Steamsiffrorna för Dota 2 är sämre än på flera år

Robot
Steamsiffrorna för Dota 2 är sämre än på flera år

Färre än på länge sitter i venten och spelar lite Dota.


Medlem

Så vad beror droppet på?
Någon som vågar spekulera vilt?

Medlem

@Latahunden: Stelt meta om än välbalanserat. Länge sen det var en stor patch + att det är alltid lite 'offseason' efter TI tills nästa patch kommer.

Sen finns det andra problem de inte adresserat, främst reportsystemet som inte fungerar för fem öre just nu och man kan vara hur mycket cancer man vill. Matchmakingen har även problem och det finns ingen soloqueue (man matchas med partys även om man spelar själv) och det är stor skillnad på solo mmr och party mmr vilket skapar problem. Det skulle även behövas en ordentlig perfomance patch, även om jag har bra dator har jag högre fps i witcher 3 maxat än jag har i dota 2 under en teamfight...

Releasehästryttare
Skrivet av Latahunden:

Så vad beror droppet på?
Någon som vågar spekulera vilt?

De oftast så är det ju tonåringar som spelar och de växer ju upp och kanske slutar spelar eller går till andra spel, och kan tänka mig att det är lättare att börja spela lol om man är barn eller tidig tonåring.

Vilket gör att spelet tappar spelare.
Själv skall jag gå tillbaks till det igen när patchen kommer med de 2 nya hjältarna.

Medlem
Skrivet av Devan:

De oftast så är det ju tonåringar som spelar och de växer ju upp och kanske slutar spelar eller går till andra spel, och kan tänka mig att det är lättare att börja spela lol om man är barn eller tidig tonåring.

Fast det kommer ju hela tiden nya tonåringar också.

Medlem

Problemet är ju som sagt en stel meta där en av spelets tråkigaste hjältar att möta är starkast i alla skillbrackets, samtidigt som det finns problem med matchmakingen. Sen är det inte lätt att komma in i Dota heller, om det fanns en vettig tutorial som faktiskt lärde nya spelare så skulle nog fler fastna och då skulle inte heller det göra något om äldre spelare slutade spela en stund.


signatur

Världens sämsta elitist.

Medlem

Lite dåliga svarsalternativ. Jag spelar lika mycket som jag gjort innan och ingen av svaren tycker jag passar.

Gen
Medlem
Skrivet av JellymooseN:

Problemet är ju som sagt en stel meta där en av spelets tråkigaste hjältar att möta är starkast i alla skillbrackets, samtidigt som det finns problem med matchmakingen. Sen är det inte lätt att komma in i Dota heller, om det fanns en vettig tutorial som faktiskt lärde nya spelare så skulle nog fler fastna och då skulle inte heller det göra något om äldre spelare slutade spela en stund.

Precis. Jag kikar mycket på DotaTV och tycker de verkar roligt men vågar inte lira det själv just för att det är så fruktansvärt svårt och krångligt. Sen är ju community känt för att vara giftigt som in i bänken, även på de absolut lägsta nivåerna. Samtidigt är svårighetsgraden antagligen skälet till varför många lirar det, för att det (eventuellt?) erbjudet ett djup som LoL inte har (?).

Medlem

Vågar man säga det här?

Dota 2 är onödigt krångligt, precis som ettan, och idag finns bättre alternativ. Men det som jag tycker är onödigt, tycker andra spelare är det som gör det bra. Där andra ser djup ser jag en ofta frustrerande upplevelse.

Sedan är det kanske inte så konstigt om andra spel blir enormt mainstream så finns det färre kvar som lirar äldre titlar. Typ som PUBG osv. Tror det inte behövs en större anledning en så, nya populära spel kommer och går.

Medlem
Skrivet av burkmopp:

Vågar man säga det här?

Dota 2 är onödigt krångligt, precis som ettan, och idag finns bättre alternativ. Men det som jag tycker är onödigt, tycker andra spelare är det som gör det bra. Där andra ser djup ser jag en ofta frustrerande upplevelse.

Sedan är det kanske inte så konstigt om andra spel blir enormt mainstream så finns det färre kvar som lirar äldre titlar. Typ som PUBG osv. Tror det inte behövs en större anledning en så, nya populära spel kommer och går.

Skulle inte säga att krångligt är rätt begrepp. Grejen är att alla spelmekaniker kan användas på många olika sätt och det ger spelet ett extremt djup och tyvärr ett onödigt högt "skillfloor", det är som att alla spells och items är ett multiverktyg.

Om vi ska ta och göra en jämförelse så kan vi ta Marios hopp i Mario 64 - Tryck A en gång för att hoppa, hoppa 2 gånger för att hoppa högre, hoppa tre gånger framåt för att hoppa högst. Spring och vänd dig om och tryck A för att hoppa högst. Spring - håll Z och tryck A för att hoppa långt. Exakt så är DotA, fast med tre aktiva spells per hjälte och hundranågonting items.


signatur

Världens sämsta elitist.

Medlem

Har 2000 timmar i Dota 2. Sen kom Heroes of the Storm beta nyckel ner i min e-postlåda. Och vad säger man? Resten är historia.

Avinstallerade det för en vecka sen då det bara låg och tog upp 30-40 gb. Är väl bara och sälja alla items på steam auktionen kvar då.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

dota för mig är en klassiker, lika klassiskt som quake, counter strike, starcraft:broodwar, street fighter. visserligen kanske de sjunker, men det kommer aldrig att kunna försvinna helt.

Jag spelar inte så mycket dota längre för att de är svårt o koppla av och bara ha kul som man gjorde förr,
förr var de som att ringa upp polarna o spela lite boll, men nu är det som att alla vill va pro och är gnälliga o överkänsliga divor.

Det känns som att de blivit så med alla multiplayer spel nuförtiden, det är skälet till varför jag har börjat rikta in mig på 1on1 spel och singleplayer spel, för har du inte en full grupp med polare så är chansen att folk ballar ur så fort de börjar förlora, och vem fan vill vara omkring deppiga, arga människor mer än vad man behöver.

1
Skriv svar