topp 5 lista över era favoriter som ni spelat år 2017.

Medlem

Det enda spelet jag inte hade spelat förr var nog The Forest, riktigt kul medan det varade men jag klarade ut det alldeles för snabbt kände jag, och sen var det inte lika lockande att starta en ny gubbe, även om det nog kan ha stor omspelbarhet när man är i rätt sinnesstämning.

Medlem

5: Prey - Ett spel med sina skavanker men som lyckades fånga både känslan av dark souls och system shock samtidigt, svårt och svårslaget samtidigt.

4: Cup Head - ett spel som dryper av kärlek till mediet, minutiöst animerat, snortight gameplay och en hög svårighetsgrad gör att man helatiden utmanas och lockas att försöka en eller tjugo gånger till.

3: South Park: TFBW - south park studios fortsätter I samma anda som The stick of truth och levererar en upplevelse som får varenda south park fan att dra på smilbanden. Inte på långa vägar något av det bästa spelet i år sett ut ett spelmekaniskt perspektiv men på rent underhållningsvärde hamnar det absolut på min top fem för året.

2: Wolfenstein: TNC - Helt klart årets single-player FPS för min del. En intressant och välspelad ensemble karaktärer som dessutom utforskar vad som kunde skett om nazisterna besegrade Amerika och resten av världen under andra världskriget.

1: Titan Fall 2 - jag vet inte hur många gånger jag förbannat mig själv över att jag köpte BF1 Med tillhörande premium paket istället för att köpa Titan fall 2 när det kom ut. Lätt att vara efterklok, spelet finns nu på rea för ca 150kr på Origin. Det är ett solklart köp bara för singleplayer kampanjen enligt mig men det är inte ens hälften av vad spelet har att erbjuda.

Titan fall 2 har gett mig de mest intensiva multi-player upplevelserna på väääääldigt länge. Det är som att de bra delarna ur COD fick ett kärleksbarn med quake. Det är väldigt synd att ett spel med så många komponenter som gör sig väl in en competitive setting, dvs djupt movement system, högt tempo och högt skill ceiling aldrig får möjlighet att blomma ut pga brist på möjligheter att arrangera competitive matcher ordentligt. bara en sådan sak att spelet saknar någon form utav rankning-system eller någon orm av elo/mmr för matchmaking har nog gjort sitt också.

Det är synd att ett så här bra spel har fått så dåligt genomslag framförallt på PC där jag upplever att det är bäst. Vi snackar ett par tusen spelare online samtidigt max nuförtiden och spelar man utanför sin zons primetime får man vara beredd att byta och spela med folk från USA tex med högre ping.

Det är synd, EA har köpt upp Respawn Entertainment vilket säkrar ett Titan Fall 3. Jag är försiktigt optimistisk EA har förstört projekt förut.

Summa summarum så är Titan Fall 2 mitt absoluta favorit spel 2017 och jag rekommenderar alla som missat det att plocka upp det under rean.

(Bubblare) Eve Online - I år var första gången jag faktiskt kom in i EVE online. Det är ett enormt ogästvänligt spel med en brant inlärninfskurva.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det ännu det är mycket bra och mycket dåligt på samma gång... Återstår att se om jag fortsätter spela 2018.


signatur

P.L.U.R

Medlem

1)AC Black Flag
2)Diablo3

Medlem

Battlefield 1
- Har haft förbannat roligt i spelet när jag väl lyckades övertala en del vänner att köpa det. Speciellt när vi är en del & spelar i samma squad.

Yo-Kai Watch
- Har växt upp med Pokémon sedan barnsben & är fortfarande intresserad. Så trodde att Yo-Kai Watch skulle vara någon dålig/tråkig kopia på konceptet. Men älskar verkligen stridssystemet & hur Level5 presenterar spelet. Har dock inte rört det sedan jag klarade ut storyn & fyllt halva mitt medalium då jag blev besviken på hur just storyn slutade.

Zelda: Breath of the Wild
- Har aldrig tidigare rört ett Zelda-spel & är inte jätte förtjust i open-world spel, men var tvungen att införskaffa det när jag klickade hem ett Switch under Blackfriday. Det är något magiskt med spelet som gör att jag inte kan släppa det & "tvingar" mig att "bara" spela 1h till.

Hearts of Iron IV
- HoI IV fortsätter att leverera enligt min åsikt.
Har ägnat många timmar i spelet & kommer aldrig glömma min save när jag var Sinkiang & började med en trupp på 1k-man. I slutet hade jag lyckats ta över halva asien & även gått Soviet/Ryssland bakom ryggen 2 gånger.

