Efter Pewdiepie-debaclet – Firewatch sågas på Steam

Robot
Efter Pewdiepie-debaclet – Firewatch sågas på Steam

Spelarna vädrar sitt missnöje mot Campo Santo.


Medlem

Extremt bra, det här kommer ha stora konsekvenser för teamets framtida försäljningar.
Ovetande/personer som inte är insatta vad som har hänt kommer ju bara kolla på reviews eller poängen och undvika spelet.

Riktigt bra.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Tycker jag är bra, då dom uppenbart betett sig svinigt. Men att ge ett spel dåliga omdömen bara för man inte gillar dom bakom spelet är ju lika fel som att missbruka DMCA som Campo Santo gjorde bara för att dom inte gillar Pewds. Så jag antar att dom fick smaka på sin egen medicin.

eld
Medlem
Skrivet av Divion:

Tycker jag är bra, då dom uppenbart betett sig svinigt. Men att ge ett spel dåliga omdömen bara för man inte gillar dom bakom spelet är ju lika fel som att missbruka DMCA som Campo Santo gjorde bara för att dom inte gillar Pewds. Så jag antar att dom fick smaka på sin egen medicin.

DMCA missbrukas när någon inte äger rättigheterna till materialet som använts, eller om personen har fair-use på sin sida. I detta fallet äger Campo Santo rättigheterna och pewdiepie har inte använt materialet under fair-use.

Det är viktigt att se att det här inte bara handlar om att dom "inte gillar Peds", det handlar om att en känd youtubare med massor av barn som fans åter igen sjunker tillbaka till utrop med rasistik bakgrund, något som påverkar hela livet för folk i världen, även väldigt många på Campo Santo, det är allt annat än personligt.

Inaktiv

Roligt att kolla på den där grafen.
Första dagen kom en våg av negativa recensioner. Andra dagen så har detta uppmärksammats och därför vill de som står på Campo Santos sida ge positiva recensioner för att väga upp de negativa. Detta engagemang slutar efter andra dagen medan de negativa recensionerna fortsätter komma in i åtminstone några dagar till.

Medlem
Skrivet av eld:

DMCA missbrukas när någon inte äger rättigheterna till materialet som använts, eller om personen har fair-use på sin sida. I detta fallet äger Campo Santo rättigheterna och pewdiepie har inte använt materialet under fair-use.

Det är viktigt att se att det här inte bara handlar om att dom "inte gillar Peds", det handlar om att en känd youtubare med massor av barn som fans åter igen sjunker tillbaka till utrop med rasistik bakgrund, något som påverkar hela livet för folk i världen, även väldigt många på Campo Santo, det är allt annat än personligt.

Fast du får ju lov att streama och tjäna pengar på deras spel, står ju på deras sida.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Fast du får ju lov att streama och tjäna pengar på deras spel, står ju på deras sida.

Absolut, men de kan också när som helst dra tillbaka det godkännande enligt gällande lagstiftning, för alla eller enstaka individer.

Medlem
Skrivet av eld:

DMCA missbrukas när någon inte äger rättigheterna till materialet som använts, eller om personen har fair-use på sin sida. I detta fallet äger Campo Santo rättigheterna och pewdiepie har inte använt materialet under fair-use.

Det är viktigt att se att det här inte bara handlar om att dom "inte gillar Peds", det handlar om att en känd youtubare med massor av barn som fans åter igen sjunker tillbaka till utrop med rasistik bakgrund, något som påverkar hela livet för folk i världen, även väldigt många på Campo Santo, det är allt annat än personligt.

Jag tycker att det är att missbruka när dom kunde kontaktat pewds å be han ta ner deras filmer. Istället går dom via DMCA som kan få stora följder för personers kanaler. Hade förstått det lite mer om det var deras spel som han sa det i när han spelade. Men det känns så otroligt töntigt å kräva att en person tar ner något som gjordes för två år sedan.

Det är givetvis inte okej å bete sig som pewds gjorde men tycker det är rätt åt dom å frågan är vilka följder det kommer få för deras verksamhet. Jag kommer inte köpa firewatch vilket jag ironiskt nog funderat på trots blandade betyg. Och det är enbart pga deras agerande.

Medlem
Skrivet av Divion:

Tycker jag är bra, då dom uppenbart betett sig svinigt. Men att ge ett spel dåliga omdömen bara för man inte gillar dom bakom spelet är ju lika fel som att missbruka DMCA som Campo Santo gjorde bara för att dom inte gillar Pewds. Så jag antar att dom fick smaka på sin egen medicin.

Kan bara hålla med. Säga vad man vill om Pewdiepie eller Campo Santo, betyg ska representera kvalitén på spelet och INGET annat. Sånt här missleder ju bara potentiella köpare som inte bryr sig om den här (rätt löjliga) konflikten.

Medlem

Jag är inte förvånad, och tycker samtidigt att Campo Santo får skylla sig själva. De gav sig på ett väldigt tveksamt tillvägagångssätt in i en infekterad debatt.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Rätt åt dem! Vill de nyttja sin rätt som producent till sista strået så ska vi som användare nyttja våran förmåga till sista strået för att ge igen.

