Dice backar - pausar mikrotransaktioner i Star Wars: Battlefront 2

Robot
Dice backar - pausar mikrotransaktioner i Star Wars: Battlefront 2
Medlem

Victory! We have victory!!!!!


signatur

Game long and prosper

Medlem

Det var stort av dem, kul att de lyssnar på vad spelarna vill ha och inte ha i spel. Bort med all XP boost o ingame valuta. Ska de finnas loot lådor ska de endas innehålla kosmetiska och de ska vinnas via gameplay inte köpas!

Medlem

"Temporarily"... Jag avvaktar med köp tills det blir klart hur illa det blir för jag ser det föga troligt att dom sliter ut ett system som är så integrerat som kort-systemet.. men det kan ju tweakas så bara kosmetiska saker finns i köpbara lootcrates och öka hur ofta man får vanliga crates.. men vi får se. Men positivt överraskad..

Medlem

Är fortfarande skeptisk. Har en känsla av att folk kommer kasta sina pengar på EA och om ett par veckor så är mikrotransaktionerna tillbaka utan någon större förändring. Hoppas jag har fel.

Medlem
Medlem

Givetvis är det temporärt, men förhoppningsvis så kommer de fram med en ny modell som passar bättre. Folk kan inte säga att de inte vill ha några som helst microtransactions, det är inte rimligt enligt mig med tanke på hur mycket pengar det handlar om, att både skapa, hålla uppe servrarna och rubbet. Det räcker inte med att spendera €59,99 och sen tro att man har rätt till allt framöver, särskilt med tanke på att DLCs skulle/ska vara gratis till Battlefront 2.

Men då gäller det nog fan också att folk är villiga att sammarbeta dom också. Om EA/DICE är villiga att lyssna och anpassa sig så hoppas jag att vi som kunder är villiga att göra detsamma, annars blir även vi del av problemet.

Medlem

Om det inte gick lura alla med det här så blir väl nästa grej dyrare spel, och så är piratdebatten igång igen..
Hamsterhjulet snurrar vidare.

Medlem

sen kommer dlc där dom ökar gear eller något som blir svåråtkommlig så det blir mer gynnande att köpa lådor.

Skulle fan inte förvåna mig

Avstängd
Skrivet av Leffe76:

Om det inte gick lura alla med det här så blir väl nästa grej dyrare spel, och så är piratdebatten igång igen..
Hamsterhjulet snurrar vidare.

Kan ju inte höja spelpriset allt för mycket. Måste ju liksom ha samma priser som alla andra utvecklare, annars kommer ingen köpa deras spel.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Står ju att det är bara tillfälligt

Avstängd

Jag svarade nej, men det är egentligen bara för att jag tycker det har varit ett riktigt skoj spel hittills.

Tycker personligen att all media om mikrotransaktionerna är lite väl uppblåst, om en förståelig, att kunna köpa sig till bättre saker är fel.

Dock är alla de bra uppgraderingarna inte möjliga att köpa utan man måste spela sig till dem (uppgraderingar av vapen). Basnivån på de flesta saker man man låsa upp är dessutom väldigt bra, att uppgradera dem kanske sänker cooldown med några få sekunder.

Medlem

Skulle gissa att det handlar om kosmetiska saker i framtiden. En utvecklare svarade på Reddit att de inte ”han” få färdigt trooper customisation till release.

Medlem

@Killbom: Det är fortfarande en principsak. Ger man dem ett finger, ja då tar de hela armen.
Tillåter man lite pay 2 win, visst kanske inte hela världen. Ja då kommer alla spel framöver att innehålla det, tills nästa stora utvecklare försöker trycka ner ännu lite mer "version 2:pay 2 win" i halsen på oss som är snäppet värre. osv. osv.

Detta är inget som kommer att sluta, om vi låter dem sparka på oss som konsumenter och ingen någonsin sätter ner foten.

Medlem

Vilka vann här?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av ebackman2:

@Killbom: Det är fortfarande en principsak. Ger man dem ett finger, ja då tar de hela armen.
Tillåter man lite pay 2 win, visst kanske inte hela världen. Ja då kommer alla spel framöver att innehålla det, tills nästa stora utvecklare försöker trycka ner ännu lite mer "version 2:pay 2 win" i halsen på oss som är snäppet värre. osv. osv.

