Monster Hunter World-tråden, frågor/hjälp/spelare/allmän diskussion

Medlem

@Bunisher: Guiden hjälper dig på vägen men jag skulle youtuba "dual blades combo" lr något, det gjorde jag med long sword och fick mer förklarat på hur vapnets system är uppbyggt och combos.

Lättare att se det framföras än bara läsa för min del!

Medlem

Det finns också fler föremål man kan slipa vapnet med senare i spelet. Men dom går sönder. Ska nog spara dom tills senare i spelet. Föremålet jag fick kom från en fisk tror jag. Och slipade vapnet bättre tydligen. Väldigt bra spel mycket att göra! Fiska och fånga små djur går också!

Medlem

okej det är spelet är heeeeelt galet. Mitt första riktiga MH då jag mest hängde över axeln på klasskompisarna i Japan när dom spelade dom gamla. Efter cirka 30h med Insect Glaive så rullar både combos och buffrar på i ett bra tempo men har ETT frågetecken när det kommer till att mounta monsterna. Vad är det egentlig som avgör när en landar på dom? Är tajmingen med attacken eller bara landa rätt? Försökt ninja-googla runt lite men har inte hittat något vettigt.

Medlem
Skrivet av Stumpen:

okej det är spelet är heeeeelt galet. Mitt första riktiga MH då jag mest hängde över axeln på klasskompisarna i Japan när dom spelade dom gamla. Efter cirka 30h med Insect Glaive så rullar både combos och buffrar på i ett bra tempo men har ETT frågetecken när det kommer till att mounta monsterna. Vad är det egentlig som avgör när en landar på dom? Är tajmingen med attacken eller bara landa rätt? Försökt ninja-googla runt lite men har inte hittat något vettigt.

Det finns nån form av mounting threshold. Du gör "mounting dmg". Du kan inte mounta 2 ggr i rad vad jag förstått utan det är något som byggs upp. Sen vet jag inte hur det byggs upp eller hur individuellt det är. Men kontentan är att det inte finns något speciellt område du skall sätta eller timing. Räcker att du träffar slaget så räknas det. Finns säkert caps på vissa monster hur många ggr man kan mounta. Kanske finns timers med. Men har iaf hört folk prata om mounting dmg och att det är nån treshold som skall slitas ner. Det skall tydligen vara liknande med andra stats som flash eller sleep osv. Krävs x antal hemlig träffar/siffror etc för att ma nska ha dragit ner monstrets resistance mot det. Dock tror jag den är lägre första gången på monster då man verkar mounta rätt lätt första gången.

Medlem

Finns det något sätt att snabbt komma på fötter igen efter att man blivit knockad omkull? Vet inte hur många gånger jag dött på grund av att jag har blivit stunlockad av monster jag slåss emot för att jag inte kan komma på fötter snabbt nog.

Medlem

@Bunisher: Ligger du kvar på backen och inte rör något så tar du inte skada om monstret har en längre attack rent tidsmässigt. Annars är det "jiggla" på vänster spak som gäller för att komma upp snabbare.

Medlem

@sumodl: Tackar! Får testa detta senare ikväll.

Medlem

Nån som vet om man måste loota parts som trillar av för att få dom?

Många gånger tappar jag bort vart parts trillat av. Exempelvis om jag kapar svansen och glömmer loota den. Får jag dom delarna post fight eller har jag missat den?

Tråddemonen
Testpilot

@Govein: Du måste nog loota dem. Det kommer inte hamna i inventory bara för att bitarna flyger av. Sen får du ju ibland vissa delar när du uppfyller uppdrag eller kontrakt. Men jag brukar ha strategin att hålla monstren upptagna när jag skall hinna loota dem. Din Palico kan t.ex. lägga ut fällor, om du inte själv lägger ut dem eller flashbang burarna. Så kommer du ha tid att plocka upp alla godisbitar som faller ur den skräckinjagande piñatan

Medlem
Skrivet av Zimpan:

@Govein: Du måste nog loota dem. Det kommer inte hamna i inventory bara för att bitarna flyger av. Sen får du ju ibland vissa delar när du uppfyller uppdrag eller kontrakt. Men jag brukar ha strategin att hålla monstren upptagna när jag skall hinna loota dem. Din Palico kan t.ex. lägga ut fällor, om du inte själv lägger ut dem eller flashbang burarna. Så kommer du ha tid att plocka upp alla godisbitar som faller ur den skräckinjagande piñatan

Ok. Hur får man Palicon att göra saker åt en? Trodde bara dom styrde sig själva lite random.

Medlem

Du måste loota, inget autolootas.

Jag tycker att det har en viss charm att man får jobba för det lite iofs, jag brukar inte lägga ut traps osv som föregående skrev. Håll koll och loota när du får läge bara, när palicon tar aggro tex och du får lite andrum.

Kör du expedition utan något quest så blir du ju kvar i området och portas inte tillbaka, då brukar jag backtracka där jag jagade monstret och kolla om något droppat.

Medlem

Tjenare spelar Monster hunter ganska aktivt så om någon vill spela ihop så är mitt Psn BatttleBuster. Finns det någon Fz grupp eller clan som satts upp än?

Tråddemonen
Testpilot

@Govein: Palico är väldigt självgående. Det finns i menyn två kommandon för att få dem och lägga ut fällor och den där buren, ibland lägger även palico ut saker med eget kommando. När Palicos inte slåss så kan dem hjälpa till med att rekrytera andra palico's du stöter på under expeditioner eller uppdrag och de kan även tämja mindre dinosaurier som assisterar. De kan även vara behjälpliga att plocka upp vissa saker som syns efter att du har utfört kontrakt eller uppdrag.

