Vilka äldre spel har ni varma minnen från?

Medlem

Gunship - C64 - (Kassettband)
Wasteland 1 - C64 - (Bästa spelat som någonsin skapats)
Moonstone - Amiga
Championship Manager Italia - Pc

Medlem

Känns lite som att magin har försvunnit lite med spel. Förr när man åkte o köpte ett spel så fick man en kartong som spelet låg i ihop med en fet manual o massa disketter i. Nu köper man en dvd i ett fodral. Känns inte riktigt samma. Men det är nog en åldersgrej. Men tar man spel som släpptes av sierra o liknande då va det ju som om en regissör hade skrivit spelet. Nu känns det som att nåt slängs ihop mest. Köpte no mans sky när det kom ut. Blev ordentligt besviken. Stort visst men jag fick inte nåt driv i mej o spela vidare.

Avstängd

Börja med videoklippet som aktiverar nostalgi-neuronerna i hjärnan!

Jag fick googla "top PC/NES/SNES/ETC games of all time" för att få fram spel man annars hade missat! Googla också top PC games 90s, 80s osv för bättre listor!

Här är min sinnessjukt mycket utförliga lista, med korta kommentarer, över alla spel som jag växte upp med som har sina härliga eller rentav fantastiska minnen:

PC
- Age of Empires 1 (bigdaddy någon?!)
- Age of Empires 2 (sjukt rolig visuell uppgradering från 1:an!)
- Battlefield 2 (När Strike at Karkand och andra banor faktiskt var bra i BF-serien!!)
- Battlefield: Bad Company 2 (vi var 8 stycken i samma Ventrilo-kanal och ägde servrar ibland, finns inte bättre MP-minnen än dessa på PC!)
- C&C Red Alert 1 (favoritspel från barndomen på PC)
- Carmageddon (sjukt roligt utan att man blev galen bilist IRL)
- Call of Duty 4 (bästa SP COD-spelet någonsin, hands down)
- Call of Duty: Modern Warfare 2 (bästa MP COD-spelet någonsin, hands down)
- Counter-Strike 1.3-1.6 (roligaste MP-klanspelet någonsin på PC genom tiderna, hands down: CS:GO kommer inte ens i närheten)
- Crysis 1 (ett riktigt roligt SP-spel på sin tid)
- Delta Force 1 (det var något riktigt mysigt med detta SP-spel, det kände som om Red Alert 1 var ett FPS-spel!)
- Diablo 1 (LANade spelet hos polare på hans farsas gamla dator som hade världen största externa fläkt)
- Diablo 2: LOD (magiskt SP- & MP-spel på PC!)
- Duke Nukem 3D (det magiskt förbjudna SP- & MP-spelet på PC på sin tid, iaf om du bara var runt 10 bast!)
- Dungeon Keeper II (detta spelade jag inte riktigt, men tittade på hos polare när han spelade det på svenska, sjukt komiskt roligt!)
- Far Cry 1 (sjukt snyggt och segt att driva på burken på sin tid, härlig tropisk miljö)
- GTA1&2 (spelade endast sandlådan i spelet med fusk påslagna och slaktade runt, klarade aldrig ut SP och försökte aldrig ens)
- Half-Life 1 (revolutionerande på sin tid på PC så förstår varför det anses vara "ett av de bästa spelen genom tiderna")
- Half-Life 2 (revolutionerande IGEN på sin tid på PC så förstår varför det anses vara "ett av de bästa spelen genom tiderna")
- Heroes of Might and Magic 3 (favoritspel från barndomen på PC: jag klarade aldrig kampanjen men det hade helt perfekt spelkänsla ändå)
- Lego Racers (om man älskade Lego som jag gjorde så älskade man detta spel på PC!)
- Liero (klart ett av de roligaste MP-spelen på PC på delat tangentbord!)
- Mulle Meck bygger bilar & Mulle Meck bygger båtar (lade till den nu när jag såg i tråden, hade glömt bort dem spelen helt och hållet!)
- Quake 1-3 (spelade inte så mkt Quake 1-2, men en del Quake 3 i MP-läge, sjukt roligt och svårt som n0_0b jag var!)
- StarCraft 1 & Brood War (favorit MP-spel från barndomen på PC: jag glömde alltid bort makro när jag var upptagen med mikro)
- StarCraft II: Wings of Liberty (när detta kom så var SP helt magiskt och MP-delen var också rätt kul, men sedan blev det rätt "meh" efter några år)
- Twisted Metal (1:an eller 2:an, minns ej vilket: spelade hos kusinen och jag minns att det såg ut att vara roligare än vad det ser ut att vara idag)
- Unreal Tournament (roligaste spelet att spela mot bottar, hands down: jag blev så sjukt duktig att jag kunde spela utan något sikte med snipern och få monster kills och även besegra ett antal av de bästa bottarna)
- Unreal Tournament 2003 (var rätt kul, men inte lika mycket UT efter detta)
- Worms 1, 2 & Armageddon (favoritspel från barndomen på PC)

