Xbox Game Pass-spel funkar även på pc

Robot
Xbox Game Pass-spel funkar även på pc

Alla Microsofts egna Xbox One-spel kommer bli tillgängliga på både pc och Xbox för 79 kr/mån.

#pc, #sea-of-thieves, #windows-store, #xbox-game-pass, #xbox-one


Medlem

Coolt.
då blir det att skaffa det ganska så omgående.
nån som vet vilka spel som ligger med där som funkar på PC eller är Sea of Thieves först ut?

Medlem

Låter rätt najs, dock har jag hittat en grej som kan störa mig med Game Pass. Börjar jag spela ett spel och de sedan tar bort spelet från Game Pass så har jag inte längre tillgång till spelet. Hur skoj är det liksom. Tänk man kommit halvvägs i spelet whatever och inte får spela klart. Man kan kanske köpa spelet och fortsätta om man tyckte spelet va bra nog utan att börja om från början?

Medlem
Från en stressad skribent till en annan...

Grais ? Är det ett äkta tjockhuvud ?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Grais

Inte visste jag att FZ även är inbitna biologer

Releasehästryttare

Läste på sidan som sp0de länkade och det ser ju för bra ut för att vara sant, om nån här testar återkom till oss och säg vad nackdelarna är tack!

Edit: står ingen stans nu att spelen funkar på PC, så vänta?

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Gaara:

Låter rätt najs, dock har jag hittat en grej som kan störa mig med Game Pass. Börjar jag spela ett spel och de sedan tar bort spelet från Game Pass så har jag inte längre tillgång till spelet. Hur skoj är det liksom. Tänk man kommit halvvägs i spelet whatever och inte får spela klart. Man kan kanske köpa spelet och fortsätta om man tyckte spelet va bra nog utan att börja om från början?

Det är ju inget konstigt att man inte kan spela ett spel längre om det tas bort från den tjänst man prenumererar på? Precis samma sak som ex. Netflix.
Xbox Game Pass ger dock god förvarning, 30 dagar minst är det sagt, innan de tar bort ett spel. Dessutom har man som Game Pass-prenumerant alltid rabatt på de spel, och DLC, som finns i Game Pass-katalogen. Självklart kan du fortsätta där du var då alla save games sker i molnet.
De har hittills inte tagit bort mer än 2-3 spel. Något licensstrul med ett obskyrt indiespel och MGSV försvinner den 31 jan då det var en 3-månaders gästspel på Game Pass, vilket gjordes klart från början.

Att Microsoft skulle ta bort sina egna first party titlar är väl ungefär lika troligt som att Netflix tar bort sina originalserier så det skulle jag inte oroa mig för.


signatur

Jump in.

Medlem

Kollade där igår och det framgår ju inte vilka av dem som funkar på pc.
så... nån som vet vilka som funkar till PC?

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Devan:

Läste på sidan som sp0de länkade och det ser ju för bra ut för att vara sant, om nån här testar återkom till oss och säg vad nackdelarna är tack!

Har haft Game Pass ett tag och det finns inga nackdelar... De spel som är Play Anywhere i Game Pass fungerar lika bra på PC som på Xbox. ReCore: definitive edition, Gears of War 4, Halo Wars: definitive edition, Halo Wars 2 (1 feb), Zoo Tycoon: Ultimate Animal Collection som jag vet nu. Så Sea of Thieves, State of Decay2, Crackdown 3 etc kommer att fungera likadant.


signatur

Jump in.

Gen
Medlem

Om vi snackar PC nu, streamar man dem eller laddar ner? Körs de isf i exakt den upplösning/fps som på orginalkonsolen?

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Gen:

Om vi snackar PC nu, streamar man dem eller laddar ner? Körs de isf i exakt den upplösning/fps som på orginalkonsolen?

Man laddar ner PC-versionen, precis som om du köpt det på PC.


signatur

Jump in.

Gen
Medlem

@Phyrino: Tittar man under Vanliga Frågor och Kan jag använda Xbox Game Pass på min Windows 10-dator så är svaret : "Xbox Pass kan bara användas på Xbox One-konsoler". Så det är lite förvirrande

Gen
Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Man laddar ner PC-versionen, precis som om du köpt det.

