Fulkultur om Star Wars: The Last jedi

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Jag menade inte att jag andas Star Wars utan att jag andas SJW-skit.
Min Star Wars fandom är inte jättestor, jag såg inte ens Episod 3 på bio för att jag tänkte att den skulle suga.
Imperiet var stilistiskt inspirerade av nazisterna för att de hade cool stil och är den ultimata fienden i världshistorien och de castade karaktärer som såg så där stirn ut som bara brittiska eller tyska officerare under andra världskriget kan se ut.
Fast det är ingenting i Star Wars som nämner förtryck pågrund av hudfärg, kön eller art. Imperiet ville ha makt över universum, inget annat.

Som jag menade med att jag andas detta så har jag på mig mina politiska glasögon och det är förmodligen därför jag lägger märke till detta. Men även Amanda i podcasten verkade lägga märke till detta och de andra verkade hålla med henne. Så det är knappast bara jag som ser att de medvetet trycker på en "progressiv" agenda där hälften är kvinnor även bland de stridande, alla ledare i princip är kvinnor och alla olika slags etniciteter är representerade hela tiden. Den kvinnliga huvudkaraktären är en Mary Sue och ingen kvinna är någonsin sämre än en man osv. osv. Och rika människor är rika för att de är elaka och säljer vapen och plågar djur. Tycker det är rätt genomskinligt att det är en film gjord av så kallade "progressiva"/SJW.

Jag håller till viss del med dig såhär i efterhand men i slutändan hade jag inte brytt mig om filmen faktiskt var bra. Nu är den inte det. Det är en objektivt dålig film och hade det inte varit Star Wars så hade folk aldrig låtit plotholes och skräp plotdevices slippa undan som nu. Jag har plivit kallad fanboy, little boy, whiny bitch och ett antal andra saker för att jag inte gillar Last Jedi men det är allt de kommer med. Inga bra motargument för varför den är bra utan de angriper min person när jag kritiserar filmen.

När kritiker inte vill ge ett betyg efter att de sett filmen för att de inte är säkra på om de gillar den och måste se den en gång till, lixom kom igen va fan är det för bias. Är väl ingen professionell kritiker inom något annat som gör undantag eller ger andra chanser. Så när man har sett filmen 4 - 5 gånger så är filmen höjd till skyarna och välsignat av alibaba.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Jag menade inte att jag andas Star Wars utan att jag andas SJW-skit.
Min Star Wars fandom är inte jättestor, jag såg inte ens Episod 3 på bio för att jag tänkte att den skulle suga.
Imperiet var stilistiskt inspirerade av nazisterna för att de hade cool stil och är den ultimata fienden i världshistorien och de castade karaktärer som såg så där stirn ut som bara brittiska eller tyska officerare under andra världskriget kan se ut.
Fast det är ingenting i Star Wars som nämner förtryck pågrund av hudfärg, kön eller art. Imperiet ville ha makt över universum, inget annat.

Som jag menade med att jag andas detta så har jag på mig mina politiska glasögon och det är förmodligen därför jag lägger märke till detta. Men även Amanda i podcasten verkade lägga märke till detta och de andra verkade hålla med henne. Så det är knappast bara jag som ser att de medvetet trycker på en "progressiv" agenda där hälften är kvinnor även bland de stridande, alla ledare i princip är kvinnor och alla olika slags etniciteter är representerade hela tiden. Den kvinnliga huvudkaraktären är en Mary Sue och ingen kvinna är någonsin sämre än en man osv. osv. Och rika människor är rika för att de är elaka och säljer vapen och plågar djur. Tycker det är rätt genomskinligt att det är en film gjord av så kallade "progressiva"/SJW.

Makt över andra på just då andras bekostnad är själva definitionen av förtryck.
Folk hävdar att Rey är en Mary Sue, men jag ser då gott med brister och misslyckande, både i denna och förra filmen. Att det är en jämn balans mellan män och kvinnor, att det skulle vara kontroversiellt ser jag som ett löjligt argument. Herregud, är hälften av befolkningen män och den andra hälften är kvinnor? Herrejäklar att en film får representera mängden folk på det sättet. Ojojoj att minoriteter också får plats istället för att ignoreras så som varit en standard i gammal film. Är det en agenda att spela verkligheten verkligt istället för usel representation? Ett stort galaktiskt magiskt äventyr ska vara särskilt gjord för en grupp, eller alla? Det är verkligen agenda-fyllt att vilja ha något som som det alltid varit, att män är överrepresenterade.
Sen som sagt, kvinnorna ledde något som fick överleva, men med flykt, kamp och förluster ständigt närvarande. Luke, som är man, var av ytterst viktigt för motståndsrörelsens överlevnad, lika så Poes utveckling och kompetens gjorde att de inte hamna i en sista slutdrabbning mot First Order. Filmen blandade bra och dåliga egenskaper hos alla grupper, utan pardon.
Sen "ingen kvinna är någonsin sämre än en man" men ändå är Luke den stora legenden alla väntar på, Snoke det största och farligaste hotet, som endast blev besegrad av en annan man, medan kvinnan i rummet var försvarslöst.
Det är absolut inte en neutral ställning att finna sig i att män ska få vara överrepresenterade i någonting. Det är inte de som är emot sånt som sitter med en agenda värd att nämna. Det är löjeväckande kritik att representation av folks kön eller etnicitet ska vara av det gamla stuket.

