Därför kommer VR aldrig att slå igenom

Medlem

@sebrock: De skulle släppt ex Oculus i den version de pratade om från början. Kom ihåg att när det började så låg ribban på en ersättning för en skärm i pris, vilket hade antagligen fungerat. Som det blev nu är det alldeles för dyrt. Inte bara VR-delen utan den stora skaran av potentiella köpare måste också handla upp sig på minst ett 1070. Visst, testar du exempelvis på mitt 980 så säger den att jag uppfyller kraven men i verkligheten så skulle jag vara tvungen att köra på nästan lägsta möjliga inställningar för att få spelen att rulla. Handlar du sedan på dig ett 1070/1080 och bara har 8Gb RAM måste du snegla på att handla mer och t o m överväga att uppgradera CPU för klara av att mata GPUn.

Min poäng är att slutnotan för ett Oculus eller Vive är långt högre än bara headsetet.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Det är dyrt med VR idag men pris/prestanda rör sig åt rätt håll.
Nya tekniska lösningar är runt hörnet. Spel byggs bakom kulisserna.

När man når en sweetspot, kommer det explodera.

Som med Platt-TV. När de blev tillräckligt bra och när priset kröp ner till konsumentnivå så tog de över hela marknaden på bara några år.

Om ett par år kommer en budget-PC klara minimumkraven för VR. Då kommer nya, bekvämare "hjälmar" ha kommit ut och utbudet mognat.

Det går inte att jämföra med 3D. Det är djupkänsla, men du befinner dig inte i upplevelsen. Att i VR bli huvudpersonen i en skräckfilm eller ett spel är en helt ny känsla som när man provat skiljer sig rejält från 3D. Hjärnan luras att bli rejält mycket räddare, folk som kan se skräckfilm utan att bry sig skriker rakt ut i VR.

Nya tider, nya upplevelser. Vi går framåt, inte bakåt. Lite tålamod bara..

Som trend tror jag också VR kommer ha det svårt framöver, som innovation är det fantastiskt för oss som älskar spel, men prislappen är avskräckande, men även tekniken som kan verka överväldigande eftersom "man" inte riktigt förstår hur man ska göra för att utnyttja tekniken fullt ut, i varje fall för lekmän.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

Jag har länge kallat denna omgång med VR för en flopp. Tekniken som krävs för att få VR intressant finns inte idag. Inte heller principerna som spel i VR utvecklas utifrån fungerar, de måste gå tillbaka till ritbordet.

Förutom att man idag måste ha något dyrt, stort, tungt och klumpigt headset med kablar anslutet till en dyr dator för att ens kunna spela så är det nog extremt få personer som har ett rum/yta att avsätta för VR spelande. Det kommer aldrig fungera så länge det är designat så.
Sedan att man inte kan röra sig fritt i spelen utan är begränsad till denna yta och får "teleportera" runt är helt enkelt dålig design.

Det enda jag tror på inom VR med dagens tillvägagångssätt är Microsofts HoloLens. Det kan faktiskt blir någonting riktigt användbart när tekniken hinner ikapp. Resten av VR satsningen bör skrotas och man borde börja om på nytt med något där man faktiskt hittar en lösning på de utvecklingsmässiga begränsningar tekniken lider av.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Jag har länge kallat denna omgång med VR för en flopp. Tekniken som krävs för att få VR intressant finns inte idag. Inte heller principerna som spel i VR utvecklas utifrån fungerar, de måste gå tillbaka till ritbordet.

Förutom att man idag måste ha något dyrt, stort, tungt och klumpigt headset med kablar anslutet till en dyr dator för att ens kunna spela så är det nog extremt få personer som har ett rum/yta att avsätta för VR spelande. Det kommer aldrig fungera så länge det är designat så.
Sedan att man inte kan röra sig fritt i spelen utan är begränsad till denna yta och får "teleportera" runt är helt enkelt dålig design.

Det enda jag tror på inom VR med dagens tillvägagångssätt är Microsofts HoloLens. Det kan faktiskt blir någonting riktigt användbart när tekniken hinner ikapp. Resten av VR satsningen bör skrotas och man borde börja om på nytt med något där man faktiskt hittar en lösning på de utvecklingsmässiga begränsningar tekniken lider av.

