Nintendo Switch eShop-tips-tråden

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Nintendo Switch eShop-tips-tråden

Hej!
Nintendo Switch fyller snart ett år och under detta första år har det kommit en del väldigt bra spel som de allra flesta Switchägare har skaffat och spelat. Utöver first party- och de stora third-partyspelen finns det en hel del mindre spel som bara, eller huvudsakligen släppts digitalt. I väntan på på Virtual Console är det vanliga eShopspel räddningen. Många är multiplatform, men jag tycker att Switchen är perfekt för denna typ av spel på grund av sin portabilitet.

Jag tänkte att det här kunde bli tråden att tipsa varandra om bra spel som kanske inte dykt upp på allas radar. Det går såklart också bra att varna om spel som kanske inte är så bra som de först ser ut.

Jag har en förkärlek för sidoskrollande plattformsspel som doftar retro, vilket kommer att märkas. För den som är som mig är Switchen en fantastisk liten maskin.

Jag kommer kontinuerligt att uppdatera öppningsposten med de spel som rekommenderas.

Här kommer mina första rekommendationer i bokstavsordning:

Axiom Verge

Ingen doldis direkt. Axiom Verge finns till många plattformar men ett spel som är så inspirerat av Super Metroid hör väl mest hemma på en Nintendokonsol? Thomas Happ har själv programmerat, designat, ritat och skrivit musiken till denna retrodoftande gobit. Med stora detaljrika miljöer med varierande monster, hemligheter, fantastiskt pixelgrafik och en ödesmättad atmosfär är det ett spel som är väl värt din tid i soffan eller på bussen om öppna 2D-spel ala Metroidvania är din grej.

Blaster Master Zero

En remaster av ett redan bra spel från Sunsofts glansdagar! Spelet följer originalspelet i grund, men utvecklar formeln med ett mer berättande narrativ samt nya områden samt inte tidigare skådade vapen. Med DLCer går det även att spela som karaktärer från andra spel med andra egenskaper än Jason. Inti Creates har petat in sina egna karaktärer Gunvolt och Ekoro, men även Yacht Games Shovel Knight och Shantae från Wayforward.

Mighty Gunvolt: Burst

Moderna tidens Megaman. Mighty No. 9 gick det inte jättebra för, men släng in Beck i ett spel av Inti Creates och du har ett stadigt och varierad action plattformsspel med en spelmekanik som uppmuntrar dig att springa intill fiendernas ansikten innan du förgör dem. Spelet innehåller ett väldigt gediget customize-system för dina vapen, vilket ger möjlighet att spela om spelet på många olika sätt!

Pankapu

Ett väldigt vackert sidoskrollande plattformsspel, där stilen stundvis påminner om Hollow Knight och Ori and the Blind Forest. Spelet är dock inte öppet utan är baserat runt banor med en världskarta likt den i Super Mario Bros 3. Du spelar Pankapu, spelets Guds utsände för att rädda världen. Det börjar som ett enkelt rätt långsamt plattformsspel, men blir allt eftersom mer utmanande plattformsdelar av pusselliknande karaktär.

Shovel Knight: Treasure Trove

Inte heller denna en doldis, men värd att nämnas. Jag vill framförallt tipsa om Spectre Knight-delen, där spelare får reda på mer om den mystiske riddarens förflutna. Väldigt högt tempo hela spelet igenom. Kan varmt rekommenderas som ett race mot en god vän, både första och andra genomspelningen. Musiken av Jake "Virt" Kaufman rekommenderas under och efter spelsessionerna.

Steamworld Dig 2

Gulligt metroidvania som tar dig ner till nya djupa äventyr. Kämpa dig nedåt, leta saker, uppgradera dig så att du kan komma längre ner. Hitta nya färdigheter som tar dig till nya områden att utforska. Det är ett lättsamt spel som inte ställer så mycket krav på spelaren, utan varje äventyr formas hela av spelaren utforskarlusta.