Inaktiv
Skrivet av Wilfer88:

Makt över andra på just då andras bekostnad är själva definitionen av förtryck.
Folk hävdar att Rey är en Mary Sue, men jag ser då gott med brister och misslyckande, både i denna och förra filmen. Att det är en jämn balans mellan män och kvinnor, att det skulle vara kontroversiellt ser jag som ett löjligt argument. Herregud, är hälften av befolkningen män och den andra hälften är kvinnor? Herrejäklar att en film får representera mängden folk på det sättet. Ojojoj att minoriteter också får plats istället för att ignoreras så som varit en standard i gammal film. Är det en agenda att spela verkligheten verkligt istället för usel representation? Ett stort galaktiskt magiskt äventyr ska vara särskilt gjord för en grupp, eller alla? Det är verkligen agenda-fyllt att vilja ha något som som det alltid varit, att män är överrepresenterade.
Sen som sagt, kvinnorna ledde något som fick överleva, men med flykt, kamp och förluster ständigt närvarande. Luke, som är man, var av ytterst viktigt för motståndsrörelsens överlevnad, lika så Poes utveckling och kompetens gjorde att de inte hamna i en sista slutdrabbning mot First Order. Filmen blandade bra och dåliga egenskaper hos alla grupper, utan pardon.
Det är absolut inte en neutral ställning att finna sig i att män ska få vara överrepresenterade i någonting. Det är inte de som är emot sånt som sitter med en agenda värd att nämna. Det är löjeväckande kritik att representation av folks kön eller etnicitet ska vara av det gamla stuket.

Vi tycker annorlunda helt enkelt.

Det jag menar är att de inte är förtryckta på grund av deras hudfärg, kön eller art i Star Wars.

Rey är den mest Mary-suiga karaktär jag kan tänka mig. Hon lärde sig använda kraften automatiskt, lärde sig mind trick automatiskt, hon vann mot Kylo Ren i en ljussabelstrid första gången hon höll i en ljussabel trots att han tränat sen har var liten och blev upplärd av självaste Luke Skywalker. Hon kan flyga Millenium Falcon bättre än Han Solo utan att någonsin ha flygit den innan osv osv.

Klart det inte är kontroversiellt att det är lika många män som kvinnor överallt. Det är så okontroversiellt det kan bli.
Jag tycker personligen bara inte om det. Könen är olika. Att Rey spöar ner två fullvuxna män i början av TFA med sin pinne får mig att skruva på mig och bara "ah okej det är en sån där film".
Att häften av alla stridspiloter är kvinnor är svårt att köpa liksom, jag tas ut ur filmen och tänker direkt "ah just det, detta är en blockbusterfilm och de vill göra en film för alla så att de kan sälja så många biljetter som möjligt".
Det fungerar i en film som Starship Troopers men det var för att den speglade ett framtida ultrafascistiskt samhälle där alla liv var lika lite värda oavsett kön och hudfärg, inte ett skit dvs. Det passade in i storyn och världen.
I Star Wars verkar många leva ganska traditionellt och jag tänker typ: borde inte de där piloterna vara hemma och föda barn istället för att dö i strid?

Du säger att filmen bör spegla den mångfaldade verkligheten men vilken verklighet då?
I USA är en majoritet av befolkningen vit. På hela jorden är en väldigt liten del av befolkningen vit och då borde det vara långt färre vita i Star Wars än det nu är om det ska representera jordens befolkning i helhet, det borde vara långt fler asiater.
Jag har inget emot en multietnisk cast i Star Wars, det är bara att det kändes så tillrättalagt i denna film typ "hmm vi har 3 vita och 1 svart i den här scenen, blir lite för mycket vitt, ta bort en av de vita och lägg till en asiat istället".
Störde mig inte alls på det i Rogue One, kanske för att många av karaktärerna var rätt coola som Donnie Yen, Forest Whitaker och den där indianen.
Varför var typ alla människor i den här filmen förresten? Var är alla Twi'Leks?

Avstängd

Såg den igår. Fy vad dålig den var, MYCKET sämre än 1-3 (som jag inte rankar jättehögt - 7/10 eller så). Detta var en 4/10 i bästa fall. Ojämn, dåligt tempo, extremt konstiga val när det gäller karaktärer (Twin Peaks tjejen hade inget där att göra te.x, såååå off...). Blandningen av Disney-tecknat med det lite "mörkare" blev sjukt osmakligt.

Sämst av alla SW filmer helt klart. En bra sammanfattning är: osmaklig.

Medlem

Hål i handlingen? Det måste ju finnas hål att stoppa in nya filmer i framtiden Allt annat vore ju kontraproduktivt för en kassako som SW.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Rey är den mest Mary-suiga karaktär jag kan tänka mig. Hon lärde sig använda kraften automatiskt, lärde sig mind trick automatiskt, hon vann mot Kylo Ren i en ljussabelstrid första gången hon höll i en ljussabel trots att han tränat sen har var liten och blev upplärd av självaste Luke Skywalker. Hon kan flyga Millenium Falcon bättre än Han Solo utan att någonsin ha flygit den innan osv osv.

Förra filmen hette the force awakens, med anspelning då att den börjar öka någonstans. Rey blev det. Hon var väldigt stark i kraften. Men hon börjar TFA med att nästan krasha Falken, hon flyr också undan ljussabeln vid första mötet, hon blir fångad av Kylo Ren. Viktiga personer runt henne dör eller blir allvarligt skadade. I hennes första strid mot Kylo Ren är det mycket att räkna in. Kylo Ren har 2 skador redan innan de slåss, han har nyss dödat sin far och är inte i balans. Kylo Ren vill inte döda Rey, han vill hellre avväpna och vända henne till hans sida, så han tvingas till försiktighet vilket inte hon gör. Rey har också levt hela sitt liv nästan med att använda närstrids-vapen i en skoningslös miljö, där hon inte kunnat förlitat sig på någon annan. Hon är också fullt medveten om Jedi-berättelser med Luke Skywalker, förmågor och magiska tricks redan inpräntade.
I TLJ var det R2D2 som hjälpte få Luke att börja träningen, inget som Rey klarade själv. Hon övertyga inte Luke att börja strida. Sen blev hon lurad i en fälla av Snoke, hon misslyckades även med att vända Kylo Ren.
Så någon Mary Sue är inte vad jag ser i Rey. Snoke berättar att Kylo Rens växande styrka gör att Kraften balanserar detta genom att öka förmågorna för de som använder den ljusa sidan. Snoke trodde Luke skulle bli mäktigare, men vid det tillfället var han bortkopplad från Kraften, varvid Rey istället är den som kan få bättre tillgång till Kraften.

