Efter anklagelser om sexuellt trakasseri – gamingforumet NeoGAF har imploderat!

Medlem

Att FZ skriver om politik är något nytt för mig. Även om det är ett spelforum ni skriver om så sträcker ni er lite väl långt nu bara för att få skriva om detta.
Precis som första kommentaren skrev:

Skrivet av Kleptoman:

Trodde jag råkat gå in på Aftonbladet

Stämmer allt för väl...
Tycker det räcker med Aftonbladet & CO. Låt dem skriva om detta. FZ ni gör bäst i att ha spelnyheter. Det gör ni helt ok också. Inte alltid bra men oftast är det ok. Undvik politiska nyheter snälla.

Vi vill ha spelnyheter. Tack.


signatur

"It's no that I'm lazy. It's just that I don't care"

Medlem

@SilvaH: På vilket sätt är inte detta en spelnyhet? Vad jag vet så är NeoGAF ett av de största forumen för spel.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Happ.
Aldrig fattat NeoGaf, finns inga kategorier eller liknande...

Tacka vet jag gamla Gametrailers forum.

Gametrailers forum var bäst. spenderate för många timmar där under flera år. Användarna där hade en känsla för humor.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Trodde jag råkat gå in på Aftonbladet

Tänk så tokigt det kan bli!!
Sidorna är helt olika!!!!! Och har till och med olika adresser.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av SilvaH:

Att FZ skriver om politik är något nytt för mig. Även om det är ett spelforum ni skriver om så sträcker ni er lite väl långt nu bara för att få skriva om detta.
Precis som första kommentaren skrev:
Stämmer allt för väl...
Tycker det räcker med Aftonbladet & CO. Låt dem skriva om detta. FZ ni gör bäst i att ha spelnyheter. Det gör ni helt ok också. Inte alltid bra men oftast är det ok. Undvik politiska nyheter snälla.

Vi vill ha spelnyheter. Tack.

Jag kan inte ens räkna antalet gånger vi har hänvisat till uppgifter från Neogaf i nyheter, det har varit särskilt bra på att fånga upp läckor. I det hänseendet är det relevant.


signatur
Medlem

Jag tycker att nyheten om Neogaf är relevant av flera skäl.
För det första, är att Neogaf har haft ett stort inflytande på både gott och ont.
För det andra, är som Calle har nämnt att flera nyheter kom ifrån gaf när det kom till spel.
Att inte skriva om de vidrigheter som Evilore ha varit upp till skulle vara ohederligt.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av Mithos-SWE:

Tyvärr har många moderatorer varit troll/idioter som försvarat troll/idioter på NeoGAF dock.
Posta en rasistisk kommentar eller generalisera en grupp människor är fritt fram på NeoGAF om "rätt" personer säger rasistiska saker mot en viss grupp människiskor och/eller generalisera desamma så är det tydligen ok och försvaras, men om det är "fel" personer som säger samma saker, blir det korsfästning och bann, ungefär som Aftonbladet har hållit på de senaste året/åren, försvara vissa rasistiska uttalanden och generaliseringar och fördömma andra.

Hyckleri och dubbelstandard på största nivån.

Har du några exempel på det? Screenshots är ok om det är borttaget. Inget jag sett men det är ett rätt aktivt forum.

Medlem
Medlem
Skrivet av SilvaH:

Att FZ skriver om politik är något nytt för mig. Även om det är ett spelforum ni skriver om så sträcker ni er lite väl långt nu bara för att få skriva om detta.
Precis som första kommentaren skrev:
Stämmer allt för väl...
Tycker det räcker med Aftonbladet & CO. Låt dem skriva om detta. FZ ni gör bäst i att ha spelnyheter. Det gör ni helt ok också. Inte alltid bra men oftast är det ok. Undvik politiska nyheter snälla.

Vi vill ha spelnyheter. Tack.