Mario + Rabbids Kingdom Battle
- Har spelat Xcom2 på datorn & älskade konceptet så när jag såg ett liknande spel till Switchen så blev det ett givet köp.
Spelet är precis lagom & man behöver inte spela det allt för länge. Spelet är även perfekt i mobilt-läge när man strökollar TV med sambon.

Skägg.
10 Chambers

1. Battlegrounds. Så skjut mig!
2. Call of Duty: WW2. Så skjut mig igen!
3. Quake Champions. Jag skjuter dig, med en raket!
4. The Witness. Inget skjutande men var mysigt förmiddagspusslande med barnen på helgen
5. Swarm Simulator. Tur att min kaka försvann, annars hade jag inte gjort annat.


signatur
Medlem

Rainbow Six: Siege har nog fått flest timmar från mig.
Sedan slukar OpenTTD alltid tid.
Ark släpptes ju äntligen så jag tog upp det under hösten.
Sen har jag senaste veckorna börjat med Helldivers (svinkul) och The Red Solstice" (svinsvårt) med kompisarna.
Kan starkt rekommendera samtliga av de nämnda spelen.

Testpilot
Skrivet av Sipmo:

@Mutumba @SunShine

Jag lirade Suikoden 1 i cirka 5-10 minuter förr-förra året, men fastnade inte riktigt.

Är det tvåan som ”is the shit”?

Ettan och tvåan är ganska lika varandra. Tvåan är i princip en bättre version av ettan med liknande story och upplägg men gör det bättre. Du kan dock importera din save från ettan till tvåan och en del roliga bonus tillägg finns då.

Men det är ju lite old school dock inte så grind tungt som en del äldre JRPG kan te sig. Det finns också "Fire Emblem" strider där dina medlemmar kan permanent dö, detta sker dock inte i vanliga strider.

Men om du inte fastnade för ettan tror jag inte att du kommer gilla tvåan.

Medlem

Lite ledsen att ingen nämner Edith Finch, så här kommer min lista:

1. Horizon
2. AC: Origins
3. Resident Evil 7 (vr)
4. What Remains Of Edith Finch
5. Statik (vr)

Min topp 3 går att höra i senaste avsnittet av Full Kontroll podcast också, bara för att klämma in lite reklam för det 😉 in och lyssna på de andras listor och vad vi tyckte om film/serier från i år också.

Medlem

1) PUBG
Hate it or love it. Det var spelet jag spelade mest under 2017 och det lär nog bli det spel som tar flest timmar 2018.

2) Destiny 2
Hängivet Destiny fan nöter på i tvåan. Tror dock att det inte blir lika många timmar som det har varit i år. Lär bli några veckor efter varje expansion som man sitter och nöter.

3) Rise of Tomb Raider
Mycket bra spel som tagit många timmar när det väl har varit tid för Single Player lir. Med all DLC så finns det många timmar att hämta.

4) Witcher 3
Också ett utav de Single Player spel som tar många timmar av min tid. Man vill se allt och uppleva allt och då är det många timmar som går åt.

5) Escapist 2
Det Co-op spel som är galet kul att spela med någon när man vill sitta tillbakalutad och bara ha kul i ett casual lir. Varmt rekommenderat.

Medlem

1: Mad Max. ett spel som håller. så jävla tungt.
2:Diablo 3, kul tidsfördriv.
3:swtor: sådär kul.mest greed wars nu.

Medlem

-> Middle Earth: Shadow of Mordor
Jag har haft detta liggande sedan det kom ut men först nu i år spelat det. Riktigt kul och ser fram emot då jag införskaffar uppföljaren, Shadow of War. Gillar hur man kan få fram uruks som ser riktigt häftiga ut genom att lära sig manipulera hur nemesis systemet funkar.

-> Mass Effect Andromeda
Då jag fullkomligen älskar Mass Effect trilogin så blev jag som många besviken av vad jag såg från nyheter och reaktioner online då spelet släpptes. Jag väntade tills i somras innan jag köpte den och började spela. Bortser jag från skumma animationer och annat dumt så är det faktiskt underhållande och jag fick den där Mass Effect känslan, så jag gillar detta spel trotts sina fel.

-> Star Wars: The Old Republic
Gillar verkligen detta spel, ett av de få spel som alltid varit installerat hela tiden, även om jag inte alltid spelat. Men jag kommer alltid tillbaka, jag gillar storyn rejält och har så mycket kvar att utforska och jag har en hel del class stories kvar att njuta av.

