Starcraft: Remastered är släppt - detta är nytt

Robot
Starcraft: Remastered är släppt - detta är nytt
Medlem

Om jag ska vara ärlig så ser inte jag någon större skillnad.

Medlem

@karbon: Blizzard är inte kända för bra in-game grafik, direkt. Så en graphical overhaul i deras värld är väl att de ökade max upplösning från 640x480 till 800x600.

@FZ: Ni har WC3 bilden på länken till er artikel.

Medlem
Skrivet av karbon:

Om jag ska vara ärlig så ser inte jag någon större skillnad.

Får bara videon upp i 720p. Rätt dassigt om jag ska vara ärlig.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av karbon:

Om jag ska vara ärlig så ser inte jag någon större skillnad.

Agree. Besvikelse!

Medlem

Undrar om man "uppgradera" om man äger originalen. Utan kostnad alltså.

Medlem

Det släpptes igår.
Körde första kampanjbanan, total nostalgi


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Avstängd

@karbon: skojar du? Skillnaden är kanske inte stor men i HD versionen syns det tydligt att byggnader och gubbar samt resurser m.m är skarpare medans i den äldre det lite pixligare. Så som sagt inte stor skillnad men man ser att det är skillnad

Medlem
Skrivet av Pawbeltolaf:

@karbon: skojar du? Skillnaden är kanske inte stor men i HD versionen syns det tydligt att byggnader och gubbar samt resurser m.m är skarpare medans i den äldre det lite pixligare. Så som sagt inte stor skillnad men man ser att det är skillnad

Precis som han skrev alltså.

Medlem

@Darkmage1971: orginalet är gratis för alla så det remastered får köpas separat.

Medlem

Helt ärligt är den gamla sprite-grafiken snyggare. För att HD ska funka hade de behövt uppdatera animationer och sånt också. Nu ser det mest stelt och trist ut.

Gen
Medlem

Var när på att köpa det men insåg nu när jag tittade på videon att skillnaden inte är så stor som man hoppats.

Medlem

@Gen:

Köpte sc remasterd igår och kan säga att denna video faktiskt ser rätt dassig ut i jämförelse med hur det är i verkligheten. Det är väldigt stor skillnad Ingame. Men man kan ju alltid köra sc/BW gratis.

Medlem

Herregud vad folk ska vara negativa. Jag kan säga att efter att ha spelat ett tag och för att sedan slå över till den äldre grafiken (F5). Det är som natt och dag, som att bli synskadad med ett knapptryck. Tänkte inte att det var stor skillnad men det är det verkligen. Youtube-videos gör det inte rättvisa.

Medlem

Har inte lusläst (!) filmerna och screenshotsen men här är skillnaden mellan orginal och Remastered.

Medlem

..samt:

Medlem

Bara de inte pajat ljudet för siege tanks i siege mode när de skjuter...
Prrrrrlease, pretty, please...

Medlem

Glöm inte att att på Day9s twitch-kanal hålls det ett "Launch event", en turnering med några spelare från förr (White-Ra!). Mycket underhållande.

https://day9.tv/d/Day9/starcraft-remastered-launch-event-day-...

https://www.twitch.tv/day9tv

Medlem

@Stich: Aha. Blir nog en investering i den nya då. För den summan är det absolut värt det.

Avstängd

Med en översittande ton kommer jag nu att snabbt redogöra för hur StarCraft 1 ska tolkas:

Det som gjorde StarCraft 1 (SC1) så populärt som det lev i Sydkorea var först och främst hela konceptet med tre distinkta raser (även om Blizzard snodde dessa från Warhammer och förbättrade dem).

SC1 har aldrig handlat om grafiken, smidiga animationer eller en fantastisk storyline.

SC1 har alltid handlat lite som Nintendo-spel gör, HUR du spelar dem, dvs. själva spelkänslan.

SC1 har alltid handlat om den mekaniska färdigheten, dvs., hur snabbt och korrekt du kan utföra mikro och makro.

Klumpiga, långsamma och ibland buggiga rörelser hos enheter och faktum att du kan t.ex. dogda skott från Vultures är vad som gjorde SC1 charmigt.