Vi? Tycker det är dags för er som bara vill ha "rena spelnyheter" att sluta proppa ord i munnen på oss andra... Gaming är en subkultur i sig, en idag normaliserad och gigantisk sådan till skillnad från när jag började spela spel. Och som någon som investerat mängder med tid i just denna hobby så har jag ett intresse i vad som händer och påverkar den, och därmed mig, nu och i framtiden. Både politiskt, kulturellt och tekniskt. Så sluta tala för oss alla, Tack.

Dessutom så är det uppenbart att det bästa sättet att visa sitt ickeintresse i sådana här fall är att inte klicka på länken till artikeln. Att sedan dessutom kommentera i tråden är som att hälla bensin på elden. Det genererar mer trafik och det i sin tur får artikeln att se intressantare ut för FZ-folket än vad du tycker den är. Så för er som vill klaga i framtiden, rösta smart, klicka inte på länken nästa gång det är en nyhet ni inte vill läsa.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Witchfinder:

Önskar att kampanjen hade kommit för +10 år sedan, nu har kvinnor och män redan hetsat och kapprustat ett tag och sitter och fingrar på var sin röda knapp. Risken är att man pratar helt förbi varandra och bara reser ragg.

Jag tycker det är ett generellt problem med många debatter idag. Ofta går de ut på att förklara hur fel den andra sidan har istället för att argumentera för sin egen sak.

Jag blir också lite konfys över hur detta ses som en politisk nyhet.


signatur
Medlem

Men hela #Metoo är en hets mer eller mindre mot vita män med makt.
Läste lite vad Bechir från Megafonerna skrev om det hela vilket är ganska lustigt.
Man ställer sig och riktar sig mot som sagt en liten klick män medans man ”glömmer bort” delen där de mer eller mindre är kultur?
Men sedan hetsas de på av sossemedian Aftonbladet vilket gör hela kampanjen löjlig.

Finns få bra journalister i Sverige kvar men Megafonernas Bechir (utlänningen som är nazist enligt SF/AFA) uttrycker sig bra i frågan.
Kroner är vit man, Timell är vit man, Virtanen är vit man, Jan G. är vit man. Chefen på SVT troligtvis vit man.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av delli:

Men hela #Metoo är en hets mer eller mindre mot vita män med makt.
Läste lite vad Bechir från Megafonerna skrev om det hela vilket är ganska lustigt.
Man ställer sig och riktar sig mot som sagt en liten klick män medans man ”glömmer bort” delen där de mer eller mindre är kultur?
Men sedan hetsas de på av sossemedian Aftonbladet vilket gör hela kampanjen löjlig.

Finns få bra journalister i Sverige kvar men Megafonernas Bechir (utlänningen som är nazist enligt SF/AFA) uttrycker sig bra i frågan.
Kroner är vit man, Timell är vit man, Virtanen är vit man, Jan G. är vit man. Chefen på SVT troligtvis vit man.

Okej, så att kvinnor berättar om sexuella trakasserier är en konspiration mot vita män? Eller så råkar det vara så att de med makt oftast är vita män? En konspiration vars syfte det är att få folk att glömma bort att det finns andra problem i världen?

Du får ursäkta om jag ställer mig lite lätt skeptisk. Dessutom missar ditt inlägg ämnet att neogaf stängts, förmodligen med flit så att du kan inflika din egen agenda.


signatur
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: #metoo blandade ju in politik på hemmaplan när de förbjöd en kvinna som varit utsatt för att tala, pga hennes politiska övertygelse. Så jodå, politik finns det gott om när #metoo tas upp.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Makkapakka:

@Carl Johansson-Sundelius: #metoo blandade ju in politik på hemmaplan när de förbjöd en kvinna som varit utsatt för att tala, pga hennes politiska övertygelse. Så jodå, politik finns det gott om när #metoo tas upp.