Tekniken finns men är ännu inte implementerad i enheterna. Dels för att det inte var klart när dagens enheter kom och dels för att det har varit för dyrt.
Det kommer finnas i nästa generation.

Avstängd

På PS5 kommer VR breaka riktigt för Sony. Finns ett gäng titlar i pipeline där som har full VR mode, de kommer få folk att köpa hjälmen, eller det är ingen "hjälm" då, mer typ visual extension headset eller whatever the weekly term is.
Tekniken "finns" i XBONEX, Men inte titlarna uteblir 2018,och trots att MS ändå lyckas bygga en okej konsoll, så precis när den har börjat få lite fotfäste så kommer revealen för PS5, då kommer ni se ett av de brutalaste rasen på MS aktie. Tycker nästan synd om dem...
För PC världen kommer det typ aldrig lossna. VR som man planerar det är inte en "variant" av spel, utan en helhetsgrej. Tänk bio. Detta produceras direkt för hårdvaran i nästa generation, dvs i lekmannatermer: det som kommer få PS5VR att breaka VR för Sony har ingenting med det som MS gör, och vice versa.
Hoppas PS5 announcas på E3 2018, men release ser ut som 2020,så ca 2021-2025 har vi det VR vi trodde skulle ske nu, att faktiskt nå oss. Så, släpp VR snacket ett tag, och fokusera på current gen.

Medlem

VR porr kanske blir en grej? VR film/upplevelser? Värdelöst för spel, vem orkar stå med en tung grej på skallen och vifta med två pinnar? Helt sjukt sämst när man har glasögon också. Kanske funkar för bilspelsentusiasten för det går inte att röra sig FPS utan grov åksjuka. Flopp flopp flopp. Vilka spel är massiva? PUBG, mobas och cs... ingenting för VR.

Medlem

Finns redan drösvis med VR-porr, även på piratsidor.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Haft Vive sedan maj förra året och köpte i somras även en Rift så vi kan köra två samtidigt. Nej, jag är inte orolig över tekniken. Mycket bra för att vara första generation. Vi använder den fortfarande, även om det inte är lika ofta. En av de bästa teknikinvesteringar jag gjort.

Medlem

Här är en Oculusägare som kan konstatera att det fort märks i tråden vilka som bara tycker och tror utan att veta och vilka som har tillgång till VR och använder det.

T.ex. mannen som tror att hans 1080 inte pallar utan måste skruva ner på "lägsta"...snälla lilla du jag har i5 6600k / 1080ti och min oculus kör project cars 2 på nära max settings (shadows+post process medium) SAMT supersampling på 1.8x px. Det är så bra, att gå tillbaka till skärm PÅ DET HÄR SPELET är helt otänkbart. Ursäkta vrålet men bäst att betona detta. Som någon med koll skrev; det ena utesluter inte det andra och det är som sagt inga problem att starta VR, dom ligger här bredvid, och sen klicka VR knapp och...tadaaa..... jag kan meddela att immersionsmässigt är detta ett genombrott av bibliska proportioner. Gillar du Skyrim? Fallout 4? Behöver jag säga mer?

Ja, det är i sin linda. Ja, det har barnsjukdomar och måste bli bättre på många områden. Och det går fortare dit desto fler som SLUTAR SNÅLA och hoppar på tåget. Ge fan i att köpa om du brukar gråta när du bajsar men varför måste du försöka övertyga dig själv genom att få medhåll från övriga översparsamma bakåtsträvare? Detta kan verka OT, men det hör i allra högsta grad hit: fråga er istället varför trådskaparen skapar denna relativt poänglösa tråd, en klassiker i stil med PC- mac / android - iPhone / Intel - AMD etc. Mycket tjafs och självutnämnda experter som vanligt, och sällan större klarhet efter heller.

Därför erbjuder jag följande, för att själv göra lite nytta: Bor du i Stockholm och vill pröva VR är du / ni välkomna till Årsta för att testa valfritt VR spel i katalogen en halvtimme.
hedstrom.tobias@gmail.com för intresse.

