Högsta möjliga betyg i första Super Mario Odyssey-recensionen

Robot
Högsta möjliga betyg i första Super Mario Odyssey-recensionen
Medlem

"Två veckor innan Super Mario Galaxy" ;]

Att det får högsta betyg förvånar mig inte direkt. Det får väl dom flesta Mario & Zelda spelen (dom större releaserna).


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Redaktör
Skrivet av Fezk:

"Två veckor innan Super Mario Galaxy" ;]

Så går det när trötta småbarnsfäder får skriva.


signatur
Medlem

Jahopp, finns ingen ursäkt nu. Jag köpte inte en Switch förut utan sade att jag köper en när både Zelda och Mario är ute. Nu är det kört. Jag har blivit frestad nog med att köra Zelda via emulator, men nu får det bli det riktiga.

Gnällkuk

Hmm... börjar bli sugen på Switch nu.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Är det ens någon utmaning ? För en som bara spelat de gamla plattformsspelen av mario och annars inte kört serien undrar man.

Medlem

Det man sett av spelet ser det riktigt kul ut faktiskt, ännu mysigare man kan gotta sig att spela med Switch lite var som helst.


signatur
Medlem

Längtar


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Problemet med en sån här review är att den känns lite köpt! Genom att få vara först och bli stämplade som exklusiva känner de nog en skyldighet att vara schyssta också som ge en motprestation tillbaka till Nintendo.
Det är säkert ett bra spel, men tveksam till 10/10.

Avstängd

Rekommenderar varmt Nintendo Switch-bundlen med Odyssey, då slipper vi troligen en taskig JoyCon oxå 27/10 kan inte komma snabbt nog!!

Gen
Medlem
Skrivet av tricky:

Hmm... börjar bli sugen på Switch nu.

Inte jag...än iaf. Fortfarande alltför få Nintendoexklusiva AAA spel för min smak.
Jag önskar innerligt att vi fått se ett nytt Castlevania eller Mega Man.
Nyfiken på vad Metroid 4 blir för stuk. FPS som de tidigare?

Medlem

Funderar på att dra till med en Switch nu men vet inte riktigt om man ska satsa på kassetter eller digital spel. 🙂 T.ex Mario bundle får man en digital kod, annars är de kanske bättre att köpa spelet löst om man får de som fysisk medium. Eller är det också så att man måste ladda ner spelet då?

Moderator | Testpilot
Skrivet av zauii89:

Är det ens någon utmaning ? För en som bara spelat de gamla plattformsspelen av mario och annars inte kört serien undrar man.

Beror väl på vad du ser som utmaning. Om du tycker det är utmaning att ha "extraliv" och att dessa kan ta slut om man är aningen kass på spelet så nej, då är det inte mycket utmaning. Du kan dö hur mycket som helst i det här spelet och tappar bara mynt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Beror väl på vad du ser som utmaning. Om du tycker det är utmaning att ha "extraliv" och att dessa kan ta slut om man är aningen kass på spelet så nej, då är det inte mycket utmaning. Du kan dö hur mycket som helst i det här spelet och tappar bara mynt.

Ok med andra ord inte särskilt utmanande för en annan då, gillar just det i de gamla mario, att det inte var lekande lätt som det senaste decenniet. Finns visserligen massa andra svåra plattformers men skulle gärna ha ett utmanande mario igen.

Medlem

@Swedenrock:

Klart de luktar köpt på lång väg.

Moderator | Testpilot
Skrivet av zauii89:

Ok med andra ord inte särskilt utmanande för en annan då, gillar just det i de gamla mario, att det inte var lekande lätt som det senaste decenniet. Finns visserligen massa andra svåra plattformers men skulle gärna ha ett utmanande mario igen.

Personligen tycker jag bara extraliv är jobbigt. Ser ingen mening med att behöva börja om från en bit bak bara för att man dör lite för mycket. Sådan är bara drygt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@zauii89: det var länge sen mario var utmanande.
När jag spelar dagens mario spel så har man över 100 i liv (ärligt ingen koll men 3-siffrigt)när bowser är besegrad och det handlar inte om nått grindande.
Tom ungarna kör genom mario spel lekande lätt idag, men sätter man dom framför nes mario 1 2 3 och kanske mario world så blir det genast svårare för dom, även mig lite grann.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

@Molotov: Mario har aldrig varit en utmaning. Man hade alltid 50 liv fram till näst sista banan.

