Visceral gick i graven eftersom EA antar att du inte gillar linjära spel längre

Robot
Visceral gick i graven eftersom EA antar att du inte gillar linjära spel längre

Linjärt spelande är inte "inne", enligt EA.

#electronic-arts, #visceral-games


Medlem

Åhh vilka idioter. ”linjärt spelande är inte lönsamt nog” är nog närmare sanningen.

Medlem

Dead space 3 hade ett av de bästa coop mode jag spelat.

Ambassadör
Xbox

EA har ju noll kontakt med vad gamers vill och inte vill så det förvånar ju inte.


signatur

Jump in.

Medlem

Det var en av de sämsta jävla ursäkterna jag hört på ett tag.

Medlem

Linjära spel är helt ok, bara de görs bra. Kolla på last of us, det är igentligen ett väldigt linjärt spel, ta dig från punkt A till B fast vägen dit kan du ta på flera olika sätt. Men de gjorde det på ett mycket bra sätt och kunde då "dölja" korridoren. Dead space är lite mera linjärt korridor, men jag hade minst lika roligt i Dead space som i last of us. Synd att Dead space gick i graven. Det på ps4 med "lite" mer öppenhet som 3an hade vart kalas i vinter mörkret

Medlem

dead space spelen var ju grymt bra, linjära ja.. men fan så bra!

Medlem

Roliga är att de bästa spelen jag lirat har varit linjära. Story väger mer än fetch quests

Medlem

Några av mina absoluta favoriter är linjära spel, mycket lättate att leverera en riktigt bra story i ett linjärt än vad det är i en "open world", som dem helst verkar göra nu för tiden. Men som dem innan mig sagt så var det väl inte tillräcklig lönsamt med ett linjärt spel och då skrota dem det hällre än tog en chans och skapade något "ovanligt" för marknaden som kunde sticka ut.

Medlem
Skrivet av Potatos:

Några av mina absoluta favoriter är linjära spel, mycket lättate att leverera en riktigt bra story i ett linjärt än vad det är i en "open world", som dem helst verkar göra nu för tiden. Men som dem innan mig sagt så var det väl inte tillräcklig lönsamt med ett linjärt spel och då skrota dem det hällre än tog en chans och skapade något "ovanligt" för marknaden som kunde sticka ut.

Det finns många spel som är open world där storyn är fruktansvärd, många är fortfarande roliga att spela men det går inte att jämföra med spel som anses "linjära". FFX är linjärt och storyn är usel, Skyrim är open world och storyn är usel, Witcher 3 är open world och storyn är bra, Last of us är linjärt och storyn är bra. Skräckspel säljer inte lika bra som andra spel, förstår inte varför EA ens köpte Visceral med tanke på spelen de gjorde. EA försökte göra actionspel av Dead space och förstörde serien helt, det har inte med att spelarna gillar eller inte gillar linjära spel, det handlar om att EA förstörde något som faktiskt var bra. Men EA kommer aldrig erkänna sina egna misstag, hade de gjort det så kanske de inte hade lagt ner 15 studios och dödat massor av bra spelserier.

Medlem

Vad fan är det för clowner som styr EA nu för tiden?

Avstängd

Jag hatar linjära spel och ogillade avsnitten som var det i final fantasy xv så bra att dom gjorde detta!


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Medlem

@Esri: Visceral är en studio som är byggd av EA. Den studion vara aldrig köpt/såld eller hört till någon annanföretag eller varit självständiga.

Alla klagar på att alla studior har blivit ner stängda. Men ingen vet varför men man antar att det för ea bästa intresse och inte på något annat sätt. Man antar en massa om EA utan an veta något.

Medlem
Skrivet av aT1C:

@Esri: Visceral är en studio som är byggd av EA. Den studion vara aldrig köpt/såld eller hört till någon annanföretag eller varit självständiga.

Alla klagar på att alla studior har blivit ner stängda. Men ingen vet varför men man antar att det för ea bästa intresse och inte på något annat sätt. Man antar en massa om EA utan an veta något.

Själv är jag nästan mer irriterad över att endast EA får göra starwars spel, än att EA gör starwars spel.
Hade struntat totalt i att kritisera dom och spelen jag inte köper om det fanns andra spel.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Vad fan är det för clowner som styr EA nu för tiden?

Det här goa gänget av "gamers"!

https://www.ea.com/executives

Om du samtidigt tittar på hur EAs aktie har utvecklats de senaste 5 åren (hint: mångdubblats i värde ) och sammanför det med deras utveckling av affärsmetoder och betalmodeller, så är ju Jorgensens uttalande mycket logiskt och vettigt. Linjära spel gör ju inte alls samma möjligheter till att ta betalt (han är f ö CFO och inte VD/CEO).