Medlem

Hade inga förhoppningar om denna film. Ändå blev jag besviken. Haha. Trodde denna skulle vara bättre än A New... Oj jag menar Force Awakens. Fel man hade.

Star Wars är dött. Rogue One var sista filmen. Nu är det dags att gå vidare folk. Vad Star Wars förtjänar är en god död och en episk begravning.

Tänk er om Return of the King skulle få en uppföljare och ännu värre en helt ny trilogi... Mardrömmar utav dess like!

På tal om Sagan om Ringen blir det marathon nu i Mellandagarna som varje år. God Jul på er!


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

@anon_306295: ”borde inte de där piloterna vara hemma och föda barn istället för att dö i strid?”

Kan vara det dummaste jag har läst på FZ någosnins. Fixa din kvinnosyn och kom tillbaka senare👍

Medlem

@Remus: Ja tänk om de hade gjort mer filmer! Typ gjort filer på The Hob... juste ja... den idéen var redan tagen och dåligt utförd.

Sluta se Sagan om Ringen som en helig graal. Alla företag vill tjäna pengar på sina varumärken. Kanske därför Amazon har köpt rättigheterna och ska göra en serie i middle earth?

Om man har det jobbigt från upplevelserna av prequel och nu sequel trilogin så finns det det Star Wars gruppterapi

Inaktiv

@Wilfer88: Det där är vad jag kallar dåliga ursäkter.
"Hon nästan kraschar falken". Med betoning på nästan. Hon flyger den som Anakin Skywalker flög sin pod racer.
En som är tränad i kraften och att strida med ljussabel borde kunna leka med vem som helst som inte är det, även om den tränade hade förlorat en arm eller var blind.
Hon är bra på allt hon tar sig an redan från början och har hittils inte varit sämre än någon annan på någonting = en Mary Sue.

Medlem

Det neste dumme som skjer i neste Star Wars film blir vel Jedi spøkelser som sloss med Sith spøkelser.

Tycker det e hur bra som helst att Snoke dog, (visserligen lite snopen över att han dog) men nu har ju Kylo utvecklats till sin egna villain och kan nu fullt gå sin egen vägg och bli fullt ut evil. Hoppas bara att han inte omvänds i nästa utan fortsätter vara the bad guy


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

@Wilfer88: Det där är vad jag kallar dåliga ursäkter.
"Hon nästan kraschar falken". Med betoning på nästan. Hon flyger den som Anakin Skywalker flög sin pod racer.
En som är tränad i kraften och att strida med ljussabel borde kunna leka med vem som helst som inte är det, även om den tränade hade förlorat en arm eller var blind.
Hon är bra på allt hon tar sig an redan från början och har hittils inte varit sämre än någon annan på någonting = en Mary Sue.

Luke Skywalker fick inte ens räkna sig som en Jedi innan han mött sin far. De slogs bra och länge trots att vi aldrig fått se Luke träna dueller med ljussabeln. Första mötet höll på länge, och sen i Return of the Jedi blev Vader besegrad, i duell mot en pojke. Vader som dödat massor med tränade jedi och varit en hänsynslös mördare i 20 års tid.

Det är så Star Wars har varit helt enkelt. Obalansen mellan Rey och Ren är inget jämfört med mellan Luke och Vader. En magisk saga är det. Får du inte ut någon underhållning av det hela är det synd. Star Wars blev kult-klassiker med tiden, helt klart mer kritiserad från start av sin samtid än vad folk gör idag. Gamla OT hade aldrig klarat av sociala medier.

Inaktiv

@Wilfer88: Luke hade tränats av Yoda och han blev besegrad av Vader i den andra filmen. Det var först i tredje han hade någon chans och Vader började bli gammal och skröplig.
Det är mycket märkligare att Rey vinner mot Kylo enligt mig.
Innan TFA trodde jag bara en som kunde använda kraften kunde slåss med en ljussabel utan att skära av sig själv på mitten. Tji fick jag.
Visst det är en magisk saga men även magiska sagor behöver make sense för att jag ska kunna köpa det.
I de nya filmerna nothing makes sense, saker bara händer utan logik eller trovärdighet. Allt som krävs för att de ska lyckas sälja biljetter är namnet Star Wars, lite ljussablar, rymdstrider, gulliga rymdhamstrar och nostalgi i form av de gamla skådespelarna. De behöver inte ens försöka göra en bra och sammanhängande story.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

@Wilfer88: Luke hade tränats av Yoda och han blev besegrad av Vader i den andra filmen. Det var först i tredje han hade någon chans och Vader började bli gammal och skröplig.
Det är mycket märkligare att Rey vinner mot Kylo enligt mig.
Innan TFA trodde jag bara en som kunde använda kraften kunde slåss med en ljussabel utan att skära av sig själv på mitten. Tji fick jag.
Visst det är en magisk saga men även magiska sagor behöver make sense för att jag ska kunna köpa det.
I de nya filmerna nothing makes sense, saker bara händer utan logik eller trovärdighet. Allt som krävs för att de ska lyckas sälja biljetter är namnet Star Wars, lite ljussablar, rymdstrider, gulliga rymdhamstrar och nostalgi i form av de gamla skådespelarna. De behöver inte ens försöka göra en bra och sammanhängande story.

Luke var otränad enligt Yoda när Luke gav sig av. Luke var nöjd som det var. Jag poängterade att Luke inte tränats att använda ljussabeln. Han kunde blockera skott, ge efter för kraften. Men någon ljussabelträning, specifikt dueller var Luke helt ny med, han som mest använt en blaster. Rey istället då hade haft användning av sin pinne, för att överleva.

