Sover ni mer än 7 timmar?

Medlem
Skrivet av star-affinity:

Moahahahha, du ska bara veta… (verkar du iofs göra också).

Pappa till en ettåring och en fyraåring här – man fattar inte hur mycket ledig tid (förhållandevis) man hade innan ungar! Fast de växer ju upp också och förutsättningarna ändras lite. Men nu under småbarnstiden är det helt galet. Ibland hinner jag få ett par timmar på kvällen, så helt hopplöst är det inte, men nästan (och det brukar tyvärr bli att tiden på kvällen kryper in på sömnkontot).

Är numera 39 år och känner att jag funkar fint om jag får sova sju timmar och utan att någon unge stör, vilket händer de flesta nätter. Sex timmar funkar några dagar, men sen känns i det av i skallen att mer sömn behövs.

Känner igen mig rejält i din beskrivning. Här hemma kan det möjligtvis bli 1-2h/kväll som kan användas till egentid, fast oftast är man så urtrött av allt passande att man väljer att sova istället.

Fast man hinner alltid scanna igenom FZ och kommentera 2-3 ggr / dag oavsett hur många småbarn man har - tacka vet jag wifi på mobiltelefon och lås på toadörr.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Avstängd

@phi: hur vet du det?

phi
Medlem

@Crankt: Läggdags- och sömnanalysfunktionen i iOS.

Skägg.
10 Chambers

‪Nu ligger jag och förhandlar med mig själv om hur många, eller snarare hur få, timmars sömn jag behöver inatt.


signatur
Medlem

Jag hade en tid i mitt liv där 4 timmar var alldeles lagom, men det har dessvärre "gått över". Nu för tiden så tror jag nog ligger runt 7 timmar, ibland mer ibland mindre. Är dock inte helt överens med mig själv om vad som är det optimala.

Medlem

Jag sover 6 timmar per natt, gjort så i cirka 4 år.

Medlem

Sover ca. 6 timmar på vardagarna, och all out på helgen.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

3-4h så att man hinner med spelandet. Sömn är för miffon.

Här har vi en redig malmöit/skåning, för ingen annan använder ordet miffo än en redig skåning ;DD

Medlem

6,5 timmar ungefär. 7-8 på helgen.

Medlem

Sover väl vanligtvis 8~10 timmar(händer dock att jag bara får 3~4 ibland) men är fortfarande jämt och ständigt trött. Kanske är pigg de första 2~3 timmarna sen är det kört. Ställer jag inte väckarklockan kan jag ibland sova i 14~16 timmar...

Medlem

@Luciphear:

Dricker du allt vatten som din kropp behöver?

Testa att ladda ner gratisappen Plant Nanny.

Den appen räknar ut hur mycket du behöver per dag och kan prompta med ett vattenljud så att du inte glömmer.

Medlem
Skrivet av Shinnichi:

@Luciphear:

Dricker du allt vatten som din kropp behöver?

Testa att ladda ner gratisappen Plant Nanny.

Den appen räknar ut hur mycket du behöver per dag och kan prompta med ett vattenljud så att du inte glömmer.

youtube.com/watch?v=1SZSoQkWZr0

Tack för förslaget, ska ge det ett försök!

Medlem

Har alltid upplevt att jag är desto piggare under arbetsdagen om jag sover mindre än önskat (5-6 timmar) men är däremot helt sänkt så fort jag kommer hem. Sover jag minst 7 timmar är jag istället en zombie på arbetet och möjligen lite piggare resterande del av dagen.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

På senare år har kroppen börjat säga ifrån rejält när jag inte klockar tillräckligt många timmar, även om det fungerar i korta perioder. Börjar misstänka att mobilen bör lämnas utanför sovrummet, men likt kedjerökarna på 50-talet kan jag vänta med att få konsekvenserna bekräftade ett tag till. Redditflödet läser ju inte sig självt, liksom.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Måste bara länka till en TedTalk. Ge gubben en chans, han säger många nyttiga saker... https://www.ted.com/talks/russell_foster_why_do_we_sleep

Medlem
Skrivet av Hadoque:

Måste bara länka till en TedTalk. Ge gubben en chans, han säger många nyttiga saker... https://www.ted.com/talks/russell_foster_why_do_we_sleep

Jätteintressant TED-talk!

