5,9 miljoner PS4-konsoler såldes under julhandeln

Robot
5,9 miljoner PS4-konsoler såldes under julhandeln

Ändå var detta en något sämre siffra än för julhandeln 2016.

#Sony, #playstation-4


Medlem

Nu önskar jag mig tidiga presenter i form ut av release datumen till mastodonttitlarna; Days Gone, Detroit: Become Human och Spider-Man. God of War intresserar mig inte då det är hack & Slash genre.

Sedan ett datum för multiformat spelet Red Dead Redemption 2 så klart. Denna spelvår kommer bli nice.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Ganska logiskt ändå Ju längre tiden går så blir fler ägare, dvs försäljningen sjunker. Ju fler enheter som har sålts desto mer spel säljs det.


signatur

I want to play a game.

Avstängd
Skrivet av kjell_leo:

Ganska logiskt ändå Ju längre tiden går så blir fler ägare, dvs försäljningen sjunker. Ju fler enheter som har sålts desto mer spel säljs det.

Sant. Kombinerat med alla som upptäckt frälsningen med vad PC kan erbjuda på grafikväg!

Medlem
Skrivet av kjell_leo:

Ganska logiskt ändå Ju längre tiden går så blir fler ägare, dvs försäljningen sjunker. Ju fler enheter som har sålts desto mer spel säljs det.

Nu har ju dock försäljningen ökat med flera miljoner och det såldes 2017 fler PS4 än något tidigare år. Det framgår inte så bra av artikeln dock.

Medlem

2018 lär ju komma galet många exklusiva spel så det är inte så konstigt.

Medlem

@AplAy: vad har egentligen pc som kan stå sig mot uncharted 4 och horizon i grafik-väg? Jag spelar nog mest pc också men har inte sett något

Medlem

Bryr mig inte om pc. Är så teknik intresserad att jag lyckades ställa in Norska som grund språk på min nya pc. Kunde ändra så att jag fick svenska och engelska alternativ men Norskan dyker ständigt upp då och då. Lite som en påminnelse på hur mycket jag i grunden ogillar att ha så många alternativ så att jag inte vet hur jag ska ändra dom själv.

Medlem
Skrivet av maaex:

@AplAy: vad har egentligen pc som kan stå sig mot uncharted 4 och horizon i grafik-väg? Jag spelar nog mest pc också men har inte sett något

Det där är ju högst subjektivt till individen, beroende på vem man frågar, vad som är 'snyggast'. Likt... att det inte går att övertyga en insnöad flat earth-tekniker om att Jorden är rund t ex.

Medlem

@maaex:

Kort svar, egentligen allt!

Det är inget som är subjektivt när det kommer till jämförelsen mellan grafiken på en konsol och en pc. Kör igång exempelvis ME: Shadow of War och senaste Assassins Creed på en PS4 och starta sedan samma spel på en hygglig spel dator och ställ sedan spelen med två skärmar bredvid varandra och gör sedan en enkel jämförelse. Kan man ändå inte se skillnaden mellan grafiken på konsolen kontra datorn, bör man nog skaffa glasögon, alternativt säga upp sig från Sony's pr avdelning. Det är inte en subjektiv skillnad, utan det ÄR 100% objektivt så att konsolen, tekniskt sett, inte kommer i närheten av vad en dator klarar av att prestera och därför kan inte heller grafiken bli lika snygg. Precis samma sak som att en vanlig personbil inte på långa vägar kan jämföras med med en formel-1 bil rent prestandamässigt när det kommer till racing om jag använder en metafor, fast där är nog skillnaden mycket större skulle jag tro.

Att det sen givetvis finns fördelar med en spelkonsol (och personbilar med för den delen), är det väldigt få utom de mest inbitna PC-masterrace fanatikerna som hävdar.

Medlem
Skrivet av Chomag:

@maaex:

Kort svar, egentligen allt!