Länk till bevis på att Oculusen körs på höga settings, krävande racingsimulatorn Assetto Corsa
här i tyvärr endast 1080p (moviemakers max) men med max settings och 1.66 i pixel density [link]https://youtu.be/E9Jby8_SMJg[/link}

Lycka till med ert VR köp nu, snåljåpar och bakåtsträvare


signatur

~ spelat sedan 1979

Medlem

Först ska sägas att jag är mycket sugen på VR. För tillfället väntar jag på de nya kontrollerna innan jag börja tänka på att investera.

Däremot är jag mycket skeptisk till dess framtid. Ska det bli ett "primärt" gränssnitt kan det inte likna det vi har idag på något vis. För det första bör folk sluta tro att VR är ett överlägset gränssnitt för alla situationer. Här är det viktigt att skilja på nytta och nöje. Mus och tangentbord är en riktigt bra inmatningsmetod. Saker som gester eller röstkommandon är definitivt mindre effektiva. (röstkommandon kan dock vara en fördel om det är ren text som ska matas in) Har man dessutom flera skärmar så har jag svårt för att se vad VR ska tillföra i rent produktionssyfte, låt säga för ett skrivbordsjobb då. Men visst, virtuella skärmar i VR är en grej som absolut kan vara användbar. Upplösningen är väl dock värdelös för arbete i dagens läge. Kommer naturligtvis förbättras så småningom.

Headseten är absolut för klumpiga. Det är inte hållbart att ha på sig dem flertalet timmar i sträck. När vi kommer ner till något Google Glass-liknande kan vi börja snacka.

För spel finns det desto fler problem. Jo, det är rejält omständigt att möblera om huset varje gång man vill spela. Folk har inte råd att dedikera VR-ytor och det är inte säkert man har plats att möblera om heller. Än så länge fungerar inte många typer av spel bra, och vissa typer av spel har jag svårt för att se varför man skulle vilja spela i VR även om det fanns en bra inmatningsmetod. Det största uppenbara problemet är förstås "locomotion". Teleportering är en bra VR-lösning, men för många typer av spel inte en bra gameplay-lösning. Att sväva fram är en godtagbar gameplay-lösning, men en värdelös VR-lösning. Vi behöver allra minst kunna fysiskt springa omkring obehindrat, och även huka oss och ligga ner. (det senare går väl antar jag, men det blir konstigt utan helkroppsspårning) Först då kan vi ha bra FPS-upplevelser. För att det ska bli riktigt bra behöver vi också någon slags haptisk dräkt som kan hindra ens muskler och därmed möjliggöra fysisk/virtuell kontakt med objekt, men då börjar vi komma in på förhållandevis scifi-teknik.

Bil- och flygsimulatorer är dock som gjutna för VR. Enda problemet jag vet är att det eventuellt kan vara jobbigt att inte veta exakt var man har sina kontroller.

Medlem
Skrivet av Gäst:

Sensorer är borta i nästa generation. Kablar är borta i nästa generation. Upplösning är inga problem i nästa generation. Det kan tom bli lättare att driva 4K VR än 4K på vanlig skärm tack vare foveated rendering.
Den tunga hjälmen kommer bli ett lättviktsvisir. Priserna kommer självklart bli lägre med tiden.

Max två år bort.

Nu går det lite väl fort framåt tycker jag...
Sensorer, lättvikt, kablar visst, trådlöst i oculusrift upplösningen, men 4k/4k per eye..? Resten du snackar om är teknik som inte ens blivit uppfunnen.
Vi kan knappt med ett kort av absoluta toppklass driva en 4k-skärm i 90+fps i några AAA-spel nu för tiden. Foveated rendering finns inte förtillfället och vi har ingen aning om hur bra det kan fungera. (Latency kommer behöva vara minimal, läsa av position av ögonen, att kalkylera vad man kollar på, vad som ska blurras/vara skarpt och rendera det) tror det är en större utmaning än vad man tror.

