Nu är det officiellt – World of Warcraft får vaniljservrar!

Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, jag gnäller inte, har inte rört skräpet på säkert tio år nu så jag struntar blankt i vilka sorts servrar de har. Jag bara kommenterade vilket misslyckande det var för en utvecklare.

Vad tragiskt när man behöver lägga tid på att ge negativa kommentarer om ett spel man "struntar blankt" i och inte rört på tio år.
Kanske dax att gå vidare i livet?

Medlem

Classic kommar att skilja sig ganska mycket från WoW 1.0 då de har uppgraderat grafikmotorn och alla animationer så pass mycket som de gjort genom åren. Att få Classic att kännas som Vanilla kommer att kräva en jädra massa arbete då de måste göra om hela spelet för att ge samma känsla.

Medlem

@Vectuvius: Du tolkar min kommentar som fan tolkar bibeln. Det är inte att de gör detta som är det komiska. Det är deras motstånd för att sedan vända kappan efter vinden som är det komiska. Hade Blizzard inte aktivt stridit emot detta så hade jag inte brytt mig.

Skrivet av Dunder:

Nej, jag gnäller inte, har inte rört skräpet på säkert tio år nu så jag struntar blankt i vilka sorts servrar de har. Jag bara kommenterade vilket misslyckande det var för en utvecklare.

Misslyckande? Kom igen nu. Wow är det mest framgångsrika MMORPG i historien. Hur kan det räknas som ett misslyckande?

Skrivet av Nomman:

@Esri: Jag håller inte alls med, det är ju allt det tidskrävande som gjorde spelet så roligt. Att leta efter grupp i Ironforge, för att sedan flyga fågel och springa tio mil för att köra en dungeon. Det var tillfredsställande. Numera är det bara en knapptryckning, och sen spelar man med ett gäng random ryssar som inte skriver ett ord i chatten.

Samma sak med att levla. I Vanilla var det en utmaning som tog tid och ibland var direkt svårt. Numera dingar man nästan innan man hunnit uttdela så mkt som ett slag. Hur kul är det, att rusta till ett endgame på tio min?

Nej, i min mening har all automatisering och streamlining tagit bort all utmaning och förvandlat wow till ett spel som varken kräver interaktion med andra eller särskilt mycket arbete. Men det är kanske bara jag 😜

Vanilla var inte svårt. Det handlade bara om att det var tidskrävande.. något som folk gnällde hela tiden på.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Vanilla var inte svårt. Det handlade bara om att det var tidskrävande.. något som folk gnällde hela tiden på.

Vanilla var underbart för att man fick uppleva allt flera gånger om innan man kom till end game, att köra instancer i vanilla var ingen självklarhet då det tog tid att ta sig till instancerna och man behövde LETA efter spelare som ville vara med. I dagens WoW kan man stå i staden och strunta i alla quests då man bara behöver sätta sig i dungeon finder. Vanilla var tidskrävande men det var bra mycket bättre än hur spelet ser ut idag, inget i världen spelar någon roll för att man kan ta sig överallt hur snabbt som helst.

Medlem

@Jeehao: Kunde man då också. Levlade upp min druid i vanilla till 60 genom att bara göra dugeons. Fördelen med instancefindern var att man slapp solla mellan allt spammande. Dessutom så kommer folk gnälla för att det tar timmar att ta sig in till AQ40 för att sedan se halva gruppen lämna efter en wipe.

Nej. Det som kommer att driva dessa servrar är "nyhetens behag". Inom ett halvår kommer de vara lika döda som dagens servrar.

Medlem
Skrivet av Senjinone:

Vad tragiskt när man behöver lägga tid på att ge negativa kommentarer om ett spel man "struntar blankt" i och inte rört på tio år.
Kanske dax att gå vidare i livet?

Jisses, du behöver inte känna dig personligt kränkt för att jag kommenterar utvecklarna av ditt favoritspel. Ta det lugnt

Skrivet av Dizzz:

Misslyckande? Kom igen nu. Wow är det mest framgångsrika MMORPG i historien. Hur kan det räknas som ett misslyckande?

Det gör jag inte. Det var inte spelet jag kommenterade, det var utvecklarna.

Skrivet av Tivook:

Helt felaktigt. Varför ser du allt så svartvitt?

Det finns en efterfrågan på en classic server, det innebär inte att alla wow spelare kommer överge den nuvarande versionen / expansionen.