NES
- Chip n' Dale 1 (spelade detta hos en polare som hade NES, var sjukt svårt på den tiden fast det egentligen var ett typiskt plattform-spel på sin tid)
- Ice Climbers (spelade detta hos en polare som hade NES, var inte så himla kul, men ändå roligare än att vara utomhus i många fall!)
- Super Mario Bros. 2&3 (handen på hjärtat så hatade jag 1:an för det var så sjukt svårt och tilltalade mig inte, men 3:an var magiskt)
- Track and Field (sjukt svårt spel som jag spela hos polaren som hade NES, men kul var det i många fall)
(en skam är att jag aldrig föll för Zelda-spelen så The Legend of Zelda var aldrig något för mig)

SNES
- Boogerman: A Pick and Flick Adventure (haha behövde lägga till detta, idag är spelet fanimig läskigt att försöka spela)
- Lion King (sjukt svårt, men kul att titta på när ens nördiga spelpolare köttade igenom det)
- Donkey Kong Country 1-2 (svåra men mycket roliga spel med banbrytande grafik och magisk musik på sin tid)
- Super Bomberman (spelade detta med farsan som liten och kunde ibland hitta honom spelandes, tråkigt nog vill han inte spela det nu när han är 50+ T_T)
- Super Double Dragon (ett SP jag och en polare aldrig lyckades klara ut)
- Super Mario Kart (många dosor bets sönder på grund av detta spel)
- Super Mario World (mycket roligt, men blev aldrig något favoritspel)
- Super Mario World 2: Yoshi's Island (favoritspel på alla konsoler från barndomen)
- Super Mega Man X (lätt att lära sig, svårt att klara ut, men sjukt roligt SP!)
- Super Street Fighter II: New Challengers (sjukt roligt slagsmålsspel, spelade aldrig Turbo)
- The Great Circus Mystery Starring Mickey & Minnie (lätt men roligt MP-spel)
- TMNT: Turtles in Time (bästa SP-spelet på SNES för 2 spelare, lätt men sjukt kul)
(en skam är att jag aldrig föll för Zelda-spelen så Zelda: A link to the Past var aldrig något för mig)

SEGA
- Sonic The Hedghehog 1&2 (trots att jag gillade Nintendo bäst så var dessa spel ändå fantastiska!)

GBC
- Pokémon Silver (magiskt om man gillade Pokémon)
- Pokémon Trading Card Game (mycket roligt)

N64
- Diddy Kong Racing (detta spelade jag hos min storebrors polare som hade fått N64 och det så sjukt kul)
- Mario Kart 64 (spelade mycket med päronen som idag påstår vara för "gamla" för att spela TV-spel T_T)
- Mario Party 1&3 (fick aldrig chansen att spela tvåan, men 3:an var klart mkt bättre än 1:an)
- Goldeneye 007 (behöver jag säga mer? Bästa MP-spelet på alla konsoler)
- Pokémon Snap (var kul när man var liten men nu kan inte ens nostalgin göra det roligt igen)
- Pokémon Stadium 1&2 (magiskt om man gillade Pokémon)
- Star Wars: Shadows of the Empire (rätt kul på sin tid, men var aldrig något Star Wars-fan dock)
- Super Mario 64 (överången från 2D till 3D var magiskt som väldigt få idag någonsin kommer att få uppleva som unga)
- Super Smash Bros. (och så föddes en spelserie som idag är rätt "meh")
- Turok 2: Seeds of Evil (spelade MP hos polare, rätt roligt "slaktspel")
(en skam är att jag aldrig föll för Zelda-spelen så Ocarina of Time & Majora's Mask var aldrig något för mig)

PS1&PS2
- Rayman (jag testade det hos en polare och det kändes som Playstations motsvarighet till Nintendos Mario)
- Tekken 2&3 (jag minns inte på vilka konsoler de var på, men både 2:an & 3:an var sjukt roliga: lokala folkets hus höll turneringar för spelen!)