Okej, intressant. Visste inte att det fanns över 100st portade spel till Win10.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Gen:

@Phyrino: Tittar man under Vanliga Frågor och Kan jag använda Xbox Game Pass på min Windows 10-dator så är svaret : "Xbox Pass kan bara användas på Xbox One-konsoler". Så det är lite förvirrande

Den formuleringen är kanske luddig. Allt centreras kring ditt Microsoftkonto, det har du som en samlande punkt på både Xbox och PC. Skaffar du en prenumeration på Xbox Game pass till ditt konto så är det en Xbox-tjänst, dock så är ju de titlar som är Play Anywhere-titlar också tillgängliga för dig på PC via ditt MS-konto på win 10, men inte de hundratalet spel som bara fungerar på Xbox.

Skrivet av Gen:

Okej, intressant. Visste inte att det fanns över 100st portade spel till Win10.

Vet inte vad du menar med det påståendet? Här är en lista på alla de titlar som är Play Anywhere i alla fall: https://www.xbox.com/sv-SE/games/xbox-play-anywhere


signatur

Jump in.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Devan:

Edit: står ingen stans nu att spelen funkar på PC, så vänta?

Är Spel A ett Play Anywhere spel? Om ja, då fungerar det på PC och Xbox med en licens.
Är Spel A med i Game Pass-katalogen? Om ja, då fungerar det på PC och Xbox med en Game Pass-prenumeration.

Nuvarande och bekräftade kommande spel med dessa krav uppfyllda: ReCore, Gears of War 4, Halo Wars, Halo Wars 2, Zoo Tycoon, Sea of Thieves, State of Decay 2, Crackdown 3.


signatur

Jump in.

Medlem

Är ju en trevlig början att en del Xbox spel kommer till PC också, nu fattas det bara att XBLA spel kommer till PC så blir man glad.

Ambassadör
Xbox

MS bekräftar att Microsoft exclusives kommer att vara permanent på Game Pass!

https://twitter.com/majornelson/status/956272492380737539


signatur

Jump in.

@Mortaigne: Då behöver man inte köpa Sea of Thieves för 649:- med andra ord?

*Edit* Skit att man precis köpte spelet för fullpris då, betan funkar inte ens nu...dom har problem och en "hotfix" är påväg har dom sagt i 8 timmar.

Önskar det fanns refund.

*Edit* Summit sa precis på stream att man kan ta bort pre-ordern, pengarna dras inte förns 10 dagar före release. Huh? Hittar ej vart?

*Edit* Hittade Microsoft hemsida, order history. Bara ta cancel, helt poänglöst när ingen endå kommer in i betan. Om spelet nu är gratis för 79kr/mån med game pass sen.

Avstängd

Spelens svar på Netflix? Syftar ni då på det dåliga utbudet? 😂

Medlem

@pelson: Många har kommit in på betan men det finns ju problem, kanske därför man kör en beta.

Måste bara säga att jag älskar att du skrev "gratis för 79kr/mån."
Ironiskt?
skämt o sido, nu ska jag skaffa game pass!

XAM
Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Är Spel A ett Play Anywhere spel? Om ja, då fungerar det på PC och Xbox med en licens.
Är Spel A med i Game Pass-katalogen? Om ja, då fungerar det på PC och Xbox med en Game Pass-prenumeration.

Det stämmer dock inte. Dom enda spelen som kommer fungera på PC via "Game Pass"-tjänsten är de spel som har "Play Anywhere". De andra kommer INTE fungera på PC då de ej är portade. Vilket även står i artikeln.

Citat:

Och nu kommer fler glädjande besked: alla Game Pass-spel med Xbox Play Anywhere-stöd kommer kunna köras på pc.

Eller syftar du på att båda kriterierna är uppfyllda med din andra rad? Isåfall har du rätt.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av XAM:

Det stämmer dock inte. Dom enda spelen som kommer fungera på PC via "Game Pass"-tjänsten är de spel som har "Play Anywhere". De andra kommer INTE fungera på PC då de ej är portade. Vilket även står i artikeln.

