Star Citizen drog in dubbelt så mycket som ALLA Kickstarter-spel förra året

Robot
Star Citizen drog in dubbelt så mycket som ALLA Kickstarter-spel förra året
Medlem

Vet inte hur det var för andra, men ända sedan de visade stadsplaneten var jag helt såld. Kastade pengar och kreditkort på skärmen så fort jag kunde. Tog lån från banken samt flera sms-lån och kastade även dessa på skärmen. Tog även alla lootboxar jag köpt från EA över åren och kastade dessa.

Min skärm är sönder och lever på gatan nu men fan vilken spel det ska bli!

Medlem

Har alltid kollat in nyheter gällande Star Citizen, känns som att spelkonceptet har superpotential...

Men herregud en sån katastrofproduktion, toppas endast av Pubg.

Kommer ihåg i deras kickstarter så använde man cryengine och tyckte det var en fördel osv osv, senare insåg man bristerna och bytte till Amazon Lumberyard, en helt otestad spelmotor som har visats sig ha mängder med problem (dock verkar ju amazon rätt snabba på att arbeta med problemet).

Tror inte dom har lyckats hålla en enda deadline dom kommit ut med.

Hade varit fint om dom kunde begränsa scopet lite, alternativt bara sluta förstora det hela tiden.. Spelet lär aldrig bli klart om man konstant förändrar vad spelet ska innehålla.

Medlem

Lumberyard baseras ju på CryEngine så det blev ju inte så stort hopp... Men om du har tur så får dina barnbarn uppleva spelet :).

Medlem
Skrivet av IluvBread:

Har alltid kollat in nyheter gällande Star Citizen, känns som att spelkonceptet har superpotential...

Men herregud en sån katastrofproduktion, toppas endast av Pubg.

Kommer ihåg i deras kickstarter så använde man cryengine och tyckte det var en fördel osv osv, senare insåg man bristerna och bytte till Amazon Lumberyard, en helt otestad spelmotor som har visats sig ha mängder med problem (dock verkar ju amazon rätt snabba på att arbeta med problemet).

Tror inte dom har lyckats hålla en enda deadline dom kommit ut med.

Hade varit fint om dom kunde begränsa scopet lite, alternativt bara sluta förstora det hela tiden.. Spelet lär aldrig bli klart om man konstant förändrar vad spelet ska innehålla.

Lumberyard ÄR Cryengine. Amazon räddade Crytek ur förra knipan de var i. I gengäld ville de ha Cryengine och obegränsade rättigheter. Sedan har de stoppat sin stämpel på den, utvecklat en egen editor och kör nu en egen branch av Cryengine. Vem som helst får använda Lumberyard med brasklappen att om du skall ha någon form av online stöd i ett spel så måste du teckna Amazons datacenter som leverantör. Det sista var väldigt lockande för CIG som ville ha en stabil partner för den typ av servercloud worldwide som de behöver och Amazons datacenter visade sig ha bättre täckning än google som de kört på tidigare, bland annat i Australien.

CIG frågade communityn om de ville att de skulle begränsa scopet och släppa enligt ordinarie plan (inte i närheten av samma grafiska kvalitet, tekniska kvalitet samt bredd som det har idag) eller om de skulle fortsätta mot visionen att göra det bästa spelet som någonsin gick att göra inom genren så länge pengarna rullade in. Detta var vid 20 miljoners sträcket. Communityn röstade överväldigande att sikta mot stjärnorna. Så du är lite sen på gröten att klaga på projektets omfattning. De gör precis som efterfrågat.

Redaktör
Skrivet av Aletheides:

CIG frågade communityn om de ville att de skulle begränsa scopet och släppa enligt ordinarie plan (inte i närheten av samma grafiska kvalitet, tekniska kvalitet samt bredd som det har idag) eller om de skulle fortsätta mot visionen att göra det bästa spelet som någonsin gick att göra inom genren så länge pengarna rullade in. Detta var vid 20 miljoners sträcket. Communityn röstade överväldigande att sikta mot stjärnorna. Så du är lite sen på gröten att klaga på projektets omfattning. De gör precis som efterfrågat.