GC
- Bomberman: Generation (roligaste Bomberman-spelet för min del)
- Mario Kart: Double Dash! (minst lika roligt som de andra Mario Kart-spelen)
- Mario Party 5 (relativt roligt, men spelade inte med så många nu)
- Super Mario Sunshine (bästa sommarspelet någonsin på en konsol)
- Super Smash Bros. Melee (jag minns hur jag fick hämta ut detta spel en dag tidigare innan sitt officiella släpp och hur jag spelade det med en polare som jag glömde bort att han ens fanns när jag valde Bowser och spelade direkt)
(en skam är att jag aldrig föll för Zelda-spelen så Wind Waker var aldrig något för mig)

WII
Super Mario Galaxy 1&2 (de 2 bästa spelen på Wii någonsin, hands down)
(Här började spelandet med kompisar avta så mycket så det blev inga MP-spel som Mario Kart Wii som inte heller var så roligt för nu började det bli för mycket med modifierade fordon och sådant)

Efter Wii så blev det plötsligt inte samma "wow"-känsla i de kommande WIi U-spelen (eller datorspelen med för den delen), troligen på grund av ålderns inverkan.

Några "honorable mentions" över spel som jag testade spel men aldrig föll för att spela under längre perioder:
- Call Of Duty: Black Ops II (trots sin klyschiga story så gick jag på tvisten och tyckte det var en härlig mindfuck i slutet!)
- Diablo 3 (relativt nytt spel som var kul när det kom och man spelade med polare men det blev snabbt "meh", troligen pga. åldern)
- Doom 1&2 (jag minns inte ens om jag testade dessa spel och det är en skam för jag vet hur viktiga dessa spel var för FPS-grenen)
- Empire Earth (testade detta hos en polare, men var inte lika kul som AOE-serien)
- En drös olika PC Gamers demos som jag inte minns och vissa som aldrig blev kompletta spel men vars demon finns i mina nergrävda minnen för evigt <3
- Hocus Pokus (ett gammalt kul spel som idag jag inte ens kan förstå hur jag lyckades klara mig igenom DEMO:t)
- Portal 1 (har testat spelat spelet och konceptet är fränt, men inte min cup of tea)
- SimCity-spelen (var roligt ett tag men var helt enkelt inte min cup of tea)
- Svea Rike (1:an eller 2:an, minns ej vilket: var så ung så förstod inte så mycket vad som hände, men det var roliga strider!)
- Tetris (den tidlösa klassikern som jag dock tycker är ett extremt tråkigt spel)
- Theme Hospital (såg roligt ut men var för svårt för mig på den tiden på grund av bristande engelska)
- Thief: The Dark Project (detta testade jag och det var rätt kul, men alldeles för svårt för min smak)
- Tom Clancy's Rainbow Six 1998 (var mysigt att inte spela det riktigt utan bara försöka springa in och kötta)
- Tomb Raider (var alldeles för svårt för mig så tappade tålamodet relativt fort då)
- Wolfenstein: The New Order & The Old Blood (ett av de mycket få SP-spelen på senare tid på PC som jag klarat ut med mycket nöje från start till slut!)
- World of WarCraft & övriga WarCraft-spel (detta Blizzard-universum föll mig aldrig i smaken)

FYFAN! Det var den listan det! Förhoppningsvis hjälpen den också andra på vägen att rota fram sina gamla goda minnen! ^_^

Medlem

doom, quake, duke nukem, blood, c&c, Rainbow six!! sistnämnda Tror jag var första spelet ever med att ha kulhålen exakt där man skjutit!! det var tungt iaf, och man kunde köra coop över lan.


signatur

//monster

Medlem

Zelda! Kör fortfarande ettan ett par gånger om året. Vet precis var man ska spränga och elda. =P

Medlem

Jag brukar gå och nynna på musiken från Space Quest 3, samt Quest for Glory: Trial by Fire.
Vet inte varför, men musik från några spel ifrån min barndom sitter kvar än. (Monkey Island, Super Mario, etc etc)

Medlem

@AplAy: jo många bra spel där. Red alert är ju ett bra spel, men ingen riktig nostalgi för mej. När jag kom hem från skolan o hoppades att ett nytt nummer av Datormagazinet ”den stora tidningen” hade kommit o när man kom in i pulsen datorbutik i borås o köpte ett spel för 80kr. Det är mer nostalgi för mej. Men jag e ju 79:a. Faktiskt rätt glad för det. Jag bryter inte ihop om min telefon krånglar, om jag inte har internet så dör jag inte.

Medlem

Helt för många då jag varit gamer sen 1982.

Men bland de jag har bäst minnen av finner man följande:

Scramble (Vectrex)
Uridium (C64)
Wastelands (c64)
Alternate Reality (Amiga)
Bards Tale (C64/Amiga)
Combat (Atari 2600)
Ghost & Goblins (Arcade)
Gravity Force (Amiga)
Mechwarrior 2 (PC)
Dark Age Of Camelot (Pc)

Igentligen hade jag kunnat fylla listan med spel från 70/80/90 talet. Men det räcker med dessa.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Oj vad svårt.