Jag rekommenderar starkt att spendera en knapp halvtimme på följande mycket välgjorda video kring hur EA på senare år gjort spel till en guldgruva, och de är naturligtvis inte ensamma.

https://www.youtube.com/watch?v=PTLFNlu2N_M

I slutändan så är det var och en som spelar, och som lägger pengar på att få fördelar i spel, som bidrar till att upprätthålla och utöka den här sjuka utvecklingen.
För bolag som EA, WB, Activision, Ubisoft m fl så är spel endast ett medel för att nå målet - så hög avkastning på investerat kapital som möjligt.

Medlem

Topp 10 sålda spel i USA under Black Friday och Cyber Monday:

10: Assassin's Creed Origins
9: Call of Duty: WW2
8: The Legend of Zelda: Breath of the Wild
7: Destiny 2
6: South Park: The Fractured but Whole
5: Prey
4: Dishonored 2
3: The Evil Within 2
2: Middle-earth: Shadow of War
1: Wolfenstein II: The New Colossus

8 av 10 spel är Singleplayer-spel, varav det bäst sålda spelet är linjärt...

Medlem
Skrivet av Jozo:

Topp 10 sålda spel i USA under Black Friday och Cyber Monday:

10: Assassin's Creed Origins
9: Call of Duty: WW2
8: The Legend of Zelda: Breath of the Wild
7: Destiny 2
6: South Park: The Fractured but Whole
5: Prey
4: Dishonored 2
3: The Evil Within 2
2: Middle-earth: Shadow of War
1: Wolfenstein II: The New Colossus

8 av 10 spel är Singleplayer-spel, varav det bäst sålda spelet är linjärt...

Nu har jag inte kollat din källa, men jag har ingen anledning att tvivla på dig eftersom det låter rimligt.
Visst, Wolfenstein II kanske är det mest sålda, men kanske inte det mest lönsamma. Här är en stor skillnad. Nu har jag inte spelat nya Wolfenstein-spelet, men finns det några mikrotransaktioner i det? Om det inte gör det spelar det en stor roll. Tänk dig att du köper ett spel för 500 sek, sedan spelar man det och är klar med det. Jämfört med om man köper det och sedan lägger ytterligare 300 sek på småköp i det så fattar alla att det är mer lönsamt oavsett om ett annat spel sålt fler exemplar.

Medlem
Skrivet av Asgan:

Nu har jag inte kollat din källa, men jag har ingen anledning att tvivla på dig eftersom det låter rimligt.
Visst, Wolfenstein II kanske är det mest sålda, men kanske inte det mest lönsamma. Här är en stor skillnad. Nu har jag inte spelat nya Wolfenstein-spelet, men finns det några mikrotransaktioner i det? Om det inte gör det spelar det en stor roll. Tänk dig att du köper ett spel för 500 sek, sedan spelar man det och är klar med det. Jämfört med om man köper det och sedan lägger ytterligare 300 sek på småköp i det så fattar alla att det är mer lönsamt oavsett om ett annat spel sålt fler exemplar.

Här är artikeln som jag kopierade listan ifrån: http://www.ign.com/articles/2017/11/28/the-10-best-selling-ga...

Självklart så tjänar företagen tyvärr mer på att folk lägger pengar på lådor i MP-spel än att bara köpa och spela igenom ett bra SP-spel.
Dock så försökte jag poängtera att EA's logik om att linjära SP-spel är en död genre inte riktigt stämmer.

Medlem
Skrivet av aT1C:

@Esri: Visceral är en studio som är byggd av EA. Den studion vara aldrig köpt/såld eller hört till någon annanföretag eller varit självständiga.

Alla klagar på att alla studior har blivit ner stängda. Men ingen vet varför men man antar att det för ea bästa intresse och inte på något annat sätt. Man antar en massa om EA utan an veta något.

Alla vet Exakt varför de stängdes, deras spel sålde dåligt och orsaken till detta är att EA blandade sig i deras utveckling och de producerade skit efter att ha blivit uppköpta. Dead Space 3 sålde dåligt p.g.a. det var ett riktigt skit spel med mikortransaktioner.

Medlem
Skrivet av Loltron:

Själv är jag nästan mer irriterad över att endast EA får göra starwars spel, än att EA gör starwars spel.
Hade struntat totalt i att kritisera dom och spelen jag inte köper om det fanns andra spel.

