AMD:s grafikvärsting Radeon RX Vega släpps i dag – bör GTX 1080 svettas?

Robot
AMD:s grafikvärsting Radeon RX Vega släpps i dag – bör GTX 1080 svettas?

Sweclockers hårdtestar två AMD-kort som vill få Nvidia att svettas.

#amd, #grafikkort, #hardvara, #radeon, #sweclockers, #test, #vega


Medlem

Bara 1.5 år för sent... kul iallafall att deras Ryzen CPU står sig bra

MEG
Medlem

Har inte mycket till övers för AMD, dåliga på att uppdatera drivrutiner.


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av MEG:

Har inte mycket till övers för AMD, dåliga på att uppdatera drivrutiner.

Tycker jag får uppdateringar alldeles för ofta till mitt RX 480. Kanske beror på vilken hårdvara man använder.

MEG
Medlem
Skrivet av Ahris:

Tycker jag får uppdateringar alldeles för ofta till mitt RX 480. Kanske beror på vilken hårdvara man använder.

Kanske de har blivit bättre, man kan hoppas.


signatur

Death is only the beginning

Medlem

nvidia kommer alltid ligga steget före på nåt sätt, precis som intel och amd..

Medlem

Byggde en ny dator för nån månad sedan och köpte ett 1080ti så jag känner mig liite glad över att vega inte krossar det kortet haha. Köpte dock också en Ryzen 1500x att ha till så stöder amd lite iaf. Hoppas vega säljer som smör och på riktigt börjar konkurrera ut nvidia.

Medlem
Skrivet av MEG:

Har inte mycket till övers för AMD, dåliga på att uppdatera drivrutiner.

sedan jag köpte 290x vid lansering har kortet bara blivit bättre och bättre...

Så ser inget problem med drivrutiner dom är precis lika bra på att uppdatera som nvidia om inte bättre för Amds drivisar fungerar för mig.

Medlem

Var sugen på Vega64 först, sedan fick man resultatet på testerna. Strömförbrukningen är katastrofal tycker jag. Inga drivrutiner kan rädda den.

Beställde ett 1080Ti för ca 2000kr mer än Vega64 priset, bättre prestanda och mindre strömförsörjning.

Hoppas AMD är tillbaka på grafikkortmarknaden med Navi istället! Man kan mycket väl lära sig en läxa med dessa Vega kort. AMD vet ju helt klart om problemet med strömförsörjningen men hade inte råd att göra ändringar på det nu, så det lär ju bli förbättring till Navi.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

nvidia kommer alltid ligga steget före på nåt sätt, precis som intel och amd..

Nvidia och Intel har inte varit steget före alltid. AMD / ATI har varit på toppen på den gamla goda tiden.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Avstängd

Det bra'a är att Vega skiner som sol i DX12.

Medlem

@marcus8958: jag minns hur hela swec blev som tokiga i opteron 144-chippen eller vilken det nu var,för en sisådär 10-15 år sedan, när Intel och AMD fortfarande krigade på jämn mark.
Sen kom core2duo och där har vi legat sen dess känner jag.
Trevligt om ryzen balanserar tillbaka brädet lite nu

Medlem

Kräver betalt för att stoppa nånting med amd i min dator,

Intel o nvidia har varit bäst combo för bästa stabilitet för mig, ska tilläggas sysslar inte med extrem oc så vet inte hur det är där.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Kräver betalt för att stoppa nånting med amd i min dator,

Intel o nvidia har varit bäst combo för bästa stabilitet för mig, ska tilläggas sysslar inte med extrem oc så vet inte hur det är där.

Själv brukar jag köpa det som har bäst pris/prestanda eller helt enkelt bäst prestanda.
Jag har själv aldrig upplevt några direkta stabilitetsproblem (oc exkluderat) med någon dator jag ägt oavsett konfiguration. Det är i regel inte hårdvaran som strular utan mjukvaran.

Jag skulle inte vilja påstå att Nvidia har glänst med sina drivrutiner det senaste året. Första gången någonsin jag har varit absolut tvungen att rulla tillbaks till äldre drivare på grafikkortsfronten. Att i ett spel tappa lite prestanda eller att få någon krasch med en ny drivrutin är sin sak men när hela datorn kraschar i webbläsaren så är det ett reellt problem.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Gen
Medlem

Med tanke på den extrema energiförbrukningen och värmeutvecklingen svettas väl allt möjligt som är i närheten av en Vega -.-

Medlem

Med tanke på att så många spel är så himla CPU baserade så känns väl grafikkort inte så jätte viktigt längre (beror på vad man spelar förstås)

1
Skriv svar