Kingdom Come: Deliverance delar kritikerkåren

Robot
Kingdom Come: Deliverance delar kritikerkåren
Medlem

Spännande! Får helt enkelt spela igenom det och skaffa mig en egen uppfattning.

Medlem

Hur togs första The Witcher emot när det släpptes? Kan det vara ett nytt CDPR som är i görningen?

Medlem

Det är typ som man hade väntat sig lite, tekniskt buggigt men coolt liksom. Det ser ju väldigt bra ut faktiskt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Märkligt att en del spel får extremt höga betyg trotts mycket strul och många buggar medan andra inte får det. Verkar vara lite väl subjektivt, *ge mig strålar, host host*, att välja när man ska dra ner betyg baserat på ej klart spel...

Skrivet av nekered:

Märkligt att en del spel får extremt höga betyg trotts mycket strul och många buggar medan andra inte får det. Verkar vara lite väl subjektivt, *ge mig strålar, host host*, att välja när man ska dra ner betyg baserat på ej klart spel...

Det kan inte alls ha med att olika recensenter tittar på spelet med olika ögon och olika smak. Inte alls.
Gå ut solen en stund så får du också lite strålar.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@hannes.theorell: tyvärr är det för många fläckar...

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Thane:

Hur togs första The Witcher emot när det släpptes? Kan det vara ett nytt CDPR som är i görningen?

Det fick bra recensioner. Inte monster, men bra.

Eller ja, inte på FZ då.

Ambassadör
Xbox

Ser fantastiskt roligt ut! Att det är buggigt och opolerat var ju förväntat, förhoppningsvis patchas det mesta bort med tiden.

Som historienörd så är det smått otroligt att någon i dessa trams-tider faktiskt försöker göra något ordentligt!


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det kan inte alls ha med att olika recensenter tittar på spelet med olika ögon och olika smak. Inte alls.
Gå ut solen en stund så får du också lite strålar.

Haha, ja, jag misstänkte det att förr eller senare det skulle bli en kommentar i stil med "måste vara pengar som regerar bland journalisterna". Håller med att det här måste helt enkelt vara ett spel som inte faller alla lika i smaken. Samtidigt kan man ju undra hur mycket buggar och sånt spelar en roll för vissa att sätta betyg - om de stötta på sådana....

Medlem

Att det skulle få kritik för sina tekniska/polishmässiga brister var ju inte otippat


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Spelet verkar ju riktigt intressant måste jag säga! Men det blir nog att avvakta lite och höra fler åsikter innan köp *fegis*.
Någon som vet om det finns några liknande spel på marknaden redan som dom rekomenderar eller är detta en rätt orginell idé? ☺️

Medlem

På tal om olika åsikter om spelet - diskussionerna är like intressant att följa, bl.a. på Rock Paper Shotgun, där det bl.a. blev (oavsikligt?) politiskt.....
https://www.rockpapershotgun.com/2018/02/13/kingdom-come-deli...

Medlem

Tänker inte läsa någon recension, men betygen är inte dåliga i alla fall förutom Attack of The Fanboy då. Bara hört/läst att spelet är buggit och så, men inget som varit gamebreaking. Men för min del så väntar jag till jag faktiskt har råd med spelet.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Rh3nium:

På tal om olika åsikter om spelet - diskussionerna är like intressant att följa, bl.a. på Rock Paper Shotgun, där det bl.a. blev (oavsikligt?) politiskt.....
https://www.rockpapershotgun.com/2018/02/13/kingdom-come-deli...

Fy fasiken... Det var en sjuk läsning.

Är folk på riktigt? Ett spel som utspelar sig i 1400-talets Europa är patriarkalt och saknar afrikaner? Hur är det möjligt? /s


signatur

Jump in.

Avstängd
Skrivet av Thane:

Hur togs första The Witcher emot när det släpptes? Kan det vara ett nytt CDPR som är i görningen?

Och det baserar du på att dom gjort ett dåligt spel från början?


signatur

PS5 och inget annat.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Sisyr:

Det fick bra recensioner. Inte monster, men bra.