Vissa av dessa "buggar" fick vara kvar som "features" i professionella matcher då de ändå krävde hög mekanisk färdighet för att utföra och sågs då mer som något "coolt att de lyckades göra det" istället för "vad fult/fegt av dem att exploita dem där buggarna!"

Det är alltså något charmigt med att bara kunna välja 12 enheter samtidigt eller en byggnad i taget vid makro och därmed måsta behöva prioritera dina valda siffror samt snabbt markera en byggnad i taget och köpa rätt enhet, samt även markera en byggnad i taget och ändra dess rallypoint på kartan.

SC2 var fantastiskt när det kom och hade sin storhetstid med roliga professionella ansikten som SK|MC, idrA, Naniwa och fler. Sedan när dessa försvann ur scenen och det började komma för mycket nya units/gimmicks så blev hela spelserien "meh".

SC2 fokuserade dessutom för mycket på strategi, rätt build order och blev i vissa fall då en fråga om att dra rätt lott från build order-lotteriet, medan i SC1 alltid belönade spelare som kunde utföra rätt slags mikro och makro även om dem inte valde rätt build order.

För mig kommer SC1 alltid att handla om nästintill perfect execution av mikro och makro, vilket är som gör det så oförutsägbart; du vet aldrig när någon kommer att out-micro och/eller out-macro någon annan så du slipper känna "boring" så fort du sett vilka build orders som ställs emot varandra.

Jag hoppas detta får fler småungar att ens orka kolla på det grafiskt fula och stela spelet SC1 och kolla det med nya ögon och lära sig uppskatta dess mekaniska komplexitet och utförlighet som det krävs för att ens kunna vara något ens vettigt duktig på det.

SC1 är lite som RTS:ens teater; du måste lära dig vad det är du ska hålla utkik efter för att kunna lära dig uppskatta vad det är som gör det så fantastiskt som det är och inte låta dig luras av dess till synes annars fula och irriterande front som följs av massa fördomar om vad det egentligen tycks handla om.

Snart börjar nästa "GSL" (eller ASL mer korrekt) för SC1 och jag rekommenderar varmt att du tar en titt på det och lägger märke till den fantastiska APM som dessa sydkoreaner har och hur duktiga och skickliga vissa är på att mikro (styra enheter) och makro (bygga enheter/sätta ut rallypoints).

Tack för att du har läst min avhandling i SC1-ology, "How To Appreciate A Highly Mechanically Complex Real-Time Strategy Game As StarCraft 1 When You Are Blinded By Its Sheer And Apparent Visual Ugliness".

Medlem

@ AplAy

Håller med om allt förutom att dom nya units som kom till i SC2 är "meh", LOTV är så mycket bättre än sina föregångare pga av dessa. Tycker det är mycket roligare när det finns lite olika combos att göra, istället för att sittta och pumpa massa vults+tanks t.ex.

Medlem

Shit vad plastigt det såg ut med den nya grafiken. Känns nästan som ett flashsspel på facebook med påklistrade flash-grafik-modeller på någon bakgrund. Urk.

Gen
Medlem

@mm_precis: Jag har faktiskt SC/BW orginal på CD Mjaha, kanske ska fundera en gång till på att skaffa Remastered.

Medlem

@Gen:

Ja men gör så, kolla day9's kanal på Twitch. Han har kört ett launch event för sc remasterd under senaste dagarna. Där kan du ju få lite inspiration och en uppfattning om inte annat!

Medlem

Um, själv gillade jag en hel del delar av storyn faktiskt, men det som slår en är oförmågan att zooma ut, hur extremt ointelligent enheterna rör sig jämfört med nyare spel - hade glömt de var såååå dumma - och annat som att man inte kan mappa om "piltangenterna" till WASD (jo, jag kan göra det på mitt Zboard Merc ändå givetvis).
Kort och gott, spelet kändes väldigt mycket mer gammalt än man ville minnas och det fick mig själv att känna mig asgammal, men det ger mig ändå en anledning/ursäkt att spela igenom det igen och tvinga mig igenom Brood Wars (efter Kerrigans omvandling tappade jag intresset för spelet och jag är generationen tidigare för pvp, Engineer rush C&C 4ever).

1
Skriv svar