Alltså det är ju synd att du inte hänger med i filmen. Filmkritiker som hissar Bladerunner2049, dissar Batman vs Superman osv var alla väldigt eniga om att The Last Jedi var en kompetent film som tog risker. PT-filmerna blev inte onödigt hyllade eller hemskt kritiserade av kritikerkåren. De var smått okej med sina höjdpunkter. Det är enorma massor med folk som går och har sett de senaste Star Wars-filmerna och en klar majoritet ger de ett plus. Kritik att de saknar logik, trovärdighet eller sammanhängande story, det får man ta och backa upp mer om man tänkt uppfattas som trovärdig själv.

Medlem

Fasen bad less man blir på folk som gnäller över att Rey spöade Kylo i första filmen.

1. hon har växt upp på en ökenplanet ensam och är uppenbart van vid att spöa folk i närstrid med vapen.
2. Kylo har blivit skjuten i fucking MAGEN med ett vapen som under filmens gång vid ett par tillfälen visas vara extremt kraftigt (Så pass att stormtroopers flyger iväg). Att skadan påverkar honom visas även i filmen, kroppsslag är jäkligt effektivt för att begränsa folks rörelseförmåga etc. i sporter som t.ex. boxning, tänk då att bli skjuten i magen av ett laservapen som slungar iväg vanligt folk med sin kraft.
3. Kylo har precis dödat sin far och är inte direkt i högform psykiskt.
4. Han underskattar henne sannolikt.

Medlem
Skrivet av Wilfer88:

Luke var otränad enligt Yoda när Luke gav sig av. Luke var nöjd som det var. Jag poängterade att Luke inte tränats att använda ljussabeln. Han kunde blockera skott, ge efter för kraften. Men någon ljussabelträning, specifikt dueller var Luke helt ny med, han som mest använt en blaster. Rey istället då hade haft användning av sin pinne, för att överleva.

Alltså det är ju synd att du inte hänger med i filmen. Filmkritiker som hissar Bladerunner2049, dissar Batman vs Superman osv var alla väldigt eniga om att The Last Jedi var en kompetent film som tog risker. PT-filmerna blev inte onödigt hyllade eller hemskt kritiserade av kritikerkåren. De var smått okej med sina höjdpunkter. Det är enorma massor med folk som går och har sett de senaste Star Wars-filmerna och en klar majoritet ger de ett plus. Kritik att de saknar logik, trovärdighet eller sammanhängande story, det får man ta och backa upp mer om man tänkt uppfattas som trovärdig själv.

Alltså det är ju synd att du inte hänger med i filmen utan bara för att en kritiker sagt att filmen är bra så måste du också gilla den. Ser du inte själv hur dum du låter när du skriver som du gör? So what om kritiker gillar Blade Runner och inte BvS, vi snackar ju om Star Wars här.
Du låter precis som de som ser ner på de som kritiserar filmen och babblar om att vi inte är riktiga star wars fans. För bara riktiga Star Wars fans gillar ju Last Jedi oavsett om den är bra eller inte för man måste ju gilla senaste filmen, annars är man ju inte ett fan.

Kritiken att de saknar logik, trovärdighet eller sammanhängande story har backats upp flera gånger om.

Förövrigt så är det inte alls en enorm majoritet som ger filmen ett plus.
comicbook.com 3.36/5
letterboxd.com 3.9/5
rottentomatoes 54 % 3.2/5
imdb 7.7/10 Sjunkt kraftigt efter att filmen släpps till allmänheten. Gick från nästan 9 poäng till 7.7 på bara några dagar och sjunker fortfarande + att populäriteten för filmen minskar.
Metascore 4.8/10

Inaktiv

@Wilfer88: Luke var inte tillräckligt tränad för att möta Vader menade Yoda och han hade helt rätt. För det gick åt helvete.
Dock var det uppenbart att Luke tränat med Yoda off-screen eftersom han springer runt och slår frivolter med Yoda på ryggen.

Att kunna slåss med en stav borde inte betyda att man kan slåss med en ljussabel. Det är två väldigt olika vapen. Det gör det förmodligen lättare att lära sig ljussabel men att kunna fäktas utan att göra shish kebab av sig själv och vinna mot någon som tränat sen han var liten och förmodligen byggt sin egen ljussabel, första gången man håller i en ljussabel; känns för mig ganska otroligt.

Filmkritiker har inte nödvändigtvis rätt. Många filmkritiker har heller inte tillräckligt med integritet för att totalsåga en film som många förväntar sig ska vara bra. Då kommer de få argumentera för sin ståndpunkt i månader framöver. Det är mycket bekvämare att göra någon mellanmjölksrecension och säga typ att filmen var underhållande med en del brister och ge den 3 av 5 eller nåt.
Många recensenter har helt enkelt inte integriteten eller "poisen" som krävs för att skapa sig en helt egen åsikt oberoende av vad andra recensenter och tittare tycker. Detta gäller även spelrecensioner.

Jag kan räkna upp massor av ologiska saker. I denna film t.ex. att de släpper bomber från ett skepp i rymden trots att det inte finns något upp eller ner i rymden. Det såg rätt ogenomtänkt ut.
Att stora flottan inte kan försvara sig mot Poes lilla skepp, att kanonerna han skjuter på sprängs av en enda laserstråle, är de gjorda av papier mache? Vad hände med skeppens sköldar?

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Fasen bad less man blir på folk som gnäller över att Rey spöade Kylo i första filmen.

1. hon har växt upp på en ökenplanet ensam och är uppenbart van vid att spöa folk i närstrid med vapen.
2. Kylo har blivit skjuten i fucking MAGEN med ett vapen som under filmens gång vid ett par tillfälen visas vara extremt kraftigt (Så pass att stormtroopers flyger iväg). Att skadan påverkar honom visas även i filmen, kroppsslag är jäkligt effektivt för att begränsa folks rörelseförmåga etc. i sporter som t.ex. boxning, tänk då att bli skjuten i magen av ett laservapen som slungar iväg vanligt folk med sin kraft.
3. Kylo har precis dödat sin far och är inte direkt i högform psykiskt.
4. Han underskattar henne sannolikt.