Eller ja, inte på FZ då.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Mortaigne:

Fy fasiken... Det var en sjuk läsning.

Är folk på riktigt? Ett spel som utspelar sig i 1400-talets Europa är patriarkalt och saknar afrikaner? Hur är det möjligt? /s

Haha, att det finns en perk som heter "Alpha Male" och ger större bonus från bordellbesök var dock lite lustigt.

eld
Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Fy fasiken... Det var en sjuk läsning.

Är folk på riktigt? Ett spel som utspelar sig i 1400-talets Europa är patriarkalt och saknar afrikaner? Hur är det möjligt? /s

"Unfortunately, female characters typically fall into the categories of maidenly love interest, prostitute or surrogate mother, in keeping with the portrait of a “purely patriarchal” society described by Kingdom Come’s historical database. I don’t know enough about 15th century Bohemia to address this, but I’m not sure the defence of historical accuracy extends to blokier character buffs like “Alpha Male”, which confers a +2 charisma boost when you visit the brothel."

Förklara för mig hur detta är så viktigt för ett "historiskt korrekt" spel.

Ambassadör
Xbox

@eld: Haha nä just den detaljen kändes onödig. Håller helt med! Det skulle dock inte förvåna mig om det ansågs "manligt" på 1400-talet att besöka bordeller och att det är ett (dåligt) försök att spegla det. Sjukt onödigt och unket dock.

Men den övergripande historiska settingen är fortfarande korrekt. Det visar ju om något vilka enorma framsteg som gjorts på jämställdhetsfronten det senaste århundradet i den civiliserade delen av världen och vilken framgång det är.


signatur

Jump in.

Dödgrävaren
Skrivet av Rh3nium:

På tal om olika åsikter om spelet - diskussionerna är like intressant att följa, bl.a. på Rock Paper Shotgun, där det bl.a. blev (oavsikligt?) politiskt.....
https://www.rockpapershotgun.com/2018/02/13/kingdom-come-deli...

Inte så konstigt att det blev politiskt, med tanke på att recensenten lägger fram irrelevanta politiska kommenterarer i sin recension. Fram till mitten på 80-talet så bodde det väldigt få svarta i Europa, på 1400-talet, ännu färre. Att ett nomadiskt folk med Turkar skulle ses ner på i medeltida Bömen, inte särskilt underligt. Att kvinnor inte har centrala roller, än mindre underligt. Men man måste ju få sina godhetspoäng och framhäva allt detta, trots att det är en relativt korrekt representation av tidsåldern.

eld
Medlem
Skrivet av Mortaigne:

@eld: Haha nä just den detaljen kändes onödig. Håller helt med! Det skulle dock inte förvåna mig om det ansågs "manligt" på 1400-talet att besöka bordeller och att det är ett (dåligt) försök att spegla det. Sjukt onödigt och unket dock.

Men den övergripande historiska settingen är fortfarande korrekt. Det visar ju om något vilka enorma framsteg som gjorts på jämställdhetsfronten det senaste århundradet i den civiliserade delen av världen och vilken framgång det är.

Det är inte rollerna eller de yrken som kvinnorna hade på den tiden som är fel, det är att kvinnornas karaktär blir sina yrken istället för att få vara personer.

Historiskt sett så har ju kvinnor varit människor dom med.

Geeks Gaming

Har kört typ 3 timmar nu. Helt fast i spelet... va dock tvungen att fixa mat nu.
1. Storyn. Extremt bra. Älskar historia och detta drar mig in.
2. Grafiken. Extremt bra den också. Speciellt från en indie dev. Så himla mycket att bara att stanna upp på och bara titta.
3. Håller inte din hand. Spelet ger dig en uppgift. Hur du löser de är upp till dig.
4. Världen känns levande. Dom man pratar med och alla man ser känns som dom har ett syfte i spelet.
5. Du gör saker och du blir bättre på de. Vill du bli bäst på svärd? Använd svärdet mer. Gäller för allt.

