Pewdiepie i blåsväder – säger "N"-ordet i PUBG-stream

Medlem
Skrivet av anon_98854:

@conthox: öh... Hittar du din info på Flashback och Avpixlat? Du kan åka till vilken hood du vill i Stockholm som vit utan att bli brandbombad, jag lovar.

Där kom det. Kritik mot invandrare = hittar infon på de ökända "hatsajterna" där dom sprider "hatpropaganda" osv osv. Jag vet inte om jag skall ta en som drar rassekortet med en gång på allvar, men jag ger dig ett försök. Nej, jag läser mestadels SvD och ibland DN. Jag vet inte om jag orkar googla en massa nyheter och artiklar för att slänga med här det, men om du inte sovit under en sten under den senaste tiden så borde du läst om alla skjutningar, kravallerna i Husby, Rinkeby, områedena i Mailmö listan kan göras lång. Dock inte alla områden skall tilläggas, inte alls, men det är inte svårt att se en genmensam nämnare.

Skrivet av watteface:

@conthox: Levt hela mitt liv i förort. Vet att det jobbas mycket med fördomar etc genom tex skolan. Också när det gäller fördomar mot de som inte räknas som invandrare samt olika grupper av invandrare.

Problemet är att som regel vill inte de som ropar om att "motarbeta rasism från alla håll" göra något mot rasism utan de spelar bara smarta och tror att de på något vis "sätter dit" oss antirasister och antifascister. Sorry boy, det funkar inte.

Kul att höra att det jobbas på det, kanon. Sedan har du en poäng i att det kanske inte är lätt för oss som inte (längre) bor i förorten att veta exakt hur arbetat går. Det som vi kan gå på är mest det som skrivs i media. Allt vilka nyheter som publiceras, artiklar som skrivs av t ex kolumnister, ledarsidorna, gästskribenter, vad som finns på sociala medier. Kanske något som politiker och media kan bli bättre på då, att vara mer neutrala och transparenta.

Skrivet av johnssonhill:

Jovisst, men det beror ju lite på också. Det beror helt på vem man umgås med och om det sägs med affektion. Det beror på kontexten. Jag har inga tvivel på att svarta använder nigger som ett slagord mot andra svarta också.
Jag har t.ex. inga problem med att mina vänner kallar mig glasögonorm, för att jag vet att dom gör det på skoj och med affektion. Men om någon jag inte har någon personlig koppling till börjar kalla mig det för att nedvärdera eller på något sätt antyda att jag är mindre värd bara för att jag har glasögon så skulle jag bli rätt förbannad.
Det handlar inte alltid om fullfjädrad rasism. Det handlar även om att vi måste ha lite finess och känsla när man pratar om andra människor. Vi vita har ju inte direkt slaveri och tyranni kopplat till ett ord som typ "cracker" så därför reagerar vi inte på samma sätt. Vi bryr oss helt enkelt inte. Men nigger bl.a. är ett laddat ord som har mycket bagage när det används av någon som inte är svart.

Absolut, kontext spelar jättestor roll. Men om en utomstående hör en person säga något om en annan, hur vet dom vilket kontext det är i då? Sedan så blir det lätt en tolkningsfråga, alltså i vilket kontext är det ok? En del säger aldrig, en del säger vänner emellan, en del säger "om det är på skämt" osv. Det blir lätt komplext.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Ska bli intressant och se hur South Parks svårighetsgrads-mätare ställer sig i media när fler får händerna på det. Nyfiken på hur det kommer tas emot och ställas i jämförelse med annan media och underhållning.

Sedan är det väl lite som Tomas sa "OM han vill undvika såna här kontroverser", han har ju pratat om att hans kanal inte växer längre utan ligger som en plan linje. Med tanke på hur mycket uppståndelse det var kring den senaste kontroversen, så är det väl lite som det gamla talesättet "all PR är bra PR". För en sak får man ju ändå ge honom, att på alla dessa år har han nog lärt sig ett eller annat på hur man håller sig "aktuell" i media och folkmun.


signatur

Nämen!

Avstängd

@watteface: Och vad för fel är det på mina inlägg? Allvarligt?

Medlem
Skrivet av Struggle:

Ska bli intressant och se hur South Parks svårighetsgrads-mätare ställer sig i media när fler får händerna på det. Nyfiken på hur det kommer tas emot och ställas i jämförelse med annan media och underhållning.

