#vispelarintemed är uppropet mot sexism i den svenska spelvärlden

Medlem

Det första jag reagerade på var bilden..
Varför är det "stereotyper"? Eller för visa att en grupp är mer utsatta?

Sen handlar det ofta om man kan vara anonym. Sen är report system ofta fel uppbyggda. Gör att du kan reporta och kännbart straff men samtidigt att du kan bli avstängd fall du skickar in felaktigt så folk inte spannar bara för det går dåligt.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

1. Din ton är ganska så bedrövlig. 2. Ser ingen anledning till varför man inte borde sträva efter en bättre miljö online.

Jag jobbar i spelindustrin och kan berätta att kulturen kan vara rätt så rutten, det positiva är dock att man numera försöker ta fram dessa problem från under matten och försöker göra någonting åt dem.

+1 till dig Calle som försöker styra upp tonen i samtalen här inne.
Känslan är att nivån på forumet på fz har sjunkit på sista tiden. Dags att vända på steken och bete oss som vuxna?
#KeepFightingTheFight

Avstängd
Skrivet av blitzer:

@Harmond: Sådana resonemang påminner mig alltid om Grotesco-sketchen "Det är bögarnas fel" där allting från svält till dåliga betyg på något sätt kan härledas till bögarna.

På samma sätt resonerar du:
Problem som har med direkt har med integration att göra: det är invandrarnas fel.
Problem som indirekt har med integration att göra: också invandrarnas fel.
Problem som handlar om något helt annat: det är dimridåer för att dölja att allt är invandrarnas fel.

Och om du nu brinner så mycket kring frågor om barnäktenskap eller könsstympning så är det väl jättebra om du vill engagera dig. Bara att dra igång en egen hashtag eller studiegrupp eller hur du nu vill göra, istället för att kräva att de människor som redan är engagerade skall flytta fokus till något som du tycker är viktigare.

De behöver inte alls flytta fokus, det är ju det som är så lustigt. Är man engagerad mot kränkningar och för feminism så ska man väl bry sig om det överlag. Även den som kan gagna invandrarkvinnor, i fall man ska ha kvar någon slags trovärdighet. Jag är väldigt engagerad på olika forum, men jag plockar inte bort det ena eller andra.

Vad gäller "invandrarnas fel" så får det stå för dig, jag tycker tvärtom, "det är svenskarnas fel". I alla fall kan tycka vi har ett stort ansvar här. Att det direkt börjar spela "invandrarnas fel!" i skallen på dig så fort någon ens nämner något om invandring eller Islam säger väl allt om hur mycket du är beredd på att ta diskussionen, och till vilken nivå - du är ett utmärkt exempel på problemet jag diskuterar. Jag har bara sagt att man inte vill ta upp dessa problem. Det är inte invandrarflickors fel alls att de blir te.x könsstympade, bortgifta till äldre män eller tvingas skylla sitt hår från tidig ålder, lika lite som det är den som blir kränkt online som får skylla sig själv. Om hyckleriet får ett stopp kan fler få hjälp, för jag tror dessa kampanjer kan vara otroligt bra men de blir lite av kräkmedel när man ser vilka som ofta omger sig i rörelsen.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Milleeagle:

Jag jobbar i spelindustrin och kan berätta att kulturen kan vara rätt så rutten, det positiva är dock att man numera försöker ta fram dessa problem från under matten och försöker göra någonting åt dem.

+1 till dig Calle som försöker styra upp tonen i samtalen här inne.
Känslan är att nivån på forumet på fz har sjunkit på sista tiden. Dags att vända på steken och bete oss som vuxna?
#KeepFightingTheFight

Tack! Jag tycker, utan att försöka vara biased, att tonen på bara blir bättre och bättre. Hade vi skrivit om det här för 5-6 sedan hade det bara varit negativa kommentarer. Idag är det en högljudd minoritet som skriver långa rader om hur andra inte borde bry sig (eftersom de själva inte gör det). Istället tar man diskussionen.

Att uttrycka sitt missnöje är en större drivkraft än att skriva "håller med!" men det är just den senare biten jag tycker blir bättre för varje år. Sen kan vi inte alla vara överens och det måste någonstans vara ok.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Tack! Jag tycker, utan att försöka vara biased, att tonen på bara blir bättre och bättre. Hade vi skrivit om det här för 5-6 sedan hade det bara varit negativa kommentarer. Idag är det en högljudd minoritet som skriver långa rader om hur andra inte borde bry sig (eftersom de själva inte gör det). Istället tar man diskussionen.

Vi kanske bara har blivit äldre?

Skägg.
10 Chambers

@Milleeagle: Det har ju också hänt något de senaste åren, man har börjat prata om det. Så att påstå "mycket snack och liten verkstad" blir ganska uddlöst. Man måste börja någonstans


signatur
MEG
Medlem

Ett problem som inte har tagits upp är om nu många blir kränkta (ett urvattnat ord idag) och det skulle vara någon som inte blir kränkt, den personen hamnar då utanför på något underligt sätt och kan lätt tro att det är något fel på hen.


signatur

Death is only the beginning

Skribent
Skrivet av Krycka:

Om man kan bete sig och ha allmänt hyfs så blir det svårt att förstå varför as beter sig som de gör. Jag förstår det inte och jag brukar ignorera idioterna.

Jag kan ju också bete sig som en idiot, det är faktiskt väldigt svårt att hålla sig i skinnet när man dagligen blir matad av det man ser i internets kommentarsfält. Det blir en ond cirkel och jag förstår yngre som bara hakar på. Därför är det bra att vi (som försöker va) vuxna beter oss som folk. Sen ska jag nog inte sätta mig själv på en för hög häst

Skrivet av MEG:

Ett problem som inte har tagits upp är om nu många blir kränkta (ett urvattnat ord idag) och det skulle vara någon som inte blir kränkt, den personen hamnar då utanför på något underligt sätt och kan lätt tro att det är något fel på hen.

Jag tror man som icke-kränkt får försöka sätta sig in i en den kränktas situation. Eller bara lyssna, man behöver ju faktiskt inte hålla med varandra i allt. Det behöver inte bli slaget om Poltava rörande allt.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Idéer i denna tråd

1. Ta fram netikett riktlinjer för mellan- och högstadiet
2. Utveckla spel med bra verktyg att försvåra för dåligt beteende.
3. Arbeta med riktlinjer för LAN & e-sport.
4. Arbeta fram värdegrund för företag

@kebbe: Du återger den andra tabellen felaktigt. Det framgår ju tydligt i "How welcoming are online 'neighborhoods' to men and women?" att spelvärlden uppfattas som mindre välkomnande för kvinnor än män, medan du skriver att det är tvärtom.

Skriv svar