Precis som det finns efterfrågan på 0,5% mjölk så finns det efterfrågan på 3% också. Vilken du väljer är således en personlig preferens och Blizzard möter bara efterfrågan som vilket företag som helst hade gjort i jakten på inkomster.

Nej, det är inte felaktigt Det var en åsikt, och som utvecklare hade jag själv känt att det var ett misslyckande att behöva ogöra många års hårt arbete.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Jeehao:

Classic kommar att skilja sig ganska mycket från WoW 1.0 då de har uppgraderat grafikmotorn och alla animationer så pass mycket som de gjort genom åren. Att få Classic att kännas som Vanilla kommer att kräva en jädra massa arbete då de måste göra om hela spelet för att ge samma känsla.

Som det lät på dem så ska det vara i princip 100% vanilla. Sen får vi se om det blir så.

Medlem

@Dizzz: Vanilla var inte svårt... Ja säg det till guilder som spenderade månader på de två första bossarna i BWL, eller månader på AQ eller ännu längre på Nax.

Vanilla var extremt svårt jämfört med vad det är nu, men det var inte roligare för det, det var ogenomtänkta design beslut som gjorde att det blev svårt.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

@Jeehao: Kunde man då också. Levlade upp min druid i vanilla till 60 genom att bara göra dugeons. Fördelen med instancefindern var att man slapp solla mellan allt spammande. Dessutom så kommer folk gnälla för att det tar timmar att ta sig in till AQ40 för att sedan se halva gruppen lämna efter en wipe.

Nej. Det som kommer att driva dessa servrar är "nyhetens behag". Inom ett halvår kommer de vara lika döda som dagens servrar.

De kommer säkerligen inte bara kopiera Vanilla rakt av för att vissa saker var helt enkelt inte så bra med spelet, 40 manna raids måste ses över för att det var ganska dåligt i Vanilla. Delen med instance findern där man manuellt måste leta efter instancer är okej enligt mig, men jag ogillar skarpt delen där man bara klickar på en knapp och spelet själv letar upp en instance och teleporterar dig till instancen, man behöver inte ens veta vart instancen finns i världen..

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Snacka om att känna panik. Aktiviteten på servrarna är påväg att dö ut och då väljer Blizz att se ut som ett par fåntrattar istället för att mista stora delar av kakan. Vad hände liksom med att koden var borta? You think you do but you don't? Blizz motstånd i snart fem år? Allt genom fönstret pga. paniken.

Haha. Du menar att du missat att Blizzard har slagits mot detta i över fem år innan de kröp till korset?

Eller så "slogs" de mot att privata servrar levererade deras spel utan kostnad? Jag är inte alltid vän med hur lågt vissa företag går för att skydda sitt namn eller varumärke, men även ifall det har var tråkigt för dem som faktiskt var intresserade av vanilla så är det ju ett solklart fall. Sedan tycker jag att Blizzard borde varit mer tillmötesgående mot en specifik fanbase redan från början då de inte kunde/ville leverera samma upplevelse själva, men det är en annan femma.

Medlem
Skrivet av Jeehao:

Vanilla var underbart för att man fick uppleva allt flera gånger om innan man kom till end game, att köra instancer i vanilla var ingen självklarhet då det tog tid att ta sig till instancerna och man behövde LETA efter spelare som ville vara med. I dagens WoW kan man stå i staden och strunta i alla quests då man bara behöver sätta sig i dungeon finder. Vanilla var tidskrävande men det var bra mycket bättre än hur spelet ser ut idag, inget i världen spelar någon roll för att man kan ta sig överallt hur snabbt som helst.

Dessa kommentarer alltså... Du "behöver" inte göra någonting. Du "måste" inte equippa hierlooms för att få XP snabbt, det är inte "nödvändigt" att använda verktyg som Dungeon Finder till att hitta folk. Du är helt fri att spela spelet som du själv vill.
Börja på en ny karaktär, gör de första questen, spar ihop till din första mount och skippa de som kan flyga. Spela långsamt och i din egen takt igenom hela spelet eller stanna på lvl 60 och ge fan i den där portalen till Outland ifall det är tråkigt. Jag lovar, du kommer att få "LETA" spelare för det spelsättet också.
Bara för att majoriteten av spelarna redan har gjort allt det där flera gånger tidigare och inte har något emot att saker och ting går att göra snabbare och effektivare, betyder det inte att DU måste göra som alla andra.

