Sover ni mer än 7 timmar?

Medlem
Sover ni mer än 7 timmar?

Under gymnasiet kunde jag sova 6-8h/natt och 12h på helgerna... jag gick jämt trött som en zombie. Idag är jag 30+ och sover ca. 5-6h/natt och 8-9h/natt på helgen. Känner mig ändå hyfsat pigg.

Men jag har hört att man ska försöka sova i minst 7 timmar per natt men aldrig mer än 10h - för då ska man tydligen kunna utveckla Parkinsons? Det sista har jag ofta fått höra.

  1. Hur länge sover ni per natt?

  2. Vad tycker ni är optimalt för er?


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Ambassadör
Xbox

3-4h så att man hinner med spelandet. Sömn är för miffon.


signatur

Jump in.

Medlem

Jag är sjukt morgontrött av mig, och har alltid varit. Jag måste tvinga mig ur sängen, och det oavsett om jag sovit 5 eller 10 timmar. Brukar sikta på 7-8h eftersom det är det man ska sova. Dock somnar jag ibland i soffan nån halvtimma efter jobbet också.

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Under gymnasiet kunde jag sova 6-8h/natt och 12h på helgerna... jag gick jämt trött som en zombie. Idag är jag 30+ och sover ca. 5-6h/natt och 8-9h/natt på helgen. Känner mig ändå hyfsat pigg.

Samma här.

phi
Medlem

6 timmar och 27 minuter i snitt under 2017.

Medlem

Sover i snitt 6-6.5h per natt. Det räcker numera för att jag ska känna mig pigg. Sover jag sju timmar känner jag mig rejält utvilad efter (måste dock oavsett tviiiiiinga mig ur sängen då jag knappast är morgonhurtig).

Led verkligen av sömnbristen under gymnasiet. Sov i snitt fyra timmar per natt då jag är rejäl nattuggla och vägrade låta mängder med plugg hindra mig från att spela lite.

Sover jag däremot längre än 7-8h (sällsynt) vaknar jag oftast med huvudvärk konstigt nog.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Avstängd

Tidigare ca 4 timmar per natt på grund av insomnings svårigheter. Nu när jag varit fri från kaffe i 6,5 veckor blir det 7-8 timmar varje natt.

Kan tilläggas att det tidigare rörde sig om 10-12 stora muggar kaffe dagligen.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Får runt 6 timmar per natt, avbruten sömn. Har två småbarn där den ena vill ha ersättning och den andra vill ha vatten.


signatur

MSI Xpower Z170A Titanium Ed. | 6700K @ Stock | NH-D15 [Push/Pull] | 32GB DDR4 2133mhz | GigaByte GTX 1080Ti 11GB | 2x 250GB Samsung EVO 850 | 4TB blandad lagring | Corsair Gaming Sabre RGB | Asus Cerberus MK II | 2x Samsung U28E590D 28" 3840 x 2160 + AOC AGON AG271QG

[Unknown] på Discord

Medlem

Har sedan en tid tillbaka hittat en rythm som ger mig 6h30min till 7h20min. Mer än det är nästan omöjligt. Får jag mindre än dessa 6.30h dock mår jag skit hela dagen

Medlem

Känner mig mer utvilad om jag sovit 6 timmar än om jag sovit 7. Sover jag längre än 7 så har jag huvudvärk oftast på dagarna.

För mig var det tvärtom. Jag sov väldigt bra under min gymnasietid. Dels för att jag cyklade då 1 mil om dagen (till och från skolan) så var alltid trött runt 10-11 på kvällarna och hade således inga problem att somna.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Runt 8-9timmar, optimalt är att få vakna själv utan att en väckarklocka väcker en.

Medlem

3-5 timmar på vardagar, minst 12 timmar på helgen. Runt 6 timmar är optimalt för att jag skall vara hyfsat pigg hela dagen.

Medlem

6-7 timmar på vardagar, 7-9 på helger om man har tur.

Medlem

Mellan 7-9 timmar är optimalt sägs det för människokroppen.

Jag sover kanske runt 6 när det vankas jobb och snittar 8-9 när jag är ledig, Sen kan ju sömnkvalitén skilja sig en hel del.

Medlem

Jag har lite problem att hitta min perfekta rytm.
Sover jag mer än 7 timmar (ingen väckarklocka) så upplever jag att jag sover dåligt, och känner mig inte utvilad.

Sover jag 6-7 timmar så går det oftast bra och jag känner mig utvilad, fast jag kanske blir morgontrött.

En annan kritisk faktor är när jag lägger mig för att "jag borde" och när jag lägger mig för att jag faktiskt är trött.
Om jag tvingar mig i säng upplever jag också att jag sover dåligt, vaknar till flera gånger under natten osv.
Är jag trött på riktigt så sover jag som en stock, snarkar också extra mycket vid dessa tillfällen.

Medlem

Problemet är inte hur mycket man sover, det är hur tidigt man går upp. Att gå upp till jobbet innan kl 08 är fan smärta även om man sovit 12h eller 6h.

Försöker iaf lägga mig i sängen 8h innan jag ska upp på morgonen. Då får jag stabil 6-7h sömn.

30+, sover runt 10 timmar om dagen, jobbar på nätterna. Trots det helt körd när jag vaknar...