Medlem

Intressant att Sean har varit borta från Twitter nu i 9 dagar, när han annars ser ut att ha varit aktiv. Skulle inte vara förvånad om han har blivit tillsagd att inte göra publika kommentarer på ett tag, då han jobbar med andra Studios som säkert inte vill bli nerdragen i dramat och riskera får konsikvenser också.

Sean borde be om ursäkt, kanske inte för att ha gjort DMCA, men att han kunde ha gjort det på ett mycket mer profesionellt sätt, samt tagit annan approach. Så som många har påpekat så hade han kunnat ha frågat Pewdiepie om han kan ta ner Firewatch-videon från sin kanal, publikt eller privat.
Han borde inte heller ha sagt att han uppmanar samtliga andra utvecklare att rapportera DMCA, det uttalandet hällde mer olja i elden som redan brann starkt.

Ska bli intressant och se om och när Sean tweetar igen, och om han kommer kommentera hela incidenten med Pewdiepie. Social Media är uppenbart inte gjord för alla, då folk skriver saker snabbare innan de hinner tänka på konsikvenserna samt om det finns bättre tillvägagång.

Medlem

Pewdipie Säger rasistiska saker - Folk skyddar honom

Campo Santo vill skydda sitt varumärke och spel genom att distansera sig från en som upprepande gånger gjort rasistiska saker - Folk hatar företaget

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Extremt bra, det här kommer ha stora konsekvenser för teamets framtida försäljningar.
Ovetande/personer som inte är insatta vad som har hänt kommer ju bara kolla på reviews eller poängen och undvika spelet.

Riktigt bra.

Det kommer inte påverka någon försäljning av framtida spel alls tror jag.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Steam borde införa betyg för utvecklare. Känns ju lite sådär när folk röstar ner ett bra spel bara för att utvecklarna har sagt eller gjort något som inte är relevant till själva spelet.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Rätt åt dem! Vill de nyttja sin rätt som producent till sista strået så ska vi som användare nyttja våran förmåga till sista strået för att ge igen.

Men det här handlar ju inte om konsumenter. Det här är politik intrig mellan spelindustrin streamers. Bortsett från att några videos ej längre är tillgängliga så är ju vi som konsumenter oberörda, med ett undantag: Vi förvirrar andra konsumenter genom att missbruka betygssystemet.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Pewdipie Säger rasistiska saker - Folk skyddar honom

Campo Santo vill skydda sitt varumärke och spel genom att distansera sig från en som upprepande gånger gjort rasistiska saker - Folk hatar företaget

Det är inte att folk skyddar Pewdiepie. Problemet är att ingen (INGEN) associerade Santo Campo med Pewdiepie på något sätt, som skulle tro att "Titta, Santo Campo låter Pewdiepie ha videos av Firewatch på sin kanal, så då måste Santo Campo stödja en smygrasist!".
Folk hatar företaget pga det fanns andra smartare lösningar till det hela. Ett publikt uttalande "Vi håller inte med vad Pewdiepie sa, och tar distans från honom. Vi kommer inte låta honom spela vår framtida IP.". De kunde ha bett Pewdiepie tar ner videon i ett öppet brev och förklarat varför.
Det fanns ingen anledning köra en aggresiv provocerande approach så som de gjorde. Det är därför folk går emot Sean och Santo.
Jag försvarar inte Pewdiepie, men jag tycker Sean gjorde en väldigt dålig approach på det hela och han kommer få ta en massa jäkla skit för det ett tag framöver.

phi
Medlem

Välförtjänt.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Det är inte att folk skyddar Pewdiepie. Problemet är att ingen (INGEN) associerade Santo Campo med Pewdiepie på något sätt, som skulle tro att "Titta, Santo Campo låter Pewdiepie ha videos av Firewatch på sin kanal, så då måste Santo Campo stödja en smygrasist!".
Folk hatar företaget pga det fanns andra smartare lösningar till det hela. Ett publikt uttalande "Vi håller inte med vad Pewdiepie sa, och tar distans från honom. Vi kommer inte låta honom spela vår framtida IP.". De kunde ha bett Pewdiepie tar ner videon i ett öppet brev och förklarat varför.
Det fanns ingen anledning köra en aggresiv provocerande approach så som de gjorde. Det är därför folk går emot Sean och Santo.
Jag försvarar inte Pewdiepie, men jag tycker Sean gjorde en väldigt dålig approach på det hela och han kommer få ta en massa jäkla skit för det ett tag framöver.

Har svårt att tro att ett sådant uttalande skulle gjort det mycket bättre. Detta skulle skett oavsett hur de hanterade det. Folk tenderar att ta all kritik mot deras idoler väldigt starkt.

Medlem

@jehuty: Ett ord. Inte plural. Som han bad om ursäkt för.
Känns mer som Sean har något personligt mot honom och bara tog tillfället i akt att spela White Knight och få lite billiga SJW poäng.
Backfired.

