Vilka äldre spel har ni varma minnen från?

Medlem

Warcraft 1 och 2 samt Doom 2 var orsaken för dåliga betyg i grundskolan.


signatur

🐖💨💩

Avstängd
Skrivet av Gagoff:

Vilken enorm respons, det blir omöjligt att svara alla enskilda men det är skoj att se!
En del av spelen känner jag igen och håller med om, en del är helt främmande (Allt på Amiga t.ex). Jag kanske tillhör fel generation i en del fall

Vill slå ett slag för Mulle Meck-spelen och Rymd/Ubåts-jakten också, genuina barnspel som jag hade mycket kul med

edit : framsidan av fz.se, woop woop!

Haha fan! Missade det spelet. Lade till det nu. Spelade det ju rejält mkt på "privatskolan" som jag gick på. Bygga bilar & bygga båtar var det som gällde då!

Medlem

Har nog härliga minnen från de flesta spel jag spelat, vissa har jag dock fler bra minnen ifrån än andra men ett litet axplock
Fallout 1-2
Baldursgate 1-2
Morrowind
Oblivion
Deus Ex
Warcraft 1-2
Diablo 1-2
ULTIMA ONLINE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Quake
C&C
And many mooooooooore!

Medlem

Space Quest I, II ....
Dungeon Master I och II.
Microproce Formula One, osv
Championship Manager 93 osv.
Another World +1
Jimmy Whites Whirlwind Snooker,
Canon fodder
Quake 1, grappling hook ftw
Quake 2
Quake 3
Baldurs Gate
Diablo 1-2
Thief 1
Half-Life
SU-27 Flanker 1 och 2
EQ 1
Vanguard
AO
och många fler....

Medlem

@Yamiira: Ja tusan. Space Quest glömde jag helt bort. Vilka spel!


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Delar upp det lite gran, spel och moddar

Spel:
Metal Gear Solid
Half life
Half life 2
Red Alert
Battlefield 1942
Battlefield 2
Unreal Tournament
Gran Turismo
Codename Eagle
Hidden & Dangerous
Delta Force serien

Moddar:
Team Fortress (half life 1)
Counter Strike i alla dess varianter.
Battlefield 1942: Silent Heroes och Desert Combat moddarna
Oblivion med alla dessa hundratals moddar man använde.

När jag tänker efter så har man mest minnen av spel som hade möjligheten att moddas.
Nånting som saknas väldigt mycket bland nya spel, är väl typ bara Bethesdas spel som håller detta vid liv i dagsläget?
Det är nog mycket tack vare moddarna man fortfarande kör både Fallout 4 och Skyrim

Medlem

Michael Jackson's Moonwalk(smd)
Sonic (smd)
Super Mario 1-3 (nes)
Alex Kidd in miracle world(sms)
Gobberman ((Pac-Man) PC)
Tetris (Gameboy & PC)
Alien Doom (mod PC)
Life Force Salamander (nes)
Abe's oddysee & Abe's Exoddus (PS)
Q3A (PC)
Dungeon Keeper 2 (PC)

Äldre spel <3


signatur

I was the turkey aaall alooooong!......

Minnen som spontant dyker upp vid frågan om gamla spel:
Stonekeep
Duke Nukem 3D
Quake 2.

Har nog mest sköna minnen från Amiga tiden, vet inte varför, det är svårt att sätta ord på. Men kommer ihåg spel som James Pond 2 (haha), Zool, Syndicate, Dune, Chaos Engine, Cannon Fodder och detta gamla liret Moonstone: A hard days Knight (de hade fan humor på den tiden).

Egentligen borde man samla ett gäng polare, fixa fram gamla Amiga burkar och barrikadera sig i en källare 48 timmar.

Medlem

Quake, Zelda, Command & Conqueror, Carmageddon m.fl. Bra grejer

Avstängd

@Espresso_Bengt: Been there, done that. Är dessvärre roligare i tanken än i verkligheten.