Eller syftar du på att båda kriterierna är uppfyllda med din andra rad? Isåfall har du rätt.

Ja om du läser hela mitt inlägg så ser du att det är precis det jag skriver. Jisses...


signatur

Jump in.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av pelson:

@Mortaigne: Då behöver man inte köpa Sea of Thieves för 649:- med andra ord?

*Edit* Skit att man precis köpte spelet för fullpris då, betan funkar inte ens nu...dom har problem och en "hotfix" är påväg har dom sagt i 8 timmar.

Önskar det fanns refund.

*Edit* Summit sa precis på stream att man kan ta bort pre-ordern, pengarna dras inte förns 10 dagar före release. Huh? Hittar ej vart?

*Edit* Hittade Microsoft hemsida, order history. Bara ta cancel, helt poänglöst när ingen endå kommer in i betan. Om spelet nu är gratis för 79kr/mån med game pass sen.

Haha nä det behöver man inte om man inte vill äga det eller inte ha en Game Pass-prenumeration.

Refunds finns på Xbox ja.

Betan är för övrigt just en beta, de testar saker. Det är inte en releaseversion.


signatur

Jump in.

Gen
Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Vet inte vad du menar med det påståendet? Här är en lista på alla de titlar som är Play Anywhere i alla fall: https://www.xbox.com/sv-SE/games/xbox-play-anywhere

Jag menar det jag skrev. Kikade man på Game Pass länken står det "fler än 100 fantastiska spel" vilket måste betyda fler än 100st X360 och XOne spel. Nyheten nämnde att man skulle kunna lira alla dessa på PC också och då var jag nyfiken på hur. Då skrivs det att man laddar ner dem och då antog jag att de måste portats till Win10. Men kikar man på din länk så nämns bara 32+6 st spel mao kan man antagligen inte lira "fler än 100 fantastiska spel" på PC trots allt?

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Gen:

Jag menar det jag skrev. Kikade man på Game Pass länken står det "fler än 100 fantastiska spel" vilket måste betyda fler än 100st X360 och XOne spel. Nyheten nämnde att man skulle kunna lira alla dessa på PC också och då var jag nyfiken på hur. Då skrivs det att man laddar ner dem och då antog jag att de måste portats till Win10. Men kikar man på din länk så nämns bara 32+6 st spel mao kan man antagligen inte lira "fler än 100 fantastiska spel" på PC trots allt?

Ah det var FZ-artikelns formulering som var kryptisk. Man kan ju bara lira de spel som är Play Anywhere-spel på PC.


signatur

Jump in.

Gen
Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Ah det var FZ-artikelns formulering som var kryptisk. Man kan ju bara lira de spel som är Play Anywhere-spel på PC.

Då är jag med!

Medlem
Game Pass 2 spelare på samma konto?

Har 2 grabbar som vill sitta över nätverket hemma o spela mot/med varandra.
Kan man ha 2 "klienter" eller underkonton så man inte behöver pröjsa för 2 konton?

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Virus:

Har 2 grabbar som vill sitta över nätverket hemma o spela mot/med varandra.
Kan man ha 2 "klienter" eller underkonton så man inte behöver pröjsa för 2 konton?

Det fungerar att dela på samma sätt som Xbox Live Gold. En Xbox som den som har alla prenumerationer/spel sätter som "hemma konsol", där kan andra konton också nyttja Gold, Game pass och spel under sitt eget login. Den som äger tjänsterna kan sen logga in på en annan Xbox eller PC och spela samtidigt.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Det fungerar att dela på samma sätt som Xbox Live Gold. En Xbox som den som har alla prenumerationer/spel sätter som "hemma konsol", där kan andra konton också nyttja Gold, Game pass och spel under sitt eget login. Den som äger tjänsterna kan sen logga in på en annan Xbox eller PC och spela samtidigt.

Ahh okidoki. Ska testa så får vi se. Tack för svar.

1
Skriv svar