Synd isf att olika politiska grupperingar försöker segwaya in sin egen agenda. Enligt mig är det något som borde engagera alla, oavsett politisk hemvist. Offtopic-sidospår, som jag är skyldig till.


signatur
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius:
Mja var inte riktigt min agenda men har blivit intresserad av politik som inte bara bedrivs av de stora drakarna (media) och nyheten handlar om att slå uppåt.

Men de känns som de hela blivit nån form av Vendetta. Själv är jag varken höger eller vänster men som Juholt sa, Sverige kanske blir en diktatur.

Trots allt det är ni som journalister (klassar dig som journalist) som påverkar folket. Omedvetet/medvetet så bidrar ni ju till spelförsäljning genom artiklar och tester/betyg. Liksom tidningar påverkar politiskt.

Dags å sova, lite OT men men.

Men FZ har ju faktiskt blivit lite politiskt på senare tid tycker jag med era nyheter

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av delli:

@Carl Johansson-Sundelius:
Mja var inte riktigt min agenda men har blivit intresserad av politik som inte bara bedrivs av de stora drakarna (media) och nyheten handlar om att slå uppåt.

Men de känns som de hela blivit nån form av Vendetta. Själv är jag varken höger eller vänster men som Juholt sa, Sverige kanske blir en diktatur.

Trots allt det är ni som journalister (klassar dig som journalist) som påverkar folket. Omedvetet/medvetet så bidrar ni ju till spelförsäljning genom artiklar och tester/betyg. Liksom tidningar påverkar politiskt.

Dags å sova, lite OT men men.

Men FZ har ju faktiskt blivit lite politiskt på senare tid tycker jag med era nyheter

Jag tror snarare att fler vågar kliva fram när andra tar steget. Precis som när Björn Borg berättare om sina erfarenheter för några år sedan.

Spel är en del av samhället idag, på ett helt annat sätt än när jag började skriva för 15 år sedan. Spelindustrin är arbetsgivare åt miljontals människor, folk gör karriär inom e-sport eller genom att lägga upp klipp på Youtube. Det går inte att ha täta skott mot det övriga samhället längre. Och de politiskt knutna nyheterna vi skriver är fortsatt en klar minoritet.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Okej, så att kvinnor berättar om sexuella trakasserier är en konspiration mot vita män? Eller så råkar det vara så att de med makt oftast är vita män? En konspiration vars syfte det är att få folk att glömma bort att det finns andra problem i världen?

Du får ursäkta om jag ställer mig lite lätt skeptisk. Dessutom missar ditt inlägg ämnet att neogaf stängts, förmodligen med flit så att du kan inflika din egen agenda.

Det är mest troligt inte någon konspiration, men personer med politiska agendor utnyttjar kampanjen, som i grunden är en väldigt bra och välbehövlig kampanj. Exempelvis så lyckades en skribent på Buzzfeed göra Weinstein-skandalen till en rasfråga då hon skrev en lång artikel om hur alla hans offer bara var vita. Jag personligen tycker bara att det är osmakligt att utnyttja ringarna på vattnet på det här sättet. De som har blivit utsatta för sexualbrott och som vågar gå ut med det är de som ska få stå i fokus just nu.

Och hur vet vi i fall personer som hon på Buzzfeed inte gör allt för att kväva anklagelser mot färgade män? Kan man sjunka så lågt som att klaga över att alla offer bara är vita så kan man nog också vara kapabel till att mörklägga förövare som är mörka.

Skägg.
10 Chambers

@Bojkott: eller så inser man att Buzzfeed är en clickbaitsajt som skulle sälja ut sin mor om det gav trafik. Tycker debatten blir fel när man pekar på extremer.

Parallell, för att förklara. Många skrev nyheter om hur Wolfenstein-annonserna retade upp nazister, när de var en högljudd minoritet.


signatur
Medlem
Skrivet av delli:

Men hela #Metoo är en hets mer eller mindre mot vita män med makt.