Det är inget som är subjektivt när det kommer till jämförelsen mellan grafiken på en konsol och en pc. Kör igång exempelvis ME: Shadow of War och senaste Assassins Creed på en PS4 och starta sedan samma spel på en hygglig spel dator och ställ sedan spelen med två skärmar bredvid varandra och gör sedan en enkel jämförelse. Kan man ändå inte se skillnaden mellan grafiken på konsolen kontra datorn, bör man nog skaffa glasögon, alternativt säga upp sig från Sony's pr avdelning. Det är inte en subjektiv skillnad, utan det ÄR 100% objektivt

Jajo, objektivt ur teknisk aspekt vad tekniken tillåter, väldigt subjektivt hur tekniken implementeras. Storverk har gjorts tidigare med objektiva, mycket dåliga tekniska förutsättningar jämfört med en PC och det subjektiva har triumferat, se The Last of Us på PS3 som exempel. Metroid Prime på vid tiden klena NGC ett annat.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Cool, det var detta jag ville se, feta siffror som krossar motståndet. 2018 blir ett fett år för Sony, att gå om PS3 blir nog inte speciellt svårt. Med så mycket bra och exklusiv mjukvara kan man nog närma sig PS2:an med. Men då måste priset ner till 99$ först, tar nog ett tag...

Medlem

@Chomag: Jag pratade ju inte om att jämföra samma spel mellan ps4 och pc. Såklart är pc snyggare eftersom den är kraftfullare och om inte med effekter så med upplösning och fps. Har ändå inte sett spel som är snyggare än Uncharted 4 och Horizon. De finns ju inte på pc så jämförelsen funkar inte där.

Medlem

Lite förvånad att det fortfarande säljs så många utav en sådan gammal maskin 4+ år ju

Medlem
Skrivet av Maguz:

Jajo, objektivt ur teknisk aspekt vad tekniken tillåter, väldigt subjektivt hur tekniken implementeras. Storverk har gjorts tidigare med objektiva, mycket dåliga tekniska förutsättningar jämfört med en PC och det subjektiva har triumferat, se The Last of Us på PS3 som exempel. Metroid Prime på vid tiden klena NGC ett annat.

Absolut jag håller med dig och visst kan man skapa underverk med mindre resurser och under sämre förutsättningar, det motsätter jag mig inte alls. Det finns mängder av tekniska underverk, finurliga lösningar och geniala uppfinningar som människan har skapat genom historian just för att de varit begränsade av den tillgängliga tekniken. Dessa uppfinningar, tekniska lösningar och sociala framsteg etc, har snarare tvingats fram just på grund av den tidens tekniska begränsningar. Men i takt med en tekniska framsteg och lösningar, har även den mänskliga civilisationen övergett tidigare de medel man använt och använt sig av och med den nya tekniken som finns tillgänglig, har det lett till ännu mer framsteg gjorts, som lett till... Ja du fattar. Skulle de gamla egyptierna bygga pyramider med mänsklig kraft om det finns maskiner som gjorde jobbet 10.000 ggr bättre tillgängliga? Knappast troligt.

Skrivet av maaex:

@Chomag: Jag pratade ju inte om att jämföra samma spel mellan ps4 och pc. Såklart är pc snyggare eftersom den är kraftfullare och om inte med effekter så med upplösning och fps. Har ändå inte sett spel som är snyggare än Uncharted 4 och Horizon. De finns ju inte på pc så jämförelsen funkar inte där.

Nu har jag inte spelat varken Uncharted 4 eller Horizon Zero Dawn, (tyvärr får jag säga, då de båda verkar vara fantastiskt roliga spel) men av det jag sett av game-play videos, trailers etc, så är det inget som får mig att hoppa ur stolen och säga att det är det snyggaste jag sett. Men visst, tjusigt är det utan tvekan och än tjusigare skulle det vare om spelen fanns och kördes på en dator just på grund av datorn är en bättre maskin, inte för att spela på det är rent subjektivt, men om man vill ha snyggare grafik så är det inget som klår det idag. Men gör det spelen bättre, blir de roligare? Nej, det är även det subjektivt i motsats till det faktum att dagens spelkonsoler inte kan mäta sig med en dator mäktar med rent objektivt. Vilket var hela min poäng.

