Apropå Blade Runner – vi tipsar om gamla och nya cyberpunk-spel

Robot
Apropå Blade Runner – vi tipsar om gamla och nya cyberpunk-spel
Medlem
Medlem

Ett kommande Cyberpunkspel är The Last Night (2018). Ser väldigt coolt ut, det lilla som visats.
http://store.steampowered.com/app/612400/The_Last_Night/

Skrivet av Buio:

Ett kommande Cyberpunkspel är The Last Night (2018). Ser väldigt coolt ut, det lilla som visats.
http://store.steampowered.com/app/612400/The_Last_Night/

https://www.youtube.com/watch?v=6GsZG1t3v-Y

Har haft det på min "wishlist" ett tag nu, det ser som sagt riktigt imponerande ut med helskön atmosfär. Måste absolut köpa det så fort det blir tillgängligt. Det enda som jag själv kan komma på (med kvalité) som inte redan nämnts är "Dex", som är ett ganska charmigt litet cyberpunk spel som kombinerar plattformspel med rpg & äventyrsinslag.

Avstängd

Nightlong: Union City Conspiracy. Kommer ihåg att PCGamer på den tiden jämförde det med Blade Runner spelet från Westwood.

Medlem

Rise of the Dragon borde ju nämnas hur som helst. Ett av mina favoritspel of all time.

Medlem
Skrivet av Hale2000:

Rise of the Dragon borde ju nämnas hur som helst. Ett av mina favoritspel of all time.

Kastade mig in i tråden för att nämna just detta spel! Du har oklanderlig smak min bästa herre.

Då får jag nöja mig med att nämna Beneath a Steel Sky eller relativt nya indiespelet Dexsom finns på Steam och GoG.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Kastade mig in i tråden för att nämna just detta spel! Du har oklanderlig smak min bästa herre.

Då får jag nöja mig med att nämna Beneath a Steel Sky eller relativt nya indiespelet Dexsom finns på Steam och GoG.

Haha samma här! Ett av mina absolut starkaste spelminnen från Amigatiden. Dynamix kunde dem!

Även BaSS som SID 6.7 nämner.

Gemini Rue är för övrigt verkligen en liten juvel för de som vill lira ett bra adventurespel med den här genomgående känslan. Rekommenderas varmt.

Westwoods "Blade Runner" går inte att köpa idag, och vi kan tyvärr inte vänta oss en re-release heller då all kod och resurser rök när EA mördade studion.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Ja jävlar vad bra den var förutom några små detaljer för att undvika spoilers. Snygg filmat, samma episka soundtrack. Gå och se!

Medlem

Ingen som verkar ha nämnt Runiner än, en stor anledning till att jag blev intresserad av spelet var just Blade Runner samt en spelmekanik som verkar ha blivit inspirerad av Hotline Miami.

Andra spel, som även nämnts förut, är Nightlong (efter Westwoods spel så är det nog Nightlong från Team 17 som bäst lyckas fånga det som jag gillar med Blade Runner filmen), även Rise of the Dragon (spel som dessa görs tråkigt nog inte längre, när det kom var det väldigt populärt men den här typen av spel och det fick många ovationer av recensenter. Vill dock minnas att spelet även hade inslag av arkad delar trots att det i grunden rörde sig om ett adventure spel).

Men det spel som jag tror mest på är nog ändå kommande Cyberpunk 2077, ett spel som jag följt sedan det visades upp för första gången och som jag tror kommer tilltala mig ännu mer än The Witcher har lyckats med.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Ingen som verkar ha nämnt Runiner än, en stor anledning till att jag blev intresserad av spelet var just Blade Runner samt en spelmekanik som verkar ha blivit inspirerad av Hotline Miami.

Andra spel, som även nämnts förut, är Nightlong (efter Westwoods spel så är det nog Nightlong från Team 17 som bäst lyckas fånga det som jag gillar med Blade Runner filmen), även Rise of the Dragon (spel som dessa görs tråkigt nog inte längre, när det kom var det väldigt populärt men den här typen av spel och det fick många ovationer av recensenter. Vill dock minnas att spelet även hade inslag av arkad delar trots att det i grunden rörde sig om ett adventure spel).

Men det spel som jag tror mest på är nog ändå kommande Cyberpunk 2077, ett spel som jag följt sedan det visades upp för första gången och som jag tror kommer tilltala mig ännu mer än The Witcher har lyckats med.

+1 på ruiner, bra spel med det bästa soundtracket hittills i år!

Inaktiv

Var inte det rätt nya spelet Observer lr vad det heter cyberpunkigt?

Medlem

Snatcher var väl ett av spelen som Hideo Kojima gjorde när han jobbade på Konami under den långa perioden mellan de två första Metal Gear-spelen och Metal Gear Solid?

G-Police har jag på Playstation. Ett spel som hämtade mycket inspiration från Bladerunner vad gäller stämningen. Det gjordes av den fantastiskt produktiva studion Psygnosis som släppte nya och spännande spel på löpande band (alla blev inte bra, men idéerna kändes ofta rätt originella åtminstone) och tillsammans med Namco liksom delvis definierade Playstation, särskilt i början. Dessa två studios förde en något mer undanskymd tillvaro på SNES och Mega Drive, i skuggan av Capcom och Konami, eller för all del andra stora spelföretag som Virgin, Acclaim och EA. Men på Playstation växte de fram som två riktigt stora spelare. Inte så konstigt kanske, med titlar som Ridge Racer, Tekken och Wipeout. Namco (numera Bandai Namco) har ju hållit sig kvar någorlunda. Psygnosis däremot hade en kort och intensiv storhetstid. G-Police fick en uppföljare också. G Police: Wepaons of Justice har jag för mig att det hette. De här spelen utspelade sig väl på någon koloni på någon av Jupiters månar har ag för mig...