Det blir en rätt jäkla fet värdemätare på om man ska låta communityns drömmar och önskemål styra ett spels utformning i så hög grad. Personligen tror jag inte det är bra alls, projektet är enormt stort och då behövs fast styrning och klara idéer för att komma nånvart. Men vi får se - pengarna lär ju inte ta slut än.


signatur
Medlem

Problemet är att communityn har ingen koll på vad som krävs för att utveckla ett spel, så att låta communityn bestämma är katastrof. Alltid lätt som betalande person utan någon som helst koll på utveckling att säga "jag vill ha ALLT!"... Och nu måste CIG se till att begränsa utvecklingen så att de faktiskt kommer någonstans och inte bara lägger till saker som gör att det blir ett neverending dev-projekt och sedan haspas ihop snabbt i slutet när folk väl tröttnar och slutar ge dem pengar (eller när lagstiftning kommer som begränsar företag att för evigt mjölka folk på pengar utan att leverera nåt).

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Communityn röstade överväldigande att sikta mot stjärnorna. Så du är lite sen på gröten att klaga på projektets omfattning. De gör precis som efterfrågat.

Klart dom gör det som krävs för att pengarna skall rulla in, men Star Citizen är ju idag ett luftslott baserat på framtida löften.
Ingenting har ju levererats i tid och det som har levererats är ju... Sådär. Man har med Star Citizen lyckats hitta en bred och köpkraftig kundkrets som är villig att betala.. För ingenting.
När spelet kommer ut lär det vara omodernt och det är ju faktiskt tack vare communityt som inte sätter några motkrav på Chris Roberts över huvud taget!

Medlem

Jag har spelat Star Citizen 3.0 en del och det är ganska mäktigt.
Har utfört en del uppdrag samt utforskat Stanton systemet.
Att åka från en rymdstation till en underjordisk bas på en måne, gå ut och köpa grejer på en basar, gå in i skeppet och åka till en utpost på en annan måne utan loading screen är ganska häftigt.
Trots det märks det att det är alpha fortfarande. Frameraten är inte acceptabel och universumet måste fyllas med massor av content. Det blir nog den riktiga utmaningen nu när CIG visat att man faktiskt kan leverera ett spel.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det blir en rätt jäkla fet värdemätare på om man ska låta communityns drömmar och önskemål styra ett spels utformning i så hög grad. Personligen tror jag inte det är bra alls, projektet är enormt stort och då behövs fast styrning och klara idéer för att komma nånvart. Men vi får se - pengarna lär ju inte ta slut än.

Communityn styr inte.

Det är en del omröstningar av typen "ska vi välja alternativ ett eller alternativ två för det här skeppets koncept?" och "vilket av dessa fyra skeppkoncept ska vi jobba vidare på för det nya 'starter'-skeppet", (noteras att alla fyra nu är endera spelbara eller nära på, dock inte i samma tappning som i omröstningen) och nu senast en omröstning i Twitch följt av en på hemsidan om "vilket av dessa rymdskepp från tillverkaren Drake ska vi göra?"

Detta är Chris Roberts' spel helt och fullt.

Medlem
Skrivet av IluvBread:

Men herregud en sån katastrofproduktion, toppas endast av Pubg.

Hört talas om DayZ? Där har en riktig katastrofproduktion
DayZ är på en helt annat nivå av katastrof.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Lumberyard baseras ju på CryEngine så det blev ju inte så stort hopp... Men om du har tur så får dina barnbarn uppleva spelet :).

Rent grafiskt så är det inget större hopp, men servermässigt så är det ett ganska stort hopp eftersom att AWS är integrerat i Lumberyard, vilket är exakt vad ett spel som Star Citizen behöver.

Medlem
Skrivet av aniron:

Communityn styr inte.