Sedan är det väl lite som Tomas sa "OM han vill undvika såna här kontroverser", han har ju pratat om att hans kanal inte växer längre utan ligger som en plan linje. Med tanke på hur mycket uppståndelse det var kring den senaste kontroversen, så är det väl lite som det gamla talesättet "all PR är bra PR". För en sak får man ju ändå ge honom, att på alla dessa år har han nog lärt sig ett eller annat på hur man håller sig "aktuell" i media och folkmun.

Vad som är väldigt spännande gällande det nya South Park spelet är att det har överlevt censuren i Australien... undrar hur fan det gick till :S.

Inaktiv

@Esri: haha, till skillnad från joakim Lamupp så har jag bättre saker för mig. Men du tror alltså på fullaste allvar att det finns områden där vita människor inte kan gå utan det börjar hagla sten och flaskor?

Medlem
Skrivet av Helene:

@watteface: Och vad för fel är det på mina inlägg? Allvarligt?

Var tvungen att läsa igenom dina kommentarer igen och nej, jag hittar inget fel på det du skrev. Men någon blir väl antagligen ledsen över vad du skrev :/.

Medlem
Skrivet av anon_98854:

@Esri: haha, till skillnad från joakim Lamupp så har jag bättre saker för mig. Men du tror alltså på fullaste allvar att det finns områden där vita människor inte kan gå utan det börjar hagla sten och flaskor?

Stå för det du säger istället! Åk dit och bevisa ditt påstående.

Medlem

Felix kan ju göra sånna här missar lite då och då om han vill få in lite mer pengar, hans tittare lär ju inte sjunka efter det att media har hjälpt han.

Medlem

@Robalicious:

Fantastiskt sagt! Väldigt bra formulerat att dom som inte har hjärnan att förstå oss ''PK'' människor ska förstå det. hade gett dig 1000 ups om det gick!


signatur

Mother of God, GTA V is soon here!

Avstängd

@Esri: Förmodligen. Jag är ganska neutral i den här diskussionen:) Alla har en åsikt - och man kan inte säga att den andre har rätt eller fel. Det är en åsikt, inte ett mattetal.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Snart måste våra ledare våga ta tag i frågan och fixa en typ av riktlinjer hur företag m.m. ska agera i frågan. Man kan inte låta företagen själva agera (t.ex Google m.m.) det kommer bara att sluta i kaos.

Så, du vill censurera internet, därmed yttrandefriheten? Bara godkända åsikter från diverse politiker från diverse land får bestämma?

Personligen tycker jag det är tröttsamt att det är alltid Felix/Pewdiepie som hamnar i rampljuset så fort något händer. Han var inte första som råkade slänga ut ett opassande uttryck under en livestream, och kommer definitivt inte bli den sista.
Det finns så många andra personer ute på nätet som är så mycket mer opassande som även spelar spel, men dem lyfter man inte fram.

Om folk tycker att han är "oansvarig" (han behöver inte vara ansvarig för den delen för sitt egna innehåll), titta inte på hans videoklipp. Om folk inte vill att deras ungar ska titta på Pewdiepie, blocka Youtube? Det finns massvis med annat på internet utöver Youtube.

Folk slänger ut "Han har XX antal följare, han måste visa ansvar.". Varför ska VI tvinga/klaga på hur han ska få njuta av sin hobby? Det finns inget krav att han ska visa eller ta ansvar för det han gör. Han filmar som en hobby, gör det han tycker är kul, och det finns folk som tycker det är underhållande.

Varför är det fel för att ha råkat av ren frustration råka skrika ut ett ord som han anser vara den fulaste han kunde komma på, men för Standup-komiker så är det helt okej att använda sig utav rasistiska uttryck, termer etc för att få folk skratta? Dubbelmoral på väldigt många skulle jag tro, för aldrig har jag sett någon klaga på det, och även dem klippen finns att se på på Youtube.

Nej, jag hoppas Media slutar jaga efter Pewdiepie för vartenda liten grej (ja, LITEN!) som händer, och låt honom göra det han gillar och göra. Personligen tittar jag inte på hans content, har en helt annan humor, men respekterar samtidigt att det finns folk som delar hans humor och tycker han är rolig.