Jag upplevde att det var lättare att följa med i det han säger när man lyssnar med transcripten framme.

https://www.ted.com/talks/russell_foster_why_do_we_sleep/tran...

Han säger bland annat att det är en myt att sömnbehovet, antal timmar som behövs blir lägre ju äldre man blir. Det blir inte mycket lägre, utan det är bara att äldre har mycket lättare att vakna upp under sömncykeln.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem
Skrivet av Hadoque:

Måste bara länka till en TedTalk. Ge gubben en chans, han säger många nyttiga saker... https://www.ted.com/talks/russell_foster_why_do_we_sleep

Tackar för länken! Mycket intressant. En del man kände till sedan innan (exempelvis det där med att borsta tänderna för nära inpå läggdags inte är så smart).

Klart han ska ha en chans, trots att han är gubbe.(!?) :-|

Medlem

När jag va 20 bast kunde jag sitta uppe 48 timmar utan problem sen snackade jag med en kvinna på icq som va 40+ hon sa vänta du bara finns ingen chans du är uppe 48 timmar när du närmar dig 40 års åldern Fan va rätt hon har

Medlem

@MusseÖL: Haha så sant! Idag klarar man det INTE och Jag är 47.

Efter jobbet igår var jag så så förbannat trött och lyckades precis hålla mig vaken till 20:30, och det var med ren vilja, Vaknade strax efter 6 i morse. Nu efter 2:a muggen kaffe mår man som en prins, redo för lite spelande

Skribent

Ligger nog på 7,5-8 timmar.

Medlem

@Sipmo: Har barn och är natt människa. För att få spela så brukar jag vara vaken till minst 23 iaf. Grabben vaknar mellan 05-06, samt 1-2 gånger/natt.

Så det blir väl effektiv sov tid iaf 5-6h. Lätt värt för att få spela lite.

Medlem

Om det smarta armbandet stämmer så sover jag mellan 5-6 timmar per natt. Jag känner mig ändå piggare nu jämfört med när jag körde idiotpass på 12-14 timmar natt fem dagar i veckan.


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Moderator | Testpilot

Under gymnasiet så sov jag säkert bara 4 timmar per natt, men då fick jag extra sömn på bussen som åkte 10 mil + om dagen (fram och tillbaka).

Nu för tiden så är det olika, men försöker väl köra på 7 timmar då det känns lagom.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Sover allt från 3-4 timmar till 12 +


signatur

AYY LMAO

Medlem

Jag är 39år, sover 3 timmar per natt förutom när jag tagit tabletter som läkarn inte vill skriva ut alls längre. + får mycke egentid o sitta o spela. - mos i skallen.

Medlem

@momomforce: du är inte ensam jag sover 3-4 timmar på natten..jag vill inte ha tabletter bara äkliga biverkningar

Medlem
sömn

@MusseÖL: Inte fått biverkningar av det jag fått på senaste. men fick propavan en gång, fy faan! myrkrypningar i hela kroppen. Nuförtiden tar jag imovane när jag får, annars finns det bara en sak, bärs!!. Pest eller kolera typ.

Medlem

Dygnen blir jävligt långa ibland eftersom jag inte kan sova på flera dagar ofta. Är arbetslös nu så det e väl ok men staten flåsar mej i nacken. Vore gott o kunna somna o sova i 6 timmar iallafall. va längesen nu.

Medlem

@momomforce: Låter oerhört jobbigt. Någon enstaka natt med dålig/lite sömn fixar man ju, men när det blir flera nätter i rad så är det värre. Sömnbrist är aldrig bra, och påverkar både den fysiska och psykiska hälsan negativt. Hoppas du får bukt med dina sömnproblem.

Medlem

Just nu sitter jag o kör silent hunter i mörkret på nätterna. Lika bra o göra nåt ”vettigt” när sömnen inte funkar.

Skriv svar