Quiz – Tekniska (r)evolutioner

Medlem

Var verkligen Soundblaster 16 populärare än Live! ?

Live! kanske var populärt senare förresten?

Aja, 8/10 iaf, råkade klicka fel på MMX-frågan

Medlem
Skrivet av nazzat:

Vad var det, typ Mircwars? Nostalgiskt!

Jajjamen!

Medlem

@Json_81: Hur då?


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

@Kane: Och det hade varit sant om inte Intel had behållt bakåtkompabiliteten. Det är därför framförallt NVidias processorer har ökat så mycket i beräkningskapacitet medan Intels fortfarande måste stödja alla x86-instruktioner.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

10/10 tror det är första quizzen jag lyckats med det på.

Medlem

@Loxus: LIVE var dyrare och innehöll funktioner som inte direkt behövdes för spel. Jag hade exempelvis ett AWE 32 vilket emularade ett SB16 men ljudfonter e t c var redundanta i spelen. När spelen gick över till att köra WAVE istället för MIDI så försvann hela poängen med att behöva en massa MIDI-finesser. Vad jag kommer ihåg var LIVE ett kort med stöd för 5.1 ljud e t c. Jag tror faktiskt jag hade ett LIVE också.. jag börjar bli gammal.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av riche:

Kommer ihåg Unreal som tung marknadsförare av MMX instruktionerna. Tyvärr blev det lite mycket hype och det MMX var tänkt till gjordes bättre i de nya GPU:erna lite senare. Fanns nån racer också.

Men man va lite bitter när man hade en rel ny P133 och de nya Pentium cpu:erna kom (P166).

Även Pentium 166MHz fanns utan MMX, gissa hur jag vet.
Delta Force krävde en processor på 166MHz, med MMX, jag är mer bitter

Medlem
Skrivet av hunden:

Även Pentium 166MHz fanns utan MMX, gissa hur jag vet.
Delta Force krävde en processor på 166MHz, med MMX, jag är mer bitter

Delta force var ju lite revolutionerande också och ett av de få spel som använde en voxel motor.
Spelade igenom Quake 2 med min P133. Plågsamt långsamt i sw men det fungerade.

Gen
Medlem

7/10 Korrekta svar!
Du är på CES.

Kunde vart 9 om jag inte klantat mig på två frågor (suck).

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Tomas Helenius:

Det hoppas jag inte. PM:a mig vad du menar, tack.

Det var jag som läste frågan bakvänt.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Avstängd
Skrivet av Tomas Helenius:

Det hoppas jag inte. PM:a mig vad du menar, tack.

Uppdateringsfrekvens och responstid är skilda saker.

Avstängd

Självklart 10/10. Riktigt lätta frågor denna gången.

Medlem
Skrivet av azynkron:

@Loxus: LIVE var dyrare och innehöll funktioner som inte direkt behövdes för spel. Jag hade exempelvis ett AWE 32 vilket emularade ett SB16 men ljudfonter e t c var redundanta i spelen. När spelen gick över till att köra WAVE istället för MIDI så försvann hela poängen med att behöva en massa MIDI-finesser. Vad jag kommer ihåg var LIVE ett kort med stöd för 5.1 ljud e t c. Jag tror faktiskt jag hade ett LIVE också.. jag börjar bli gammal.

SB16 är dessutom 7-8 år äldre än Live vilket sen ersattes hyfsat fort av Audigy så att SB16 var mer poppis än Live är nog inte så konstigt

Live var ett okej kort när man fick det att fungera men precis som Soundblaster 128 var kortet ökänt för att vara krångligt. Inte riktig på nivå med 128 men nästan. Kanske var därför det ersattes av Audigy.

Avstängd

7/10 (hade egentligen fått 8/10) klantade mig på grafikkortets gränssnitt, så klart var det något tekniskt som systemminne och inte ljud+video och jag tänkte först förstnämnda men valde sistnämnda.

Medlem

9/10 Korrekta svar!
Du är på CES.

Tycker det är lite kul hur folk inte minns att DirectX var helt värdelöst i flera år innan det blev mer användbart än OpenGL. Microsoft 'sponsrade' länge utvecklare att välja bort OpenGL till fördel för DirectX för att vinna över marknaden.

12
Skriv svar