Helgdiskussion - Dina bästa minnen från World of Warcraft-starten

Robot
Helgdiskussion - Dina bästa minnen från World of Warcraft-starten

Blizzard annonserar äntligen nostalgiservrar för världens största onlinerollspel.

#for-the-alliance, #nostalgi, #world-of-warcraft, #wow


Medlem

Har inte så många minnen för jag avskydde det redan från början. Var väl roligt ett tag att springa runt med en kompis och se miljöerna och så vidare. Men när man blev runt lvl 30 ledsnade man.

Skägg.
10 Chambers

Jag spelade betan, insåg att jag aldrig borde utsätta mig för lockelsen. Höll ut i säkert ett par månader, tills alla polare började lira. Sen var man fast i ganska många år.

Just känslan av att springa uppför backen till Ironforge, allt var så stort och massivt på ett sätt andra spel inte kom i närheten av. Idag är man ju ganska bortskämt med stora ytor i spel, men inte då.

Ett annat kärt minne är första gången man kom ut ur grottgången vid Booty Bay, och såg hela viken breda ut sig och den galna arkitekturen med alla båtar.


signatur
Medlem

Jag spelade betan 1 år innan det släpptes. Köpte collectors edition dag 1, aldrig rört det efter betan knappt. Vanilla servrar för 150 spänn månaden? Såklart blizzard vill ha del av kakan och stänger piratservrarna och lanserar en egen version. Typiskt blizzard. Från bäst till sämst.

Medlem

Kände faktiskt mer WoW över SWG än WoW faktiskt men visst de var välgjort som tusan å de var kul å ganka när vi spela pvp men vi var ett gäng som lira sen SWG men vi alla tappa intresset i WoW och en efter en droppa.

Men ballaste minnet var nig när vi var först i Eurpa med att slakta Azure eller va draken hette som man kunde exploita

Medlem
Skrivet av robbis:

Jag spelade betan 1 år innan det släpptes. Köpte collectors edition dag 1, aldrig rört det efter betan knappt. Vanilla servrar för 150 spänn månaden? Såklart blizzard vill ha del av kakan och stänger piratservrarna och lanserar en egen version. Typiskt blizzard. Från bäst till sämst.

Visst är det konstigt när man vill ha pengar för ens skapelse och för att hålla servrar uppe?

Medlem

Vanilla.... tyckte man var bara var en vilsen hunter i Vanilla. n00b från huvudet ned till tåspetsen.
Men det var kul.

Medlem

Spelade på Shatterd Hands some Alliance. Varje fredag under de första 6-8 veckorna ”Raidade” Hordes Redridge Mountains, de kom via Booty Bay upp via Darkwoods eller vad det hette. Och banka slog sönder oss low levels och våra NPC’s i området. Det samlades alltid massor med folk och bankade på varandra under några timmar

Avstängd

Jag hade ingen aning vad WoW var 2007 men ville testa det sedan en jobbkompis snackat. Jag laddade ner spelet och det tog tid bara det. Jag körde en tiodagarstrial. Det var kul. Men när jag sprang in i Stormwind första gången kände jag att det var kört. Men jag höll emot och spelade på.
Men vid level 11 tog jag ett quest i Westfall som innebar att jag plötsligt flög till Stormwind och då gav jag upp och halade fram kreditkortet. Sedan spelade jag plus 4 000 timmar under några år och jag spelade Legion senast. Jisses, vilket spel! Bästa nånsin. Vilka fantastiska minnen!

Medlem

Bästa minnet är väl bara hur jävla förtrollande det var med en sådan stor och vacker värld året 2004/2005 när något liknande inte hade funnits (säg inte EQ för det var inte ens i närheten av så storslaget som WoW enligt mig). Jag minns att jag hade typ 2 dygn played på lvl 20 eller liknande i början haha. Anser dock TBC vara den riktiga stora wow-eran för min egen del, då vart jag så enormt förälskad i det för jag hade kommit in i spelet och började raida, dom bästa tiderna jag haft i livet för att vara ärlig.

