Varför Nintendo Labo har mer tyngd än kartongen väger

Robot
Varför Nintendo Labo har mer tyngd än kartongen väger

I ett samhälle som fokuserar allt mer på programmering behövs nya idéer och infallsvinklar.

#nintendo-labo, #toy-con, #tänk-utanför-lådan


Medlem

Tack! Bra inlägg. Slet nästan mitt hår igår när jag läste några av kommentarerna. Men det är kanske detta som skiljer barn från vuxna? Barn har inte lärt sig var gränserna går och mer på saker som "Vad kan jag göra av detta" istället för "Vad har detta för funktion"? Tror att det behövs lite av båda delarna. Ibland måste man lyssna på sina barns argument, men även sätta en gräns när saker går för långt.

Medlem

Jag har inga barn, och ser inte att några sådana kommer att inträffa i mitt hem inom överskådlig framtid.
Ändå måste jag säga att jag tycker att detta är fantastiskt

Kanske inte rent kvalitetsmässigt, vi snackar trots allt om kartong. Men sett från ett pedagogiskt perspektiv så är det svårt att inte bli imponerad.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Tänkte bara kommentera att det är anmärkningsvärt att Nintendo inte marknadsför den här grejen med mario, Zelda eller någon annan från deras lag.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Håller med Maysay, mycket bra inlägg! Framförallt från en gamer som ser potentialen av detta i rollen som förälder.

NIntendo Labo är verkligen inte för alla. Men vem har sagt att spelande bara är för de äldre? Framförallt är väl det just samspelet vuxen och barn som kan vara kreativa tillsammans som jag gillar. Jag har själv inte barn, men har syskonbarn som säkert skulle tycka det att det skulle vara kul när de blir lite äldre.

Ibland räcker det inte att tänka utanför lådan, utan lådan måste omdefinieras helt. Det tycker jag Nintendo har gjort startskottet till. Även om många kritiserar materialvalet, kan det här ses som en prototyp av konceptet för andra att anamma.

Det känns rätt naturligt att just Nintendo börjar med detta, eftersom de för några år tillbaka, så var de ett leksaksföretag. Kul och annorlunda, även om jag inte är målgruppen. Hoppas det går bra för Labo, och lyckas inte Nintendo med detta, så finns konceptet framme för någon annan att testa längre fram. Rätt spännande.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Bra artikell har exakt samma uppfattning om detta.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jäkligt bra artikel!

Medlem

Mycket bra skrivet Calle, håller helt med!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

LABO såklart eftersom nästan alla japanska ord slutar med en vokal?

ps.
Annars hade det blivit LABSU


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Håller med, tycker Labo var ett bra initiativ! Tar tillfället i akt och delar min växelspak jag gjorde med lego, en wiimote och GlovePIE(scriptprogram) för ca 10 år sedan:

https://i.imgur.com/Brs3So0.jpg

Ja, den funkade. Förvånansvärt bra! Hade däremot bara 2 pedaler till ratten(gammal Sidewinder), kopplingen fick ta över bromspedalen och en knapp på ratten blev broms. Blev lite svårt sakta ner i kurvor...
Hur som helst lärde jag mig rätt mycket om scripting och programmering tack vare det här och liknande projekt till wiimoten, tror det kan vara riktigt lärorikt för barn(eller vuxna) att göra samma med Switch och lite kartong.

Medlem

Jag är kluven. Jag förstår idén och tanken att väcka intresse och skaparglädje hos barn tillsammans med vuxna, något som kanske idag är viktigare än någonsin att lära ut.

Men samtidigt ställer jag mig tveksam till utförandet. Att tala till skapande,nytänk,nyfikenhet för hur saker fungerar, på en av de absolut mest stängda plattformarna som finns? Vi får väl bara hoppas det kommer någon form av "Cardboard-Creator" där du kan skapa egna alster i såväl programvara som kartong. Det blir lite dubbeleggat, visst ser reklamfilmerna finurliga och så där flummigt Nintendoigt-mysiga ut, men hur blir konceptet väl i hand? Switch och Wii´s reklam var precis likadan, sen blev verkligheten något tamare. Nintendo har alltid haft en god och fin vilja att försöka föra oss samman och spela/leka tillsammans mera, men det har sällan fallit rätt tyvärr.

Vi talar om att tänka utanför lådan, men Nintendo serverar oss här bokstavligen lådan med instruktionerna hur vi ska göra från a till b. Vad blir det i slutändan av det? Det återstår och se.

Jag tycker tanken/idén är god, men ställer mig tveksam till utförandet. Samtidigt ska eloge ges för det är en stor utmaning Nintendo tar sig an att peta på. Det är både beundransvärt och modigt när dem egentligen borde spela det safe.


signatur

Nämen!

Medlem

Ser väldigt lovande ut! Nu hänger det bara på att Nintendo förvaltar detta på rätt vis.
"På rätt vis" i mina ögon är en väldigt öppen plattform med tillgång till fria tyglar i mjukvaran där folk kan skapa sina egna "program" och kartong alster.

Inaktiv

Think inside the box

Medlem

Mycket bra, också viktigt att barn bygger kojor i skogen, leker lekar där dom hittar på regler tillsammans, sparkar fotboll och leker affär.

Medlem

@Calle

intressant Calle. Att Labo är kreativt är svårt att inte hålla med om. Jag undrar vad andra kreativa spelutvecklare kan hitta på om de får chansen att göra något med ett liknande koncept. De kanske skulle hitta på saker med kartongkonceptet som Nintendo inte tänkt på, och kanske lägga till andra typer av material.

Labo känns även lite som en fysisk version av den kreativa design som finns i vissa spel från Nintendo, som Yoshi´s Woolly World, Paper Mario, Kirby´s Epic Yarn med flera.

Nintendo har förresten sagt att mallarna blir gratis att ladda ner, läste jag. Så man lär kunna skriva ut dem och göra egna kartonger även om Nintendos egna delar inte går att köpa eller om man tappar bort mallarna.

Skägg.
10 Chambers

Såg att svenska Gamestop lagt upp Labo till förbokning, med ett smått vansinnigt pris.

https://www.gamestop.se/SearchResult/QuickSearch?platform=&ro...


signatur
Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Såg att svenska Gamestop lagt upp Labo till förbokning, med ett smått vansinnigt pris.

https://www.gamestop.se/SearchResult/QuickSearch?platform=&ro...

Galet pris, hoppas verkligen inte det stämmer. Blir att importera papp från tyskland för många annars


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Labo = Laboration. Det var väl inte så svårt?!...


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

Skägg.
10 Chambers

@Gamer 24-7: Jeebus, har verkligen inte gjort den kopplingen. Nu känner man sig korkad.


signatur
Tråddemonen
Testpilot

Snake hade nog blivit överlycklig utav detta!

Kanske inte något som faller mig i smaken men kan se barns intressen över detta.

1
Skriv svar