Kör några som kommer upp när jag tänker pc för typ 20år sen.

Mafia 1
Wolfenstein 3d
Return to castle wolfenstein
Outlaws
Deus ex
Något wing commander med mark hamill?
Gta 1
Theme hospital


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Neo geo spelen i den lokala kiosken ibland fanns det flipper!

Commodore 64
Paradroid
Gunship
Archon
Blue max
och många fler

Windows
C&C
warcraft 2
Quake 1,2
Starcraft
LucasArts peka & klicka-äventyrsspel
MDK (Spelar det en idag)

Medlem

Knights. Spelades flitigt med kompisen på amiga. Utmärkt gammalt multiplayer spel

http://www.knightsgame.org.uk/

Medlem

Från SEGA Mega Drive och spelen "Bonanza Bros" och "General Chaos". Suveräna multiplayer titlar. Vilken charm alltså. Även Micro Machines till samma konsol i 4 co-op var riktigt nice.

Från NES tiden har jag varma minnen från "IKARI Warriors" i 2 player multiplay. Koden för att inte dö var "A,B,B,A". Man fick aldrig game over med det sättet. Lätt att komma ihåg från våran svenska hit grupp Abba.

Från Nintendo 64 tiden lirades det sjukt mycket "Mario Kart 64" i battle mode med 4 spelare. Sjukt skoj. Även deathmatch i "GoldenEye 007" med 4 spelare, där banan "Facility" var våran favorit helt klart


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

1:a riktiga gaming-minnet för mig är arkadspelet i hotellbaren i byhålan där jag växte upp:
Crush Roller - arkadspel på riktigt.

Sen lade jag månader av mitt liv på:
Falcon F4 - en av de bästa flygsimmarna nånsin.

F1 Challenge 99-02 - ååh, så bra.

Avstängd

Day of the Tentacle
Discworld
Simon the Sorcerer 1 & 2
Legend of Kyrandia
Pinball Dreams
Pinball Fantasies
Moto Racer
Unreal Tournament (1999)
Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards
Carrier Command
Alla gamla flygsimmar med pappers-overlay på tangentbordet

Sen så klart en massa gamla klassiker till C64, Atari 520 och Amiga 500.

Medlem

Hunter va en favorit på amiga och defender of the crown o Ports of call, Midwinter. Sånna spel har satt sej i min skalle.

Medlem

Oj, finns massor!

Land of Lore
Wing Commander 1,2,3
Kick off 1,2
Dungeon Master
Doom
Heretic
Pirates! på c64
Commando
Midwinter 1,2
etc etc, kan hålla på hur länge som helst

Medlem

Zakmckraken, defender of the crown, mission impossible, archon, diverse spel till intellivision, bla frog bog och spy hunter.

Medlem

Många spel som alla nämner här skulle nog funka o återskapa med ny grafik o kunna sälja bra. Men det är ju det där med licenser. Men den där känslan att sitta kvar vid datorn för att man vill veta vad som händer. Den är inte riktigt samma i dagsläget tycker jag. Åter igen så kanske problemet är ens ålder.

Medlem

Bästa spelet när jag var liten var Power Blade till NES. Lagom svårt och grymt bra musik, som fortfarande fastnar på hjärnan när jag hör den.

Annars var det en del Red Alert och Carmageddon 2. Morsan tyckte båda var för blodiga, men fick spela ändå.
Även Knights of the Old Republic (1 och 2) gillade jag skarpt när de kom ut.

Medlem

Planescape: Torment är fortfarande den bästa berättelsen jag upplevt i ett spel. Så fruktansvärt bra.

Baldur's Gate 2, Icewind Dale och Diablo 2 utgjorde tillsammans med PS:T min barndoms grundvallar när det kom till min kärlek för spel. Jag gillar många typer av spel, men rollspel har alltid legat mig allra varmast om hjärtat på grund av de där liren från min barndom. Åh, minnena!

Ett av mina tydligaste minnen som inte har någonting med rollspel att göra är när jag för första gången lyckades nåla fast en polares avkapade huvud med mitt spjutgevär i Aliens vs. Predators multiplayerläge. Herregud vad jag älskade att springa runt som osynligt rovdjur i det spelet.

Sedan slutade jag att spela både skjutspel och multiplayer i typ tio år, och återvände först i och med Halo 3. Det var också det spelet som fick mig att verkligen börja uppskatta onlinemultiplayer, tidigare hade jag bara kört LAN. Åh, vad jag älskade Halo 3. Förmodligen förra generationens bästa skjutspel jämte CoD 4: Modern Warfare.