Medlem
Skrivet av robbis:

Såklart blizzard vill ha del av kakan och stänger piratservrarna och lanserar en egen version. Typiskt blizzard. Från bäst till sämst.

Eh, dom kommer bidra med en väl (förhoppningsvis) fungerande service... och du tror att det skall vara fullt gratis?

Är det rättvist att dom som lirar senaste Expen, ska betala för din kakbit, när du finner nöje i och har roligt när du klickar omkring i ett föråldrat spel?

150 spänn är inga pengar. 1-1½h på ett vanligt jobb för och spela oändligt under 31 dagar.....

Medlem

Jag var sen med WoW-starten. Än idag känner jag ett sting av ogillande för WoW, MOBA:s och till och med Tower Defence-spel trots att de gett mig mängder med timmar av roligt spelande. De var liksom symptom på slutet för RTS-eran och med det Warcraft så som det ska spelas (subjektiv åsikt, skjut mig inte!). Det svider fortfarande såhär 15-20 år senare.

Jag var så sen faktiskt att jag inte började spela förrän i Burning Crusade även om jag provade WoWs trial ett par gånger under vanilla. Det kan vara det som gör att jag föredrar BC men det faktum att BC fortsatte på historien från WC2 och WC3 med Draenor och Blood Elves osv gjorde mer för mig än "möjligheten att springa runt i Warcraftvärlden". Det kändes för mig som om det var det enda vanilla erbjöd och det var inte nog. Det faktum att många av valpsjukdomarna som plågade vanilla också fixats och att balanseringen av spelet var mycket bättre gör också att jag föredrar BC.

Men ett av mina mest spännande minnen var när jag som nybliven Tauren Shaman följde vägen ut ur Mulgore in i Barrens för första gången. Väntade på en kompis som skulle möta mig där och tänkte att jag bränner lite tid på att spöa en giraffliknande sak. Jag menar hur tuff kunde den vara? Visade sig att den var rätt tuff... Man ska inte ge sig på mobs med dubbelt så hög level.

Medlem

Minns att vi vara ca 3 guilds som körde Stormwind raids lite nu och då, det var väldigt roligt.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Avstängd

Ett sådant minne är en söndageftermiddag i oktober 2008. Vi är fem random spelare som kör en dungeon i Badlands. Det går bra när tanken halvvägs in i grottan säger att hans morsa tjatar på honom så han måste äta med familjen och så går han AFK, en 11-årig brittisk kille, och vi står kvar där som fån. Jisses, det var minnen det... 😁

Medlem

40 Manna Molten Core och Black Wing Lair var det jag kommer ihåg mest. Körde iofs en hel del pvp också.

Medlem

När jag skulle ta mig från SW till Tanaris för första gången, höll på säkert en hel dag.

Medlem

Hoppas verkligen att folk kommer inse att Vanilla faktiskt inte var det dröm spelet som folk kommer ihåg att det var.

"Ah men dude, saker tog ju så himla mycket längre!, så himla fett mer roligare"
-Generic Quote.
Och sen att det ska ta en hel jävla fucking dag för att komma till ett ställe, coolt... men du ska försöka fråga dig en sak, respekterar verkligen spelet min egna fritid eller är dess syfte enbart att sluka ens tid och sega ner ens progress för att dom ska i slutändan få mer subscription pengar.

Nostalgi är en hemsk älskare, folk kommer bli besvikna när dom inser att det inte kommer komma ny content till vanilla.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

När jag kom till Loch Modan för första gången och såg hur vackert det var. Jag älskade verkligen den zoonen fram tills dom förstörde den i cataclysm, iallafall ur rent estetiskt perspektiv.

Medlem

När man lämnade Elwynn Forest första gången och tittade lite mer noga på kartan och insåg hur stor världen är och hur mycket man hade kvar att se.