-> The Saboteur
Ännu ett spel jag återkommer till, nog 4e gången jag spelar igenom detta underbara spel. Det är fortfarande riktigt kul och musiken är så bra, att glida omkring i en gammal bil i ett fiktivt Paris och lyssna på Nina Simone´s "Feeling Good" medans arga Nazi trupper öser bly runt skallen på en är en underbar känsla

-> Mirror's Edge: Catalyst
Jag gillade detta spel rätt mycket, speciellt då jag stängde av alla hjälpmedel som var nersmetad över hela ens synfält (gillar starkt att man har möjligheten att stänga av allt sådant). Nu var jag tvungen att memorisera staden, utforska och gå fel tills jag lärt mig olika rutter och genvägar. Det enda jag använde mig av var själva kartan som begrundades noga efter kännbara hus och andra landmärken.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

1*** Assassin's Creed Origins--PC ::::: Egypten var magiskt att få se och utforska och hela spelmekaniken var finputsad. Stark comeback av UBiSoft.
2*** Alien: Isolation--PC ::::: Jag var sen till detta skräckäventyr som släpptes redan 2014. Sjukt bra o spännande upplevelse och perverst vackert. Drömmer om en 2a och uppföljare.
3*** Prey--PC ::::: Arkane Studios är fan kungar av FPS lir. Grym sci-fi stämning. Enda minuset var väl utomjordingarnas design.
4*** The Evil Within 2--PC ::::: En riktigt stark skräck uppföljare där allt putsats till det bättre. Gillade originalet också. Fantastisk monsterdesign. Shinji Mikami är kung av skräck. En 3a i serien från Tango Gameworks kommer sitta perfekt.
5*** Super Mario Odyssey--Switch ::::: Köpte Switchen nu i december med det spelet och vilken spelglädje det blev. Äntligen tillbaka mot 3D världar och Mario Sunshine stuk.

__________________________4st Bubblare_____________________________________

*** Zelda: Breath of the Wild--Switch ::::: Köpte spelet för 2 dagar sedan och har inte kommit så jätte långt men det visar fin klass. Gammal Wii-U grafik med stela animationer o styrning dock. Men det finns en positiv Nintendo magi där som vanligt. Ska fortsätta mitt äventyr som ser riktigt lovande ut. Får se hur högt jag hyllar titeln efter att slutet nåtts.

:::::EDiT::::: Detta är andra rollspelet i vuxen ålder som jag spelar. The Witcher 3 var debuten in i denna genre. Något jag verkligen saknar i Zelda 2018 är riktiga röster istället för mummel och pratbubblor. Lirat Zelda: Ocarina of Time på 90 talet som fungerade likadant så jag trodde faktiskt Nintendo styrt fram röster i dialogerna nu 2017-18. Bra att de är med i de viktiga mellansekvenserna iaf. Antar att det är någon japansk grej i rollspel. Ej kunnig. Saknar dock röster som The Witcher 3 hade.
Oj så mycket jag svär också när jag ska rida hästar som är svårstyrda. Plus klättringen och kondisen som går i ultra rapid. Får säkert uppgradera Link senare.

*** Horizon: Zero Dawn--PS4 ::::: Har inte spelat så mycket av det. Kanske 5 timmar men ska fortsätta det då det verkar riktigt bra. Har inte funnits tid riktigt trots att jag köpte det för 10 månader sedan.
*** Ghost Recon: WildLands--PC ::::: Även fast det var "arkadigt" så hade jag väldigt kul med spelet som jag även klarade och spelade i 89 timmar till Steam.
*** Resident Evil 7--PC ::::: Fantastiskt skräck lir med en spänning som verkligen levererade. Det gick utför mot slutet dock med lite för mycket skjutande men ett riktigt bra spel dock. RE7 var som bäst när man var i Baker familjens hus med smygandet i fokus.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

1. Shadow of War.
2. Assassin's Creed: Origins
3. Friday the 13th
4. Total War: Warhammer 2
5. PUBG

Medlem

1. World of Warships
2. The Long Dark
3. XCOM2: War of the Chosen
4. Anno 2205
5. Stellaris

Medlem

1. Mass Effect Andromeda. Skitroligt trots buggarna.
2. Battlefront II. Storyn lite kort men rolig ändå.
3. Kerbal. Inte nytt men helt fantastiskt.
4. Fifa 18. Mitt första fifa och det var bra.
5. Fallout 4/Forza 7. Båda bra, fin värld/bra känsla.