Medlem

bryr mig inte speciellt mycket om just pewpewpew men sättet firewatch devs gjorde detta på är fel i mina ögon så jag hoppas lite tummar ner visar missnöjet och jag tycker inte devs ska göra som dom gjorde, vem det än handlar om.

Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Men det här handlar ju inte om konsumenter. Det här är politik intrig mellan spelindustrin streamers. Bortsett från att några videos ej längre är tillgängliga så är ju vi som konsumenter oberörda, med ett undantag: Vi förvirrar andra konsumenter genom att missbruka betygssystemet.

Visst handlar det om konsumenter, det finns ingen politik i det här.
PewDiePie har ju sålt det här spelet åt utvecklaren till sina egna konsumenter när han streamade och bidragit till att göra det populärt bland sina miljontals (Minst sagt med 57 milj. subs) tittare.
Nu säger de att PewDiePie är en idiot och att de inte vill ha med honom att göra, det uppfattas i praktiken som att utvecklaren uttrycker samma attityd gentemot de miljontals konsumenter som associerar sig med Felix , självklart kommer det ha en negativ effekt på de konsumenter som gillade spelet tack vare honom.

Inte politik alls utan ren marknadsföringsidioti. Killen som twittrade gjorde det ju inte för att han är en idealist utan för att han trodde det skulle göra spelet populärare och ge det gratis reklam, vilket tyvärr bara visade att han är smått efterbliven och direkt olämplig som talesperson för företaget.

Medlem

Campo försökte få billiga poäng med att attackera pewdipie men det han glömde var att internet ger inga billiga poäng.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Nilos:

Har svårt att tro att ett sådant uttalande skulle gjort det mycket bättre. Detta skulle skett oavsett hur de hanterade det. Folk tenderar att ta all kritik mot deras idoler väldigt starkt.

Tror du kan ha rätt. Om det bara hade handlat om att inte förknippas med Pewdiepie hade det bästa förmodligen varit att bara be honom att ta ner deras video. Och inte meddela det någonstans. Men att skriva på twitter och skicka in en DMCA känns som att han/dom försöker få PK-poäng eller nåt.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Undrar om Santo Campo skickat nå DMCA till fler streamers som använt samma ord, eller varför inte anmäla Jay Z och Kanye West för deras Niggas In Paris. Visst, de har kanske inte streamat Firewatch, men det gjorde inte Felix heller när han fällde sin kommentar.

Avstängd

Ont ska med ont förgås.

Avstängd
Skrivet av jehuty:

Pewdipie Säger rasistiska saker - Folk skyddar honom

Campo Santo vill skydda sitt varumärke och spel genom att distansera sig från en som upprepande gånger gjort rasistiska saker - Folk hatar företaget

Felix är en god människa, vilket Sean också vet. Han ser detta tydligt, precis som du och jag gör. Själv har jag svårt att sparka nedåt, även när tillfälle ges, men jag är ju mer lik Felix än Sean, kanske därför då!

Avstängd
Skrivet av MrMadMan:

Kan bara hålla med. Säga vad man vill om Pewdiepie eller Campo Santo, betyg ska representera kvalitén på spelet och INGET annat. Sånt här missleder ju bara potentiella köpare som inte bryr sig om den här (rätt löjliga) konflikten.

Men är inte denne Sean en uppviglare, typ lik angivare? Sådana som gav Gestapo tips om grannar man inte tyckte om i 30 talets Tyskland.

Medlem

Det är ju ett väldigt märkligt beteende att straffa företag som gör något de har rätt att göra för att skydda sitt varumärke eller sina produkter.

Felix har gjort fel, då får han stå för det och de konsekvenser som det medför.

Campo santo har ju inte begått något fel. De har valt att använda de verktyg de har till sitt förfogande. Märkligt hur många resonerar att det är rätt åt campo santo. Varför då? Vad i deras agerande är det som är felaktigt? Har de inte rätt att ta beslut om sitt varumärke/sin produkt?


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Avstängd
Skrivet av Shamanfox:

Det är inte att folk skyddar Pewdiepie. Problemet är att ingen (INGEN) associerade Santo Campo med Pewdiepie på något sätt, som skulle tro att "Titta, Santo Campo låter Pewdiepie ha videos av Firewatch på sin kanal, så då måste Santo Campo stödja en smygrasist!".
Folk hatar företaget pga det fanns andra smartare lösningar till det hela. Ett publikt uttalande "Vi håller inte med vad Pewdiepie sa, och tar distans från honom. Vi kommer inte låta honom spela vår framtida IP.". De kunde ha bett Pewdiepie tar ner videon i ett öppet brev och förklarat varför.
Det fanns ingen anledning köra en aggresiv provocerande approach så som de gjorde. Det är därför folk går emot Sean och Santo.
Jag försvarar inte Pewdiepie, men jag tycker Sean gjorde en väldigt dålig approach på det hela och han kommer få ta en massa jäkla skit för det ett tag framöver.

Japp!, Campos Sean, en opportunist och profitör.

123
Skriv svar