Recension – The Evil Within 2

Robot
Recension – The Evil Within 2

Såpig sci-fi-skräck som inte är särskilt otäck. Däremot ett betydligt bättre spel än ettan.

#survival-horror, #tango-gameworks, #the-evil-within-2


Medlem

"Hon blev "kärnan" i en ny värld, Union, bestående av tusentals andra medvetanden."
Lily gick med i facket och då blev allt kaos. Hon skulle ha stannat hemma istället. Trist att även uppföljaren blev ett tveksamt spel. Hur svårt är det att göra ett bra skräckspel egentligen?


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Avstängd

@Lard von Bacon: Hur svårt det kan vara? Ja du kan ju försöka själv sedan återkomma.

Tror knappast det är så enkelt som folk påstår, sedan skräck kan ju vara olika saker så blir svårt att nå upp till varenda människa.
För min del är skräck till exempel när man inte kan försvara sig så paniken uppstår därav jag spelar oftast spel så som amnesia och dylikt.

Det jag gillar med The Evil Within är atmosfären, skräckspel behöver i sig inte heller vara så att det ska skrämma slag på en. Kollar man upp innebörden med skräckfilmer och skräckspel så handlar det inte bara om att syftet är att skrämma folk som ska spela, det har bara blivit en stor del av det hela.
Skräck i filmer och spel kan även betyda att saker ska kännas obehagliga och dylikt. Orkar inte gå in för långt på det då det finns mycket att fylla ut med inom den här genren.
Sen lär du eller andra inte hålla med mig men det är inte mitt bekymmer

Medlem

Ser fram emot det här... Låter som ett mer finslipat Evil Within, så jag blir nog inte besviken. Det som beskrivs som mysigt, leta uppgraderingar och dylikt, var en av favoritdelarna redan i första spelet.

Medlem
Skrivet av Pawbelolkaf:

@Lard von Bacon: Hur svårt det kan vara? Ja du kan ju försöka själv sedan återkomma.

Tror knappast det är så enkelt som folk påstår, sedan skräck kan ju vara olika saker så blir svårt att nå upp till varenda människa.
För min del är skräck till exempel när man inte kan försvara sig så paniken uppstår därav jag spelar oftast spel så som amnesia och dylikt.

Det jag gillar med The Evil Within är atmosfären, skräckspel behöver i sig inte heller vara så att det ska skrämma slag på en. Kollar man upp innebörden med skräckfilmer och skräckspel så handlar det inte bara om att syftet är att skrämma folk som ska spela, det har bara blivit en stor del av det hela.
Skräck i filmer och spel kan även betyda att saker ska kännas obehagliga och dylikt. Orkar inte gå in för långt på det då det finns mycket att fylla ut med inom den här genren.
Sen lär du eller andra inte hålla med mig men det är inte mitt bekymmer

Jag har inte en spelstudio och förläggare i ryggen som dessa gubbar har, men hade jag det skulle jag gärna försöka. Problemet med alla spel nu för tiden är att de ska passa en så ohyggligt stor skara spelare att det mesta får stryka på foten. Det är ju inte precis bara jag som tycker att skräckspelen inte är särskilt skrämmande heller, och när man dessutom misslyckas med den biten som ska ersätta mycket av skräcken (action), ja då blir resultatet som det blir. Den här recensionen visar ju tydligt vad som är fel på just det här spelet.

Tittar man på hur man gjorde skräckspel tidigare (90-talet tex) är det verkligen mycket som har förändrats sedan dess. Det är så urvattnat idag och svårighetsgraden är inte alls på samma nivå som då. Resident Evil och Silent Hill gjorde många saker rätt, men var tekniskt primitiva. Där satte man ribban för hur bra skräckspel ska vara, tycker jag. Sedan blev deras uppföljare helt horribla tyvärr.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Releasehästryttare

Baserar detta på att jag sett första timman av spelet:

Om man jämför detta spel med Resident evil 7 som släpptes tidigare i år så känns allt betydligt sämre story,grafik, animationer och ljud ligger allt långt efter, tänkte speciellt på det i huset där man dödar sin första fiende, det ser så grymt mediokert ut i jämförelse.

