstängd
Skrivet av EXPLICIT:

..Och låter endast kriminella ha vapen så att goda civila medborgare inte har någon möjlighet att försvara sig. Right..

Du tror säkert lite på den där logiken, haha.

Medlem

I Sverige så kunde ju Ken Ring gå ut på scen och säga bränn ner regeringen utan att det blev några repressalier förutom i media. Apropå yttrandefrihet. Jag tycker helt klart att det finns en viss fara med detta beteendet från statens sida. 16 åringar och tonåringar gör och säger dumma saker, det tillhör uppväxten och ingår i att "lära sig bli vuxen. I 99% av fallen så är allt sånt här snack bullshit och killen ville typ kanske hävda sig lite och vara cool för polarna. Sen finns det den där 1% skaran också som är psykiskt sjuka som dom i skolskjutningarna tex. Men tycker inte att det rättfärdigar sånna här typer av inskränkningar på yttrandefriheten från statens sida, bara för att han skrev en korkad grej på Internet. Och verkligen inte om det inte fanns andra omständigheter runt det hela. Han är knappast ensam om att ha skrivit dumma saker på Internet här i världen.

Medlem

USA är ju kända för att ta den kortsiktiga vägen framåt. "Kolla detta drogproblem vi har.Varför tar folk droger? Måste ju vara för att vi har för få poliser". Ger polisen flera miljarder, drönare, aks, kroppskydd och annan militär utrusning. "Varför säljer alla dessa svarta personer droger? De måste ju vara för att de är svarta. Visst kommer några oskyldiga dö men de är ju krig och i krig är "sidoskada" okej. Oj nu vart alla svarta förbannade och plundrar allt som finns, de måste vara för att de är terrorister."

"Du vet all den där fentanylen vi snodde vid upploppet, undra hur det blir om vi blander ner det i heroinet."

1
Skriv svar