Medlem
Skrivet av Ender:

Dessa kommentarer alltså... Du "behöver" inte göra någonting. Du "måste" inte equippa hierlooms för att få XP snabbt, det är inte "nödvändigt" att använda verktyg som Dungeon Finder till att hitta folk. Du är helt fri att spela spelet som du själv vill.
Börja på en ny karaktär, gör de första questen, spar ihop till din första mount och skippa de som kan flyga. Spela långsamt och i din egen takt igenom hela spelet eller stanna på lvl 60 och ge fan i den där portalen till Outland ifall det är tråkigt. Jag lovar, du kommer att få "LETA" spelare för det spelsättet också.
Bara för att majoriteten av spelarna redan har gjort allt det där flera gånger tidigare och inte har något emot att saker och ting går att göra snabbare och effektivare, betyder det inte att DU måste göra som alla andra.

Har du ens spelat Vanilla och senare expansioner och förstått vad skillnaden är?
Att levla utan Heirlooms upp till level 60 eller få guld tar inte lång tid i dagens WoW där allt är simplifierat.
Det värsta med vanliga Dungeon Finder är systemet där man teleporteras till instancen, man behöver inte bry sig om vart man är man bara magiskt kommer till ett ställe med enormt mycket xp, Heroic systemet är vad det normala Dungeon Finder systemet borde vara.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Jisses, du behöver inte känna dig personligt kränkt för att jag kommenterar utvecklarna av ditt favoritspel. Ta det lugnt

Det gör jag inte. Det var inte spelet jag kommenterade, det var utvecklarna.

Nej, det är inte felaktigt Det var en åsikt, och som utvecklare hade jag själv känt att det var ett misslyckande att behöva ogöra många års hårt arbete.

Fast det gör dom ju inte, dom ger ju bara folk en nostalgitripp som många som lirade vanilla efterfrågar, inklusive mig själv.

Att gamla filmer typ Alien eller Terminator visas på bio ännu en gång är ju inte ett misslyckande utan snarare en hyllning till filmen precis som detta är en hyllning till vanilla.

Medlem

@Jeehao: Så du tycker det går för snabbt att levla till 60? När startade du en ny karaktär sist, utan att föra över någonting från andra karaktärer? När skrapade du ihop en grupp människor på "the vanilla way", genom att stå och skrika på AH-taket i Ogrimmar efter kompetenta deltagare med erfarenhet och TS? Vad är det som "tvingar" dig att inte göra det, sätta dig och dem som tycker likadant på en flygtaxi och ta dig till Feralas på egen hand för en vända i DM?
Jag har spelat innan betan släpptes i Europa, och gör det fortfarande. Jag vet mycket väl vilka skillnader det det är, och dem är exakt fler än jag kan minnas. Det jag däremot kommer ihåg är att den upplevelsen jag hade med WoW då är mindre spelmekanik och mer känslan av något nytt och outforskat.

För mig kommer WoW aldrig att kunna bli vad det en gång var då jag har växt med spelet och spelet har växt med mig. Att spela originalversionen kommer aldrig kunna ge mig annat än ett nostalgiskt leende efter som jag gjort och utforskat allt det där förut, om och om igen. Det skulle inte finnas något nytt, bara samma gamla. Nu kommer ju Blizzard att fixa gammel-WoW igen, så det är ju jätteroligt för alla som hittar sin "frälsare" där. Själv myser jag med mina goda minnen istället och loggar in på Destiny 2 igen för lite nutida röj.
Ha det så kul.

Medlem

@Ender: Det går extremt snabbt att levla i nutida WoW ''utan heirlooms'' jämfört med hur snabbt det gick att levla i Vanilla. På 2-3 days played så har du level 110 utan heirlooms i nutida WoW. I Vanilla tog det nog cirka 15+ days played för casual spelare att bli max level, dvs flera månader om man hade ett liv utanför datorn. Jag kommer ihåg att en kompis satt och missbrukade Creeping Sludges i Maraudon med sin frost mage, tills deras xp blev nerfad för att de kunde trögas ned och missbrukas för att farma xp med bara en spelare, hans xp mätare gick up några milimeter per run, woooooah...

