Sover ni mer än 7 timmar?

Medlem

Är 28 år, vi sover ca 7.5 - 8h per natt, är segt att gå upp på morgonen men är pigg på dagen, kan få någon dipp mitt på dagen, om jag är ledig är det skönt med en powernap på soffan på 20 minuter ibland.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Är 47 och sover sällan mer än 6h kvällar före jobbdagar, även fast jag vet att det är för lite egentligen. Blir ofta att jag lägger mig efter midnatt trots att jag måste gå upp senast ca 06:00. Känner att jag inte hinner med vad jag vill få gjort annars. Har dock sällan problem med att somna - brukar slockna rätt kvickt då jag lagt mig. Försöker ta igen lite mer sömn på helgerna istället. Konstigt nog känner jag mig oftast inte speciellt trött ändå - har antagligen vant mig vid det.
Det där med kopplingen mellan mängden sömn och Parkinsons hade jag aldrig hört talas om innan.

Avstängd
Avstängd

Sover väl i 6-7 timmar vanligtvis, fast skulle aldrig klara av och somna utan sömntabletter.

Medlem

40 år ung och sover 5-7 timmar per dygn beroende på vilket skift jag kör på jobbet. Minst sömn sker på dagtidsskiftet och mest efter nattskift.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Det brukar bli 5.5-6 timmar när jag jobbar, lite för lite! Men får jag sovit runt 7 timmar brukar jag känna mig bra utvilad, jag kan inte sova mer än 7 timmar, vaknar alltid tidigt ändå. Fast jag har inget emot det, skönt att komma upp i tid och ha hela dagen framför sig.

Medlem

Ungefär samma.

Men du kan inte få Parkinsons p.g.a. att du sover vare sig för länge eller för lite...
2017 och folk har sådana medeltida uppfattningar, det är skrämmande!

http://www.hjarnfonden.se/om-hjarnan/diagnoser/parkinsons-sju...


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

Medlem

21, sover runt 4-5 timmar om det är vardag.
8-10 timmar på helgen.

Det varierar, speciellt nu när jag är pappaledig.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

2-3 timmar, oftast, kan fan inte sova, om jag inte har insomningstabletter, sjukskriven för depression och GAD ("generellt ångest syndrom, fast på engelska), när jag jobbade som snickare/vaktmästare, så sov jag nog så fort jag låst dörren och tagit av mig kläderna, för att vakna 5 på morronen, utan att ens vaknat och ätit, så 12 timmar när jag jobbade sist.

Sen är sömn överskattat, se bara på Mick Jagger och resten av Rolling Stones..

Medlem
Skrivet av Användarnamn:

Får runt 6 timmar per natt, avbruten sömn. Har två småbarn där den ena vill ha ersättning och den andra vill ha vatten.

Min polares hustru hade tydligen varit imponerad av att han klarade av att gå upp och tillbaka så mycket, med så pass lite ihållande sömn som man har när man har barn.
Min polare sa att han vant sig efter alla LAN man "tvingades" delta i när man gick på gymnasiet =D


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Ca 7h på vardagarna, inklusive 30 minuter snooze, 3x10 minuter, (Hemskt jag vet, men det är så j**la skönt att dra över sig täcket och somna om igen.

På helgerna blir det 5-6 timmar sömn, man kan ju inte sova bort sin lediga tid och bästa tiden att kunna spela länge utan avbrott, vaknar alltid mellan kl 6 och 7 utan klocka på helgen.
Kan hända att man tar en 30-60 minuters tupplur på eftermiddagen

Medlem

I snitt per dag under en arbetsvecka är väl 6-8h. Är man ledig så blir det nog ganska precis 8h.

Sömn är ju viktigt för inlärningens skull bland annat. Lagerarbetare i minnesbanken behöver tid på sig t ex, under natten, till och märka och ställa var sak på rätt ställe.

Så går man skola, så är det önskvärt att försöka mata på i drömvärlden i 8h iaf.

Medlem

Om jag får välja själv så sover jag 8-9 timmar. Minus den tid som går åt till att vakna mitt i natten för att gå på muggen.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

FM-guru
F.d. Sisyr

Är 27. Sover 7-8h varje dag, vare sig man är ledig eller jobbar. Undantag förekommer förstås.

Medlem

Det är vanligt med missuppfattningar kring sömn, det är inte nödvändigtvis bara mängden timmar som är viktigt, det är också NÄR du sover.

Jag brukar gå runt som en zombie rätt mycket, vilket jag tror dels är ett resultat av för få timmars sömn, men också dåliga rutiner kring sömn(sällan samma timme jag somnar, använder mobil/dator innan jag somnar osv).

https://sleepfoundation.org/how-sleep-works/how-much-sleep-do...

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Det är vanligt med missuppfattningar kring sömn, det är inte nödvändigtvis bara mängden timmar som är viktigt, det är också NÄR du sover.

Jag brukar gå runt som en zombie rätt mycket, vilket jag tror dels är ett resultat av för få timmars sömn, men också dåliga rutiner kring sömn(sällan samma timme jag somnar, använder mobil/dator innan jag somnar osv).

https://sleepfoundation.org/how-sleep-works/how-much-sleep-do...

