Ubisoft tjänar mer på extramaterial än försäljning av digitala spel

Robot
Ubisoft tjänar mer på extramaterial än försäljning av digitala spel

Många gör uppenbarligen de där mikrotransaktionerna ingen säger sig vilja ha.

#assasins-creed-origins, #ubisoft


Medlem

DLC , Seasonpass = mikro transaktion ?

MEG
Medlem

Inte konstigt att skiten är här för att stanna, men som alltid så väljer kunderna.


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Härligt med spel nu framöver. Varför spela alls, när man kan få allt genom att spela på deras lootbox-roulette?!

Medlem

Ta bort dlc och season pass ur statistiken och presentera den igen. Helt irrelevant.

Medlem
Skrivet av ebackman2:

Härligt med spel nu framöver. Varför spela alls, när man kan få allt genom att spela på deras lootbox-roulette?!

För att det blir skittråkigt då Har inte haft nåt behov av att köpa lootlådor i något UBI spel hittils. Eller Shadow of War för den delen.

Medlem

Vem vare som köpte!?

Medlem

@bbrob: mm, mycket suspekt! Så, en 5-10 gb expansion för 250 kr är alltså en microtransaktion?

Medlem

Skönt att man slipper ödsla tid på AAA spel i fortsättningen. Jävla trams

Medlem

Händer ju att man köper story DLC i bland till spelen man verkligen tycker är kul.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Människor vet väldigt sällan vad som är bäst för deras egna intressen, räcker bara att kolla på t ex alla fattiga och oallmänbildade som röstade på Trump i USA.

Köper själv bara "dlc" som kommer i närheten av vad vi förr kallade expansioner, annars får det vara.

Ambassadör
Xbox

Men...DLC(story, etc), expansioner och Season passes är ju inte mikrotransaktioner? Försöker de blanda bort korten eller är det kortslutning?


signatur

Jump in.

Medlem

Jesus christ. Såklart att folk köper det dem vill ha, alla har som sagt inte tid att farma och vill bara ha lite roligt? Det är ju bara cosmetic items för det mesta i loot lådor. Vad spelar det för roll om såna saker är i Singleplayer spel för er?

Det är ovanligt att en dlc har något att göra med orginal-storyn, så varför tvingar ni er själv att köpa dem om ni nu ogillar dlc's så mycket?

Like deprimerande att läsa detta kommentators-fält som vanligt.

Medlem

Måste hänga på trenden här, DLC och season pass är ingen mikrotransaktion. Det är ju ofta expansioner till spelen vilket kan vara mycket välkommet och jag tror knappast "gamers" är emot att se sånt. Däremot när spel uppenbart hålls tillbaka för att sälja DLC ja då blir det ett problem. När spel byggs runt ett system om mikrotransaktioner och sedan säljs för fullpris, ja då blir det ett problem. Det betyder inte att vi gamers hatar allt vad heter DLC och mikrotransaktioner. Det vi hatar är hur det missbrukas.

Redaktör

Missvisande rubrik, ber om ursäkt. Fixat nu.


signatur
Medlem

Ser inga som helst problem med mikrotransaktioner så länge det är kosmetiska prylar.

Vill inte ens veta hur mycket lagt på DotA, t.ex...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Mitt Overwatch har nog kostat 2500 totalt. Men det är övervägande det dyraste. Nått CS skin har man också köpt, men där snackar vi kaffepengar. Något DLC har man också köpt. Så, ganska ofta, valde jag.

Om det bokstavligen hade handlat om just microtransaktioner så hade det ju kanske känts ganska problematiskt. En hel del av kritiken har väl just handlat om att det ska vara en slags modern variant av "bondfångeri", dvs. en metod att lura till sig pengar från de lättpåverkade, de omogna samt de med "missbrukarliknande" inköpsmönster.

Så, om huvuddelen av deras inkomster kom just från denna del, kunde man ju möjligtvis hävda att deras affärsverksamhet är i grunden oetisk. (om man tar ovanstående tolkning på allvar vill säga)

Medlem

Är det ett spel som jag gillar så brukar jag lägga lika mycket pengar på mikro transaktioner som jag lagt på spelet i sig, där någonstans ligger min gräns.

Medlem

Köper ofta och mycket men endast i CS:GO.

Medlem

Lite roligt att läsa här om acceptansen på kosmetiska grejer till spelen. Tycker ni missar hela poängen.