Jag tycker vi borde hitta andra Svenska Youtube-content skapare som vi kan flåsa på som inte agerar på bästa sätt för omvärlden och skriva vilka alla olika fel de gör eller säger. Kan lova att det finns flertal som har agerat mycker mer rasistiskt / nazistiskt än Pewdiepie (och antal följare ska inte kvitta, bara för att man har 50 miljoner följare så är det inte 50 miljoner som aktivt tittar på hans innehåll, ännu färre som faktiskt tittar på hans streams).

Medlem
Skrivet av conthox:

Absolut, kontext spelar jättestor roll. Men om en utomstående hör en person säga något om en annan, hur vet dom vilket kontext det är i då? Sedan så blir det lätt en tolkningsfråga, alltså i vilket kontext är det ok? En del säger aldrig, en del säger vänner emellan, en del säger "om det är på skämt" osv. Det blir lätt komplext.

Absolut, det är extremt komplext. Och det är därför man får vara lite på tårna när man är ute bland folk och speciellt om man streamar till miljoner människor. Det kan hända att något slinker ut, men då får man vara väldigt snabb med att visa lite förståelse och att berätta i vilken kontext man menar om nu någon skulle ta illa upp. Som vit människa så vet jag faktiskt inte hur det är att ha såna laddade ord sagda om mig. Jag har haft turen att växa upp i ett land där det har gått rätt bra dom senaste 300 åren, så jag kan ju inte sätta mig in i hur det vore att bli kallad det ena eller det andra. Samtidigt finns det ju vissa fall där det blir urlöjligt, som att jag aldrig skulle få säga "banan" för att någons förfäder fick en bananlåda i huvudet. Men när det handlar om ord som handlar om raser/folkslag så får man ha väldigt bra koll på vad man menar när man säger det. Skulle jag ställa mig på stan och ropa glasögonorm så tror jag inte att jag skulle bli spöad av varenda glasögonbeprydd människa just för att det är väldigt personligt och inte alls lika laddat.

Releasehästryttare

Som nån sa, det är en storm i ett dricks glas jämfört med vad som händer i Florida atm det kommer ta dem lång tid att återbygga allt som blir förstört.

Här är från en av öarna söder om Florida

Vad jag menar är att nån säger ett förbjudet ord på internet är ett ganska litet problem om man nu kollar vad som händer runt om i välden.

Medlem
Skrivet av Helene:

@Esri: Förmodligen. Jag är ganska neutral i den här diskussionen:) Alla har en åsikt - och man kan inte säga att den andre har rätt eller fel. Det är en åsikt, inte ett mattetal.

Jag har inget problem med att folk har åsikter, det är deras rätt att ha sin åsikt, så länge man kan stå för det så är jag helt med på det. Det betyder inte att man håller med dem, det betyder inte att man försvarar deras åsikter men det betyder att man respekterar deras rätt till en åsikt. Det är något som väldigt få klarar av att hantera.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Devan:

Som nån sa, det är en storm i ett dricks glas jämfört med vad som händer i Florida atm det kommer ta dem lång tid att återbygga allt som blir förstört.

Här är från en av öarna söder om Florida

https://www.youtube.com/watch?v=lkSNWkgkH4Q

Vad jag menar är att nån säger ett förbjudet ord på internet är ett ganska litet problem om man nu kollar vad som händer runt om i välden.

Ser inte riktigt behovet att av vikta en naturkatastrof mot detta. Både kan vara dåliga på samma gång.


signatur
Inaktiv

@Esri: någon speciell ort du vill se mig dokumentera min närvaro i? Går G-sunda bra? Ska nämligen dit imorn.

Avstängd

@Esri: Sant! När det kommer till Pewie så bryr jag mig inte så mycket då jag inte följer honom. Men om man nu har en inbyggd rasistisk agenda som sipprar ut emellanåt så är det bättre att köra med raka kort. "Jag gillar att säga neger". Och om man råkade säga det på grund av att det är jargongen bland gemene man (ja, det är ganska vanligt att köra med de orden inom kompisgäng. Mina vänner gör det till och från), så får han be om ursäkt till respektive folk som han anses ha sårat. Svårare än så är det inte. Barn trampar på minor i Syrien kontra folk blir upprörda över ett ord. Ibland blir jag lite konfunderad, och skrämd - att vi har kommit så långt ifrån verkligheten och vad människan egentligen är: människa med goda och dåliga egenskaper. Det som gör oss mänskliga. Det enda jag inte kan göra här i världen är att dra en skallig i håret. Men det jag kan göra, kan jag också göra. Allt annat är konstruerat av samhället.