Värt att nämna angående det är att bieffekterna av våra elektroniska enheters blåa ljus ofta går att undvika med ordentliga "nattlägen" där det filtreras bort. Windows 10 har det numera inbyggt och även en hel del mobiltelefoner, annars brukar man kunna ladda ner en app för det, typ "Twilight" på Google Play Store.

Det har hjälpt mig att varva ner och somna på kvällarna i alla fall

Medlem

Är 32 år. Brukar sova mellan 6-7 timmar, ibland 5. Är arbetslös för närvarande så min dygnsrytm är lite kaos. Är ju en kvälls/nattmänniska så sitter uppe och arbetar på nätterna.

Intressant tråd och intressanta svar hittills.

På sommaren försöker jag sova ungefär 6-7 timmar också, men det är lite svårare med tanke på att solen går upp tidigt.

Medlem

Jag försöker alltid lägga mig vid 21:00 och går som oftast upp runt 06:15 på vardagarna. Behöver minst 8h sömn, gärna 9h. 8h funkar men är döden själv att gå upp på morgonen Är verkligen ingen morgonmänniska.


signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Medlem
Skrivet av Uzanar:

Värt att nämna angående det är att bieffekterna av våra elektroniska enheters blåa ljus ofta går att undvika med ordentliga "nattlägen" där det filtreras bort. Windows 10 har det numera inbyggt och även en hel del mobiltelefoner, annars brukar man kunna ladda ner en app för det, typ "Twilight" på Google Play Store.

Det har hjälpt mig att varva ner och somna på kvällarna i alla fall

De stackare som har äldre Windows än 10 kan med fördel tanka hem f.lux, bara att googla.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Skägg.
10 Chambers

Satt och nickade till när satt och klippte andra avsnittet av Machine Games-besöket idag, brukar alltid ha en rejäl dipp mellan 14-15. Ändå sitter jag här, borde ha somnat för en halvtimme sedan (ska upp 05:45) men har ett par saker att följa upp, minst ett Youtube-klipp sparat sedan tidigare idag. Gympakläder till barnen. Gah.


signatur
Medlem

8-9 timmar, 25 år. Jobbar 12-22 så lägger mig runt 02:00.

Medlem

Jag tror starkt på kroppens förmåga att reglera det där själv, i med öronproppar, på med sovmask, öppna fönstret och släpp in lite kyla, sen snarka. Olika människor har olika behov av sömn, men jag tror inte att nån verkligen behöver mer än 8h. Jag sover under 6h när jag jobbar förmiddag(05.30-14.00) men då är jag riktigt trött på kvällen.

Medlem

1. 5-6h
2. Ingen sömn alls. Gamer 4 lyfe.

Skämt åsido så är jag gärna uppe på nätterna, men det kör ju ihop sig när man ska jobba och har barn att ta hand om. Sover dock oftast mellan 5-6h och har gjort det länge.

Har inte heller några problem med att gå upp på morgonen. Kan somna 01:00 och gå upp 04:00 för att fiska i 16h utan att känna mig minsta trött.

Gymmade 5 dagar i veckan fram till för 2 år sedan och gjorde framsteg utan 8h+ i sömn. Tvivlar dock inte på att det kanske hade varit bättre för min kropp att sova mer då.

Gen
Medlem

Sover jag 6h är jag trött som fan
Sover jag 7h gäspar jag lite men är annars hyfsat ok
Sover jag 8h är jag normal hela dagen
Kan dock inte sova mer än 8h utav någon anledning (stigande ålder kanske?)

Medlem

är 32 och sover ungefär 8 timmar

har dock märkt att om jag är långledig så börjar jag sova ännu mera, som tex. under semester perioden så sov jag upp till 10 timmar vilket är lite konstigt då jag har för mig att man sover mindre ju äldre man blir?

Varierar väldigt mycket hur länge jag sover eftersom jag är student och för det mesta kan välja när jag ska kliva upp. Skulle gissa på att det för det mesta ligger kring sju timmar per natt, har inga större problem att sova mindre så länge det inte blir för många nätter i sträck.

Medlem

Jobbar natt, 21-07 på vardagar och 19-07 på helger. Mellan passen på vardagar blir det 8-10h sömn. På helgpassen så blir det 8h. Är jag ledig så blir det 10-12h och då mår jag som bäst

Medlem
Medlem
Skrivet av Draxx:

Inser med skräck att något av det där kommer att vara tvunget att upphöra i framtiden när det är dags att bilda familj

Moahahahha, du ska bara veta… (verkar du iofs göra också).

Pappa till en ettåring och en fyraåring här – man fattar inte hur mycket ledig tid (förhållandevis) man hade innan ungar! Fast de växer ju upp också och förutsättningarna ändras lite. Men nu under småbarnstiden är det helt galet. Ibland hinner jag få ett par timmar på kvällen, så helt hopplöst är det inte, men nästan (och det brukar tyvärr bli att tiden på kvällen kryper in på sömnkontot).

Är numera 39 år och känner att jag funkar fint om jag får sova sju timmar och utan att någon unge stör, vilket händer de flesta nätter. Sex timmar funkar några dagar, men sen känns i det av i skallen att mer sömn behövs.

Skriv svar