Det är en del omröstningar av typen "ska vi välja alternativ ett eller alternativ två för det här skeppets koncept?" och "vilket av dessa fyra skeppkoncept ska vi jobba vidare på för det nya 'starter'-skeppet", (noteras att alla fyra nu är endera spelbara eller nära på, dock inte i samma tappning som i omröstningen) och nu senast en omröstning i Twitch följt av en på hemsidan om "vilket av dessa rymdskepp från tillverkaren Drake ska vi göra?"

Detta är Chris Roberts' spel helt och fullt.

Men då är det ju communityn som styr om man har röstningar som bestämmer vilken väg man går i utvecklingen istället för att man centralt sett bestämmer att x och y skall göras och vilken tidsram osv. Nu verkar man ju kastat bort projektschemat helt och hållet och kört Blizzards modell ("it's done when it's done") samtidigt som man lägger till mer och mer på todo-listan utan att styra upp och ha klara deadlines och milestones i utvecklingen.

Ett evighetsprojekt då man för alltid kan lägga till saker under utvecklingen.

"The graphics engine is outdated so now we'll update it"
"The maps are outdated so we'll update it"
"The space backbone system is outdated so we'll update it"
"The ship designs are outdated so we'll update it"
"Let's add 10 more ships before release"
"Let's add 20 more planets before release"
"Let's add [random game engine tech] before release"

Ad absurdum ad infinitum ad nauseum.

Det jag är mest intresserad av dem just nu är ett change stop med klara besked, utan en massa nytt dravel de kan sälja till överpris. För de pengarna de fått hittills så skall de kunna producera ett färdigt grundläggande spel som de sedan kan utöka med mer user content, planeter, missions, whatever.... men bara så att folk faktiskt får börja spela nåt som är mer än ett tekniskt demo.

Redaktör
Skrivet av aniron:

Communityn styr inte.

Det är en del omröstningar av typen "ska vi välja alternativ ett eller alternativ två för det här skeppets koncept?" och "vilket av dessa fyra skeppkoncept ska vi jobba vidare på för det nya 'starter'-skeppet", (noteras att alla fyra nu är endera spelbara eller nära på, dock inte i samma tappning som i omröstningen) och nu senast en omröstning i Twitch följt av en på hemsidan om "vilket av dessa rymdskepp från tillverkaren Drake ska vi göra?"

Detta är Chris Roberts' spel helt och fullt.

Men om det är som Aletheides sa, att man frågar och följer communityns önskemål om att antingen göra det ursprungligen planerade spelet eller maxa satsningen, så blir det ju ändå communityn som styr. Det senare valet föder ju ett monstruöst stort projekt.


signatur
Medlem

"Men om det är som Aletheides sa..."
Det vore ju perfekt om vi hade en spelsida som kunde ta reda på fakta, reda ut alla påståenden och presentera det i en objektiv artikel.
Hmm, vilka skulle passa för det månntro?

Medlem
Skrivet av aniron:

Communityn styr inte.

Det är en del omröstningar av typen "ska vi välja alternativ ett eller alternativ två för det här skeppets koncept?" och "vilket av dessa fyra skeppkoncept ska vi jobba vidare på för det nya 'starter'-skeppet", (noteras att alla fyra nu är endera spelbara eller nära på, dock inte i samma tappning som i omröstningen) och nu senast en omröstning i Twitch följt av en på hemsidan om "vilket av dessa rymdskepp från tillverkaren Drake ska vi göra?"

Detta är Chris Roberts' spel helt och fullt.

Exakt. När Chris Roberts lanserade projektet så trodde han aldrig att han skulle kunna förverkliga sin vision fullt ut. Han förväntade sig nog med pengar för att med lite investor kontakter kunna släppa ett limiterat spel i gamla wing commanders anda långt ifrån den kvalitet och roll lista vi nu ser i Squadron 42. Dvs runt 20 miljoner dollar totalt inklusive investors. När pengarna sedan forsade in så fanns naturligtvis möjligheten att gå hela vägen med den vision han hade, att göra ett spel med kvaliteten av en film men interaktiviteten av ett spel. Det har varit hans grejj ända sedan 90talet så det är inget nytt.