Gnällkuk

Väldigt olika, men runt 6h skulle jag gissa. Humor dock angående "Nytt i forumet" med tråden som ligger under denna


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

@Sipmo: Hade aldrig hört om samband mellan lång sömn och Parkinsons, men en snabb googling frambringar en studie som visar att risken att utveckla Parkinsons ökar med sömnlängd. http://www.dailymail.co.uk/health/article-395091/Sleeping-doubles-risk-Parkinsons.html

Dock ska man väl ha i åtanke att sömnbrist också har nackdelar.

Lagom är bäst, sa mamman och slängde ena tvillingen i soptunnan.

Avstängd

5h. 45 år.

jobbar dock inte så jag behöver inte sova så mycket.

Medlem

31, 6-7h oftast.

Medlem

Det blir oftast mellan 6 och 6.5 timmar på vardagar när jag jobbar. På helgen sover jag tills jag vaknar av mig själv. Men sover jag mer än 7-8 timmar känner jag mig bakfull i flera timmar när jag vaknar. Huvudvärk och helt borta i hjärnan.


signatur

PSN: MrOakenborn

Relik 📜

Sover 6-7 timmar en vanlig dag. Ligger jag ostört på helgen kan det bli uppåt 8 timmar, sedan vaknar jag av mig själv. Har också halvt ofrivilligt legat runt 5 timmar i väldigt långa perioder. Det går okej ett tag, bara det finns möjlighet att krascha på helgen. Inget jag vill fastna i igen dock.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

6 till 12 timmar per natt, jobbar skift. Så därför det varierar väldigt kraftigt.

Skägg.
10 Chambers

Går i perioder, men sover i regel kring sju timmar (somnar vid 23-23:30, går upp mellan 05:45 och 06:30). Ibland är jag dock helt slut och kan gå och lägga mig 21, hände senast igår. Kan även hända på fredagskvällar vilket ger cirka 10 timmars sömn. Då mår man som en prins!

Det där med att nattuggla snackas det om i denna tråd: https://www.fz.se/forum/trad/427766-somnlos-i-datorfatoljen


signatur
Medlem

Intressant att läsa om folks sömnvanor, tack för att ni delar med er. Likt flera andra här så var det under gymnasietiden lite fram och tillbaka, kunde sitta upp till 4-5-6 på morgonen under helgerna och lira Alterac Valley i World of Warcraft, sen sov man till 13.00 och gick omkring som en zombie

Idag ser livet annorlunda ut. 35+ och ett jobb att sköta, men jag är dock guildmaster för ett Guild Wars 2-guild med allt vad det innebär, så lite vill man allt hinna med att spela iaf, + att jag vill träna och ibland ha lite socialt liv också. Och så ska man få åtminstone 6 timmar sömn för att fungera på jobbet. Inser med skräck att något av det där kommer att vara tvunget att upphöra i framtiden när det är dags att bilda familj

När första expansionen till GW2 kom tog jag till och med ut ett par semesterdagar i samband med helg för att kunna nörda rejält, och efter att ha suttit framför datorn i fyra dagar blev jag helt fucked i kroppen

For the tiiiimes they are a-chaanging...

Medlem
Skrivet av jonis:

Sover i snitt 6-6.5h per natt. Det räcker numera för att jag ska känna mig pigg. Sover jag sju timmar känner jag mig rejält utvilad efter (måste dock oavsett tviiiiiinga mig ur sängen då jag knappast är morgonhurtig).

Led verkligen av sömnbristen under gymnasiet. Sov i snitt fyra timmar per natt då jag är rejäl nattuggla och vägrade låta mängder med plugg hindra mig från att spela lite.

Sover jag däremot längre än 7-8h (sällsynt) vaknar jag oftast med huvudvärk konstigt nog.

Det här kunde varit jag :)...
Det där med huvudvärk om jag sover för länge har jag spårat till mat. Jag kan inte gå för lång tid utan mat.
Går jag upp och äter efter 7 timmar så kan jag gå och lägga mig igen .

Medlem
Skrivet av Lyrisius:

Det här kunde varit jag :)...
Det där med huvudvärk om jag sover för länge har jag spårat till mat. Jag kan inte gå för lång tid utan mat.
Går jag upp och äter efter 7 timmar så kan jag gå och lägga mig igen .

Jag tror du har rätt! Har upplevt precis samma sak själv.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Intressant tråd!
Försöker se till att komma i säng runt 22 på kvällarna när jag har jobb dagen efter. På vinterhalvåret vaknar jag strax innan kl6 och när det är ljusare ute strax innan kl5 om jag ser till att sköta det schemat. När jag var yngre hade jag riktigt svårt att lägga mig i tid, men nu när man är till åren(42) uppskattar jag lugnet på morgonen mer. Att sitta i lugn och ro med kaffe och nyheter är guld värt.

På helgerna brukar det bli lite mindre sömn, speciellt nu när NHL har dragit igång. Jag är uppe längre men vaknar likt förbannat lika tidigt.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Jobbar skiftarbete men det börjar bli klassiskt att jag lägger mig 02:00, släcker 03:00 och vaknar runt 11:00 - 11:30.

Annars så behöver jag 7h+ i sömn för att fungera korrekt.

5h = Förstörd, svettningar, svårt med fokus
6h = Trött, svårt med fokus
7h = Lite Trött, relativt aktiv
8h = Optimalt.

Skriv svar