Detta är inget som kommer att sluta, om vi låter dem sparka på oss som konsumenter och ingen någonsin sätter ner foten.

Ja det är väldigt enkelt, microtransaktioner har ingen plats överhuvudtaget i fullpris spel, punkt slut. Spelar ingen roll hur de fungerar eller ser ut. Såg att EU har öppnat ögonen för lootboxes också och det ska tydligen granskas i bland annat Belgien för att se om det ska klassas som lotteri, vilket det är, så det ska bli intressant vad som händer med det. Skulle EU förbjuda det så kommer de stora drakarna få mycket skit, då kommer ingen under 18 få spela spelen över huvudtaget (vilket EA, Ubisoft, Activision Blizzard, Take2 inte kommer säga är något problem eftersom att deras spel riktar sig till personer över 18 men det vet både du och jag att det är skitsnack).

Medlem
Skrivet av Cyberz:

Står ju att det är bara tillfälligt

Såg en tråd på reddit om detta och tydligen kommer microstransaktionerna komma tillbaka, men antagligen värre. Precis som de har gjort i andra spel där de "tog bort" dem. Undrar hur många gånger folk ska bli lurade av dessa företag? För att dra en politisk term, sluta normalisera microtransaktioner, de har ingen plats i spel!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Thane:

Skulle gissa att det handlar om kosmetiska saker i framtiden. En utvecklare svarade på Reddit att de inte ”han” få färdigt trooper customisation till release.

Så länge man inte köper saker i random loot-lådor verkar det vara "okej" för de flesta.


signatur
Medlem
Skrivet av Luciphear:

Givetvis är det temporärt, men förhoppningsvis så kommer de fram med en ny modell som passar bättre. Folk kan inte säga att de inte vill ha några som helst microtransactions, det är inte rimligt enligt mig med tanke på hur mycket pengar det handlar om, att både skapa, hålla uppe servrarna och rubbet. Det räcker inte med att spendera €59,99 och sen tro att man har rätt till allt framöver, särskilt med tanke på att DLCs skulle/ska vara gratis till Battlefront 2.

Men då gäller det nog fan också att folk är villiga att sammarbeta dom också. Om EA/DICE är villiga att lyssna och anpassa sig så hoppas jag att vi som kunder är villiga att göra detsamma, annars blir även vi del av problemet.

Jag hoppas du inte gör argumentet om att "spel har blivit dyrare att göra men kostar lika mycket som för 20 år sen" för det argumentet har skjutits ihjäl till döds och begravts hur många gånger som helst senaste veckorna. Vad gäller "hålla upp servrar" så trodde jag det var detta vi betalade PS Plus / Xbox Gold för? Det är väl därför man betalar dom månadskostnaderna, för att hålla igång multiplayer stödet? Det är så dom säljer in det iallefall! (sen kan man ju argumentera att PC spelare inte betalar det, men då argumenterar jag tillbaka med att man då kan plocka bort det här från xbox och ps4). För vad jag förstår har det inte blivit så mycket dyrare att göra spel - om man inte som i GTA fallet plöjer ner miljoner i musikrättigheter eller som i Battlefront 2s fall plöjer ner miljoner i PR.

Jag hatar att låta som en Blizzard fanboy men jag måste säga dom har träffat rätt med Overwatch och HotS (även om jag inte håller med Morhaimes uttalande att dom är helt oskyldiga till att ha skapat lootbox kulturen)! Overwatch köper man (dock inte för €60) och sen kan man få nya skins etc i lootboxes man tjänar i spelet eller för pengar. Det är helt valfritt och det påverkar inte din förmåga att vinna eller förlora. HotS är ju gratis så länge man nöjer sig med att spela "free to play" karaktärer och köpa nya hjältar på rea med in game currency, Detta påverkar ju hur mycket av spelet (eller hjältar) man har tillgång till men kompenseras av gratis modellen. Och om det inte tjänade pengar skulle dom inte fortsätta utveckla det vilket dom gör. Som bara den! Och se på t.ex Warframe. Helt gratis att komma igång med och har kört på som tåget i flera år och lockar mer och mer spelare för varje kvartal!