Ännu bättre sci fi-action-spel var ju annars Colony Wars, också det från Psygnosis. Lite trist att den spelserien (de två uppföljarna hette Vengeance och Red Sun) inte tog klivet vidare till Playstation 2. Den kanske floppade kommersiellt. COlony Wars är dock (!) mer sci fi än cyber punk. Jag kan tänka mig att Psygnosis valde att satsa mycket på Wipeout i början av 2000-talet efter att vissa av deras spel inte sålt något vidare. Eller så var det kanske så att Sony (som köpte upp vad som fanns kvar av Psygnosis, har jag för mig) inte var särskilt intresserade av att göra nya Colony Wars-spel efter att de sett hur de första spelen sålde.

Okej, nog babblat om gamla Playstation-spel.

Jag brukade också bytlåna spel på den tiden. De var ju så dyra så det var ett bra sätt att hinna spela flera spel som man inte hade råd med, eller spel som man annars inte hade skaffat. Den klasskompis jag bytlånade spel oftast av hade dessutom en lite mognare spelsmak än jag. När jag fortfarande spelade Super Mario, Joe & Mac eller Super Tennis (eller Claymates och Bubsy, ganska obskyra 16-bitsplattformsspel) så hade han Super Star Wars, Lemmings, Prince of Persia, Zelda och andra liknande spel. Han var något äldre och även intresserad av papper & penna-rollspel och fantasy-böcker. Vi hade lite olika spelsamlingar så vi kompletterade varandra, kan man kanske säga. Secret of Mana var ett annat spel jag först lånade av en annan klasskompis, riktigt suveränt på den tiden. Nu idag vet jag inte om det skulle hålla lika bra.

Ibland undrar jag om spel kändes mer spännande på den tiden enbart för att man var yngre och hade mer inlevelse och fantasi. Eller om det också hade en del att göra med att de pixliga spelen som var mer sparsmakade med story, mellansekvenser och röster lämnade en del åt fantasin. Sen kändes det ju som att spel tog stora kliv i utvecklingen rent tekniskt sett på den tiden jämfört med nu. Nya subgenrer eller spelmekaniska funktioner dök fortfarande upp ganska ofta, spelgenrer revolutionerades eller förfinades på ett annat sätt än idag. Spel är ju mycket bättre idag, på många sätt, men samtidigt känns det som att utvecklingen har stannat av lite.

Jag har faktiskt Bladerunner (PC) som big box i fint skick. Kartonger och manualer till PC var ju ofta väldigt fina på 90-talet, om än lite otympliga. Undrar om det kan vara värt något. Tyvärr fungerade det inte på min gamla dator. men jag kanske borde testa hur det fungerar på en nyare dator.

En sak till: R2-D2 är en fin liten robot. Jag gillade att höra den knorra under er sändning.

Medlem

Bladerunner 2049 är en i raden av gamla filmer, ofta från just 80-talet, som får en ny version eller en uppföljare. De cashar in på nostalginganska duktigt. Men Bladerunner 2049 är svårslaget, sett till tid som gått mellan del ett och två. 35 år blir det om jag räknar rätt. Tron Legacy var väl nästan i samma klass, där gick det 29 år tror jag mellan del ett och två (2010 kom Tron Legacy, Tron kom väl 1981?).

Lite fascinerande när man ser gamla filmer från 80-talet (eller t.o.m. 70-talet?) och ser de första stapplande stegen vad gäller datoranimation på film och tidiga specialeffekter gjorda med datoranimation. Eller för all del Pixars första kortfilm (Den med två små lampor) från 198...6? (Luxo Jr, kan den heta så?) Imponerande att de kunde få till så pass relativt bra datoranimation med den tidens datorer. Datoranimation på film har ju också ofta varit en slags måttstock för spel att sträva efter. Det som är förrenderat är ju mer verklighetstroget än det som renderas i realtid, men det har gett en fingervisning om hur spel kunnat se ut i framtiden om tekniken får mogna. Och nu år 2017 är vi ju en bra bit på väg. Det som renderas i realtid idag är ju inte jättelångt ifrån låt säga Final Fantasy-filmen från 2001 eller datoranimerade effekter och karaktärer i den andra Star Wars-trilogin.

Avstängd

Det måste regna, annars är det inte cyberpunk. Så jävla snyggt regn i nya Bladerunner.
Regn och neon.

Medlem
Skrivet av Banjo:

Jag har faktiskt Bladerunner (PC) som big box i fint skick. Kartonger och manualer till PC var ju ofta väldigt fina på 90-talet, om än lite otympliga. Undrar om det kan vara värt något. Tyvärr fungerade det inte på min gamla dator. men jag kanske borde testa hur det fungerar på en nyare dator.

Lyllis! Tror det kan vara värt en hel del faktiskt, med tanke på läget och att det aldrig kommer komma fler eller (som det ser ut) digitala nysläpp.

Testa, det är fortfarande ett grymt spel om man gillar genren.

Skrivet av Banjo:

En sak till: R2-D2 är en fin liten robot. Jag gillade att höra den knorra under er sändning.

Instämmer. Trevlig liten maskot för sändningen. Speciellt i slutet som blev perfekt klippt.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

@anon_119148: Jo, och bra var det med!

1
Skriv svar