Online delen är inte heller något nytt då han ligger bakom privateer och freelancer. Båda spelen hade tighta budgetar och nådde ej fram dit han ville featuremässigt även om de var väldigt älskade av spelare. Nu har han själv sagt att han äntligen fått möjligheten att gå hela vägen.

Så varför fråga backers? Eftersom att han i sin kickstarter och sin egen crowdfunding kampanj sålt konceptet av ett limiterat spel med ett visst släpp datum och vissa limiterade features. Ska han då släppa det konceptet och släppa ett helt annat mer avancerat spel än vad som från början varit utlovat i kampanjen så kan han inte med någon trovärdighet bara skita i kampanjen och dra med pengarna. Så han frågade då naturligtvis de backers som donerat pengarna om de ville ha original konceptet vid 20 miljoner med allt vad det inenbär med features, släppdatum etc, eller om han skall använda de extra pengar som kommer in för att expandera spelet och köra fullt ut på sin vision. Som bekant valde backers det senare. Det innebär att original spelet som det var tänkt gick i graven och konceptet för det vi ser idag föddes istället.

Det är därmed ganska tröttsamt med alla teorier om att det skulle vara ett förarlöst projekt som blöder pengar och har en oändlig feature creep som drivs av ett forum community. Så är ej fallet. Erin Roberts har det operativa ansvaret över studios worldwide och sköter det bra. Chris Roberts håller i det kreativa och ser till att det som produceras stämmer överens med den vision han har. Den uppdelningen fungerar bra.

Så har man bara koll på hur det faktiskt fungerar, istället för går efter alla teorier i click bait artiklar på diverse sidor, så behöver man inte oroa sig speciellt mycket.

Redaktör

@JRico: jag fattar, och hade gjort det om det gällde själva nyheten istället för en kommentar. Nu hinner jag dock inte göra det, inte bara pga den massiva mängden info om spelet från utvecklarna. Jag uttryckte det så eftersom den jag citerade tenderar att vara enbart positiv till spelet.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Men om det är som Aletheides sa, att man frågar och följer communityns önskemål om att antingen göra det ursprungligen planerade spelet eller maxa satsningen, så blir det ju ändå communityn som styr. Det senare valet föder ju ett monstruöst stort projekt.

Hej Tomas!

Då du är redaktör för en sida som sysslar med speljournalistik. Vore det inte då enklare att gräva fram den informationen själv genom faktiskt journalistiskt arbete istället för att sprida dåligt underbyggda teorier baserat på personligt tyckande i kommentatorsfält? Det finns nog med andra publikationer vars journalistiska arbete inte sträcker sig längre än till googles sök fält så när jag säger "journalistiskt arbete" så syftar jag då naturligtvis på att gå till originalkällor.

Du om någon borde ju ha resurserna för att kunna gå till botten med saker som detta istället för att spekulera. Har jag fel?

Medlem

Det är bara att mjölka på så länge som kossan lever.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

@Aletheides:

Jag kan knappt få nog av att läsa om projektet Star Citizen, vare sig det gäller i positiv eller i negativ bemärkelse, då det saknar motstycke i spelindustrin.

"Level" har ju redan haft en ordentlig genomgång av kontroverserna kring spelet men artiklarna är dessvärre tydligt färgade av skribentens ställningstaganden.

Samtidigt är det svårt att undvika spekulationer kring produkten då CIG fortfarande har väldigt mycket att leva upp till.

Vid det här laget har jag dock lärt mig att ALDRIG betala för ett spel som ännu inte är färdigt. Om de vill ha mina pengar får de först se till att leverera ett komplett spel.

En jävla skamfläck till spel som lär vara ett stor pay to win spel när man kan köpa skepp för flera tusen kr... Nä tack ge mej istället vad det var tänkt, ett Freelancer 2 istället...


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Jag fattar inte poängen att gnälla på SC och SQ42.

Jag tror inte SC kommer att bli "färdigt" på många år, fast vad spelar det för roll om du kan spela dem? Man kan och kommer ju att kunna spela spelet hela tiden medan de utvecklar det, hur mycket innehåll och "features" man än kommer på. Det enda som kommer att hända är att det kommer bli större, stabilare och mer polerat för varje version som man släpper.