Mannen vars övergrepp startade hela grejen är dock jude.

Avstängd
Skrivet av Bojkott:

Det är mest troligt inte någon konspiration, men personer med politiska agendor utnyttjar kampanjen, som i grunden är en väldigt bra och välbehövlig kampanj. Exempelvis så lyckades en skribent på Buzzfeed göra Weinstein-skandalen till en rasfråga då hon skrev en lång artikel om hur alla hans offer bara var vita. Jag personligen tycker bara att det är osmakligt att utnyttja ringarna på vattnet på det här sättet. De som har blivit utsatta för sexualbrott och som vågar gå ut med det är de som ska få stå i fokus just nu.

Och hur vet vi i fall personer som hon på Buzzfeed inte gör allt för att kväva anklagelser mot färgade män? Kan man sjunka så lågt som att klaga över att alla offer bara är vita så kan man nog också vara kapabel till att mörklägga förövare som är mörka.

Exakt det där jag upplever största utmaningen med detta SAMHÄLLSPROBLEM. Det är ett samhällsproblem, men det framställs som ett "politiskt problem" då de som använder sig mest av detta är personer med politiska agendor som vill plocka politiska poäng och få sina politiska ideologier att framstå som "de goda" och framställa deras motståndare som "de onda" politiska ideologierna.

Personligen kan jag se paralleller med amerikansk politik numera: så fort ett samhällsproblem dyker upp så försöker alla politiska partier plocka poäng genom att säga, "jamen vi, pga. vår politiska ideologi, är minsann för att åtgärda detta samhällsproblem, men det är inte våra politiska motståndare, alltså är vår ideologi bättre än deras!".

Äckligt. Och skapar mer friktion i att åtgärda det faktiska problemet. En annan utmaning är att i dagens överkänsliga och överstimulerade så kan det bli lätt för folk att missbruka #metoo bara för att få passa in (vilket oxå är äckligt) eller för att ge hämnd på någon person från det förflutna (t.ex. något ex som dumpade en).

Dessutom undrar jag var alla våra svenska Bill Cosbys är som #metoo-offer har klivit fram och berättat om? Är det verkligen BARA "rika, mäktiga svenska vita män" som är bovarna i detta drama? Statistikprinciperna "Law of averages" och "The Bell Curve" säger att vi borde se lite av alla möjliga slags män som är bovarna i dramat.

Eller så kanske det sjukt nog är så att det BARA är rika, mäktiga, svenska vita män som är sämst med det motsatta könet? Men är inte pengar och makt "attraktivt" för det motsatta könet så varför skulle dessa män ens ha problem med damer till att börja med?! (även där ser jag då ett ytterligare samhällsproblem som föder detta nuvarande samhällsproblem)

Medlem
Skrivet av AplAy:

Personligen kan jag se paralleller med amerikansk politik numera: så fort ett samhällsproblem dyker upp så försöker alla politiska partier plocka poäng genom att säga,

Det har alltid hänt, och kommer alltid att hända så länge som vi har kvar ett samhällssystem med ledare, om inte längre ändå...att vara lösningen på ett eller flera problem är en stor del i vad som ger ledarskapet legitimitet. Skulle vi som kollektiv kunna lösa det enbart själva så skulle inte behovet efter ledare vara så stort.

Skrivet av AplAy:

Dessutom undrar jag var alla våra svenska Bill Cosbys är som #metoo-offer har klivit fram och berättat om? Är det verkligen BARA "rika, mäktiga svenska vita män" som är bovarna i detta drama? Statistikprinciperna "Law of averages" och "The Bell Curve" säger att vi borde se lite av alla möjliga slags män som är bovarna i dramat.

Dom är överallt ute i sociala-medie flöden, jag har under den senaste veckan sett massor som pekat på icke vita cis män.
Och förresten, ena veckan är det enbart ensamkommande flyktingar som begår övergrepp och nästa är det "varför ser vi inga icke-vita som begår övergrepp" när fokus har flyttats.