Wonder Boy: Dragon’s Trap

Handritad remake av Wonder Boy 3: The Dragon’s Trap. Spelet ser fantastiskt ut, låter fantastiskt och känns fantastiskt. Även om jag själv aldrig spelade originalet själv så ligger det här spelet mig varmt om hjärtat. För den som spelade originalet och vill uppnå ett tillstånd av fullkomlig nostalgi går det att byta båda musiken och grafiken till 8-bitsversionen snabbt och enkelt under spelsessionen. Det blir första gången SMS-versionen går i 60 fps.

Spel som jag vill nämna, men personligen inte kan rekommendera:

Kid Tripp

BIlligt, men mestadels ett frustrerande autoscrollerspel likt Mario Run. Väldigt mysig grafikstil, vilket var det som lockade mig, men det känns som ett mobilspel. Jag hade svårt att komma in i det, men hoppas någon annan kan ha glädje av det. Men om du inte älskar auto-runners kanske finns det många andra spel att spel än detta.

Shantae: Half-Genie Hero

FJärde delen av Wayforwards populära serie med halvanden Shatae i huvudrollen. I vanlig ordning är det Jake "Virt " Kaufman som står för musiken, och den är som vanligt passande och bra, även om jag föredrar musiken han gjort för andra spel mer. Spelet har väldigt bra styrning och mekaniker, men bandesignen och framförallt backtrackingen gör att spelet ibland känns som hinder och inte njutbart. Det är inte dåligt, men jämfört med många andra titlar känns det inte så nyskapande och rätt meh.

Snake Pass

Färgglatt, unikt, nytänkande och mysigt är de första tankarna som dyker upp när Sumo Digital tog "Snake" till den tredje dimensionen och la på collect-a-thon-mekaniker. Snake Pass är ett fysikbaserat plattformsspel med pusselelement där du styr en orm som heter Noodle. För att komma in i spelet måste du börja tänka som en orm, slinga dig fram, lyft huvudet och använd musklerna i övriga kroppen för att ta dig framåt eller stanna på resans gång. DU styr Noodles huvud med styrspaken och kroppen följer efter. Med knapparna styr du kroppen genom att strama åt musklerna eller släppa taget. På detta sätt går det att klättra på platformar och ställning. Jag har hört mycket positivt om spelet men det var inte för mig. Frustrerande och svårt att greppa kontrollerna för mig. Men det är bättre att testa själv och se om det är något för dig.

Yooka-Laylee

Spelet som skulle bli renässansen för 3D-collect-a-thon från milleniumskiftet. I mångt och mycket har det lyckas att göra ett spel som känns sent 90-tal. Det är just det som är problemet. Spelet hade nog hyllats om det släpptes 1999 eller 2001, men i 2017 känns det förlegat. Det är främst kameran jag inte bli vän med, samt det eviga samlandet för att gå vidare. I början var det inga problem, det var mysigt och roligt, inte allt för mycket problem med samlandet. Men när de sista banorna kräver att det ska samlas så pass mycket att det känns som ett tråkigt jobb mer än det färgglada spelet som presenteras visuellt. Lever du fortfarande på 90-talet så kan det nog vara rätt spel för dig, men om du inte har någon relation till Rare:s gamla klassiker är det nog inget att längta efter.

Edit: Lagt spelen i bokstavsordning
Utökat listan med lite spel


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Skägg.
10 Chambers

Bra tips! Behöver lite nya spel efter att jag dragit igenom Mario. Lär inte palla gå på Zelda direkt.


signatur
Medlem

Mario Odyssey tar aldrig slut. Upptäcker fortfarande nya platser i detta fantastiska spel. Lätt barnens all time favorite.

Bra initiativ!
Egentligen borde vi också passa på och varna för våra sämsta köp efter switchspel ofta är rätt dyrt.

Bra spel

Overcooked - Grymt roligt soff-coop. Garanterad skrattfest.

Gorogoa - Innovativt och vackert pusselspel.

Steamworld 2 - Rätt trevlig grävande metroidvania.