Medlem

Oj vad många som har HELT fel. Jag kan lova er att VR inte är en flopp. Jag kan lova er att sättet vi interagerar med teknik dom kommande 20 åren kommer utan tvekan förändras.

Jag kan även lova att dagens "implementation" av VR absolut, under inga omständigheter kommer vara så vi konsumerar det i framtiden.

Först och främst AR/VR/och andra liknande tekniker kommer gå ihop och gränser suddas ut. Det är förstås svårt att ens föreställa sig men vi kommer gå mot friare (sladd, dedikerat rum med lighthpuses, 2kg klumpar på huvudet) lösningar. Kanske lätta glasögon, kanske hologramliknande, vem vet.

Varför skulle jag ha rätt när saker som 3D tv var en "fluga". Ett exempel på hur rasande fort utvecklingen har gått är att kolla på trådlös hdmi. Om man tittar tillbaks till när vive/oculus släptes (inte ens 2 år sedan!) Så skrattade folk om man trodde att snart trådlösa enheter skulle finnas. Men, plötsligt uppstod ett mycket tydligt behov och redan idag finns rätt godkända lösningar. Vi pratar fortfatande på mindre än två år!

VR är här för att stanna! Inte i dagens form men ändå. Framtiden har inte sett roligare och mer spännande ut. Glöm inte att det inte "bara" är spelbranchen som driver på utvecklingen utan samhällsnyttan är enorm.

Mem, men alla tekniska omöjligheter da? Lugn det löser sig. Men ta inte mitt ord lyssna istället på nvidia presentationen istället: http://on-demand.gputechconf.com/siggraph/2017/video/sig1718-...

Och medans ni skeptiker sitter och är lika bakåtsträvande som pensionärerna med nävarna i luften så tar jag på mig min Vive och dödar lite monster i en värld som får mina sinnen att pirra av glädje!

Medlem

De enda som fortfarande tror på VR är konsumenter som lagt tusentals kronor på produkterna och de företag som behöver sälja skräpet för att täcka sina förluster. Precis som med 3D.

Medlem
Skrivet av kebbe:

De enda som fortfarande tror på VR är konsumenter som lagt tusentals kronor på produkterna och de företag som behöver sälja skräpet för att täcka sina förluster. Precis som med 3D.

Så om 50år sitter vi fortfarande med plattskärmar som vi gör idag i 2D ?
Har svårt att tro det. Nån typ av VR men inte det som vi ser idag.
Som tidigare skrivits kanske lika stora som ett par vanliga glasögon med både AR/VR i samma.

Visst det kommer ta ett par år innan VR blir något för den stora massan.
Många sa samma sak om persondatorn. Varför ska man behöva ha en dator hemma lixom. Det är inget som kommer slå... Nu har dom allra flesta minst en dator hemma.

Medlem

Jag har ett HTC Vive liggandes som jag inte orkar ta upp då man måste ställa in alla sensorer m.m.
Det är för mycket jobb tycker jag.


signatur
Medlem

@kebbe: Haha nej du. Många av dom som har en vettig utrustning har nästan slutat med 2d eller i fall minskat det avsevärt.
Jag använder min Rift nästa varje dag sedan ett år tillbaka och spel och appar blir bättre för varje månad. Jag kan bara se att kurvan fortsätter åt samma håll med bättre teknik och mer moget ekosystem.

Medlem

Jag tror på vr.
Har själv spenderat ca 150h med min vive och när man får riktig 8k inte den hära dom har nu som bara är på bredden och helt omslutande linser så man inte kollar igenom ett fönster som me vive, kommer det slå hårt.
Jag hade lätt kollat på film i riktig vr att man följer med och är i filmen precis som de blir med spel att man kan kolla runt än vanlig tv, inlevelsen är enorm och man sugs in till och med me viven.
Spela alien isolation med htv viven fyfan säger jag blir inge mera skräck med vr xd filmer liksom de lär bli helt sinnessjukt

Medlem

@GiGeGame: jasså? Min vive packar jag undan varje gång den anväbds så jag bor i lägenhet men fyrarna sitter kvar, bara att plugga i headsetet och köra kanske en gång i månaden knappt som man kan behöva kalibrera om golvet

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Förutom att man idag måste ha något dyrt, stort, tungt och klumpigt headset med kablar anslutet till en dyr dator för att ens kunna spela så är det nog extremt få personer som har ett rum/yta att avsätta för VR spelande. Det kommer aldrig fungera så länge det är designat så.
Sedan att man inte kan röra sig fritt i spelen utan är begränsad till denna yta och får "teleportera" runt är helt enkelt dålig design.