Avstängd
Skrivet av waeress:

Det har alltid hänt, och kommer alltid att hända så länge som vi har kvar ett samhällssystem med ledare, om inte längre ändå...att vara lösningen på ett eller flera problem är en stor del i vad som ger ledarskapet legitimitet. Skulle vi som kollektiv kunna lösa det enbart själva så skulle inte behovet efter ledare vara så stort.

Dom är överallt ute i sociala-medie flöden, jag har under den senaste veckan sett massor som pekat på icke vita cis män.
Och förresten, ena veckan är det enbart ensamkommande flyktingar som begår övergrepp och nästa är det "varför ser vi inga icke-vita som begår övergrepp" när fokus har flyttats.

Aha, jag hänger inte på sociala medier så jag har ingen riktig koll. Då är iaf mina förutfattade meningar krossade. Haha, asså att folk ens orkar

Medlem

Ja, "metoo" är något som kan missbrukas vilket är tragiskt. Det som däremot är riktigt sjukt, är att speciellt män direkt börjar slå tillbaka och leta fel. Ska man titta på fel och brister kan vi börja analysera hur kvinnor haft det historiskt. Är det bättre idag? I vissa länder, marginellt! I andra, knappast! Är det konstigt att de börjar bli less när män letar fel/brister så fort kniven hamnat mot deras strupe?

Medlem

@unavailable: han är vit judisk man.

Inaktiv

Julian Assange på twitter:
"Women, I will let you in on a male secret. Men know that constantly self-proclaiming male 'feminists' are often predatory sleaze bags. They are intensely disliked by other men because of their manipulative qualities and not, in general, because they are viewed to be sex traitors."

Verkar ju ligga något i det, först Stieg Larsson och Göran Lindberg, nu Fredrik Virtanen.

@anon_306295: Ööh, Stieg Larsson?


signatur

DEHUMANIZE YOURSELF AND FACE TO BLOODSHED

Inaktiv
Skrivet av TheRiktigaJesus:

@Pecman: Ööh, Stieg Larsson?

Enligt denna person ska Stieg ha skrivit milleniumtrilogin för att han var med när 3 av hans kompisar våldtog en tjej när Stieg var 15.

https://www.expressen.se/nyheter/baksi-stieg-larsson-sag-vald...

Inte riktigt samma sak som Lindberg eller Virtanen som gömde sina sanna jag bakom en överdrivet feministisk fasad. Men det är enligt mig kanske tecken på samma sorts överkompensation för sitt eget omoraliska beteende.

Medlem

Jag försvarar inte hans beteende, men hajade till när jag läste detta i Kotaku's artikel.

"In a phone conversation with Kotaku, Leupp said that even after the alleged shower incident, she’d continued her friendship and even had a brief physical relationship with Malka until they had a falling out at E3 2015."

Så, efter dusch-incidenten fortsatte hon vänskapen, och hade även sex med honom? =/

Kotaku's artikel

Medlem

@Buio: Tack, bra skrivet och sammanfattar min åsikt helt och hållet. GAF's moderation var en av deras bästa features, då jag personligen knappt pallat med reddit eller liknande siters speldiskussioner just på grund av bristen på densamma.

Kommer sakna GAF, hoppas det dyker upp en värdig ersättare med någorlunda funtade grundare.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Julian Assange på twitter:
"Women, I will let you in on a male secret. Men know that constantly self-proclaiming male 'feminists' are often predatory sleaze bags. They are intensely disliked by other men because of their manipulative qualities and not, in general, because they are viewed to be sex traitors."

Verkar ju ligga något i det, först Stieg Larsson och Göran Lindberg, nu Fredrik Virtanen.

Nej. Det pekar bara på att problemet är väldigt stort och att det finns på alla platser och alla kulturer.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

123
Skriv svar