Medlem

Nån som kommer ihåg spelet phatasmagoria? ”felstavat”
Hemskaste iallafall jag spelat

Medlem

Nollmodemkabel, Doom och Duke3D... ❤️


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Earthworm Jim 1 & 2 (SNES), Sega Rally i arkadhallarna, The Simpsons Bart's Nighmare (SNES), Super Metroid (SNES), Super Probotector (SNES), TMNT (NES), Turtles in Time (SNES), Super Mario World (SNES) ... ja listan kan göras lång med spel på SNES, lätt den bästa konsolen någonsin för min del


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Det måste väl ändå vara giana Sister till c64. Första liret jag spelade. Många timmar avhandlade där som 7 åring ^_^


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Ultima 3, 4, 5, 6
Ghouls and Ghosts
Civilization 1
Dungeon Master !!!!!!!
Wizball (Atari ST, tror det heter så)
Star Wars Galaxies

Resident Evil - vet inte om man kan säga varma minnen

"Nyare" spel så är det:
SWKOTOR 1 & 2
Baldur's Gate 1 & 2
Fallout 3
Skyrim
och Lego Indian Jones och liknande, för då hade jag som mest co-op tid och kul med mina barn.

Medlem

Stunt Car Racer (Commodore64/Amiga500) tror det var det första spelet där jag spelade multiplayer på två separata skärmar(tv's), med nullmodem kabel.

Medlem

Zelda: Ocarina of Time. Kan fortfarande få en liten tår i ögat när jag tänker tillbaks på alla fina stunder i pojkrummet med det spelet. Minns också hur vi åkte till "Nallens Leksaker" och köpte det för, jag tror det var, hisnande 700 kr. Direkt efter åkte vi till det nyöppnade McDonald's i närheten, genom McDrive, och jag satt och klämde på kartongen i baksätet i bilen. Good times.

KoP
Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Har nog mest sköna minnen från Amiga tiden, vet inte varför, det är svårt att sätta ord på. Men kommer ihåg spel som James Pond 2 (haha), Zool, Syndicate, Dune, Chaos Engine, Cannon Fodder och detta gamla liret Moonstone: A hard days Knight (de hade fan humor på den tiden).

https://youtu.be/14L4S1uwyE0

Egentligen borde man samla ett gäng polare, fixa fram gamla Amiga burkar och barrikadera sig i en källare 48 timmar.

Word. Det är nog Amiga tiden som satt djupast spår under ens gaming år. Och en del C64 spel också, givetvis.

Medlem

Det är väl ett hundratal. För många så är ju gamla spel även högaktuella som spelval.

Medlem

Helvete vad bra spel det skrivs om här i tråden. Men något folk glömmer, som helt klart var mig varmt om hjärtat, är Silver. Fullkomligt älskade det spelet, även om jag inte förstod engelska så bra.

Mina bästa spelminnen jag har är förmodligen från Pokémon Blue/Red/Yellow på Gameboy Color. Jag och mina närmsta vänner spelade hela dagarna, vi prenumerade på någon tidning och ringde (ja, det gjorde man på den tiden) till någon tipslinje där man kunde få hjälp om man fastnat, ville hitta specifika pokémons, och annat. Sen spenderade vi dagar på att farma legendary pokémons...för att inte tala om alla battles vi hade med en link-kabel. #childhoodwheredidyougoandwhydidyouleaveme

Geeks Gaming
Skrivet av Espresso_Bengt:

Har nog mest sköna minnen från Amiga tiden, vet inte varför, det är svårt att sätta ord på. Men kommer ihåg spel som James Pond 2 (haha), Zool, Syndicate, Dune, Chaos Engine, Cannon Fodder och detta gamla liret Moonstone: A hard days Knight (de hade fan humor på den tiden).

https://youtu.be/14L4S1uwyE0

Egentligen borde man samla ett gäng polare, fixa fram gamla Amiga burkar och barrikadera sig i en källare 48 timmar.

Herrejisses ja, moonstone. Kommer ihåg när jag köpte min polares Amiga 500/600 i början av 90-talet så slet vi många timmar i moonstone.
Samma sak med mortal kombat, det var ju sjuk grafik på den tiden, för att inte tala om när Rise of the robots släpptes! Spelet var ”Meh” men grafiken var ju ”fotorealistisk” (på den tiden) 😍

Medlem

Ett starkt exempel av gammalt spel jag gärna går tillbaka till så är det Elder Scrolls IV: Oblivion (även om det inte är så jättegammalt jämfört med andra exempel...) och innan dess var det mest Sims 1-serien samt Simcity-serien.
Ska man gå mer in på PS1-tiden är det väl mest Tony Hawk-serien, Spyro, Crash, Rayman m.m.