Många spel spelar man sittandes i en stol eller soffa. På tex Occulus Store så finns det en kategorisering hur man spel, tror det finns på Steam också. Så inget problem om man har liten yta.

Orsaken till teleporteringen är att hjärnan blir helt fucked-up av att gå runt som i vanliga FPS-spel. Det låter märkligt jag vet, men det käns heeeelt fel när man väl testat det. Det här är olika från person till person. En kompis klarade ca 10 sekunder sen blev det för mkt för honom. Jag klarade ca 15 min innan jag mådde illa. Som jämförelse blir jag aldrig illamåenda av karuseller, bilar, båtar etc, men det här kändes helt fel. Tror inte det är ngt just VR-tekniken kan fixa såvida man inte har någon sorts rullband att gå på.

Just FPS och simulatorer känns helrätt med VR. Jag använder min dagligen till racing.

Medlem

Ang prestanda så duger mitt gamla GTX970 och en i5 hur bra som helst, det behövs ingen värstingdator för att driva VR, inte med Oculus Rift iaf (pga Asynchronous Timewarp).

Medlem
Skrivet av wingman92:

@GiGeGame: jasså? Min vive packar jag undan varje gång den anväbds så jag bor i lägenhet men fyrarna sitter kvar, bara att plugga i headsetet och köra kanske en gång i månaden knappt som man kan behöva kalibrera om golvet

Måste fyrarna sitta i en speciell höjd m.m. ?


signatur
Medlem

Det här med åksjuka är bara att folk gör helt fel.
Självklart vänder du upp och ner på magen om du sätter dig direkt i en bil i vr eller spelar snabbt rörande spel där du inte rör dig utan du rör dig med en joystick/lokomotiv vilket är den jag gillar mest.
Du ska börja med spel som du rör dig i rummet och spel med teleportering, börja lätt med spel med lokomotiv rörelse sen kommer det sätta sig.
Man ska utsätta sig försiktigt för lokomotiv rörelse i vr, första 10 min i Onwards var helt åt skogen vart illamående men sen efter det och kört i korta omgångar så nu kan jag spela 2-3 timmar utan att känna nått i spel där man går med en joystick.
En helg körde jag 8 timmar i sträck onwards med en vän och ända jag kände att man vart trött i benen.

Alla är vi olika, min sambo klarar inte av lokomotiv alls, men efter hon provat lite eftersom så klarar hon det i 2 min innan hon börjar må dåligt, innan så fort det rörde sig utan att hon gjorde det vart hon spyfärdig, kroppen anpassar sig med tiden.

Har haft ungefär 30 vänner/släktingar som har testat min vive och ingen har blivit åksjuk/dålig i spel där man går runt i rummet, bara i snabbare saker som bilspel, skidor eller sånt.

Skrivet av GiGeGame:

Måste fyrarna sitta i en speciell höjd m.m. ?

bästa är att sätta dom i taket så dom är vinklade neråt och att dom sitter stumt minsta lilla rörelse blir helt mongo i headsetet och att dom inte ska röra sig när du har dom stående, som mina, vanligaste är efter en steam vr uppdatering jag brukar behöva kalibrera om golvet, på 7 månader har dom suttit på samma ställe och har gjort kalibrering 3 gånger

Medlem

Slog kanske inte igenom den här gången, men är helt säker på att så fort tekniken uppdateras rejält så finns det en chans igen. Men krävs då också att priset ska vara OK.

Jag kan dock ha fel eftersom det här med motion sickness är ett stort problem i VR och jag vet inte om det går att kringgå det. Kreativiteten minskas drastiskt för speldesigners när man har motion sickness i åtanke och spelen kan bli väldigt lika varandra (i alla fall dem spelen där man haft det problemet i åtanke).