Medlem

@Chomag: Klart att Uncharted och Horizon sett bättre ut på PC, som sagt, den är ju flera gånger kraftfullare än ps4an.
Precis som du säger finns de ju dock inte där, och det är ju problemet. Anledningen (som jag ser) att det inte finns snyggare spel på PC är snarare att ingen annan verkar vilja satsa de pengarna som Sony gör på grafiken/tekniken. Det är ju inte bara grafiska effekter heller (som syns i screenshots) utan känslan för detaljer, animationer och fysiken i spelen som gör dem riktigt imponerande. Så problemet är snarare ekonomiskt än datorns hårdvara för där håller jag helt med dig (vore grymt att se UC4 på en high-end dator såklart!)

Medlem
Skrivet av maaex:

@Chomag: Klart att Uncharted och Horizon sett bättre ut på PC, som sagt, den är ju flera gånger kraftfullare än ps4an.
Precis som du säger finns de ju dock inte där, och det är ju problemet. Anledningen (som jag ser) att det inte finns snyggare spel på PC är snarare att ingen annan verkar vilja satsa de pengarna som Sony gör på grafiken/tekniken. Det är ju inte bara grafiska effekter heller (som syns i screenshots) utan känslan för detaljer, animationer och fysiken i spelen som gör dem riktigt imponerande. Så problemet är snarare ekonomiskt än datorns hårdvara för där håller jag helt med dig (vore grymt att se UC4 på en high-end dator såklart!)

Jag håller med dig, är mäkta imponerad av vad Sony lyckats åstadkomma med de exklusiva spel man har släppt till PS4. De leder överlägset den här konsolgenerationen när det kommer till just den delen. Det tragiska, i mitt tycke, är att konsolens begränsningar även sätter gränserna för vad som spelutvecklarna har att arbeta med samt inte minst då den genuina kreativiteten i spelskapandet på grund av att utvecklarna inte kan använda sig av mera kraft än konsolen klarar av för att åstadkomma allt de ville. Det i sin tur leder till att spelen i sig begränsas till vad konsolerna max klarar av att prestera och de får tumma rejält på de både de kreativa visionerna och idéerna de hade från början. Visst leder dessa begränsningar till häftiga tekniska lösningar för att omkringå den tillgängliga tekniken, inget snack om den saken. Men om de fick fritt spelrum att utveckla ett spel utan dessa begränsningarna, är jag övertygad om att dagens spel istället hade sett väldigt annorlunda ut, rent spelmekaniskt, kreativt och grafiskt. Varför använda sig av en räknemaskin när du har en miniräknare exempelvis?

Därför ogillar jag starkt denna exklusivitet som spelare. En del av denna aversion beror på att jag personligen inte har råd med 2-3 konsoler samt de exklusiva spel som släpps exklusivt till just de här konsolerna. Hade gärna satt tänderna i det nya Zelda, Horizon Zero Dawn & nya Uncharted exempelvis, men det är inte värt 3500 kr+ för en konsol med endast ett spel som är fallet med Switch. Det är knappt så att jag har råd att hålla min dator "hyfsat" gångbar om jag ska vara ärlig. Att då behöva lägga åtminstone 10-15 tusen på 3 konsoler samt ytterligare ett antal tusen för att spela de fåtal exklusiva spel jag faktiskt är intresserad av till dessa konsoler, känns allt annat än värt det. Vilket givetvis är vad tillverkarna vill med sin exklusivitet och det är vad som säljer deras maskiner med tillhörande exklusiva spel. Men för mig som neutral kund och som är mer intresserad av att bara spela bra spel och skiter i varumärket i sig så länge spelen är bra, gör ovanstående två faktorer mig snarare väldigt negativt inställd till konsolernas nuvarande maktposition och den begränsade standard de sätter på spelen och spelmarknaden.

1
Skriv svar