Det första spelminnet!

Redaktör
Skrivet av marcus8958:

Har inte många minnen från tiden då jag var väldigt ung då. Vet bara att min pappa hade köpt den begagnad och det var dåliga joysticks så han köpte två nya och bytte ut original.
Kommer också ihåg att det var jobbigt att trycka på knapparna. Har för mig att vi gav bort den senare när vi hade C64 och NES.

Kompisen hade ett G7000 också, stämmer att knapparna var asjobbiga. Och joystick-kroppen var för stor och spaken för kort. Men Munchkin (Pac-Man) och Pick Axe Pete (som vi trodde hette Guldgrävar-Joe) var galet kul.


signatur
Tråddemonen
Testpilot

@Tomas Helenius: Hahaha! Måste nog säga att jag skall vara glad att jag hade lite mera visuellt lockande dataspel när det kom till Matematik i mina yngre dagar.

Medlem

Inte första spelminnet, men dom bästa minnena kommer från tibia 2003-2005, good times

Medlem

Turtles in Time med morsan när jag var 5-6år på SNES som sedan byttes ut till en Gameboy med Tetris


signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

Medlem

MACH 3 Gameplay


signatur

"I don't know how many years on this earth I got left. I'm gonna get real weird with it."

Tråddemonen
Testpilot

@unforg0tten: Turtles in time var ett riktigt bra spel. Att sitta och nöta det en sommardag men en kall läsk hos grannen var ju verkligen guld! Vilken nostalgitripp!

Medlem

Crystal Castles på en arkadmaskin i Nolhaga simhall i Alingsås var mitt första minne. År okänt men tidigt eller mitten på 80-talet.

Tummen upp Devan för Heroes of might and magic III, det bästa i serien men dess föregångare var inte fy skam heller


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av unforg0tten:

Turtles in Time med morsan när jag var 5-6år på SNES som sedan byttes ut till en Gameboy med Tetris

Skrivet av Zimpan:

@unforg0tten: Turtles in time var ett riktigt bra spel. Att sitta och nöta det en sommardag men en kall läsk hos grannen var ju verkligen guld! Vilken nostalgitripp!

Turtles in Time i all ära, fantastisk bra spel, fantastisk co-op-spel! Men mina ett härligt spelminne för mig är när jag och min då bästa vän klarade Teenage Mutant Hero * Turtles II: The Arcade Game till NES. Speciellt då Shredder hade en attack som innebar insta-death.

*Ninja ansågs våldsamt så Turtle hette Hero Turtles istället i Sverige och stora delar av Europa.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Redaktör

@Zimpan: det var en kreativ tid för fantasin. Blev aningen bättre sen, vi skaffade C64 rätt tidigt. Inte bra, men bättre än Atari 2600.


signatur
Tråddemonen
Testpilot

@Tomas Helenius: Haha kan tänka mig det! Minns att jag fick testa Atari combat hos en polare, det var en spel man hade rätt så kul med.

KoP
Medlem

När jag fyllde 7 och fick ett Atari 2600 med spelet Dig Dug. Det var tajder det!

Medlem

Jag minns inte exakt när detta var men det firades när jag och syrran fick en Sega Mega Drive. Det var Sonic 1&2 samt Ristar som var de stora favoriterna, och fasen så vi spelade dem. Kan fortfarande Sonic-banorna som rinnande vatten. Ristar är för övrigt lite av en gömd pärla, kan rekommendera det om man är nyfiken på lite Mega Drive. Har för mig att det inte var så stort i alla fall.

Good times, kan inte ha varit mer än 6-7 år gammal.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Tråddemonen
Testpilot

@smuts: Ristar håller jag med om! Tyckte det påminde lite om första Rayman till PS1.

Medlem

Typ en joystick som var inbyggd i en liten tv. sedan var det bara vektorgrafik på skärmen, lysande linjer typ. Jävligt tacky var det.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Svårt att riktigt minnas vad man började spela faktiskt. Men ett spel som jag spelade en hel del som väldigt liten var Chips Challenge, sen kom SNES

KoP
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Typ en joystick som var inbyggd i en liten tv. sedan var det bara vektorgrafik på skärmen, lysande linjer typ. Jävligt tacky var det.