Medlem

1: Horizon Zero Dawn
2: Steamworld Heist
3: Dishonored 2
4: Wipeout: omega collection
5: Stardew Valley

Ambassadör
Xbox

1. The Witcher 3. -Bäst igen.
2. World of Tanks. -Kom svenska tanks till konsol...
3. Wolfenstein The New Order. - Överraskande bra!
4. Tales from the Borderlands. - Ett av de bästa Telltale-spelen helt klart.

Det blev nog bara fyra... Spelat mycket i år som inte varit särskilt bra tyvärr.


signatur

Jump in.

Medlem

1. Horizon Zero Dawn PS4
2. Mass Effect Andromeda PS4
3. XCOM 2 War of the Chosen PC
4. Total War: Warhammer 2 PC
5. Prey PC

Håller på med Assassins Creed Origins nu men vi har ju bytt år så den får komma på 2018-års listan. Riktigt kul och nyskapande!

Medlem

1. Horizon Zero Dawn. PS4.
2. Sniper Elite 4. PC.
3. XCOM 2. PC.
3. The Evil Within 2 (spelar just nu!). PS4.
4. Wolfenstein II: The New Colossus. PC.

Någon fortsättning på Dead Space lär väl aldrig komma (älskar den serien!), men som tur är så kom The Evil Within 2 i höstas. Ett riktigt mysigt horror/survival-spel och hyfsat substitut till DS, förutsatt att man kör på Nightmare-nivån.

Förresten, ett litet tips... Spelen ovan är allihopa överlag som bäst på de svåraste nivåerna skulle jag vilja påstå. Så prova gärna att skruva upp svårigheten om ni inte redan har gjort det.

Tack för alla listor i tråden! Såg många intressanta titlar som jag måste prova på under 2018.

Medlem

@Sillage: saboteur är grymt! Tack för påminnelsen, borde spela om/klart det


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Edit: Såg inte att det skulle vara en topp 5-lista. Tur att jag nämnde fem spel, det gjorde det lätt att vispa ihop en lista.

Utan inbördes ordning:

* Shadowrun: Dragonfall
* Witcher 3: alla expansioner
* Torment: Tides of Numenera
* Civilization: Brave New World
* Pillars of Eternity: The White March

Originalkommentar:

Jag tog äntligen tag i Shadowrun: Dragonfall och blev inte besviken. Fenomenalt spel. Jag är ju halvtysk så att se ett rollspel utspela sig i Berlin och ha alla där snacka tyska var hur ballt som helst. Sedan fanns där uråldriga drakar, farlig AI på vift, ninjahackers och en hel del av de bästa berättelserna jag tagit del av på senare år, så jag blev så såld på konceptet att jag införskaffade Shadowrun: Hong Kong stört bums så fort jag klarat Dragonfall. Hong Kong var inte riktigt lika starkt, men kul likväl. Nu har jag bara bonuskampanjen i Hong Kong och det ursprungliga (av de moderna spelen) Shadowrun kvar.

Utöver det har jag mest spelat gamla spel på nya sätt: jag spelade om Witcher 3 med båda expansionerna, och Pillars of Eternity med dess expansioner, och precis innan året tog slut köpte jag Brave New World till Civilization 5 och har grävt ned mig i det "bara en omgång till"-träsket igen. Alla expansioner var väl värda pengarna, även om jag gick in i Blood & Wine med lite för stora förhoppningar. Den funkar kanske bättre som ett skäl för att återvända till Witcher 3 än bara som en rak fortsättning på spelet som man redan lagt kanske 100 timmar på. Det kändes väldigt mycket mer av samma. Inte dåligt i sig eftersom det som det är samma av är så förskräckligt bra, men jag charmades inte riktigt lika mycket som andra verkar ha gjorts.

Jag tokdiggade dock den andra (eller första, beroende på hur man ser på det) expansionen. Mer än andra verkade göra. Kanske passar den bättre in i en pågående genomspelning än som ett skäl att återvända till spelet om man väl lämnat det? I vilket fall som helst så var den fruktansvärt bra, men ruskigt bra karaktärer.

De enda av årets spel jag spelat var Mass Effect: Andromeda och Torment: Tides of Numenera. Jag ogillade inte alls Andromeda lika mycket som många andra verkar göra, men det förtjänar på inget sätt en GOTY-nominering. Torment var riktigt bra, dock. Jag önskar att de filat lite mer på stridssystemet och antingen fördjupat det eller tagit bort det helt. De gjorde en del väldigt intressanta saker med det till och från (ett äventyr inne på ett rymdskepp i the Bloom är den bästa "striden" jag varit med om i ett spel på väldigt, väldigt länge), men så fort det mest blev vanliga strider så blev det ganska ointressant.