1. Kolla om på Force Awakens. Hon är kass med staven hon fightas med och en halvtimme senare är det som om hon tränats av Jackie Chan och Bruce Lee

2. So what? Smärta och vrede ska ju göra sither starkare, inte små barnrumpor. Hugg av armen på en samurai och han hade fortfarande vunnit över en bonde. För det är det Rey är, en jäkla bonde junker.

3. Ja och Rey har precis sett hennes så kallade mentor (som hon känt i fem minuter men beter sig som om hon käns honom en livstid) dö. Så det borde ju gå åt båda hållen isåfall och ärligt talat så är det bara en lam ursäkt. Kylo hatade ju Han Solo.

4. Ja det är väl klart att han gör för hon är ju en jävla bonde från wannabe Tatooine som helt utan träning kan fäktas första gången hon håller i en ljussabel, kan flyga Falcon fast hon aldrig lämnat wannabe Tatooine, trodde inte på the force 10 minuter innan och besegrar någon som har blivit tränad sen han antagligen va 8 år gammal. Finn the janitor har ju för fan större chans att vinna över Kylo för han har iaf militärträning men han blir nästan dödad efter 2 minuter.

Rey är en Mary Sue.

Inaktiv

@Ftmch: Visst om Kylo skulle kravlat runt på marken och inte kunnat gå osv. pga sina skador hade jag köpt det. Men i filmen så slåss de på riktigt, Kylo rör sig snabbt och smidigt och de parerar varandras slag osv. Något iaf jag tycker borde vara omöjligt från Reys sida.

Medlem
Skrivet av Thane:

@Pecman: ”borde inte de där piloterna vara hemma och föda barn istället för att dö i strid?”

Kan vara det dummaste jag har läst på FZ någosnins. Fixa din kvinnosyn och kom tillbaka senare👍

Hade kvinnor och män varit lika hade man avvecklat dam och herr sport omgående.

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Alltså det är ju synd att du inte hänger med i filmen utan bara för att en kritiker sagt att filmen är bra så måste du också gilla den. Ser du inte själv hur dum du låter när du skriver som du gör? So what om kritiker gillar Blade Runner och inte BvS, vi snackar ju om Star Wars här.
Du låter precis som de som ser ner på de som kritiserar filmen och babblar om att vi inte är riktiga star wars fans. För bara riktiga Star Wars fans gillar ju Last Jedi oavsett om den är bra eller inte för man måste ju gilla senaste filmen, annars är man ju inte ett fan.

Kritiken att de saknar logik, trovärdighet eller sammanhängande story har backats upp flera gånger om.

Förövrigt så är det inte alls en enorm majoritet som ger filmen ett plus.
comicbook.com 3.36/5
letterboxd.com 3.9/5
rottentomatoes 54 % 3.2/5
imdb 7.7/10 Sjunkt kraftigt efter att filmen släpps till allmänheten. Gick från nästan 9 poäng till 7.7 på bara några dagar och sjunker fortfarande + att populäriteten för filmen minskar.
Metascore 4.8/10

Jag är ett fan, behöver inte dem för att säga åt mig att gilla Star Wars. Kritikerna verkar dock fritt ge de betyg de vill till stora filmer. De behöver inte hissa BvS bara för att en massa fans garanterat kommer gilla filmen och att den automatiskt kommer locka stor publik. Samma gäller Star Wars och jag pekade då på PT som bevis. Finns det allvarliga brister så tas det upp, är bristerna mindre så väger istället de positiva sakerna över.
Min objektivitet får man gärna kritisera. Jag vet att jag känslomässigt blir styrd av det jag ser för jag har varit så engagerad i det hela från start. Smaken är som baken och man kan och får ha olika åsikter. Däremot finns det gott om detaljer som är fullt baserad på ren fakta, vad som sker eller inte sker, vad som sägs eller inte sägs. Ibland gräver man ner sig i detaljer att man helt förlorar sammanhanget och inte ser helheten.
Det är där jag väljer att såga en hel del av kritiken som är grundad på att de missat saker, att de ignorerar saker eller är inkonsekvent med andra saker som sker i filmen.
Exempel då med Rey som Mary Sue. Jag ser Reys misstag. Genom TLJ ser vi att redan från början att Rey lever i förnekelse över vilka hennes föräldrar är och vad de gjort. I TFA blir hon fångad av Kylo Ren, samtidigt som hon försökte fly från kallelsen att bli en jedi så som Maz försökte uppmana henne. I TFA dödas hennes fadersgestalt/mentor Solo, hennes vän Finn bli väldigt nära dödad. I TLJ kunde hon inte övertyga Luke i det hon önskade sig. Hon blev också lurad i en fälla av Snoke. Hon var övertygad att Kylo Ren skulle byta sida, men misstog sig. Kan Rey göra alla saker så bra och är hon så perfekt skulle dessa saker inte vara knutna till henne. Det är filmer där Rey genomgår en kamp, inte en lekplats.

Metacritic ger klara besked med filmen med 86 http://www.metacritic.com/movie/star-wars-episode-viii---the-...
Cinemascore ger ett A https://www.cinemascore.com/

Rotten Tomatoes har helt klart bekymmer http://birthmoviesdeath.com/2017/12/20/the-curious-case-of-th...

Medlem

äntligen folk som håller med om att dem verkligen förstörde slutscenen i ROTJ och hela Ewok scenen.

Medlem
Skrivet av Wilfer88:

Exempel då med Rey som Mary Sue. Jag ser Reys misstag. Genom TLJ ser vi att redan från början att Rey lever i förnekelse över vilka hennes föräldrar är och vad de gjort. I TFA blir hon fångad av Kylo Ren, samtidigt som hon försökte fly från kallelsen att bli en jedi så som Maz försökte uppmana henne.

Ja fast vad du pratar om med Rey är ju saker som händer andra karaktärer och inte henne personligen (förutom när Kylo Ren fångar henne då)

Kylo Ren fångar Rey. Rey flyr själv med Jedi Mind trick. Vem fan lärde henne det? Hur visste hon ens att det fanns? Om polisen kommer och sätter mig i fängelse är väl inte min första tanke "oh, nu använder jag magiska krafter för att få fängelsevakten att släppa ut mig!"