Medlem

Red Alert. Mammoth Tanks vs tiny humans!
Age of Empire 2
Caesar 3
Worms 2

Medlem
Baldur's Gate

Baldur's Gate 1 och 2 ändrade mitt liv. Fick insyn på vad rollspel kunde vara, både via dator och i verkliga livet. Det kunde vara mer än att slå in dörren och döda monstrerna och ta looten. Det var romanser, bra story, intressanta ondingar, etc. Har verkligen gjort mitt liv bättre då jag numera är en erfaren spelledare i rollspelsvärlden och älskar CRPGs. Tack Baldur's Gate och Bioware!

Jaheira var en av mina första stora förälskelser.

Medlem

C&C Red Alert 2
Doom 1och 2
Quake 1 - Q3 Arena
Duke Nukem 3D
Warcraft 1 och 2
Starcraft

Medlem

Då det verkar vara en slö nyhetsdag passar jag på att dumpa denna här.

Medlem

När det kommer till spel som är nog min mor en stor del av det hela när jag var yngre då hon introducerade mig till så mycket. (Och ursäkta om jag låter som en bortskämd skitunge, men alla i familjen har alltid spelat(förrutom min far) så det har bara varit naturligt att vi haft tillgång till spel!)

Den Längsta Resan - Jag och mamma satt och spelade detta väldigt mycket när jag var liten. Jag minns alla lappar vi skrev ner ledtrådar och lösningar på, våran egen lilla "Walkthrough guide" ungefär. Berättandet, karaktärerna, röstskådespelet(på Svenska!). Jag minns den atmosfärrika känslan när April vaknar upp, svettig, sen till jobbet och hur hon beskriver värmen. Jag saknar den känslan även om det till största del antagligen bara är nostalgi. Även Cortez och hans konstiga sätt att tala på. Båda världarna, Stark och Arkadien var helt underbara.

Red Alert - Åter igen var det min mamma som introducerade mig till detta, konstigt nog. Hon var rätt duktig på det så hon fick lära mig en hel del, men min favoritgrej att göra var att sitta i Map Editorn och skapa nya kartor som hon sedan spelade.

The Sims - Ett spel min mor fortfarande spelar! Haha! Själv är jag gladare för Sims 4 nuförtiden men musiken är nog det som satt sig som mest från det första spelet. Oerhört många roliga byggen och knasiga karaktärer har skapats(och dränkts).

Diablo - Jag minns att mamma gav mig en demo-skiva och jag testade det. Jag var rädd för spelet men samtidigt kunde jag inte släppa taget om det. Det var underbart. När demot upphörde frågade hon mig ifall jag tyckte om det och om jag ville ha hela spelet; jag minns att jag nickade utan att säga något. Fick in många timmar i Tristram.

Yoshi's Story - Medan min far inte spelar eller har något intresse av spel bortsett från korta perioder av Guitar Hero vid något tillfälle så verkar han alltid ha uppmuntrat mitt intresse för det, även om han inte riktigt deltagit i det. Jag låg inskriven på sjukhuset efter en operation som liten och jag minns när jag vaknade att han hade köpt ett Nintendo 64 spel åt mig. Det var då Yoshi's Story. Han hade ingen aning om vad det var för något eller vad jag tyckte om, men jag älskade det. Jag och min syster har fått oerhört många goda minnen ur detta spelet... särskilt den där knasiga musiken. (Vad fan?!)

Pokémon Stadium - Detta minns jag när det skulle komma ut och vi åkte för att köpa det på release-dagen men det var slutsålt sa dom i butiken. Jag minns hur besviken och nedstämd jag blev, men jag ställde inte till allt för mycket problem för min mor. Jag visste att det inte var hennes fel. Det var strax innan min födelsedag och trots att de sagt att spelet inte fanns i butiken var det tydligen min mor som spelat ett spratt på mig för rakt som det var så var det precis vad som fanns i paketet när jag öppnade det. Jag, min syster och även min bror spelade detta något så oerhört för att klara av allt som fanns att göra i det. Fick även låna Gameboy spelen från ett par vänner då jag inte ägde de själv för att få tillgång till bättre Pokémons.

Goldeneye & Perfect Dark - Dessa minns jag aldrig hur vi fick tag i, men jag minns sessionerna tillsammans med min bror. Vi spelade de något så vansinnigt mycket för att låsa upp alla fusk. Perfect Dark var utan tvekan det häftigare spelet enligt mig. Atmosfären och miljöerna tilltalade mig med direkten - också varför jag fortfarande föredrar just futuristiska spel tror jag.