Predikan över=)

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Så, du vill censurera internet, därmed yttrandefriheten? Bara godkända åsikter från diverse politiker från diverse land får bestämma?

Personligen tycker jag det är tröttsamt att det är alltid Felix/Pewdiepie som hamnar i rampljuset så fort något händer. Han var inte första som råkade slänga ut ett opassande uttryck under en livestream, och kommer definitivt inte bli den sista.
Det finns så många andra personer ute på nätet som är så mycket mer opassande som även spelar spel, men dem lyfter man inte fram.

Om folk tycker att han är "oansvarig" (han behöver inte vara ansvarig för den delen för sitt egna innehåll), titta inte på hans videoklipp. Om folk inte vill att deras ungar ska titta på Pewdiepie, blocka Youtube? Det finns massvis med annat på internet utöver Youtube.

Folk slänger ut "Han har XX antal följare, han måste visa ansvar.". Varför ska VI tvinga/klaga på hur han ska få njuta av sin hobby? Det finns inget krav att han ska visa eller ta ansvar för det han gör. Han filmar som en hobby, gör det han tycker är kul, och det finns folk som tycker det är underhållande.

Varför är det fel för att ha råkat av ren frustration råka skrika ut ett ord som han anser vara den fulaste han kunde komma på, men för Standup-komiker så är det helt okej att använda sig utav rasistiska uttryck, termer etc för att få folk skratta? Dubbelmoral på väldigt många skulle jag tro, för aldrig har jag sett någon klaga på det, och även dem klippen finns att se på på Youtube.

Nej, jag hoppas Media slutar jaga efter Pewdiepie för vartenda liten grej (ja, LITEN!) som händer, och låt honom göra det han gillar och göra. Personligen tittar jag inte på hans content, har en helt annan humor, men respekterar samtidigt att det finns folk som delar hans humor och tycker han är rolig.

Jag tycker vi borde hitta andra Svenska Youtube-content skapare som vi kan flåsa på som inte agerar på bästa sätt för omvärlden och skriva vilka alla olika fel de gör eller säger. Kan lova att det finns flertal som har agerat mycker mer rasistiskt / nazistiskt än Pewdiepie (och antal följare ska inte kvitta, bara för att man har 50 miljoner följare så är det inte 50 miljoner som aktivt tittar på hans innehåll, ännu färre som faktiskt tittar på hans streams).

Social interaktion är inte svartvit. Den har många nyanser och det handlar ofta om kontext. Går man på ståupp så vet man vad man har att vänta sig. Dom säger det inte som skällsord eller för att nedvärdera. Dom rationaliserar inte användandet av det genom att säga "jag ville säga det värsta jag kunde tänka mig".
Att säga att man inte borde granska hans beteende bara för att det finns folk som är värre är ju som att säga att man inte borde hjälpa folk någon som är knivskuren för att det finns någon som är skottskadad. Det finns alltid något som är värre men det betyder inte att det är okey att sopa allt annat under mattan.

Medlem

För övrigt måste jag säga att Sean Vanaman är en äcklig hycklare. Han hade inga problem med att Pewdiepie streamade hans spel och skapade extremt mycket PR åt Firewatch. Nu när den videon har gjort sig jobb då passar han på att hugga till för att se duktig ut.

Undrar om han funderar på att lämna tillbaka varenda enstaka dollar/views/PR pewdiepie tjänade in åt honom.

Medlem
Skrivet av Helene:

@Esri: Sant! När det kommer till Pewie så bryr jag mig inte så mycket då jag inte följer honom. Men om man nu har en inbyggd rasistisk agenda som sipprar ut emellanåt så är det bättre att köra med raka kort. "Jag gillar att säga neger". Och om man råkade säga det på grund av att det är jargongen bland gemene man (ja, det är ganska vanligt att köra med de orden inom kompisgäng. Mina vänner gör det till och från), så får han be om ursäkt till respektive folk som han anses ha sårat. Svårare än så är det inte. Barn trampar på minor i Syrien kontra folk blir upprörda över ett ord. Ibland blir jag lite konfunderad, och skrämd - att vi har kommit så långt ifrån verkligheten och vad människan egentligen är: människa med goda och dåliga egenskaper. Det som gör oss mänskliga. Allt jag inte kan göra här i världen är att dra en skallig i håret.

