Fallout VR släpps väldigt, väldigt snart

Robot
Fallout VR släpps väldigt, väldigt snart
Avstängd

Är väl inte brutalt att kräva ett medium-range-kort som inte ens är särskilt dyrt...för VR dessutom! Sämre än ett 1070 vill man ju knappast ha ens för vanligt 1080p60-spelande.

Redaktör

@Manslut: jo, det är brutalt. Det krävs ett grafikkort för 4 000 kr som minimum. Förutom Doom VFR vet jag inga minimumkrav som varit i närheten av det. Vet du?


signatur
Medlem
Skrivet av Manslut:

Är väl inte brutalt att kräva ett medium-range-kort som inte ens är särskilt dyrt...för VR dessutom! Sämre än ett 1070 vill man ju knappast ha ens för vanligt 1080p60-spelande.

1070 är verkligen inte medium-range. Där har du 1060.

Medlem

Känns som det här är en liten finhervisning vad lite mer avancerade vr spel faktiskt kräver för att fungera någorlunda. Vr står högt på önskelistan men det känns inte värt att förens åtminstonen nästa generations grafikkort är standard.

Medlem

Dock är det tråkigt att se den nerskalade grafiken - kan ju hoppas att man kan välja själv.
Kontrollerna verkar inte iheller superduper bra, men vi får se

Vad som dock stör mig är att det kostar €59.99 på steam. De ger inte äns ett discount till de som äger det tidigare spelet+dlc.

Att det kostat att utveckla är ju inget snack om saken, men de hade ju redan grundspelet klart + gjort en rejäl hacka på den.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Avstängd

@Loxus: Jo, det är det verkligen. Jag vet inte hur du resonerat, men jag kollar på prestandan.

Det är för stort kliv från 1070 till 1080 ti för att man ska kunna kalla 1070 för high-end.

Avstängd

@Tomas Helenius: VR överhuvudtaget kräver sitt kort. Project Cars 2 kräver i princip ett 1080 ti i VR för att hålla sig på stabila 90 fps, även med det mesta på lägsta inställningarna.

Medlem
Skrivet av Manslut:

@Loxus: Jo, det är det verkligen. Jag vet inte hur du resonerat, men jag kollar på prestandan.

Det är för stort kliv från 1070 till 1080 ti för att man ska kunna kalla 1070 för high-end.

https://i.imgur.com/5wRz4DJ.jpg

Måste hålla med.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Ser verkligen fram emot detta i alla fall. Hoppas de fått till kontrollerna så att det inte känns som ett jäkla jobb att spela i VR. Hittills är jag tämligen missnöjd med mitt Vive, så... Använder det knappt ens till Elite Dangerous pga den låga upplösningen och obekväma headsetet. Ska bli spännande att se om VR håller i sig tills nästa generation grafikkort/headsets för då blir det intressant på riktigt. Så här långt föredrar jag dock helt klart PSVR framför Vive så länge jag inte ska använda kontrollerna (Move är ju tyvärr helt värdelöst).
...Anyway, det här känns som första riktiga AAA VR-spelet.

Medlem
Skrivet av Manslut:

@Loxus: Jo, det är det verkligen. Jag vet inte hur du resonerat, men jag kollar på prestandan.

Det är för stort kliv från 1070 till 1080 ti för att man ska kunna kalla 1070 för high-end.

https://i.imgur.com/5wRz4DJ.jpg

Med tanke på priserna är det inte ett dugg konstigt.
1070 och bättre tillhör high end där 1080Ti är top of the line.

Och då menar du alltså att AMD inte har några high end-kort?

Medlem

@Loxus: AMD har i princip inte några High-End kort denna generation, nej. Det har ju varit en medveten utveckling från dem själva att inte satsa på brutal prestanda.


signatur

Nämen!

Avstängd

@Loxus: 1080 Ti är mer än 50% snabbare än 1070. 1070 är därför omöjligt ett high-end-kort!
1070 hör ju till och med till de sämre av mellankorten!

Prismässigt har inte 4000-kronorsklassen bland Nvidia-korten varit high-end sen hösten 2010 med GTX 580, och inte ens det varade länge i och med att 590 släpptes i början av 2011.
Sedan dess har samtliga high-end-kort kostat 6000kr och uppåt.

Går man ännu längre bakåt i tiden var det också likadant - 8800GTX från 2007 låg också i den högre prisklassen.

Medlem

@Manslut: även 1080 ti är långt ifrån high-end..
Med målet 240hz, 1440p eller 4k i 120hz, alternativt VR ready så är det ett underpresterande kort i de flesta spelen.

Medlem

”systemrkrav”, r

Medlem

Hehe, för att vara high end i prestanda ska man ha två stycken 1080 ti.
Sen att jag själv för mina ändamål tycker att det är ovärda pengar gentemot det man får är en annan femma.