Avstängd
Skrivet av robbis:

Jag spelade betan 1 år innan det släpptes. Köpte collectors edition dag 1, aldrig rört det efter betan knappt. Vanilla servrar för 150 spänn månaden? Såklart blizzard vill ha del av kakan och stänger piratservrarna och lanserar en egen version. Typiskt blizzard. Från bäst till sämst.

Det kommer ju garanterat vara samma subscription som vanliga spelet, bara att man väljer att spela på särskilda servrar, så att det är 150 spänn i månaden för classic är inte korrekt.

Medlem

Mina bästa minnen var tveklöst när jag snubblade över att WarCraft skulle bli ett MMO och man kunde hitta de första bilderna och jag visste direkt att jag skulle tillbringa mer tid med det spelet än något annat, även ifall jag aldrig trott att jag skulle spela det stundvis än idag. Jag minns med glädje jakten på koreanska personuppgifter som skulle kunna få in en på en Koreanska betan, långt innan den Europeiska öppnade, skapandet av min första warrior-dvärg vid namn "Kord" (Alliance, wtf?) och hur han sprang runt och härjade runt Ironforge och allt var ett oskrivet blad.

Inget Blizzard gör kan ge tillbaka den känslan igen, och jag betvivlar att något annat spelföretag någonsin kommer kunna göra det heller. Det är ok, vissa saker händer bara en gång i livet, och man bör vörda minnet det minnet väl

Avstängd
Skrivet av Godofcheese:

Hoppas verkligen att folk kommer inse att Vanilla faktiskt inte var det dröm spelet som folk kommer ihåg att det var.

"Ah men dude, saker tog ju så himla mycket längre!, så himla fett mer roligare"
-Generic Quote.
Och sen att det ska ta en hel jävla fucking dag för att komma till ett ställe, coolt... men du ska försöka fråga dig en sak, respekterar verkligen spelet min egna fritid eller är dess syfte enbart att sluka ens tid och sega ner ens progress för att dom ska i slutändan få mer subscription pengar.

Nostalgi är en hemsk älskare, folk kommer bli besvikna när dom inser att det inte kommer komma ny content till vanilla.

Att det tog tid att ta sig runt i världen gjorde att den kändes större och äventyret bestod inte bara av att köra en instance, utan att ta sig dit också.
Man visste inte om det var några gnome rogues som lurpassade i dalgången mellan Badlands och Searing Gorge, när man skulle ta sig från Kargath till Blackrock Mountain, och mycket riktigt stod de där och väntade för att ganka dig. Och eftersom det inte gick att flyga var det bara att fly eller fäkta. Kanske fick man hämta hjälp för att ta sig till instancen vid liv. Man skapade både fiender och vänner. De som gankade dig hamnade på din kill-on-sight-lista, och det var alltid lika härligt när man fick chansen att ganka tillbaks.

Att spelet tog all ens tid är en annan femma.

Avstängd
Skrivet av Ender:

Mina bästa minnen var tveklöst när jag snubblade över att WarCraft skulle bli ett MMO och man kunde hitta de första bilderna och jag visste direkt att jag skulle tillbringa mer tid med det spelet än något annat, även ifall jag aldrig trott att jag skulle spela det stundvis än idag. Jag minns med glädje jakten på koreanska personuppgifter som skulle kunna få in en på en Koreanska betan, långt innan den Europeiska öppnade, skapandet av min första warrior-dvärg vid namn "Kord" (Alliance, wtf?) och hur han sprang runt och härjade runt Ironforge och allt var ett oskrivet blad.

Inget Blizzard gör kan ge tillbaka den känslan igen, och jag betvivlar att något annat spelföretag någonsin kommer kunna göra det heller. Det är ok, vissa saker händer bara en gång i livet, och man bör vörda minnet det minnet väl

Den känslan är nånting som du aldrig kommer kunna få tillbaks. Det handlar inte så mycket om spelet i sig utan om att allt var så nytt för dig. Du blev av med wowskulden, och är för alltid förhindrad från att känna likadant igen.