Fifa 18 - Fått väldigt ljummet mottagande men för mig som gillar fotboll vart fjärde år har det varit riktigt trevligt med Vm-uppdateringen.

Thimbleweed Park - Grym pekaklicka som fungerar bra på switch

Mario & Zelda goes without saying.

Min sämsta:

Rock 'N Racing Off Road.

Medlem

Snygg necro

OT så hoppar jag mellan Darkest Dungeon, Hollow Knight, Skyrim samt Bayonetta 2 för tillfället på min switch.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Haha!

Inte ens medvetet

Funderar också på att köra Skyrim igen på switchen men det tar ju så brutalt mycket tid.

Medlem

Darkest Dungeon har jag varit nyfiken på ett tag. Estetiken tilltalar mig. Kanske blir ett köp efter jag klarat Mario vs Rabbids.

En annan grej som är konstig är att jag inte spelat Bayonetta än. Ninja Gaiden Black är en av mina favoriter så det borde ju vara mumma! Det är väl kanske prislappen som skrämmer lite.

Medlem

Mina favoriter
Retro Rampage DX - kul!!!!
Cat Quest - oväntat kul spel
Death Road to Canada - man känner sig cool när man spelar, märkligt 10/10

Medlem

Hollow Knight - Mycket bra Metroidvania-spel. Lagom svårt. Själva världen påminner/förmedlar samma känsla som Dark Souls. Många har säkert redan spelat detta, men för mig var det nytt.

Darkest Dungeon - Svårt, roguelike-spel. Oförlåtande och frustrerande, men samtidigt väldigt kul.

Kamiko - Top down hack 'n slash. Billigt och helt ok. Väldigt kort. Lämpar sig nog väl för speedruns.

Thimbleweed Park - Härligt peka-och-klicka äventyr. Lagom svårt och lagom långt. Storyn är väl kanske dock inte den bästa.

Fortnite BR - Beskrivning överflödig. Skönt att kunna spela det i handheld-mode.

Death Road To Canada - Också ett top down hack 'n slash. Bra omspelningsvärde i form av nya unlocks som karaktärer, modes och svårighetsgrader. Svårt som attan men kul.

Celeste ska ju vara riktigt bra också, men har själv inte testat det än.

Skägg.
10 Chambers

Någon som testat Flashback ännu? Sjukt sugen på det, tyckte det var lite dyrt bara.


signatur
Medlem

Crash Bandicoot som släpptes idag

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: jag har köpt Flashback CE men inte stoppat i det ännu. Upptagen med Summerset

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Kul att diskussionerna och tipsen kommit igång!
Jag lägger in tipsen i huvudtråden vid tillfälle!

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Någon som testat Flashback ännu? Sjukt sugen på det, tyckte det var lite dyrt bara.

Det är nu du ska lära dig av kidsen, de stora Twitch-streamarna! "Vill ni se mig spela Flashback, skänk det till mig så lovar jag att jag ska streama det". Funkar för många, kanske funkar för dig?


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

@Spectral: Celeste är satans påfund. Sällan blir jag så arg på ett spel.

Medlem

Flashback alltså, vilken klassiker. Typ sånt som man absolut inte har tålamod med idag. Kan betala för att titta på när någon annan utför allt plågsamt plattformshoppande.

Medlem

Jag slår ett slag för Lumines! Bästa pusselspelet på marknaden. Lätt att komma in i, lätt att fastna i, bra musik, kul att spela mot vänner, och perfekt som "pick up and play" spel på handhållen spelenhet.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av boneless:

Flashback alltså, vilken klassiker. Typ sånt som man absolut inte har tålamod med idag. Kan betala för att titta på när någon annan utför allt plågsamt plattformshoppande.

Finns rewind option tydligen

Hollow Knight rekommenderar jag starkt...

Medlem

mina personliga favoriter som jag har haft väldigt kul med på Switchen under mina tågresor:

- The Mummy Demastered
- Golf Story
- Retro City Rampage DX
- Sonic Mania

Listan innehåller lite för alla, Have fun!