Predikan över=)

Jo, men det betyder ju inte att vi kan jobba på att bli bättre och försöka få bort så många dåliga sidor som möjligt. Är lite trött på den här mentaliteten att bara för att vi är mänskliga så måste vi ha dåliga sidor. Alla har dåliga sidor, men det är dom riktigt hedersvärda människorna som aktivt jobbar för att bli av med dom.

Avstängd

@johnssonhill: Jag tycker folk ska få tycka som de vill. Ur mitt perspektiv är vi djur - som ska leva enligt naturens lagar. Allt annat är hybris=)

Medlem
Skrivet av Helene:

@johnssonhill: Jag tycker folk ska få tycka som de vill. Ur mitt perspektiv är vi djur - som ska leva enligt naturens lagar. Allt annat är hybris=)

Det är svårt att leva utanför naturens lagar. Men bara för att vi är djur så behöver vi inte bete oss som djur. Vi är ändå rätt unika i att vi faktiskt kan granska oss själva och bättra oss själva något enormt. Om man följer din logik så borde vi aldrig ha flyttat ur grottorna vi bodde i eller ha slutat mörda människor i Colosseum. För det var ju mänsklig natur just då iaf. Men som tur är så kom vi på att det inte var så bra, så vi ändrade oss.

Medlem

Inte ok, det är inte jordens undergång, nej... Men som offentlig person med så många följare, främst unga och med tidigare fadäser så får inte det här hända men jag tycker det värsta är att han ger världens sämsta ursäkt och bortförklaringar när det väl har hänt.

Sen tycker jag att nuförtiden blir det alltid snack om att man är pk, folk är lättkränkta osv men jag tycker bara det handlar om respekt för varandra, kanske är skitnödigt emellanåt men hellre det än att såra folk för saker man ändå inte kan styra över.

Medlem

@Helene: Du hyllar Hasse Alfredsson - anarkist och antifascist - samtidigt som du ryggradlöst klarar att förminska rasism och fascism till en "liten åsikt som man kan ha, det gör ju inget :):):)". Medlöpare är kanske den värsta sortens människor.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av duchovny:

För övrigt måste jag säga att Sean Vanaman är en äcklig hycklare. Han hade inga problem med att Pewdiepie streamade hans spel och skapade extremt mycket PR åt Firewatch. Nu när den videon har gjort sig jobb då passar han på att hugga till för att se duktig ut.

Undrar om han funderar på att lämna tillbaka varenda enstaka dollar/views/PR pewdiepie tjänade in åt honom.

Han belyser problemet själv i en följd-tweet: https://twitter.com/vanaman/status/906985405093838848

Och, i en tråd som handlar om ordval på internet kanske man kan avstå från uttryck som "äcklig hycklare". Din poäng skulle ha gått fram i alla fall.


signatur
Medlem
Skrivet av anon_98854:

@Esri: någon speciell ort du vill se mig dokumentera min närvaro i? Går G-sunda bra? Ska nämligen dit imorn.

Rinkeby, Tensta, Rosengård, Angered, Biskopsgården, Bergsjön.

Avstängd

@duchovny: Du förstår inte business. Man kan ha affärsrelationer med människor man hatar. Man kan ingå avtal företag v företag där vissa av de anställda inte gillar varandra, etc.

Du uttrycker dig som en "gamer" dvs bara en konsument. Sean arbetar på ett företag.

Det är inte "hyckleri" (läs på definitionen) att göra businessdeals och sedan uttrycka sina personliga åsikter om de som (ens företag) gjorde business med.

Väldigt bra tweets av Sean. Fegt av folk inom spelbranschen att inte yttra sig mer angående denna genomslemmiga människa faktiskt.

Medlem

Vilken rolig meme detta kommer bli haha

Avstängd

@johnssonhill: Nu handlar det åter igen om perspektiv:) Åskådarna på Colosseum tyckte det givetvis var roligt. Folket på arenan tyckte förmodligen inte det. Allt är relativt. Beror på hur man betrakta sin omvärld. Jag är mer nihilistisk

Skriv svar