Medlem

@Araxes: Haha, exakt så.

Medlem

Ett av de största minnet är när vi ”wipeade” på Nefarian gång på gång, tillslut vart det last try, och då med 39 pers. En druid som hade 50 mer dkp än mig skulle dra. Vilket resulterade i att vi äntligen tog first Kill på nefarian tillslut och jag som shaman vann macen Lok’amir tack vare att druiden lämnat! Jäklar vad glad man var då..! Men alla minnen när man downade bossar första gången är så sjukt starka än idag!

Medlem

Har ganska många minnen både från betan och framåt. I betan var det skoj när blizz öppnade en protal för att testa Onyxias lair och de inte hade någon level restricion på att ta sig dit (mången låglevel dog) I release, minns hur jag grindade pengar till min första epic mount, när jag som första gnome warrior på min server dödade både Ragnaros och Nefarian(i 40 manna raids dvs inte solo) Lämnade dock alliance iom TBC och återvände aldrig. Många många fler minnen men för mycket att skriva här. Enda jag ångrar är att jag raderade filmerna från alla våra första raid boss kills.

Medlem

När jag spelade Nightelf warrior, jag var level 4 lämnade start zonen sprang ner till en sjö ser ett träskmonster jaga mig och jag dog på 1 slag tog mig flera timmar att hitta tillbaks till mitt lik

Det har hänt väldigt mycket roliga grejer under alla år med WoW.

Som t.ex min första gubbe på 60 tiden när spelet hade lanserats så spelade jag dvärg hunter på Darksorrow, farmade nagas i STV utanför bootybay i timmmar varje dag för att få lite golden pearls för att sälja på AH.... och min kusin sa; VAFAN, DU HAR JU INGA TALENTS!!!!
Va ää dää för nåt med piprösten

Annars värt att nämna när man free-miggade till Magtheridon servern som Alliance för att kunna bråka med Nihilium? Kungen's guild. De stod utanför Sun well jag och en polare båda två mage, varav jag nickade Jävlagubbe(Gnome) och han nickade Rövsvettet(Human)....

Gick loss med alla cds+spells och dödade flera stycken utanför ingången till raiden

Skribent

Ett axplock:

  • Pvp-kriget mellan Tarren Mill och Southshore

  • De evighetslånga matcherna i Alterac Valley

  • Första gången vi vi dödade Ragnaros, efter allt eländigt slit!

  • Min första epic mount (en varg!)

Om jag klurar lite kan jag säkert spotta ur mig 20 liknande grejer. Det som gjorde WoW så bra i vanilla (trots att det även sög en hel del i vanilla) var att allting kändes så nytt och maffigt. Väntar fortfarande på nästa spel som kan förmedla den känslan.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Ragnaros innan stage två.
En horde attack mot ironforge som kraschade servern
Onyxia videon med den teknolyssnande tokiga raidledarn

Medlem
Skrivet av robbis:

Jag spelade betan 1 år innan det släpptes. Köpte collectors edition dag 1, aldrig rört det efter betan knappt. Vanilla servrar för 150 spänn månaden? Såklart blizzard vill ha del av kakan och stänger piratservrarna och lanserar en egen version. Typiskt blizzard. Från bäst till sämst.

Ja, tänka sig! Föreställ dig att du arbetar med något, sedan tar du inte betalt för det. Lägg ner tid och arbete på något i ett par år, säkert arbete på övertid dessutom, och sen ge ut det gratis för alla att ta del utav och inte dra in ett öre på det men istället fortsätter gå förlust framöver!

Företag och allt annat utanför företagandet sköter inte sig på egen hand. Det kräver ständig och stadig inkomst. Det räcker inte med att folk tycker om något - det måste också gå med vinst. Viscerals uttalande om Horror-spel är ett bra exempel på just det. Det kvittar om folk tycker något är bra och vill att det ska finnas om de inte köper det ändå.

123
Skriv svar