Gameboy Color - Jag minns ärligt talat inte vilket spel som var mitt första men jag tror det var Harry Potter och de vises sten eller något i den stilen. Jag minns dock att det var julafton hemma hos pappa (mor och far är skilda) och det var en av de första gångerna vi någonsin haft en riktig gran. Min syster fick ett lime-grönt och jag fick ett transparent lila Gameboy Color. Jäklar vad mycket vi spelade på de. Har de fortfarande nära till hands i näst intill perfekt skick! Startade faktiskt upp Harry Potter spelet häromdagen och var förvånad att allt i min sparfil faktiskt finns kvar, allt jag samlar, alla trollformler och rubbet. Pokémon Silver där emot mådde inte riktigt lika bra. Går att spela med sparfilen är borta.

Monkey Island 3 - Jag minns att jag var frustrerad på min bror för han ville inte hjälpa mig när jag inte förstod vad det var som sades i spelet. Jag var desperat att fortsätta spela det oavsett för jag verkligen älskade det. Där jag ständigt körde fast var på båten när man skulle sjunga - jäklar vad många gånger jag försökte få rätt på det. Svårt när man är ung och fortfarande lär sig engelska.

GameCube - Vi var på Toys'R'Us och de hade något erbjudande på ett svart GameCube med Metroid Prime. Jag minns hur glad jag blev över att få en ny konsol. Jag minns inte riktigt hur lång tid som passerade men jag minns att min far, som nu flyttat till Spanien, gav mig Zelda: Wind Waker Collector's Edition som kom med Ocarina of Time: Master Quest på en bonus skiva. Minnet är ganska suddigt runt just detta men jag minns att jag och min syster var så oerhört lyckliga över att spela på den kuben. Den finns fortfarande kvar här hemma i prima skick! (Hennes favoritspel var förstås Harvest Moon.)

Final Fantasy 9 - Jag lånade detta av en vän som liten. Jag hade ingen aning om vad Final Fantasy egentligen var men blev snabbt förälskad i spelet och FF9 förblir idag mitt favorit Final Fantasy. Inte länge sen jag spelade genom det och älskar det fortfarande!

Final Fantasy 7 - Detta minns jag för vi hade fått hem ett reklamblad om att de sålde ut FF7 på GameStop. När vi anlände så visade det sig att alla spelet var slutsålda. Personen i disken frågade om jag istället ville ha FF8, något jag kände mig skeptisk till då det var FF7 jag var ute efter men när han öppnade fodralet låg FF7 skivor där i (vafalls?). De fixade fram ett tomt FF7 fodral och så var allt på plats! Det var det första spelet jag gråtit av. Ni som spelat kan nog gissa vilken scen. Allt var ganska magiskt när man inte hade tillgång till internet och det inte fanns några spoilers eller guider till hands(utan att köpa de såklart).

Huff...många spel och det finns oerhört många fler, särskilt tillsammans med min bror då vi två spelat VÄLDIGT mycket tillsammans. Tycker detta får räcka dock. Åter igen, förlåt om jag låter bortskämd, men hela familjen har alltid älskat spel som sagt, även mammas sambo vid tiden. Spel, spel och fler spel. Inga resor utomlands eller något sådant, det blev istället fler spel. Vi var gladare på det viset. Hon kommer fortfarande och ber mig installera några spel till och från när hon inte känner för att spela Candycrush och dylikt, haha (det senaste var åter igen Den Längsta Resan).

Medlem

Då jag är 83a så är väll 90-2000 den gamla förr i tiden, tiden.
Simon the socerer1-2 min kusin körde ettan på sin Amiga, var helt magiskt.
C&C nöttes som tusan på våran 486a.
Doom 1/2
Wolfenstein 3D,jag å syrran körde ihopp,en gick å en panga.
Sonic 2 på mitt sega
Kompisens NES med Mario, Turtles.
AOE2
Unreal T
Quake 1/2
Quake 2 var det första spel jag körde i LAN, var helt sanslöst rolig ny upplevelse.
Myulk. PC spel, mkt kul då ^^ bonde spel.
Super offroad till snes! Kul spel som håller än.
King Arthurs world, spelet gjorde att man ritade många borgar på bilden (skolan)
Finns mkt mer men det får räcka för mej.


signatur

R.I.P The_maxx

Skriv svar