När är ett spel "färdigt"?

Jämför med WOW, var spelet "färdigt" när första WOW kom ut, eller är det färdigt när det sista DLC och patchar har släppts?...
För att inte tala om att man har behövt betala för varje DLC samt månadsavgifter som vida överstiger priset för både SC och SQ42.
(Wow utannonserades 2001 och utannonserade sin senaste DLC, 2017...innebär det att WOW har en utvecklingstid på +16 år? Att jämföra med SC och SQ42s +4 år...)

Medlem
Skrivet av Hapl0:

Jag fattar inte poängen att gnälla på SC och SQ42.

Jag tror inte SC kommer att bli "färdigt" på många år, fast vad spelar det för roll om du kan spela dem? Man kan och kommer ju att kunna spela spelet hela tiden medan de utvecklar det, hur mycket innehåll och "features" man än kommer på. Det enda som kommer att hända är att det kommer bli större, stabilare och mer polerat för varje version som man släpper.

När är ett spel "färdigt"?

Jämför med WOW, var spelet "färdigt" när första WOW kom ut, eller är det färdigt när det sista DLC och patchar har släppts?...
För att inte tala om att man har behövt betala för varje DLC samt månadsavgifter som vida överstiger priset för både SC och SQ42.
(Wow utannonserades 2001 och utannonserade sin senaste DLC, 2017...innebär det att WOW har en utvecklingstid på +16 år? Att jämföra med SC och SQ42s +4 år...)

När WoW släpptes var hela grunden på plats där du kunde spela upp din karaktär från 1-60 och ta del av hela spelet. Efteråt har det kommit quests, balanseringar, raids med mera. Nu pratar vi bara om vanilla.

Du kanske borde jämföra SC med WoW 2006 och då är WoW ett komplett spel bara 1 år innan release av första expansionen medans Star Citizen i dagens läge bara är tekniskt demo där du bara kan testa saker.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

När WoW släpptes var hela grunden på plats där du kunde spela upp din karaktär från 1-60 och ta del av hela spelet. Efteråt har det kommit quests, balanseringar, raids med mera. Nu pratar vi bara om vanilla.

Du kanske borde jämföra SC med WoW 2006 och då är WoW ett komplett spel bara 1 år innan release av första expansionen medans Star Citizen i dagens läge bara är tekniskt demo där du bara kan testa saker.

Om dom gjorde samma sak som wow, så skulle vi inte se något av starcitizen för än nu typ. Innan såg wow ut som ett 3rd person multiplayer spel till wc3.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Redaktör

@Aletheides: Hej.
Jag kommenterade en forumpost, vilket skiljer sig från att skriva en nyhet. Kraven på källkoll är olika för nyheter skrivna av en etablerad site och kommentarer på användarnas foruminlägg, även om det är redaktören som kommenterar. Dessutom tog jag tydligt höjd för att det jag kommenterade kanske inte var korrekt: "Men om det är som Aletheides sa...".

I korthet: att använda din kommentar oreflekterat i en nyhet på FZ hade varit illa. Men som jag gjorde nu - en kommentar i forumet, med förbehåll för källans sanningshalt - ser jag inte problemet.


signatur
Medlem

Finanserna kommer fortgå med lootboxes ^^

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Om dom gjorde samma sak som wow, så skulle vi inte se något av starcitizen för än nu typ. Innan såg wow ut som ett 3rd person multiplayer spel till wc3. https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--R1xdLK2q...

https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--TpQnV2NC...

och det där är 2 år innan ens WoW var utannonserat.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag ser hellre att de försöker och misslyckas än att de inte försöker alls.
3.0 är rätt spelbart trots allt, man kan se all potential som finns. Nu får man bara hoppas på att de kan och orkar driva vidare på den potentialen, när det mesta tekniska börjar komma på plats borde väl utvecklingen accelerera något?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

1
Skriv svar