Tråddemonen
Testpilot

@BattleBuster: Har gjort en såkallad "squad" som heter FZ. Ska försöka få fart på den med att få in alla fz spelare. Måste få in några som kan assistera med invites till andra. Ska ordna det ikväll

Medlem

Helt missat den här tråden (primärt eftersom jag knappt lämnat soffan sen release...)!

@Zimpan: Tror tyvärr bara den som är "squad leader" får bjuda in och det finns inget motsvarande officers eller liknande i dagsläget, så det är bara att börja kötta. Du får hemskt gärna bjuda in mig dock, PSN: Pobiega.

Gen
Medlem

Aah, köpa nu eller vänta på PC releasen. Lite rädd för att PC versionen kommer vara kass pga att det är utvecklarens första PC spel någonsin och det bådar inte alltid gott.

Medlem

Hur funkar detta spelet multiplayer? jag å en polare funderar på att köpa det för att spela hela kampanjen ihop. Hade de funkat smidigt?

Tråddemonen
Testpilot

@HerrB: Ah okej! Ska i alla fall sätta mig med det nu ikväll! Absolut ska försöka lägga till alla som har gett ut sin PSN namn över forumet dessutom.

Tråddemonen
Testpilot

@Strumpa: Det har inte varit något problem ännu för min del iaf. Men jag spelade igenom alla uppdragen själv också eftersom att jag inte litade helt fullt till onlinespelare jag spelade med innan där det skedde mycket problem. Men har ryckt ut på många SOS uppdrag och hjälpt andra

Medlem

@Strumpa: Det här ett multiplayer spel i grund och botten. Givetvis går det utmärkt att spela allt solo men det skiner verkligen i grupp.

Dock bör det nämnas att det är lite tjorvigt att spela "storyn" i multiplayer när man gör det första gången, då du måste se alla cutscenes i singleplayer innan någon annan kan joina ditt game. Hur jag och mina vänner gjorde var att vi alla startade uppdraget solo sen hoppade alla utom en ut (meny -> return from quest) och joinade han som fortfarande hade sitt game öppet. Lite klöddigt, men funkade.

Medlem

Kan då säga att jiggla vänstra spaken fram å tillbaka när du har blivit knockad inte alls fungerar. Tar fortfarande lika lång tid att ställa sig upp. :c

Medlem
Skrivet av Bunisher:

Kan då säga att jiggla vänstra spaken fram å tillbaka när du har blivit knockad inte alls fungerar. Tar fortfarande lika lång tid att ställa sig upp. :c

Hmm, är säker på att jag fick upp en ikon som jigglade spaken i början av spelet och förklarade att man skulle göra så. Jag kanske inte var knockad då, kan varit så att jag bara var stunnad iofs, minns fan inte.

Medlem

@sumodl Vet att man ska göra det om man är stunnad (har de två stjärnorna vid sitt hp samt står å tar sig för huvudet)men har aldrig sett det när man är knockad på rumpan.

Tråddemonen
Testpilot

Tjena alla! Har en ledig natt nu för att kunna fixa lite till squaden samt snacka lite. Finns inne på Discord. Om det finns nya spelare är det bara att fråga på om du undrar något. Heter detsamma på discord som jag gör på FZ!

Länk till FZ discord
https://www.fz.se/nyhet/274098-snacka-med-redaktionen-pa-var-...

Medlem
Skrivet av Bunisher:

@sumodl Vet att man ska göra det om man är stunnad (har de två stjärnorna vid sitt hp samt står å tar sig för huvudet)men har aldrig sett det när man är knockad på rumpan.

Ahh ok, måste varit det jag misstog mig på.

Medlem

@Zimpan: lämnar mitt psn namn igen för FZ squad

Psn: Sevein-

Medlem

@Stumpen: Mounting funkar så att man måste göra en viss mängd skada med hoppattacker för att kunna mounta igen. Alla attacker när du hoppar från en kant och attackerar gäller för detta. För varje gång du vill försöka mounta igen måste du göra mer "Mounting damage".

Jag vet inte exakta skalan men t.ex när jag använder mitt Greatsword så behöver jag bara göra en hoppattack första gången för att mounta. Tre hoppattacker för att mounta andra gången osv.
Detta beror också såklart på var du träffar. Vissa delar på monstret tar mer skada och då mer mounting dmg.
Huvudet är ofta ett bra alternativ då det ofta är en "Weak Point"

Medlem
Skrivet av gabbellix:

@Stumpen: Mounting funkar så att man måste göra en viss mängd skada med hoppattacker för att kunna mounta igen. Alla attacker när du hoppar från en kant och attackerar gäller för detta. För varje gång du vill försöka mounta igen måste du göra mer "Mounting damage".

Jag vet inte exakta skalan men t.ex när jag använder mitt Greatsword så behöver jag bara göra en hoppattack första gången för att mounta. Tre hoppattacker för att mounta andra gången osv.
Detta beror också såklart på var du träffar. Vissa delar på monstret tar mer skada och då mer mounting dmg.
Huvudet är ofta ett bra alternativ då det ofta är en "Weak Point"

Tack! Det sjuka är ju att jag försökt detta med att hålla mig airborne med Insect Glaive. Ibland funkar det perfekt med triangel i luften, och i vissa andra fall inte alls. Men det stämmer nog det du säger. Tack för svar

Medlem

@Stumpen: Ja det brukar vara lite knivigt att få till hoppattackerna!
När du har full essence på din Insect Glaive så har jag märkt att O (PS4) attacken när man är i luften blir exktra potent och snurrar som en tornado!
Den brukar göra rejäl skada!

Medlem

@gabbellix:
JA! Den är helt galen då. Själv gillar jag repeterar △+△+○+○ och sen om igen när buffen är på.

Skriv svar