Medlem
Skrivet av MiniSara:

Vad har du för motivering till att det är oundvikligt? Och nej, jag klagar inte på att upplösningen är för dålig (vilket hade stämt väl in med din jämförelse), utan på att det helt enkelt är för klumpigt att ta på sig en hjälm varje gång man ska konsumera underhållning.

Klumpigt? Att ta på sig det tar några sekunder. Att starta spel på 80-talet kunde ta tio minuter, floppade inte ändå. Konstigt?

Spelar kanske ett monitorspel per år, men VR flera gånger i veckan. Har fler VR-spel och upplevelser än vad jag hinner spela.
Gamla spel som Serious Sam: Second Encounter, som var tråkigt redan när det kom, blir så bra i VR att det är bättre än de senaste monitorspelen.

Skrivet av MiniSara:

Det är stor skillnad på headset och en hjälm. Headset är dessutom helt nödvändigt för att du ska kunna prata ordentligt online, det är ingenting du kan klara dig utan.

Nej, och inte VR heller.

Skrivet av quadratis:

jag har varit ganska investerad i VR sedan oculus announcade sin kickstarter 2012, äger en vive och psvr, men har aldrig för en sekund tänkt eller hoppats på att VR ska ersätta "2d"-spelande. jag spelar fortfarande långt mycket mer på skärmen och tv'n än i VR, men det ser jag knappast som ett problem. det är två helt och hållet olika medier, och det ena utesluter inte det andra.

Jag ser VR-spel som en egen genre. Som du säger, det ena utesluter inte det andra.

Skrivet av anon_319742:

Förutom att man idag måste ha något dyrt, stort, tungt och klumpigt headset med kablar anslutet till en dyr dator för att ens kunna spela så är det nog extremt få personer som har ett rum/yta att avsätta för VR spelande.
Sedan att man inte kan röra sig fritt i spelen utan är begränsad till denna yta och får "teleportera" runt är helt enkelt dålig design.
Det enda jag tror på inom VR med dagens tillvägagångssätt är Microsofts HoloLens.

Dyr dator behövs inte. Jag har mindre än 6 m2 avsett för room scale, är nog många som kan skaffa den ytan. Annars går det bra att spela VR på samma yta som vanligt 2D-spelande kräver, dock ej room scale, då.
Teleportering är inte dålig design, det är olika speltyper och fungerar *riktigt* bra i spel som Budget Cuts.
Hololens i all ära - men det blir inte stort i spelsammanhang (lite tråkigt att köra samma level-design varje gång).

Skrivet av Brutulv:

Värdelöst för spel, vem orkar stå med en tung grej på skallen och vifta med två pinnar? Helt sjukt sämst när man har glasögon också. Kanske funkar för bilspelsentusiasten för det går inte att röra sig FPS utan grov åksjuka.

Orkar? Är du en soffpotatis, som monotont stirrar på en platt bild framför dig medan du frenetiskt trycker på knappar?
Åksjuka är inga problem för room scale. I FPS-spel är vissa känsliga för det, andra inte, men de som är det kan vänja/lära sig (som jag).

Skrivet av kebbe:

De enda som fortfarande tror på VR är konsumenter som lagt tusentals kronor på produkterna och de företag som behöver sälja skräpet för att täcka sina förluster. Precis som med 3D.

Och precis som med mobiler, tunnelbanan, dataspel, internet, osv., osv... Eller?
Har alltid funnits bakåtsträvare när nya tekniker kommer. Riktigt trött på dem.

Skrivet av GiGeGame:

Jag har ett HTC Vive liggandes som jag inte orkar ta upp då man måste ställa in alla sensorer m.m.

Ställa in sensorerna gör man en gång - vid installationen. Har aldrig justerat dem efter det (mer än ett år sedan).

Skrivet av Kiwigalaxy:

Jag kan dock ha fel eftersom det här med motion sickness är ett stort problem i VR och jag vet inte om det går att kringgå det.