Tror ni speltillverkarna släpper sina verktyg fria för att göra skins osv om de tjänar mer på sådant än spelet i sig? Givetvis inte! Det vi inte får se nu är alla Svenssons som är jätteduktiga på att göra sådana saker eftersom speltillverkarna förstås inte vill ha konkurrens....

Där har ni stora felet.

Medlem

@Capitan: Skräll, ett företag vill gå med vinst och gör det genom att behålla vad dom sjävla skapat för att vidareutveckla möjligheterna. Fy skäms, äckliga kapitalister azzå!

Medlem

Köper story DLCn eller hela Season Pass till bra gjorda single player titlar. Det är allt. Vägrar små crap av kosmetiska mikrotransaktioner.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Capitan:

Lite roligt att läsa här om acceptansen på kosmetiska grejer till spelen. Tycker ni missar hela poängen.

Tror ni speltillverkarna släpper sina verktyg fria för att göra skins osv om de tjänar mer på sådant än spelet i sig? Givetvis inte! Det vi inte får se nu är alla Svenssons som är jätteduktiga på att göra sådana saker eftersom speltillverkarna förstås inte vill ha konkurrens....

Där har ni stora felet.

Helt rätt sagt!
Kommer glatt ihåg dom gammla goa tiderna då det fanns ett överflöd av karaktär och vapen skins som man kunde tanka ner till spel som Quake 3 och dyliknande spel.

Medlem

Klickade "AAALDRIG", men ibland har jag köpt något i ett mobilspel då det erbjudit så pass mycket spelglädje att utvecklarna ska ha något för det, inte för att jag "behövde de där kristallerna för de där pixlarna". Är en enorm skillnad för mig då det är en principsak att inte använda mikrotransaktioner i ett spel jag betalat för, typ Overwatch.

FM-guru
F.d. Sisyr

Köper mikrogrejer till Smite då och då. Det är ju ett gratisspel och alla mikrotransaktioner har enbart med kosmetika att göra, så det har jag inget emot. Mikrotransaktioner som påverkar gameplay uppskattar jag däremot inte. Spel som inkluderar sådant spelar jag inte ö.h.t. Samma sak med mikrotransaktioner ö.h.t i spel som inte är F2P.

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Jesus christ. Såklart att folk köper det dem vill ha, alla har som sagt inte tid att farma och vill bara ha lite roligt? Det är ju bara cosmetic items för det mesta i loot lådor. Vad spelar det för roll om såna saker är i Singleplayer spel för er?

Det är ovanligt att en dlc har något att göra med orginal-storyn, så varför tvingar ni er själv att köpa dem om ni nu ogillar dlc's så mycket?

Like deprimerande att läsa detta kommentators-fält som vanligt.

Jag (och de flesta misstänker jag) har inga som helst problem med att folk lägger sina egna pengar på vad dem vill. Det jag stör mig en smula på är många utvecklares hutlösa prissättning på vissa kosmetiska produkter, men det som verkligen går mig på nerverna är när hela spelbranschen förändras då spelutvecklare blir giriga och vädrar storkosing. Då har vi snart inte har ett traditionellt spel kvar och allt som återstår är klick-skräp som drar in miljarder på appmarknaden. Pay-per-meter i MMO nästa kanske? Det kanske låter fånigt, men ändå tar ett pissigt "spel", lika komplicerat som en tärning, 10 gånger mer betalt för sitt innehåll jämfört med vilket GotY som helst.
Tack men nej tack.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Helt rätt sagt!
Kommer glatt ihåg dom gammla goa tiderna då det fanns ett överflöd av karaktär och vapen skins som man kunde tanka ner till spel som Quake 3 och dyliknande spel.

Kan bara hålla med där. Jag var en av dom som mappade, gjorde skins, texturer, scripts mm till RtCW, ET, Doom och Quake, plus huserade mina egna servrar till dessa spel. Fan så kul det var. Kan tala om att det är just detta jag saknar mest idag. Skaparglädjen och gemenskapen vi hade på communityt. Det lär jag aldrig få uppleva igen pga alla snikna utvecklare.

Medlem

VEM KÖPTE???!!? *pekar runt med fingret*

Nej men seriöst, hur fan kan man lägga pengar på sånt skit? :/

Medlem

@LARRYLUKE: cosmetics på spel är ju bara värdelöst...

12
Skriv svar