Vectrex?

Medlem

Mitt första riktiga spelminne är när man satt i bilen och spelade Game n Watch Donkey Kong II.
Har kvar både spelet/frigoliten/manual/boxen mycket bra skick

Hittade en bild på några av spelen jag är uppväxt med

Medlem
Skrivet av KoP:

Säkert, vet inte, alltså, tråden hette första spelminnet, så ja haha, var kanske 4-5 år då, hemma hos en mammas väninna så långt sydväst du kan komma.
Skall man räkna riktigt spelade så är det väl en nes hos kompisar lite senare. Föräldrarna var lite efter/snåla så man låg ju alltid efter med saker, flera år faktiskt:

Nes/Någon platta man kunde rita linjer, sedan skakade man den och det var det.
Radiostyrd bil/Bil som kunde byta färg om man höll den i vatten
Ducktales VHS/Svart-vit matiné, typ Anderssonskans Kalle

Hmm, den där plattan kanske var mitt första spelminne dock, den var väl inte elektronisk dock, det var ju inget tvspel eller datorspel direkt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Detta är ett av mina första spelminnen;

Fick spelet i julklapp när jag var ca 5-6 år gammal och det var mitt första spel någonsin ^^

Medlem

Måste vara Pong i mitten eller andra halvan av 70-talet. Sen fortsatte det med arkadspel i början av 80-talet och ett Atari 2600.

Medlem

Är 90-talist och mitt första spelminne är nog Donkey Kong Country. Kommer fortfarande ihåg den ljuvliga musiken och den jävliga berg-och-dalbanan, för att inte nämna grottbanan med gröna troll!

Medlem

Summer/Winter games på c64.
Ice Climber NES.

De spel jag tyckte var roligast i den åldern var SMB3 och Wonderboy III (SEGA Master system, finns en remake på steam på det senare)

Medlem

Summer Games samt Boulder Dash på C64 sen efter det är det ju mycket fina Amiga minnen. Jag har fortfarande kvar min A1200 i prima skick, dock är många disketter trasiga : (

phi
Medlem

Hade varit hos en kompis som hade fått ett ”tv-spel” när han fyllde år. Det var ett NES med Super Mario Bros och Metroid.

Redan då vid 6 års ålder så tyckte jag att Super Mario Bros var lite för barnsligt för min smak (stora killen som man var då!) så jag tyckte att Metroid var det häftigaste jag sett i hela mitt liv.

Efter det så tjatade jag på mina föräldrar i ett par månader om att jag också ville ha ett ”Nitendo” när jag fyllde år.

30 år senare sitter man här.

Medlem

Warcraft 2 :')

Medlem

mitt första spelminne är från våran granne i stockholm, vi bodde där tills jag var 3 (sen flyttade vi till landet), dom hade precis fått det nya mario spelet och jag var där och spelade, kommer inte ihåg mycket mer än så.

Medlem

Jag det är definitvt inte det tidigaste spelet jag spelade men det är H.E.R.O. till C64 jag minns, underbart spel.
https://www.c64-wiki.de/wiki/H.E.R.O._Helicopter_Emergency_Re...

Medlem

Triple Action på en Intellivision tidigt 80tal. Var nog Last Ninja på c64 som fick mig såld på spel.

Medlem

Pong hos min morfar, har fortfarande konsolen liggandes här hemma! Från det till C64 o Game & Watch, sen rullade det vidare med en 286:a och diverse konsoler. Jag tror att någonstans med C64:an fastnade jag i vad spel kan göra och åkomma.


signatur

Nämen!

Avstängd

Det var häftigt att man fick vara med i början av ett av världens största spelfranschises idag! Spelade dock Pokémon Silver som första PKMN-spel på en gul Gameboy Color.

Inga Archangels?! T_T

Detta spel har också vulkanheta minnen hos mig även om jag aldrig lyckades klara ut kampanjen!

Skriv svar