Alla lider inte av motion sickness, och de som gör det kan vänja sig. Ingen lider av motion sickness i room scale spel.

Medlem
Skrivet av duked:

Och precis som med mobiler, tunnelbanan, dataspel, internet, osv., osv... Eller?
Har alltid funnits bakåtsträvare när nya tekniker kommer. Riktigt trött på dem.

Nej, precis som med 3D-film, vilket har introducerats och misslyckats på marknaden med ungefär 20 års mellanrum sedan 50-talet. Till skillnad från datorn, spel, mobiler, internet etc. handlar såväl 3D som VR om att göra någonting på ett mer omständigt, begränsande och sämre sätt än vad vi redan gör det på - Därför misslyckas det.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Nej, precis som med 3D-film, vilket har introducerats och misslyckats på marknaden med ungefär 20 års mellanrum sedan 50-talet. Till skillnad från datorn, spel, mobiler, internet etc. handlar såväl 3D som VR om att göra någonting på ett mer omständigt, begränsande och sämre sätt än vad vi redan gör det på - Därför misslyckas det.

Så VR är "att göra någonting på ett mer omständligt, begränsande och sämre sätt än vad vi redan gör det på"? Verkligen? Känner igen det där snacket... ja, just det; när internet/WWW var i sin barndom! Och när hemdatorerna kom. Och internet och datorer i hemmet vet vi ju alla som fick höra det då att de floppade något katastrofalt!
Bakåtsträvare har funnits i alla tider.

Här får du lite lektyr;
"Saying VR is the same as 3D TV is like saying that looking out a window is the same as being outside, or that flying in an airplane is the same as skydiving."

http://uploadvr.com/stop-comparing-vr-to-3d-televisions/

Medlem
Skrivet av duked:

Så VR är som 3D-bio för att det är 3D? OK. Ja, men då är VR precis som internet eftersom det handlar om uppkoppling mot någon form av dator samt bildskärmar. Och VR är precis som tidiga dataspel, just som spelen på 70- och 80-talen.

Och VR är "att göra någonting på ett mer omständligt, begränsande och sämre sätt än vad vi redan gör det på"? Verkligen? Känner igen det där snacket... ja, just det; när internet/WWW var i sin barndom! Och när hemdatorerna kom. Och internet och datorer i hemmet vet vi ju alla som fick höra det då att de floppade något katastrofalt!
Bakåtsträvare har funnits i alla tider.

Här får du lite lektyr;
"Saying VR is the same as 3D TV is like saying that looking out a window is the same as being outside, or that flying in an airplane is the same as skydiving."

http://uploadvr.com/stop-comparing-vr-to-3d-televisions/

Jag tror du missuppfattade hela hans inlägg.
Han pratar om VRs utveckling som är likt 3D tv / bio utvecklingen.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Jag tror du missuppfattade hela hans inlägg.
Han pratar om VRs utveckling som är likt 3D tv / bio utvecklingen.

Nja;

Skrivet av kebbe:

Till skillnad från datorn, spel, mobiler, internet etc. handlar såväl 3D som VR om att göra någonting på ett mer omständigt, begränsande och sämre sätt än vad vi redan gör det på - Därför misslyckas det.

VRs utveckling följer mer dataspelens.

Medlem
Skrivet av duked:

Så VR är "att göra någonting på ett mer omständligt, begränsande och sämre sätt än vad vi redan gör det på"? Verkligen? Känner igen det där snacket... ja, just det; när internet/WWW var i sin barndom! Och när hemdatorerna kom. Och internet och datorer i hemmet vet vi ju alla som fick höra det då att de floppade något katastrofalt!
Bakåtsträvare har funnits i alla tider.

Här får du lite lektyr;
"Saying VR is the same as 3D TV is like saying that looking out a window is the same as being outside, or that flying in an airplane is the same as skydiving."

http://uploadvr.com/stop-comparing-vr-to-3d-televisions/

Har inget att göra med om man är bakåtsträvare eller inte, anser man att VR står för samma typ av utveckling som internet gjorde för exempelvis informationssökning så lever man i en fantasivärld.

Skriv svar