Inaktiv

Figment släpptes i torsdags äntligen till Switchen. En riktigt bra matchning!

Medlem

Tänkte köpa Hollow Knight men råkade spontanköpa Wolfenstein 2 istället. Switchen är ju redan full i småspel så det är lite roligt att se hur den hanterar en sådan titel. Återkommer med rapport!

Mitt bästa tips är Nine Parchments, väldigt kul coop spel upp till fyra i soffan + online! En bubblare är adventure pals, dock lite repetivt, men kul att spela två stycken

Medlem

Jag vill slå ett slag för OPUS serien. Det är två relativt korta spel som fokuserar mycket på berättande och karaktärer. Det första OPUS: The day we found earth är ett väldigt trevligt spel där man scannar universumet efter en planet som ska likna jorden. Medan OPUS: Rocket of Whispers låter dig spela som en manlig karaktär som har levt ensam under många år innan han träffar en kvinna. Tillsammans behöver de bygga en rymdraket för att skicka upp vilsna själar.

Båda spelen tar väl ungefär en kväll att dra igenom

Medlem

Köpte mig Crash bandicoot n' sane trilogy till switchen idag och vad det funkar och flyter! Enda nackdelen är om man som jag får en smärtande tumme(speciellt vänsterhanden) efter ett tag i handhållet så kan jag säga att denna underbara plattformare inte är nådig :/

Pytte offtopic: Är det någon som vet en schysst grip-grej(?) som breddar greppet på switchen i handhållet för en schysst peng?

EDIT: Tänkte inte på att denna tråd var mer för att tipsa om lite mer obskyra spel, mod det är bara att ta bort om det inte passar

Medlem

En första rapport om Wolfenstein 2. Har enbart kört portabelt så här långt.
Grafiskt sett är det oftast imponerande. Lite suddigt mellan varven men de får verkligen ut max ur den lilla switchen. Utöver det tekniska är det ett riktigt underhållande spel. Största problemet för egen del är faktiskt att själva switchen inte lämpar sig så väl för att köra fps. Jag saknar känsla i spakarna och switchens bristande ergonomi blir rätt påtaglig efter en halvtimme.

Cool port. Bra spel. Minus för känsla med joycon. Har ni pc eller annan konsol, kör på den.

Medlem

@Zensu:
Skriv gärna meddelande om du hittar nått skönt grepp!

Medlem
Skrivet av boneless:

@Zensu:
Skriv gärna meddelande om du hittar nått skönt grepp!

Absolut! Skapade även en tråd om du vill hjälpa till i jakten

köpa ett grep för att bredda nintendo switch i handhållet lage

Inaktiv

@boneless: ska lätt köpa både W2 och Doom på Switchen när de går ner i pris. Synd bara att mupp-Nintendo inte inser själva hur många de skrämmer bort med rövarpriser som ligger på mer än det dubbla jämfört med konkurrenterna.

Medlem

@anon_98854:
Ja, det är klart dyrt med Nintendo. Vettigt att vänta, inte värt 500.

Medlem
Skrivet av boneless:

@Mjauv:
Ja, det är klart dyrt med Nintendo. Vettigt att vänta, inte värt 500.

Mjo spelen är bra dyra hos Nintendo, oavsett hur gamla de är. Är personligen sugen på Hyrule Warriors till Switch, men jag är inte beredd att punga ut med 5-600:- för en port av ett äldre spel.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av marsson90:

Mjo spelen är bra dyra hos Nintendo, oavsett hur gamla de är. Är personligen sugen på Hyrule Warriors till Switch, men jag är inte beredd att punga ut med 5-600:- för en port av ett äldre spel.

Sjukaste är att dom tar 529 kronor för Skyrim... Vart positivt överraskad dock att Crash Bandicoot gick för 349. Jag var helt beredd på att dom skulle kört sina 5-6 hundra fört.

1
Skriv svar