Avstängd

Bara en som sak som bagspace. Det var ju så sjukt lite utrymme i väskorna att man var tvungen att hitta vendors hela tiden. Alla prylar tog ju upp plats, väskorna var små och dyra. Faktum är att det tidiga WoW en bit in i TBC hade rätt många designmissar som man som nostalgiker gärna glömmer.

TBC förpestades också av alla bittra vanillaboys som spydde galla över att deras gear blivit värdelösa.

Medlem

@Jeehao: Men vem vid sina sinnes fulla bruk vill uppleva det igen? Jag säger inte att det inte går snabbare idag, men det finns ju en anledning till det, och då är det inte hierlooms, LFG eller lvl boost inräknat. Vill minnas att det var ganska uppskattat av communityn när det började gå snabbare att levla sina karaktärer då det på den tiden var rätt drygt att dra upp alts. Speciellt mellan aktivt raidande etc.
Fasiken, det var ju nästan förbjudet att pilla med en alt istället för att inte ägna sin lediga tid åt annat än att grinda Fire/Nature/Frost resistance gear!

Edit. Men 2-3 dagar till 110 från 0? Det låter inte som 2-3 dagar för en vuxen människa med jobb och barn. Har dragit upp alla mina karaktärer till minst 100, och de flesta till 110...ingen har tagit några "2-3 dagar", ens från 100 till 110 när man bara har tid efter jobbet.
Det är verkligen ett ickeproblem i mina öron. Ifall det är väldigt viktigt för just dig att det nu för tiden går för snabbt att levla karaktärer i ett 13 år gammalt spel så kanske du borde fundera på att byta hobby.

Medlem
Skrivet av Ender:

Med 2-3 dagars spelande för 1-110 så menade jag ''Days Played'' i spelet.
För en spelare som inte kan spela dygnet runt tar det säkert mer än en normal vecka att levla upp till 110.

Medlem
Skrivet av Calez:

Bara en som sak som bagspace. Det var ju så sjukt lite utrymme i väskorna att man var tvungen att hitta vendors hela tiden. Alla prylar tog ju upp plats, väskorna var små och dyra. Faktum är att det tidiga WoW en bit in i TBC hade rätt många designmissar som man som nostalgiker gärna glömmer.

TBC förpestades också av alla bittra vanillaboys som spydde galla över att deras gear blivit värdelösa.

Det fanns otroligt mycket som var jobbigt och man störde sig på i vanilla, och otroligt mycket som tog onödigt med tid. Men det var det som gav spelet sin charm, man hade aldrig bråttom hit eller dit, man var tvungen att planera och man kände inte att det var bortslösad tid om man bara lekte runt, nu ska man göra något hela sin speltid för att 'uppleva' det hela vilket gör att det känns mer som ett heltidsjobb än ett spel. Samt så har förenklandet av allt + 'alla ska få uppleva allt content' förstört det hela och det saknas helt distinktion mellan klasserna.

Men jag hoppas att de fixar lite saker som var rena buggar eller saker som var rent dåligt implementerade, en av de absolut viktigaste grejerna för mig är att de fixar så man får pvp assists som healer, var otroligt jobbigt att heala i pvp för att få 1/4 av killsen alla andra får...

Avstängd
Skrivet av Esri:

Jag saknar knappast att sitta i Org och leta efter folk i 3h för att få ihop 15 man till en UBRS för att sedan halvägs in så drar tanken och man inte får tag i en ny och får lägga ner. Nej TBC hade det bästa systemet, där du inte köade för grupper utan du hade ett LFG system där du skrev roll och vad du ville spela så kunde folk använda det för att hitta folk där. Vanilla var kul för att man kunde utforska och leta efter roliga saker, det har man gjort så nu skulle det bara bli ett grind för att komma till level 60, det kommer aldrig vara lika kul som det var för 10 år sedan oavsett om de gör wow Classic 100% accurate. Mycket har de förstört men vanilla har inte åldrats väl. Ta bara Nax 40, 8st warrior tanks för att klara 4 horsemen... det var ju... kul...

Tror du inte dom implenterar det nya systemet att hitta folk?


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Tror du inte dom implenterar det nya systemet att hitta folk?

Med tanke på att som det lät på dem så ska det vara 100% wow classic. Och om det är så, så kommer du få meeting stones istället, vilket aldrig fungerade som de ville eftersom att folk inte var intresserade av att sitta och vänta utanför en instans.