Ja ett psykiskt dilemma som är löst på 10 minuter skojar du eller?

Skrivet av Wilfer88:

I TFA dödas hennes fadersgestalt/mentor Solo, hennes vän Finn bli väldigt nära dödad.

Han solo dör. Jaha? Hon har känt Solo knappt en dag och han dör och vad spelar det för roll? Bara för att en annan karaktär dör gör inte att hon blir mindre Mary Sue för det.
Finn blir nästan dödad. Igen so what? Rey räddade ju honom genom att sparka skiten ur Kylo Ren så på vilket sätt är hon mindre Mary Sue.

Skrivet av Wilfer88:

I TLJ kunde hon inte övertyga Luke i det hon önskade sig. Hon blev också lurad i en fälla av Snoke. Hon var övertygad att Kylo Ren skulle byta sida, men misstog sig. Kan Rey göra alla saker så bra och är hon så perfekt skulle dessa saker inte vara knutna till henne. Det är filmer där Rey genomgår en kamp, inte en lekplats.

Nej istället så övermannar hon luke med hans ljussvärd och tvingar honom berätta något han inte ville berätta och i slutändan spelade det ju ingen roll för luke hjläpte ju till ändå. Vilken fälla? Hon blev ju inte ens lurad, hon gick ju dit helt självmant för att hon trodde hon kunde omvända Kylo. Vilket slutade med att hon fightades med kylo med the force och så exploderade ljussabeln. Och vips så var hon borta när Kylo vaknade och redan tillbaka på Millenium Falcon. Huuur kan hon vinna efter att ha upptäckt efter bara en vecka att hon har the force? Det är ju skrattretande.

Fast Rey kan ju göra alla saker bra. Övermannar Luke och Kylo. Kan fäktas med en ljussabel fast hon aldrig ens sett en. Är galet stark i the force och kan göra allt vad det innebär utan träning. Fantastisk pilot fast hon aldrig lämnat wannabe Tatooine och säg inte att det är för att hon kan köra en speeder eller är en bra mekaniker, det är inte samma sak. Är som att säga att bara för att jag kan köra fyrhjuling så kan jag flyga ett jet.
Hon behöver nästan aldrig hjälp utan tar sig ut ur svåra situationer mirakulöst a la Jedi mind trick. Hon underminerar andras insatser när det alltid är hon som kommer och räddar alla.

Alla hennes så kallade svagheter som vem hennes föräldrar är och att hon blir rädd i 10 minuter när hon får en vision i maz's castle låter ju bara löjliga i jämförelse.

"A Mary Sue is an idealized and seemingly perfect fictional character. Often, this character is recognized as an author insert or wish fulfillment.[1] They can usually perform better at tasks than should be possible given the amount of training or experience. Sometimes, the name is reserved only for women, but more often the name is used for both genders. A male can also be referred to as a Gary Stu, but Mary Sue is used more commonly"

Skrivet av Wilfer88:

Du ser ju bara vad du vill se. Försöker du spela dum? Kolla på userscore och sluta kolla på critic score som 200 kritiker har gjort.

Förövrigt så har Cinimascore bara ett fåtal kritiker och "first night movie goers" i bara USA och Canada som de tar sin score ifrån. Sen vilka och hur de gör det verkar ingen mer än dem veta men med tanke på att transformersfilmerna har B+ som lägsta score så börjar man ju undra lite.

Medlem

Om man gör en jämförelse med annan underhållning så som musik. Så om man slår igenom stort och får gedigen skara av fans så förväntas alltid nya album alltid innehålla något nytt men ändå låta lika som alla tidigare album.
Om man då släpper album 7 får man inte repetera sig och vid album 8 får man inte vända upp och ner på allt... fans blir upprörda.

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Ja fast vad du pratar om med Rey är ju saker som händer andra karaktärer och inte henne personligen (förutom när Kylo Ren fångar henne då)

Hon är där, hon är inte den som räddar situationen.

Skrivet av Barkbiten:

Kylo Ren fångar Rey. Rey flyr själv med Jedi Mind trick. Vem fan lärde henne det? Hur visste hon ens att det fanns? Om polisen kommer och sätter mig i fängelse är väl inte min första tanke "oh, nu använder jag magiska krafter för att få fängelsevakten att släppa ut mig!"

Vid flertalet tillfällen visar hon sig ytterst bekant med legenden om Luke och Jedi-riddarna. So the jedi was real? Han Solo o Falken kände hon också väl till. Att hon hört om jedi-förmågor är därmed allt annat än orimligt. Hon vidrörde Lukes ljussabel innan och Maz talar om för henne att den kallar till henne.

Skrivet av Barkbiten:

Han solo dör. Jaha? Hon har känt Solo knappt en dag och han dör och vad spelar det för roll? Bara för att en annan karaktär dör gör inte att hon blir mindre Mary Sue för det.
Finn blir nästan dödad. Igen so what? Rey räddade ju honom genom att sparka skiten ur Kylo Ren så på vilket sätt är hon mindre Mary Sue.

Att misslyckas beskydda eller rädda sina nära är klara tecken på sina begränsningar, hon tar sig inte ur alla situationer som vinnare, utan snarare får vara nöjd att hon lever.

Skrivet av Barkbiten:

Nej istället så övermannar hon luke med hans ljussvärd och tvingar honom berätta något han inte ville berätta och i slutändan spelade det ju ingen roll för luke hjläpte ju till ändå. Vilken fälla? Hon blev ju inte ens lurad, hon gick ju dit helt självmant för att hon trodde hon kunde omvända Kylo. Vilket slutade med att hon fightades med kylo med the force och så exploderade ljussabeln. Och vips så var hon borta när Kylo vaknade och redan tillbaka på Millenium Falcon. Huuur kan hon vinna efter att ha upptäckt efter bara en vecka att hon har the force? Det är ju skrattretande.