Undrar om denna vr version är bättre optimerad än orginalet, vill minnas att det var riktigt taskigt optimerad.

Tycker själv att det är hög tid att dom skräddar syr en ny motor.
Och slutar basera varje ny-släpp på sin gamla. Hade haft helt annan potential.

Avstängd
Skrivet av imbamakaber:

@Manslut: även 1080 ti är långt ifrån high-end..
Med målet 240hz, 1440p eller 4k i 120hz, alternativt VR ready så är det ett underpresterande kort i de flesta spelen.

Nja, du är ute och cyklar; Huruvida det är high-end eller inte har att göra med hur det presterar relativt till övriga kort av sitt slag, och har ingenting med den faktiska prestandan att göra.

Avstängd
Skrivet av Loltron:

Hehe, för att vara high end i prestanda ska man ha två stycken 1080 ti.

Dessvärre går antalet titlar som överhuvudtaget stödjer VR SLI att räkna på en hand, vilket gör två kort fullständigt meningslöst för VR.

Medlem

Jaja. Ni börjar väl leva i verkligheten nån gång.

Medlem
Skrivet av Manslut:

Dessvärre går antalet titlar som överhuvudtaget stödjer VR SLI att räkna på en hand, vilket gör två kort fullständigt meningslöst för VR.

Gäller detsamma med vanliga titlar. Sli är inte till för någon som inte kan eller orkar pilla med nvidia inspector.
Har själv spelat massor med spel som saknade stöd när jag hade två st 760 men som jag fick att funka genom en massa pill.
Angående vr så, som jag förstått det. handlar det om latens och att det sabbas av sli som det utnyttjas nu, men både amd och nvidia har projekt som ska försöka fixa det, kallat NVIDIA VRWorks och AMD LiquidVR under utveckling men som finns tillgängliga för devs. är och blir upp till utvecklare att inkludera deras api.

Dessvärre är ju dom allra flesta vr spelen inte utvecklade av några stora studios.
Men man tycker ju att spel som fallout 4 borde göra det.
Och för min del har inte vr hittat till den typen av prestanda eller kvalité som jag kan tänka mig köpa, en majoritet av spelen känns ju bara som demos.

Men jag hoppas det blir större och att sli/crossfire stöds bättre i framtiden.

Avstängd
Skrivet av Loltron:

Gäller detsamma med vanliga titlar. Sli är inte till för någon som inte kan eller orkar pilla med nvidia inspector.

Håller inte med. Har kört SLI sen 2006, det finns gott om spel som har stöd för det och många som inte har det men som det funkar i ändå.

Medlem

@Tomas Helenius: FYI går det att spela Doom VFR med ett GTX 970. Vissa FPS drops kommer man få men det går att överleva. VR är lite speciellt, man tar i lite extra för att försäkra sig om 90 FPS men det är lugnt med sämre kort också.

Medlem

@Manslut: Jag körde sli ett bra tag, och jag fick ofta använda nvidia inspector i titlar som officiellt inte stödde sli för att få upp % användningen av andra kortet.
Om du nu skiter i att använda nvidia inspector för att göra det och att du inte håller med betyder bara att du nöjer dig med minimal användning på andra kortet i sådana titlar då hade du ju lika gärna kunnat köra ett singel kort som är bättre och haft bättre prestanda, kanske borde läsa på om sli-profiler och allt vad det innebär. Så kan du tacka mig för grova fps ökningar senare, för jag har rätt. Bara att googla sli-fix till valfritt spel som lider av det så kommer du hänvisas till nvidia inspector om du nu inte tror mig.

Avstängd

@Loltron: Det beror ju helt och hållet på vad man spelar för spel.
Jag har alltid haft minst dubbla kort ända sen Voodoo 2 kom, så tro inte att du kan läxa upp mig

Medlem

@Manslut: Så du menar att nvidia inspector är värdelöst ?
Märks att du är oresonligt obstinat i frågan, sitt där du och kör 20 % load på ditt andra kort och tyck att det "funkar".
Försöker bara hjälpa för i helvete. Vi behöver inte prata mer, hejdå.

Avstängd

@Loltron: Vet inte varför du lägger ord som inte är mina i min mun, har du vaknat på fel sida?

Medlem
Medlem
Skrivet av Loltron:

😂😂😂😂

Medlem

Hoppas på oculus stöd i framtiden! Lär väll se steam fixa stöd för oculus men ett officiellt stöd vore inte fel

Medlem
Skrivet av takaii:

Hoppas på oculus stöd i framtiden! Lär väll se steam fixa stöd för oculus men ett officiellt stöd vore inte fel

Med tanke på deras rättstvist så kan jag aldrig tänka mig att det kommer dyka upp ett occulus stöd, snarare mer troligt att de aktivt kommer försöka stänga occulus ute.

1
Skriv svar