Jag har dock inte spelat något av dessa skjutspel på väldigt länge, så jag vet inte om de håller lika bra som rollspelen (som jag spelade om för bara något år sedan, i samband med att de uppiffade nyutgåvorna började dyka upp). Men bra minnen har jag i alla fall från dem.

Medlem

Shining Force 2 till Sega Mega Drive - oj vilket underbart spel det var! Ett spel som dessutom missats av många, eftersom SNES på den tiden av den dominerande plattformen. "Öppen" värld, fantastisk story, underbar gameplay och härlig atmosfär.

WarCraft 2, Sim City 2000 och Asheron's Call är också tre spel som väcker nostalgikern inom mig. Eller om man får nämna lite "modernare" spel, Elder Scrolls: Morrowind.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

KoP
Medlem

H.E.R.O.
Pitfall
Keystone Capers
Dig Dug
The Last Ninja 1 och 2
Commando
Impossible Mission
Spy VS Spy
Pirates
Bubble Bobble
Skool Daze
Target Renegade
IK+
Nebulus
Turrican 1 och 2
Ports of Call
North & South
King of Chicago
It Came from the desert
Wings
Pizza Tycoon
The Settlers
Lotus 2
Superfrog
The Lemmings
Moonstone: A Hard Days Knight
Pinball Dreams
Another World
Universe
Hunter
Jaguar XJ220
Premiere
Monkey Island
Syndicate
Rod Land
Pang
Leisure Suit Larry in The Land of The Lounge Lizards
Gold Rush
Cannon Fodder
Theme Park
Alien Breed Tower Assault
Worms
Space Quest 3
Dreamweb
Lost Dutchman mine
Flashback
The Chaos Engine
BF1942
Grand Theft Auto
Half-Life

Phu...

Och säkert ett par 100 till jag inte kommer på just nu.

Medlem

Vilken enorm respons, det blir omöjligt att svara alla enskilda men det är skoj att se!
En del av spelen känner jag igen och håller med om, en del är helt främmande (Allt på Amiga t.ex). Jag kanske tillhör fel generation i en del fall

Vill slå ett slag för Mulle Meck-spelen och Rymd/Ubåts-jakten också, genuina barnspel som jag hade mycket kul med

edit : framsidan av fz.se, woop woop!

Medlem

@AplAy: Imponerande lista med tillhörande "beskrivning" för varje spel.

Medlem

Shadow Of The Beast 2 och 3
Turrican 2
Elvira: Mistress Of The Dark
Cannon Fodder
Populus
Stunt Car Racer
SpeedBall 2
Legend Of Zelda
Metroid
Super Metroid


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Det är otroligt svårt utan att det blir en gigantisk lista, jag var iaf 10 år när jag fick min Gameboy och två av spelen blir jag nästan tårögd bara av att höra musiken ifrån
Super Mario Land (Gameboy)
Solar Striker (Gameboy)


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

dungeon keeper 1-2

Medlem

Oj det här var ju inte lätt.

Reunion, grymt Amigaspel!
Indiana Jones and the Fate of Atlantis
Zak McKraken
Rick Dangerous
Command & Conquer (ettan alltså)
Dune II rent av!
Leisure Suit Larry and the Land of the Lounge Lizards (japp, det spelades på en 8086:a)
It Came from the Desert
Diablo 1 (i LAN, "King's Sword of Haste" och "Godly Plate of the Whale" någon?)
Theme Hospital
Rise of the Dragon
Phantasy Star (mitt första riktiga JRPG på gamla goa SEGA Master System)
Ys
Lemmings
Cannon Fodder
...

Det finns för många!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Avstängd

Ultima Underworld 2
Morrowind
Ultima 7 Part II
Super Mario 64

Leisure Suit Larry! Första man hade på PC.. Övergav Amiga för PC - alla kompisar trodde man var galen. Hur lite de hade fattat hehe, förstod ganska snabbt att PC skulle bli det nya stora, långt innan andra hade hakat på kostade en smärre förmögenhet (tur man hade jobb redan som 16-åring).

Sen såklart på C64.. speciellt äventyrsspel, föredrog de som hade bilder - spelen från Magnetic Scrolls te.x.. C64-spelen är egentligen de som lämnat mest intryck, men det beror ju lite på att man var ung, det var det första man spelade. Lärde mig engelska på så vis också..

Medlem

Airborne Ranger på C64. Allting av Microprose har en särskild plats i mitt hjärta.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Skriv svar