Väldigt sant, vet inte hur länge deras exklusivitet gäller men jag hoppas verkligen att Disney släpper på det och låter flera studios göra Star Wars spel. Nu kommer det aldrig hända, men tänk dig ett nytt KoTR, gjort av folk som älskade de gamla spelen (DVS inte Bioware, dvs inte EA). Bioware har klarat sig hyggligt under EA nu p.g.a. deras spel fortfarande säljer, samma sak med Dice. Men så fort den vinden vänder så kommer EA göra som EA gör och lägga ner studion. För varför skulle studio nr 16? 17? 18? vara någon skillnad ifrån de som kom före dem?

Medlem
Skrivet av Esri:

Alla vet Exakt varför de stängdes, deras spel sålde dåligt och orsaken till detta är att EA blandade sig i deras utveckling och de producerade skit efter att ha blivit uppköpta. Dead Space 3 sålde dåligt p.g.a. det var ett riktigt skit spel med mikortransaktioner.

Du får gärna visa bevis på dina argument och påståenden bara för att alla säger det betyder inte det är sant.

Medlem

@Jozo: tyst nu! listor och statistik visar ingenting!! FOLK VILL HA LOOTBÖXES!!!!

Medlem

Lite som när The Beatles skulle visa upp sig för Decca Records, "Tyvärr grabbar, gitarren är ute. Vi kommer inte gå vidare med er!". 57 år senare är Beatles det band som krängt mest genom tiderna och säljer fortfarande över 1000 album i veckan!

Medlem

@Loltron:


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av aT1C:

Du får gärna visa bevis på dina argument och påståenden bara för att alla säger det betyder inte det är sant.

Måste vara skönt att bo under en sten.

Har du helt missat de senaste 15 åren av nyheter gällande EA och de studios de har köpt upp? Det är en tydligt mönster.

1: EA köper en studio.
2: Nytt spel i serien släpps till OK recensioner.
3: EA pressar studion att producera nytt spel snabbare.
4: Spelet släpps, är buggigt och får sämre betyg och säljer sämre än föregående.
5: EA gör nytt försök men tvingar studion att släppa ett spel ännu snabbare.
6: Spelet säljer rekord dåligt.
7: Studion läggs ner.

Westwood, Bullfrog, Origin, Phenomic, Mythic har exat det hänt med. Kolla betygen på Ultima 7 (4.5) Ultima 8 (3.5) Ultima 9 (2.5) och gissa när studion lades ner?

Det är ingen idé att försöka försvara EA, de har gjort så här i snart 20 år och de verkar inte har någon som helst plan på att förändra sig.

http://heavy.com/games/2017/10/studios-ea-has-killed-visceral...

Medlem

@Esri:

Detta är tyvärr allt för vanligt, händer nästan alltid med stora bolag (spel eller inte).

Exampel:
Stort bolaget ser liten studio som gör något jäkligt bra med minimala resurser.
Stora bolaget köper liten studio just för att dom gör och har gjort nånting väldigt bra.
Stora bolaget (av komplex) känner att dom måste trixa runt med saker i det lilla studion, bara för att dom kan.
Allt som fick lilla studion att göra saker bra är nu borta.
Stora bolaget har själva gått emot all anledning till att dom köpte lilla studion i första hand.

Medlem
Skrivet av fakka:

@Esri:

Detta är tyvärr allt för vanligt, händer nästan alltid med stora bolag (spel eller inte).

Exampel:
Stort bolaget ser liten studio som gör något jäkligt bra med minimala resurser.
Stora bolaget köper liten studio just för att dom gör och har gjort nånting väldigt bra.
Stora bolaget (av komplex) känner att dom måste trixa runt med saker i det lilla studion, bara för att dom kan.
Allt som fick lilla studion att göra saker bra är nu borta.
Stora bolaget har själva gått emot all anledning till att dom köpte lilla studion i första hand.

Säger inget om det, det är bara det att EA är de som har gjort detta flest antal gånger med studios med otroligt bra spel. De är inte ensamma om det i branschen men som sagt, det verkar inte ha några planer alls att förändra något för att göra så de studios de köper ska överleva. Respawn kommer antagligen få släppa 1 eller max 2 spel innan studion läggs ner om EA följer sitt mönster. Och det spelet kommer säkerligen vara fyllt med mikrotransaktioner och DLC's till skillnad ifrån hur TItanfall 2 var.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Vad fan är det för clowner som styr EA nu för tiden?

Inte gamers i alla fall. Det kan man nog konstatera och kunna sova säkert om nätterna.

Medlem
12
Skriv svar