Medlem

@Maysay: nej kanske inte för vissa men upptäcker idag att mario i första hand vänder sig till barn och dom kan efter ett tag bli bra på mario men sätter man dom sen framför Nes varianterna så kan det bli så svårt att dom ger upp.
Det borde betyda mer utmaning förr jag tycker nog även själv att det är så.
Kan vara att i nyare mario spel är kontrollerna så tighta så det gör det lättare.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

@Molotov: du kanske har rätt. Så länge det är som World är jag nöjd. Lagom utmaning, men extra utmaning om man ville hitta alla olika vägar. 🙂

Medlem
Skrivet av Molotov:

@Maysay: nej kanske inte för vissa men upptäcker idag att mario i första hand vänder sig till barn och dom kan efter ett tag bli bra på mario men sätter man dom sen framför Nes varianterna så kan det bli så svårt att dom ger upp.
Det borde betyda mer utmaning förr jag tycker nog även själv att det är så.
Kan vara att i nyare mario spel är kontrollerna så tighta så det gör det lättare.

Det är inte helt fel att säga att äldre spel, särskilt från NES-generationen var svårare. Det var dom, till och med bullshit-svåra. Men var det bra? Ofta var den enorma svårigheten bara ett sätt att dölja att spelen ofta var extremt korta, och så jävla dyra. Såklart ett spel var tvunget att räcka länge när de kostade typ 799:- (i den tidens pengar!) och det enklaste sättet för utvecklarna var att cranka upp svårigheten med 1000%.

Medlem
Skrivet av Swedenrock:

Problemet med en sån här review är att den känns lite köpt! Genom att få vara först och bli stämplade som exklusiva känner de nog en skyldighet att vara schyssta också som ge en motprestation tillbaka till Nintendo.
Det är säkert ett bra spel, men tveksam till 10/10.

Varför tvekar du på 10/10? Tidigare Mario-spel har levererat förstaklassigt gameplay, och Odyssey ser ju ut att vara Nintendos största satsning på Mario-serien sen Mario 64.

Medlem

@Erenthal: jo det håller jag med om.
Vissa spel var löjligt svåra pga dölja kort spel eller extremt.repetiva.spel

Men när.vi tänker på mario så är mariospelen idag busenkla förr var det lite utmaning iaf


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

@Erenthal:

Gillar utmaningar, så mycket mer givande/rewarding när man lyckas, förmodligen därför ja gillar svåra spel och similatorer också

Medlem

För er som tycker Mariospelen är lätta måste ni i första hand prata om "new super mario serien" eller? Senaste "riktiga" spelet var ju galaxy 2 och jag vill minnas att det var rejält utmanande. På det där bästa sättet att man vet att spelkontrollen är perfekt så det finns liksom ingen annan än dig själv att klaga på när du inte lyckas med särskilda passager. Jag gissar att det kommer att ligga på ungefär samma nivå här med. För den som bara vill se alla världar och samla minsta möjliga mängd månar kommer det kanske att vara lugnt, men för de som kör mer hard core blir det säkert en rejäl utmaning.

Medlem

@Birkovic: Räknas inte Super mario 3d wörld till riktiga super mario? Det tycker jag i alla fall var riktigt roligt men även ganska enkelt att springa igenom.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1997676

Moderator | Testpilot
Skrivet av jOnÄTÄn:

@Birkovic: Räknas inte Super mario 3d wörld till riktiga super mario? Det tycker jag i alla fall var riktigt roligt men även ganska enkelt att springa igenom.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1997676

Oftast inte då det inte är ett "Mario 3D spel". Det spelas mer som 2D liren fast man rör sig i 3D. Spelet är inte lika öppet och fritt som många av de andra spelen.

Personligen tycker jag väl inte att Galaxy var det heller. Men ja, vissa räknar det inte bara för det är annorlunda gentemot 64 i upplägg.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

@Birkovic: Räknas inte Super mario 3d wörld till riktiga super mario? Det tycker jag i alla fall var riktigt roligt men även ganska enkelt att springa igenom.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1997676

Skrivet av uberpwnage2.0:

Oftast inte då det inte är ett "Mario 3D spel". Det spelas mer som 2D liren fast man rör sig i 3D. Spelet är inte lika öppet och fritt som många av de andra spelen.

Personligen tycker jag väl inte att Galaxy var det heller. Men ja, vissa räknar det inte bara för det är annorlunda gentemot 64 i upplägg.

Håller med om att Super Mario 3d world var väldigt underhållande, men som 2.0 säger brukar det vanligen inte räknas in i raden av "riktiga" Mariospel. Vilket ju iofs är en ganska konstig diskussion, men i alla fall. Sen gällande Galaxy så tycker jag personligen att det har en mer given plats än Mario Sunshine i en sådan, låt vara ganska konstig, lista på "riktiga" Mariospel.

1
Skriv svar