Så om Battlefront 2 var gratis skulle jag inte ha så mycket problem med det. Tyvärr är det aldelles för sent för dom att göra det gratis. Så det enda alternativet är ju att gå "overwatch" way, dvs enbart kosmetiska saker (som folk fortfarande köper!) och kanske dessutom "event" specifika saker (Blizzard säljer ju lootboxes som bara den vid Halloween och jul etc). Eller ha nya hjältar som man får köpa för pengar som HotS. Jag är gammal nog att komma ihåg när man köpte Star Wars gubbar i leksaksbutiken - det fanns ju hur många versioner av Luke (mest sällsynt var hans träningsoutfit från Empire Striks back) / Han Solo / Leia som helst och detta måste dom kunna kapitalisera på!

Sen återstår det att se om resten av spelet ens är bra! Att bedömma av Jim Sterlings "Jimpression" så verkar det vara så oslipat att man kan misstänkta att dom pushat ut det här spelet enbart för att en film snart har premiär... men han är ju knappast en positiv människa så det är väl det man förväntade sig

Jag hoppas precis som alla att dom gör en "ok" version av det här för den dom hade tänkt var inte ok på något sätt för ett AAA spel som kostar minst €60 att köpa. Tycker jag.

Medlem

Tyvärr är jag väldigt pessimistisk. Jag vill jättegärna tro att detta bådar gott, men jag tror tyvärr inte det gör det. Efter all denna kritik har det enormt mycket ögon på sig, de plockar bort microtransactions under globala releasen, kanske för att sälja mer spel och sen lägga tillbaka microtransactions med någon bullshit change som inte påverkar och BAM. Så har man en större kundbas att manipulera med microtransactions om ett par veckor.

Behåller nog min foliehatt på tills vi ser vart detta landar

Medlem
Skrivet av stoff75:

Jag hoppas du inte gör argumentet om att "spel har blivit dyrare att göra men kostar lika mycket som för 20 år sen" för det argumentet har skjutits ihjäl till döds och begravts hur många gånger som helst senaste veckorna.

Det har dock blivit dyrare att göra AAA-spel, mycket dyrare så klart, men det är väl inte så konstigt. Det är en naturlig utveckling.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det har dock blivit dyrare att göra AAA-spel, mycket dyrare så klart, men det är väl inte så konstigt. Det är en naturlig utveckling.

Siffror på det? Förutom dom två exemplen jag listar (GTAs "soundtrack" som kostade hur mycket som helst samt PR) så ser jag inget som gör att AAA spel blivit dyrare att göra? Och trots att spelen kostat lika mycket senaste 20 åren så ser jag inte riktigt vinsterna minska hos varken EA, Activision, Ubisoft eller 2k Games.

Medlem
Medlem
Skrivet av stoff75:

Siffror på det? Förutom dom två exemplen jag listar (GTAs "soundtrack" som kostade hur mycket som helst samt PR) så ser jag inget som gör att AAA spel blivit dyrare att göra? Och trots att spelen kostat lika mycket senaste 20 åren så ser jag inte riktigt vinsterna minska hos varken EA, Activision, Ubisoft eller 2k Games.

Är väl ganska rätt att räkna ut när det är fler personer som jobbar på spelen under en längre tid än tidigare.
Att de gör större vinster beror nog på att de säljer fler EX av varje spel de gör jämfört med för 20 år sedan.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det har dock blivit dyrare att göra AAA-spel, mycket dyrare så klart, men det är väl inte så konstigt. Det är en naturlig utveckling.

FAst dom kränger ju en hel del mer nuför tiden..

EDIT: Jag menar att jag tror(helt utan att vara påläst) att vinstmaginalen(hos ett väl mottaget spel) är större idag än för 15-20 år sen.

Jag minns fortfarande med varmt hjärta saker som att "skruva på tonhuvudet" och "mem /f".

Helt annan industri idag...