Saker som är dåligt.
1. Optimering. Spelet är helt random när det gäller hur det flyter på. Kan ligga på stadiga 80 fps sen helt plötsligt går det ner till 40 när du står still.
Även ganska random hur den utnyttjar CPU, GPU och RAM. Vissa tillfällen så totalt kör den ner CPUn på max. 2 Sek senare så använder den bara 30% Lika dant med GPU och RAM. Men aldrig allt samtidigt.
2. Buggar. Kan inte säga att jag har stött på jätte mycket buggar som vissa andra. Dock vissa gamebreaking buggar som gjort att man indirekt inte kunnat klara av ett uppdrag.

Just nu ligger spelet 7.5/10 för mig. Fixar dom optimeringen och gamebreaking buggar så kan detta lätt bli 9/10. Bara spelat några timmar så får se vart storyn tar vägen.

Skrivet av eld:

Det är inte rollerna eller de yrken som kvinnorna hade på den tiden som är fel, det är att kvinnornas karaktär blir sina yrken istället för att få vara personer.

Historiskt sett så har ju kvinnor varit människor dom med.

Ett vanligt problem i historia – på något sett blir kvinnor bara åskådare eller statister i alla stora händelser. Naturligt genom att män "glömde" att nämna tillfällen då de diskuterade sina problem med sina fruar.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Tycker spelet funkar bra och är jävligt kul men det är en sak jag stör mig in i helvete på.. Att spara i spelet, det går inte att spara utan en viss item i spelet som kostar skjortan och jag är en person som älskar att spara typ var 30 sekund. Speciellt när man håller på med lite tjuveri. Autosave funktionen sparar bara när typ en quest blir klar eller något händer i storyn.

Hoppas dom tar bort item och låter en spara när man vill eller fixa i ordning autosave

Ambassadör
Xbox
Skrivet av eld:

Det är inte rollerna eller de yrken som kvinnorna hade på den tiden som är fel, det är att kvinnornas karaktär blir sina yrken istället för att få vara personer.

Historiskt sett så har ju kvinnor varit människor dom med.

Det håller jag med om att det är eftersträvansvärt och borde vara självklart. Hur det står till med den saken i Kingdom Come vet jag inte, då jag inte har spelat det själv. Har du?

Att personer blir förenklade till stereotypa roller är dock inte nödvändigtvis könsrelaterat. Hur ofta stöter man inte på "Vakt" eller "Smed" som är just bara det och inte har någon djupare personlighet? Allt är inte snopp- eller snipparelaterat...


signatur

Jump in.

Medlem

Jag kan inte avgöra om jag tycker detta ser awesome ut eller inte...

Dödgrävaren
Skrivet av Mortaigne:

Det håller jag med om att det är eftersträvansvärt och borde vara självklart. Hur det står till med den saken i Kingdom Come vet jag inte, då jag inte har spelat det själv. Har du?

Att personer blir förenklade till stereotypa roller är dock inte nödvändigtvis könsrelaterat. Hur ofta stöter man inte på "Vakt" eller "Smed" som är just bara det och inte har någon djupare personlighet? Allt är inte snopp- eller snipparelaterat...

Precis, kan hålla med om att folk som blir sina roller är lite fel. Men om alla bikaraktärer är på samma sätt så är det ju inte sexism. Att de drivande karaktärerna är män är föga förvånande med tanke på tidsåldern.

Tråddemonen
Testpilot

@Mortaigne: Stämmer bra med historien. Det vart en väldig mycket övertag utav män de århundraden som utspelade sig efter Egypten och den Grekiska stormakten när kvinnor ansågs vara visare och mer tänkande en männen. När Rom börjar få rötter och kristendomen började komma in i bilden så slogs jämställdheten ut väldigt fort. Många kvinnor tvingades mot sin vilja till prostitution som exempel. Kvinnor fick även inte anta de större yrkesrollerna med utbildning som präst, påve och kvinnor fick inte vara en röst för den delen heller även fast de räknades medborgare inom Rom. Efter kristendomen hade börjat att konkurera ut alla andra religioner så börjades det även med häxbränningar och andra hemskheter som var mer riktat mot kvinnor.

1
Skriv svar