Om du missa att lyssna på vad som hände så berättade Snoke att det var han som förstärkte konflikten inom Kylo Ren och det var Snoke som knöt samman Kylo Ren och Rey från första början. Kylo Ren blev omedvetet ett lockbete som skulle föra Rey i händerna på Snoke. Dvs, lurad i en fälla. Sen övertro i sina förmågor att vända Kylo Ren, hon misslyckades.
Snoke berättar också att iom att Kylo Ren växer i styrka så skapar Kraften en balans där den ljusa sidan blir starkare. Snoke trodde Luke Skywalker skulle bli starkare, men eftersom han är bortkopplad från Kraften, så koncentreras det istället hos Rey.

Skrivet av Barkbiten:

Fantastisk pilot fast hon aldrig lämnat wannabe Tatooine och säg inte att det är för att hon kan köra en speeder eller är en bra mekaniker, det är inte samma sak. Är som att säga att bara för att jag kan köra fyrhjuling så kan jag flyga ett jet.

Nu har TFA funnits ute ett tag och där berättar Rey att hon har flugit, men hon har aldrig lämnat Jakku med ett skepp. Finn; We need a pilot. Rey; we got one. Finn; you?

Skrivet av Barkbiten:

Hon behöver nästan aldrig hjälp utan tar sig ut ur svåra situationer mirakulöst a la Jedi mind trick. Hon underminerar andras insatser när det alltid är hon som kommer och räddar alla.

Hjälp av Finn när de flyr Jakku, hjälp av Han Solo att ta sig till Maz, Finn, Han, Chewbacca, Poe behövdes alla för att hon realistiskt sätt skulle ha en chans att fly Starkiller base. Tiden hann helt klart på att rinna ut för henne utan hjälp från andra. Chewbacca plockar upp henne o Finn. R2D2 behövdes för att övertyga Luke i TLJ. Kylo Ren döda Snoke när Rey var helt försvarslös.

Skrivet av Barkbiten:

Du ser ju bara vad du vill se. Försöker du spela dum? Kolla på userscore och sluta kolla på critic score som 200 kritiker har gjort.

Som sagt, jag tar upp relevansen med critic-score medan userscore kan helt klart missbrukas med botar. Folk flockas till biograferna och det är långt fler som ger mycket höga betyg än de som ger filmen botten-betyg. Så undrar vem som ser bara vad man vill se?

Medlem
Skrivet av Wilfer88:

Som sagt, jag tar upp relevansen med critic-score medan userscore kan helt klart missbrukas med botar. Folk flockas till biograferna och det är långt fler som ger mycket höga betyg än de som ger filmen botten-betyg. Så undrar vem som ser bara vad man vill se?

Det kan också vara som så att filmen håller sig uppe vid 54% för alla DisneyBots...

Filmen vänder faktiskt upp och ner på en hel del saker samt att rätt populära karaktärer dör och nya karaktärerna är inte lika intressanta.

Medlem
Skrivet av Wilfer88:

Hon är där, hon är inte den som räddar situationen.

Jo det är det visst. Hon räddar ju för tusan alla rebellerna i slutet på last jedi. Hon räddade Finn i Force Awakens. Hon behövde aldrig hjläp från Finn och säger det ett antal gånger i filmen dessutom.

Skrivet av Wilfer88:

Vid flertalet tillfällen visar hon sig ytterst bekant med legenden om Luke och Jedi-riddarna. So the jedi was real? Han Solo o Falken kände hon också väl till. Att hon hört om jedi-förmågor är därmed allt annat än orimligt. Hon vidrörde Lukes ljussabel innan och Maz talar om för henne att den kallar till henne.

Jag är bekant med legenden om jesus och nu kan jag gå på vatten och jag känner till legenden om akilles så jag ska doppa mina barn i en flod så de blir odödliga. Wow så hon kan flyga ett skepp hon inte ens varit i innan och har ingen erfarenhet av att flyga innan (bullshit att hon flugit innan. Vad gör hon på wannabe Tatooine då) så bara för att hon vet vem Han solo och Falcon är så kan hon flyga skeppet? Sen vet hon dessutom massa stuff om Falcon som inte ens Han eller Chewie vet. The fuck?

Skrivet av Wilfer88:

Att misslyckas beskydda eller rädda sina nära är klara tecken på sina begränsningar, hon tar sig inte ur alla situationer som vinnare, utan snarare får vara nöjd att hon lever.

Han Solo är den enda hon inte har räddat och det för att Han Solo försöker övertala Bennyboy. Inte ens Chewie ingrep förens det var försent.
Hon hade ett litet rivsår på kinden säkert efter Kylo Ren fighten. Kan du nämna någon mer livshotande situation som hon själv inte tog sig ur?

Skrivet av Wilfer88:

Om du missa att lyssna på vad som hände så berättade Snoke att det var han som förstärkte konflikten inom Kylo Ren och det var Snoke som knöt samman Kylo Ren och Rey från första början. Kylo Ren blev omedvetet ett lockbete som skulle föra Rey i händerna på Snoke. Dvs, lurad i en fälla. Sen övertro i sina förmågor att vända Kylo Ren, hon misslyckades.

Vilket är irrelevant för hon hade åkt ändå precis som Luke gjorde när han mötte Vader fullt medveten om att det är en fälla. Sen är hela den biten med Snoke ett "plothole" i sig för det fuckade med andra filmer

Skrivet av Wilfer88:

Snoke berättar också att iom att Kylo Ren växer i styrka så skapar Kraften en balans där den ljusa sidan blir starkare. Snoke trodde Luke Skywalker skulle bli starkare, men eftersom han är bortkopplad från Kraften, så koncentreras det istället hos Rey.

Nu har TFA funnits ute ett tag och där berättar Rey att hon har flugit, men hon har aldrig lämnat Jakku med ett skepp. Finn; We need a pilot. Rey; we got one. Finn; you?