Medlem

@Hipshot: det många verkar glömma är att det finns fler potentiella köpare än för 20 år sedan. Fler har en konsol eller dator dedikerad för gaming jämfört med 90talet.
Därför tycker jag det känns ganska logiskt att spel blivit "billigare" att köpa. Sedan får man inte glömma att många spel säljs digitalt vilket dra ner stora kostnader.

Medlem

Ok, otroligt roligt att dem verkligen lyssnar för en gångs skull.
Vi gamers har vunnit det här slaget, men kriget är inte vunnet förens dem plockar bort all progression från dessa lådor och har endast kosmetika i dessa som det skulle varit från början.

Får dem till det så kommer jag troligen köpa spelet för att visa för utvecklarna att detta är rätt sätt att göra det på. Man får ju inte glömma att det är lika viktigt att visa uppskattning till utvecklarna när dem väl gör något rätt och inte bara skrika högt när dem gör fel

Medlem
Skrivet av stoff75:

Oj, mycket där. Jag delar upp mitt svar;
"Jag hoppas du inte gör argumentet om att "spel har blivit dyrare att göra men kostar lika mycket som för 20 år sen" för det argumentet har skjutits ihjäl till döds och begravts hur många gånger som helst senaste veckorna."
Nej, det menar jag inte - men många tycks tro att ett företag bör gå +-0 när det kommer till spelutveckling, som att ingenting kostar att utveckla eller underhålla. Det handlar inte om att få tillbaka det man spenderat men även tjäna ihop betydligt mycket mer än så. Det är inte lite pengar.

Vad gäller "hålla upp servrar" så trodde jag det var detta vi betalade PS Plus / Xbox Gold för?
Det är inte pengar som går direkt till utgivarna eller utvecklarna, men snarare Sony och Microsofts servrar och tjänster.

Jag hatar att låta som en Blizzard fanboy men jag måste säga dom har träffat rätt med Overwatch och HotS
Du låter inte som en fanboy som gillar något! Jag håller med, jag tycker Blizzard har gjort ett rätt bra jobb där. Visst kan det ha varit ännu bättre, men det är definitivt inte något som jag lider utav. En modell jag anser bättre är nog League of Legends modell, där man får många alternativ hur man vill bäst spendera sina pengar - och de tjänar ju en jävla massa. De flesta tycks vara nöjda och glada över vad de lägger sina pengar på, man får det man betalar för helt enkelt - och nya saker kommer jämt och ständigt ut.

Min poäng med mitt inlägg var snarare att många personer(av vad jag ser på Reddit åtminstone) är så insnöade på att skrika och gapa om vad de avskyr istället för att förmedla vad de faktiskt tycker om. Det är förbannat svårt om inte omöjligt att göra något med den informationen när man vill försöka ge folk vad de vill ha - om de inte säger vad de vill ha.

Medlem

Klart som korvspad att det har blivit dyrare att utveckla spel. Spring runt i ett spel som Assassins Creed origins så förstår man rätt snabbt hur mycket tid och folk som måste gått åt.

Eller med tanke på spelet i fråga - titta på produktionsvärdet - det är ju skyhögt i BF2. Säga vad man vill om det men Spelet på Xbox One X är ju sjukt snyggt och väldetaljerat! Det är inget några polare i en källare åstadkommer. Att skapa in-game assets för 4K kräver ju en hel del.

Medlem
Skrivet av trifix:

Klart som korvspad att det har blivit dyrare att utveckla spel. Spring runt i ett spel som Assassins Creed origins så förstår man rätt snabbt hur mycket tid och folk som måste gått åt.

Eller med tanke på spelet i fråga - titta på produktionsvärdet - det är ju skyhögt i BF2. Säga vad man vill om det men Spelet på Xbox One X är ju sjukt snyggt och väldetaljerat! Det är inget några polare i en källare åstadkommer. Att skapa in-game assets för 4K kräver ju en hel del.

Håller med. Nu för tiden är det STORA företag som står bakom spelen, men efter som du nämner ASSCREED, så tänkte jag att vi tar en minut o tänker på Unity....

Välpolerat sa bull... Där borde dom ha lagt in loot boxes så man slapp se kraniet på npc's. =P

123
Skriv svar