Och ja storyn är helt ute och cyklar från det jag sett, Sebastian har helt glömt bort mycket som hände i första spelet, vilket får en att undra hur ingen i studion anmärkte och fick det problemet fixat.

Såg fram emot detta från förhandstittningarna men nu blir det ingen köp för min del.

Medlem

Dålig recension att ge ett + som omdöme med beskrivning att detta spel är bättre än föregående. Det utgår ifrån att jag ska känna till eller spelat föregående. Beskriv vad som är bättre än att det bara är.

Redaktör
Ponny

@Stich: Tips: läs texten!

Där beskriver jag en del av föregångarens brister och berättar vad uppföljaren gör bättre och annorlunda jämfört med originalet.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny

@laban005: Det är ju nästan orimligt mysigt att öppna de där bonusskåpen och se vad som finns! Jag tycker du resonerar rätt och riktigt: det som var bra i originalet finns kvar men har putsats på fina vis. Att levla känns t.ex. betydligt mer belönande än sist.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag kommer spela skiten ur detta spelet imån!

Medlem

@Fredrik Eriksson: fan vad sugen jag blir! Får tyvärr vänta ett par veckor först bara, spelet är betalt o klart vilket gör det ännu mer störande

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Lard von Bacon:

"Hon blev "kärnan" i en ny värld, Union, bestående av tusentals andra medvetanden."
Lily gick med i facket och då blev allt kaos. Hon skulle ha stannat hemma istället. Trist att även uppföljaren blev ett tveksamt spel. Hur svårt är det att göra ett bra skräckspel egentligen?

Omdömet spelet har fått är ju motsvarande just bra. En tvåa är "tveksamt". Eller vad är det du baserar ditt egna omdöme på?

Medlem

O jag som tyckte ettan var riktig spännande, så detta ska bli kul att få lira imorgon. Tycker monsterdesignen är fenomenal i dessa spel. Väntar på min kod via Kinguin.

Går det att välja bort letterboxen som det första spelet patchades med som val senare.? Den var sjukt dryg att lira med.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Omdömet spelet har fått är ju motsvarande just bra. En tvåa är "tveksamt". Eller vad är det du baserar ditt egna omdöme på?

Ett skräckspel som inte är skrämmande, där skräcken har blivit utbytt mot action som i sin tur inte håller måttet. Det är i mina ögon inte ett bra spel och betyget är således för högt (enligt mig). Var mitt svar tillräckligt tillfredsställande, eller behöver du ytterligare motivering från min sida? Ett bra skräckspel är på något vis skrämmande. Detta är inte skrämmande.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Lard von Bacon:

Ett skräckspel som inte är skrämmande, där skräcken har blivit utbytt mot action som i sin tur inte håller måttet. Det är i mina ögon inte ett bra spel och betyget är således för högt (enligt mig). Var mitt svar tillräckligt tillfredsställande, eller behöver du ytterligare motivering från min sida? Ett bra skräckspel är på något vis skrämmande. Detta är inte skrämmande.

Det finns olika sätt folk känner sig skrämda. Bara för att du och recensenten känner att det inte är så skrämmande, betyder inte det att andra inte blir det.. Det första spelet för mig var inte skrämmande, utan mer störande och äckligt. Detta spelet verkar ha byggt på det störande och mer psykisk skräck. Sedan har alla olika åsikter om vad som gör ett bra skräck spel..

Avstängd

Fredrik Eriksson gillade Resident Evil 7 väldigt mycket, det gjorde inte jag. Jag tyckte ettan var bättre än RE7. EW2 jämförs med RE4, min favorit i serien, och jag gissar på att jag kommer att älska det.

Medlem
Skrivet av EpicGoblin:

Det finns olika sätt folk känner sig skrämda. Bara för att du och recensenten känner att det inte är så skrämmande, betyder inte det att andra inte blir det.. Det första spelet för mig var inte skrämmande, utan mer störande och äckligt. Detta spelet verkar ha byggt på det störande och mer psykisk skräck. Sedan har alla olika åsikter om vad som gör ett bra skräck spel..