Medlem
Skrivet av Esri:

Med tanke på att som det lät på dem så ska det vara 100% wow classic. Och om det är så, så kommer du få meeting stones istället, vilket aldrig fungerade som de ville eftersom att folk inte var intresserade av att sitta och vänta utanför en instans.

När man spelar Heroic så kan man hitta spelare i group findern men det är ett krav att minst 2 st ska ta sig till instansen för att kunna få dit resten av gruppen, detta system skulle jag kunna se i vanilla då det bara gör det lättare att hitta spelare och inte lättare att ta sig till instansen. Systemet där man bara ställer sig i en kö för en random instans och automatiskt teleporteras in gillar jag inte alls.

100% WoW classic kommer aldrig att fungera, det fanns för mycket som var mediokert med Vanilla för att Blizzard ska lämna det kvar i spelet, grafiken lär uppgraderas till nyaste grafiken med så att inte spelet ska kännas utdaterat redan vid launch. ^^

Medlem
Skrivet av Jeehao:

När man spelar Heroic så kan man hitta spelare i group findern men det är ett krav att minst 2 st ska ta sig till instansen för att kunna få dit resten av gruppen, detta system skulle jag kunna se i vanilla då det bara gör det lättare att hitta spelare och inte lättare att ta sig till instansen. Systemet där man bara ställer sig i en kö för en random instans och automatiskt teleporteras in gillar jag inte alls.

100% WoW classic kommer aldrig att fungera, det fanns för mycket som var mediokert med Vanilla för att Blizzard ska lämna det kvar i spelet, grafiken lär uppgraderas till nyaste grafiken med så att inte spelet ska kännas utdaterat redan vid launch. ^^

De skulle kunna köra TBC's dungeon finder, du väljer instans och vad du vill spela, dps, tank, healer och sen kan folk se dig i en lista. Det räcker som LFG system.

Alla som har velat ha detta, typ folket från nostralius vill att det ska vara 100% vanilla. De kör på versionen innan pre TBC patchen. Jag förstår inte hur någon skulle orka spela det men tydligen är det många som vill. Även om jag tror att det är mycket nostalig och att många inte kommer ihåg hur jobbigt spelet var under den tiden. Kan ju nästan lova att om det inte är 100% vanilla så kommer folk whina över det istället. Plus att folk verkar ju vilja att det känns utdaterat, det ska ju vara som det var för 10 år sedan, det är lite av poängen.

Medlem

Skulle aldrig orka spela vanilla seriöst igen, men det hade fan vart årets nostalgitripp att återse gamla Barrens, Ashenvale etc. som blev något helt nytt i Cataclysm.

Medlem

@Esri: Spela 2 timmar varannan dag och du hamnar på under tian per sittning. Billigare en burkdrickan du öppnar vid datorn. Den negativa inställningen till månadsavgift har jag aldrig fattat. Däremot att ta betalt för digital download på ett spel med månadsavgift förbryllar mig.

Medlem
Skrivet av sCaz:

@Esri: Spela 2 timmar varannan dag och du hamnar på under tian per sittning. Billigare en burkdrickan du öppnar vid datorn. Den negativa inställningen till månadsavgift har jag aldrig fattat. Däremot att ta betalt för digital download på ett spel med månadsavgift förbryllar mig.

Finns inte en chans att jag tänker betala en månadskostnad för ett mer än 10 år gammalt spel som jag redan har gjort allt i. Att ta lika mycket betalt för wow classic som det moderna wow kommer utan tvekan skrämma bort en hel del personer, så roligt är inte vanilla.

Medlem

Hoppas det är med den nya grafiken i alla fall, så dom inte har en rollback även där.

Medlem

Hoppas alla gamla vanilla buggar kommer finnas med också, som den legendariska loot buggen (som gjorde att man fastnade i knäböjt läge, och sedan "surfade" fram)...
Själv spelade jag WoW redan på beta tiden, och även om jag minns tillbaka på vanilla tiden med ett leende, så är det inget jag vill uppleva igen. Glad att varit med om det, men jag har bättre saker att göra med min tid.
När servrarna kommer, och om det inte medför någon extrakostnad så kommer jag nog skapa en char och åka runt och titta på den gamla kartan lite, men att lägga ner mer tid än så känns extremt osannolikt.

12
Skriv svar