Men utöver striderna diggade jag det rejält. Mellan Torment, Dragonfall och Witcher 3 har jag haft ett förträffligt år när det kommer till berättelserna jag tagit del av. Fantastiska storys i allihopa.

Medlem

1. EVE Online
2. EVE Online
3. EVE Online
4. EVE Online
5. EVE Online

Medlem

1. PUBG
Ingen vidare förklaring behövs, spelar det nästan varje dag tillsammans med min kusin eller några kompisar.

2. Pyre
Bra spel som jag tyvärr inte spelade klart för det kom andra spel i vägen som stal tiden (PUBG mestadels).

3. Heat Signature
Tom Francis lyckades igen att få mig att spendera många timmar framför hans spel.

4. Cuphead
Innan spelet kom var jag inte överförtjust som alla andra i stilen på spelet. Visst det såg väl bra ut men tänkte äh, så fantastiskt som alla säger är det inte.
Men efter att ha sett mer gameplay köpte jag spelet och har spelat väldigt mycket och gillar stilen och stämningen i spelet och allt annat med spelet nu när jag tänker efter.

5. Dead Cells
Gillar rogue-likes och fastnade väldigt lång tid framför denna i år.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

@Sillage: saboteur är grymt! Tack för påminnelsen, borde spela om/klart det

Ja det är underbart, får alltid en såndära mys känsla tills nån börjar skjuta på mig då


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Testpilot

1: Divinity 2 Original Sin
Så jäkla bra! Hejdå all fritid!

2: XCOM 2 - War of the Chosen
Bästa spelet uppskruvat till 11 - Missa inte!

3: Divinity Original Sin
1a spelet som är mycket bra det med .

4: Endless Space 2
Grymt kul , länge sen jag hade så kul i denna typ av spel!

5: Dishonored 2 : Death of the outsider.
Allt som var tråkigt i de tidigare spelen är bortslipat. Men ack så kort.

Medlem

1. The Vagrant
Vanillawate vägrar ta spel som Muramasa, Odin Sphere och Dragon’s Crown till PC, då svarar O.T.K Games med en renodlad kopia. Fantastisk grafik, välbalanserat nivåsystem och en handling som håller uppe intresset betydligt bättre än även Vanillawares spel fick detta spel att trots sin early access-status segla upp till toppen på min lista för 2017.

2. Ghost Recon: Wildlands
Wildlands levererade på alla mina förväntningar sedan intresset väckts av betan. Enorm öppen värld med okaraktäristisk hands-off approach från Ubisoft. Många har kritiserat spelet för sin brist på struktur och narrativ, detta var ironiskt nog allt jag önskade av spelet. Friheten att närma mig uppdragen efter egen preferens utan artificiella hinder. Detta levererade Wildlands mer än kanske något annat spel tidigare i genren.

3. What Remains of Edith Finch
Det enda spelet i sin genre som matchar vad Campo Santo gjorde med Firewatch. Vackert berättad historia om en minst sagt udda familjs tragiska livshistoria. Giant Sparrow lyckades införa fler interaktiva spelmoment utan att distrahera från berättelsen, samtidigt missade man dock att svara på några av sina egna frågor och gjorde spelet alldeles för kort. Otroligt bra oavsett.

Har dessvärre inga fler titlar som på rak arm skulle platsa i en ”årets bästa”-lista.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Hmm de har väl samma sorts grunder men vad jag kan minnas så föll suikoden II mig mer i smaken. Skön musik, mysig story o äventyr osv.
Om man gillar j-rpg's så är tvåan definitivt värt en titt

Skrivet av Mutumba:

Ettan och tvåan är ganska lika varandra. Tvåan är i princip en bättre version av ettan med liknande story och upplägg men gör det bättre. Du kan dock importera din save från ettan till tvåan och en del roliga bonus tillägg finns då.

Men det är ju lite old school dock inte så grind tungt som en del äldre JRPG kan te sig. Det finns också "Fire Emblem" strider där dina medlemmar kan permanent dö, detta sker dock inte i vanliga strider.

Men om du inte fastnade för ettan tror jag inte att du kommer gilla tvåan.

Jag ska ge spelen en chans till... och sikta på 1-2h istället för 5-10 min. Är bra sugen på RPG-spel med trevlig story och musik.
Tack för svaren!


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

Gundeman emil datorspelet får ej glömmas

Medlem

@dmagnusson: är inte det mer 1997 än 2017?

Medlem
12
Skriv svar