Jag tror du är tredje personen som påpekar detta nu. Allting jag uttrycker här är vad jag tycker om dagens skräckspel i stort och om den här spelserien. Recensenten tar upp det som han inte tycker är bra i det här spelet och vi tycker likadant om föregångaren. Därför tror jag att han har rätt även om detta. Om man gör ett skräckspel med tyngdpunkt på action och bägge delarna lämnar mycket att önska, då tycker inte jag att man har lyckats göra ett bra skräckspel. Du får givetvis tycka annorlunda.

Var det bra så, eller behöver jag förtydliga mig ännu mer?


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Lard von Bacon:

Jag tror du är tredje personen som påpekar detta nu. Allting jag uttrycker här är vad jag tycker om dagens skräckspel i stort och om den här spelserien. Recensenten tar upp det som han inte tycker är bra i det här spelet och vi tycker likadant om föregångaren. Därför tror jag att han har rätt även om detta. Om man gör ett skräckspel med tyngdpunkt på action och bägge delarna lämnar mycket att önska, då tycker inte jag att man har lyckats göra ett bra skräckspel. Du får givetvis tycka annorlunda.

Var det bra så, eller behöver jag förtydliga mig ännu mer?

Som jag skrev får du ha din åsikt och jag min. Gillar du inte spel serien är inte jag någon att döma dig och säga att du har fel. Då du har all rätt att tycka precis som du gör.

Redaktör
Ponny

@CARTMAN: Jag tror inte ens att man kan välja letterbox i det här spelet. Hittade inget i någon meny.
Den dök dock upp en gång i en slags flashback, vilket var lite otäckt.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag tror många gör felet att förvänta sig ett renodlat skräckspel när de spelar denna spelserien.

Personligen går jag in med en mindset där jag ser detta som en hyllning till hur många av de gamla skräckspelen från 90-talet var uppbyggda. Mycket action, arkadiga uppgraderingar av vapen och karaktären och cheesy karaktärer och dialog, jag tycker bara det är charmigt.

Tänk inte att ni kommer bli skrämda när ni köper detta, tänk bara att det är en jäkligt bra throwback till gamla survivalspel med skräcktema, så blir ni nog inte besvikna.

Ser fram emot att spela detta ikväll!

Medlem
Skrivet av Stich:

Dålig recension att ge ett + som omdöme med beskrivning att detta spel är bättre än föregående. Det utgår ifrån att jag ska känna till eller spelat föregående. Beskriv vad som är bättre än att det bara är.

Jag håller med, recensionen var nog väl lite kort.
Hur länge är kampanjen? Är spelet efter hälften eller slutet fortfarande roligt? Det nämnas lite om svårigheten med resurshantering. Själva action-delen jämförs med Resident Evil 4? Vet inte om jag tycker att RE4 var så kul att spela med tanke på styrningen. Samtidigt - känner man inte RE4 eller Silent Hill (tur att jag gör) så är det säkert också svårt att förstå för en del vad som menas.

Medlem

Tittade/Läste den här recensionen - den säger mig mycket mer (oberoende av slutbetyget)

https://www.gamespot.com/reviews/the-evil-within-2-review/190...

Det finns vissa element förresten, som påminner om The Divisio, om vi nu pratar om jämförelse med andra spel.... ;D

Medlem

Förstår inte varför många tyckte ettan var dåligt/mindre bra. jag tyckte de var ett riktigt bra spel personligen! Ser fram emot och få lira 2:an

Medlem

Har spelat RE sedan jag var 7 år gammal Tyckte personligen att 4:an var överskattad. Jag gillar detta mer än Resident Evil 4. Don't kill me please

Medlem

Köpte första spelet på Halloween rean på PSN igår. Efter några timmar in så känns spelet rätt roligt. Gillar monstren med taggtråd och grejer överallt.

Bra att de åtgärdat de tekniska bekymren ettan har, de märks av en hel del.

Blir mest troligt ett köp av tvåan när det gått ned i pris. Efter att ha läst recensionen så tycker jag att det verkar vara ett intressant spel

1
Skriv svar