Det hade jag kunnat köpa om hon inte var en helt värdelös Mary Sue karaktär som är op i precis allt hon gör. Jag gillade the force mer när den var oförutsägbar och inte bestämde själv lite hit och dit när den behövde mer "dark" eller "Light" side. Sen kan man ju undra varför den valde att göra det sisådär 30 år efter Return of he Jedi.

Ja okay vems skepp skulle hon flugit om hon nu är en junker? Och om hon dessutom har ett skepp varför är hon kvar på wannabe Tatooine. Hon har endast en speeder som hon använder för att samla junk och hade hon haft ett skepp hade hon ju kunnat sälja det istället för att bo i en gammal AT-AT. Jag köper det bara inte.

Skrivet av Wilfer88:

Hjälp av Finn när de flyr Jakku, hjälp av Han Solo att ta sig till Maz, Finn, Han, Chewbacca, Poe behövdes alla för att hon realistiskt sätt skulle ha en chans att fly Starkiller base. Tiden hann helt klart på att rinna ut för henne utan hjälp från andra. Chewbacca plockar upp henne o Finn. R2D2 behövdes för att övertyga Luke i TLJ. Kylo Ren döda Snoke när Rey var helt försvarslös.

Hon behövde aldrig Finns hjälp. Vadå hjälp till maz, de åkte ju dit för droidens skull vad jag vet inte för hennes skull. Du kan ju omöjligt veta om det blev lättare eller svårare att fly från Starkiller med eller utan deras hjälp. Om något så blev det ju svårare eftersom att rebellerna började spränga skiten ur planeten. Hade det bara varit hon som nu vet hur man lirar lite jedi mind trick så hade hon säkert hittat ut om hon bara fått tag på en tie som står löverallt.

Skrivet av Wilfer88:

Som sagt, jag tar upp relevansen med critic-score medan userscore kan helt klart missbrukas med botar. Folk flockas till biograferna och det är långt fler som ger mycket höga betyg än de som ger filmen botten-betyg. Så undrar vem som ser bara vad man vill se?

Ja och critik score kan inte missbrukas menar du, t.ex mutor? Haha, snacka om förnekelse. Förövrigt så skulle ju botar kunna missbruka critic score också och rottentomatoes har dessutom gått ut och sagt att user scoren är legit. Antagligen för, du vet, de tänkte precis som du att det kanske var botar....

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Jo det är det visst. Hon räddar ju för tusan alla rebellerna i slutet på last jedi. Hon räddade Finn i Force Awakens. Hon behövde aldrig hjläp från Finn och säger det ett antal gånger i filmen dessutom.

Rey skulle aldrig ha räddat rebellerna om inte Luke upprätthöll Kylo Ren. Det skulle inte heller ha gått om inte Poe följde efter kristall-djuren. Rey var sista delen i pusslet.
Sen var det Finn som sköt ner Tie Fighters i TFA.

Skrivet av Barkbiten:

Wow så hon kan flyga ett skepp hon inte ens varit i innan och har ingen erfarenhet av att flyga innan (bullshit att hon flugit innan. Vad gör hon på wannabe Tatooine då) så bara för att hon vet vem Han solo och Falcon är så kan hon flyga skeppet? Sen vet hon dessutom massa stuff om Falcon som inte ens Han eller Chewie vet. The fuck?

Innan Rey och Finn försöker fly till något skepp så säger Rey att hon är pilot. Efter att de skjutit ner sista Tie fightern säger Rey att hon flugit men aldrig lämnat planeten. Unkar Plutt är det som gjort ändringar på Falcon, så det bör Han o Chewie inte veta om.
Allt detta sägs uttryckligen i TFA. Du bör hänga med.

Skrivet av Barkbiten:

Hon hade ett litet rivsår på kinden säkert efter Kylo Ren fighten. Kan du nämna någon mer livshotande situation som hon själv inte tog sig ur?

Snoke höll fast henne så att Kylo Ren kunde döda henne. Istället utnyttjade Kylo Ren situationen.

Skrivet av Barkbiten:

Vilket är irrelevant för hon hade åkt ändå precis som Luke gjorde när han mötte Vader fullt medveten om att det är en fälla.

Det relevanta var att hon inte fick som hon önskade sig, Vi talar om brister som inte passar en Mary Sue.

Skrivet av Barkbiten:

Ja okay vems skepp skulle hon flugit om hon nu är en junker? Och om hon dessutom har ett skepp varför är hon kvar på wannabe Tatooine. Hon har endast en speeder som hon använder för att samla junk och hade hon haft ett skepp hade hon ju kunnat sälja det istället för att bo i en gammal AT-AT. Jag köper det bara inte.

Unkar Plutt kan säkert ha gjort expeditioner till krashade skepp långt bort. Rey har fått styra. Man behöver inte äga skepp för att få flyga.

Skrivet av Barkbiten:

Hon behövde aldrig Finns hjälp. Vadå hjälp till maz, de åkte ju dit för droidens skull vad jag vet inte för hennes skull. Du kan ju omöjligt veta om det blev lättare eller svårare att fly från Starkiller med eller utan deras hjälp. Om något så blev det ju svårare eftersom att rebellerna började spränga skiten ur planeten. Hade det bara varit hon som nu vet hur man lirar lite jedi mind trick så hade hon säkert hittat ut om hon bara fått tag på en tie som står löverallt.

Kylo Ren uttrycker att de låser ner hangeren för han vet att hon bör försöka fly undan med ett skepp. Det är de första de gjorde i jakten på henne.

Skrivet av Barkbiten:

Ja och critik score kan inte missbrukas menar du, t.ex mutor? Haha, snacka om förnekelse. Förövrigt så skulle ju botar kunna missbruka critic score också och rottentomatoes har dessutom gått ut och sagt att user scoren är legit. Antagligen för, du vet, de tänkte precis som du att det kanske var botar....

Här tex väljer du trovärdigheten på en internetsida framför tv och tidnings-folk. Ja, mutor kan finnas, men eftersom jag redan påpekat att stora filmer helt klart kan och blir sågade så drar jag ner sannolikheten att mutor har relevans i stora drag.

123
Skriv svar